PLAN - KONSPEKT
1. PRZEDMIOT: Przepisy Ruchu Drogowego.
2. TEMAT: Omijanie, wymijanie, wyprzedzanie.
3. CELE:
a) poznawczy - zapoznanie się z przepisami i sposobami wykonania manewrów omijanie, wymijanie, wyprzedzanie;
b) kształcący - wykształcenie właściwych reakcji i zachowań podczas wykonywania tych manewrów;
c) wychowawczy - uwrażliwienie na prawidłowe i bezpieczne przeprowadzenie manewrów w odniesieniu do innych uczestników ruchu;
4. METODA: wykład ilustrowany
5. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: prezentacja, szkice sytuacji, kreda, tablica, podręczniki, Kodeks Drogowy.
6. MIEJSCE: sala wykładowa
7. CZAS: 45’
8. PROWADZĄCY: Wojciech BAKALARZ
Lp.
OGNIWO
TREŚĆ (czynności wykładowcy lub słuchaczy)
CZAS
UWAGI
1
2
3
4
5
Część organizacyjna
- Przywitanie.
- Sprawdzenie obecności.
- Pytania sprawdzające z poprzednich zajęć
Na poprzednich zajęciach omawialiśmy zmianę kierunku jazdy lub pasa ruchu. Nakazałem dokładne przeczytanie rozdziału poświęconego temu zagadnieniu w „podręczniku kierowcy B” oraz przeanalizować następujące pytania z „ćwiczeń egzaminacyjnych B” zestaw/ pytanie 5/8, 6/7, 7/7, 9/7, 11/7, 12/7, 15/7, 16/7, 21/7 proszę o wskazanie prawidłowych odpowiedzi oraz ich uzasadnienie.
3’
Wprowadzenie
- Podanie tematu zajęć
Tematem dzisiejszych zajęć jest Omijanie, wymijanie, wyprzedzanie
- Określenie celu zajęć
Celem zajęć jest zapoznanie Was z przepisami i sposobami wykonania manewrów omijanie, wymijanie, wyprzedzanie
- Określenie zagadnień
1. Wymijanie,
2. Omijanie,
3. Wyprzedzanie
4. Obowiązki kierowcy
- Sprawdzenie pracy własnej.
Na poprzednich zajęciach nakazałem przypomnieć sobie definicje:
Omijanie, Przejeżdżanie (przechodzenie) obok nie poruszającego się pojazdu, uczestnika ruchu lub przeszkody.
Wymijanie, Przejeżdżanie (przechodzenie) obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w przeciwnym kierunku.
Wyprzedzanie Przejeżdżanie (przechodzenie) obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w tym samym kierunku.
Szczególna ostrożność - Ostrożność polegająca na zwiększeniu uwagi i dostosowaniu zachowania uczestnika ruchu do warunków i sytuacji zmieniających się na drodze, w stopniu umożliwiającym odpowiednio szybkie reagowanie.
W dniu dzisiejszym będziemy omawiać manewry wykonywane samochodem w czasie, których w większym niż dotychczas zakresie będziemy brali pod uwagę zachowanie innych uczestników ruchu drogowego. Przepisy określające tą tematykę ujęte są w art. 23 i 24 Ustawy Prawo o ruchu drogowym.
5’
Część właściwa
WYMIJANIE
Wymijanie jest to przejeżdżanie (przechodzenie) obok uczestnika ruchu poruszającego się w przeciwnym kierunku.
Wymijanie, gdy odbywa się w dobrych warunkach, nie jest manewrem trudnym. Jeżeli wykonuje się je w warunkach uciążliwych: droga jest wąska, miękkie pobocze i z przeciwka nadjeżdża samochód ciężarowy, a ponadto jest ograniczona widoczność - staje się manewrem trudnym i niebezpiecznym.
Najważniejszą rzeczą jest zachowanie bezpiecznego odstępu od wymijanego pojazdu.
Przepisy nie precyzują, ile ma wynosić bezpieczny odstęp. Należy przyjąć, że nie powinien on być mniejszy niż 1 metr, a przy dużych prędkościach odpowiednio większy.
Warunek ten można spełnić, jeżeli kierujący będzie starał się jechać jak najbliżej prawej krawędzi jezdni. Natomiast na drogach wąskich, na których nie można zapewnić bezpiecznego odstępu od wymijanego pojazdu, kierujący powinien zmniejszyć prędkość, a nawet zatrzymać się.
Na zwężonym odcinku drogi, na którym wymijanie się dwóch pojazdów jest bardzo trudne, bądź w ogóle niemożliwe ustawia się znaki drogowe ustalające dla jednego z kierunków pierwszeństwo przejazdu.
Kierujący pojazdem powinien szczególnie uważać podczas wymijania w miejscach o złej widoczności, jak np. na zakrętach, u wierzchołka wzniesienia, przy zmniejszonej przejrzystości powietrza spowodowanej mgłą, śnieżycą, deszczem itp. oraz w czasie jazdy nocą.
Szczególnie trudne i niebezpieczne jest wymijanie wykonywane w porze nocnej, w warunkach, gdy używane są światła drogowe.
Należy zawczasu zmienić światła drogowe na światła mijania, aby nie oślepiać jadących z przeciwka.
Zmiana świateł przez jednego z kierujących jest nakazem do takiej samej zmiany dla drugiego kierowcy. Mimo to widoczność drogi maleje do kilkunastu, a nawet kilku metrów. Powinno się, zatem zmniejszyć prędkość, aby w razie pojawienia się przeszkody kierujący miał możliwość zahamowania, bądź ominięcia przeszkody.
OMIJANIE
Omijanie jest to przejeżdżanie (przechodzenie) obok nie poruszającego się uczestnika ruchu lub przeszkody.
Omijanie pojazdu sygnalizującego zamiar skręcenia w lewo może odbywać się tylko z jego prawej strony.
Jest to manewr znacznie prostszy niż wymijanie, choćby, dlatego, że tylko jeden pojazd jest w ruchu. Tym niemniej on wymaga zachowania bezpiecznego odstępu od omijanego pojazdu lub uczestnika ruchu, albo przeszkody, a w razie potrzeby - podobnie jak przy wymijaniu - zmniejszenia prędkości, Zmniejszenie prędkości może być konieczne zwłaszcza przy omijaniu wysepek na jezdni, na których znajdują się piesi oraz takich pojazdów, jak autobus i tramwaj, z których piesi często nieostrożnie wchodzą na jezdnię.
Dotyczy to także miejsc, gdzie prowadzone są roboty drogowe. Chodzi o to, aby nie zagrozić osobom pracującym na jezdni lub obok jezdni.
Kategorycznie zabrania się omijania pojazdów, które poruszały się w tym samym kierunku, lecz zostały zatrzymane przed przejściem dla pieszych celem ich przepuszczenia. Nieprzestrzeganie tej zasady bardzo często prowadzi do wypadków.
WYPRZEDZANIE
Wyprzedzanie jest jednym z najtrudniejszych i najbardziej niebezpiecznych manewrów w ruchu drogowym i dlatego powinno być wykonywane z zachowaniem szczególnej ostrożności i przestrzeganiem ustalonych zasad.
Wyprzedzanie oznacza przejeżdżanie obok uczestnika ruchu poruszającego się w tym samym kierunku. Przy wyprzedzaniu kierujący pojazdem jest obowiązany przejeżdżać z lewej strony wyprzedzanego uczestnika ruchu.
Istnieją trzy wyjątki, kiedy można wyprzedzać z prawej strony. Dotyczy to:
A. Pojazdu szynowego chyba, że położenie torów uniemożliwia takie wyprzedzanie lub wyprzedzanie odbywa się na jezdni jednokierunkowej.
B. Uczestnika ruchu, który sygnalizuje zamiar skręcania w lewo.
C. Uczestnika ruchu na drodze z wyznaczonymi pasami, jeżeli porusza się:
§ po jezdni jednokierunkowej,
§ na obszarze zabudowanym po jezdni dwukierunkowej, posiadającej co najmniej dwa pasy ruchu przeznaczone do jazdy w tym samym kierunku,
§ poza obszarem zabudowanym po jezdni dwukierunkowej, posiadającej co najmniej trzy pasy ruchu przeznaczone do jazdy w tym samym kierunku.
Kierujący pojazdem jest obowiązany przy wyprzedzaniu zachować szczególną ostrożność, a zwłaszcza bezpieczny odstęp od wyprzedzanego pojazdu lub uczestnika ruchu. W razie wyprzedzania pojazdu jednośladowego lub kolumny pieszych odstęp ten nie może być mniejszy niż 1 m.
Pojazd szynowy może być wyprzedzany tylko z prawej strony, chyba że położenie torów uniemożliwia takie wyprzedzanie lub wyprzedzanie odbywa się na jezdni jednokierunkowej.
Wyprzedzanie pojazdu lub uczestnika ruchu, który sygnalizuje zamiar skręcenia w lewo, może odbywać się tylko z jego prawej strony.
Kierującemu pojazdem wyprzedzanym zabrania się w czasie wyprzedzania i bezpośrednio po nim zwiększania prędkości. Kierujący pojazdem wolnobieżnym, ciągnikiem rolniczym lub pojazdem bez silnika jest obowiązany zjechać jak najbardziej na prawo i - w razie potrzeby - zatrzymać się w celu ułatwienia wyprzedzania.
Zabrania się wyprzedzania pojazdu silnikowego jadącego po jezdni: 1) przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia, 2) na zakręcie oznaczonym znakami ostrzegawczymi, 3) na skrzyżowaniu, z wyjątkiem skrzyżowania o ruchu okrężnym lub na którym ruch jest kierowany.
Dopuszcza się wyprzedzanie w miejscach, o których mowa w ust. 7 pkt 1 i 2, na jezdni: 1) jednokierunkowej, 2) dwukierunkowej na odcinku z wyznaczonymi pasami ruchu, pod warunkiem, że kierujący nie wjeżdża na część jezdni przeznaczoną do ruchu w kierunku przeciwnym - w miejscu, gdzie jest to zabronione znakami na jezdni.
Dopuszcza się wyprzedzanie w miejscu, o którym mowa w ust. 7 pkt 3, pojazdu sygnalizującego zamiar skręcenia, pod warunkiem, że kierujący nie wjeżdża na część jezdni przeznaczoną do ruchu w kierunku przeciwnym. Dopuszcza się wyprzedzanie z prawej strony na odcinku drogi z wyznaczonymi pasami ruchu, przy zachowaniu warunków określonych w ust. 1 i 7: 1) na jezdni jednokierunkowej, 2) na jezdni dwukierunkowej, jeżeli co najmniej dwa pasy ruchu na obszarze zabudowanym lub trzy pasy ruchu poza obszarem zabudowanym przeznaczone są do jazdy w tym samym kierunku.
Zabrania się wyprzedzania pojazdu uprzywilejowanego na obszarze zabudowanym.
Wyprzedzanie składa się z trzech faz:
§ zbliżania się do pojazdu wyprzedzanego, połączone z wyjeżdżaniem w lewo;
§ jazda obok wyprzedzanego;
§ zjeżdżanie w prawo, kiedy wyprzedzany pojazd został z tyłu.
W pierwszej fazie - kierujący pojazdem obowiązany jest upewnić się, czy istnieją warunki do bezpiecznego wyprzedzania:
§ żaden z kierujących, jadących za nim, nie rozpoczął manewru wyprzedzania,
§ ma odpowiednią widoczność i dostateczne miejsce do wyprzedzania, bez utrudniania komukolwiek ruchu,
§ kierujący, jadący przed nim na tym samym pasie ruchu, nie zasygnalizował zamiaru wyprzedzania innego pojazdu, zmiany kierunku jazdy lub zmiany pasa ruchu.
Po upewnieniu się, że droga jest dostatecznie widoczna oraz że nikt nie zbliża się z przeciwka i jest dość miejsca, kierujący powinien:
§ włączyć kierunkowskaz,
§ jeszcze raz upewnić się, czy nie zmieniła się sytuacja,
§ przystąpić do właściwego wyprzedzania. p78l
W drugiej fazie - wyprzedzający, jadąc obok wyprzedzanego, powinien uważać, aby odstęp między nimi był bezpieczny. Przy wyprzedzaniu pojazdów jednośladowych lub kolumn pieszych odstęp nie może być mniejszy niż jeden metr. Należy liczyć się z niebezpieczeństwem niedokładnego utrzymania prostego kierunku jazdy przez kierującego pojazdem jednośladowym, a przy wyprzedzaniu kolumny pieszych - z nieoczekiwanym wysunięciem się pieszego z szeregu. W tej fazie wyprzedzający powinien mieć już wyłączony lewy kierunkowskaz.
W trzeciej fazie - wyprzedzający po oddaleniu się od pojazdu wyprzedzanego na taką odległość, aby nie zajechać mu drogi, powinien włączyć prawy kierunkowskaz i następnie zjechać na prawą stronę jezdni bliżej jej krawędzi.
Nie wolno wyprzedzać pojazdu silnikowego jadącego po jezdni:
...
michuczy