Przejazd przez skrzyżowania z ruchem kierowanym.doc

(64 KB) Pobierz
PLAN - KONSPEKT ZAJĘĆ

PLAN - KONSPEKT

1. PRZEDMIOT: Technika kierowania

2. TEMAT: Przejazd przez skrzyżowania z ruchem kierowanym

3. CELE:

a) poznawczy zapoznanie kursantów z zasadami pokonywania skrzyżowań o ruchu kierowanym,

b) kształcący nauka prowadzenia pojazdu w ruchu miejskim ze szczególnym uwzględnieniem przejazdu przez skrzyżowania z ruchem kierowanym

c) wychowawczy –uwrażliwić na konsekwencje z niestosowania się do przepisów ruchu drogowego

4. METODA: Wykład ilustrowany

5. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: prezentacja multimedialna, plansze poglądowe, tablica kreda, filmy video

6. MIEJSCE: sala wykładowa

7. CZAS: 45

8. PROWADZĄCY:

Lp.

OGNIWO

TREŚĆ (czynności wykładowcy lub słuchaczy)

CZAS

UWAGI

1

2

3

4

5

1

 

Część
organizacyjna

-      Przywitanie.

-      Sprawdzenie obecności.

-      Pytania sprawdzające z poprzednich zajęć.

Na poprzednich zajęciach omawialiśmy Warunki używania pojazdów w ruchu drogowym. Nakazałem dokładne przeczytanie rozdziału poświęconego temu zagadnieniu w „podręczniku kierowcy B” oraz przeanalizować następujące pytania z „ćwiczeń egzaminacyjnych B” zestaw/ pytanie 35/15, 18/15, 15/15, 13/15, proszę o wskazanie prawidłowych odpowiedzi oraz ich uzasadnienie.

3’

 

2

Wprowadzenie

-      Podanie tematu zajęć

Tematem dzisiejszych zajęć jest Przejazd przez skrzyżowania z ruchem kierowanym

-      Określenie zagadnień

1.     Sygnalizacja świetlana

2.     Sygnały dawane przez kierującego ruchem na skrzyżowaniu

3.     Technika pokonywania skrzyżowań o ruchu kierowanym.

Skrzyżowanie - przecięcie się w jednym poziomie dróg mających jezdnię, ich połączenie lub rozwidlenie, łącznie z powierzchniami utworzonymi przez takie przecięcia, połączenia lub rozwidlenia; określenie to nie dotyczy przecięcia, połączenia lub rozwidlenia drogi twardej z drogą gruntową lub stanowiącą dojazd do obiektu znajdującego się przy drodze,

Zatrzymanie pojazdu - unieruchomienie pojazdu nie wynikające z warunków lub przepisów ruchu drogowego, trwające nie dłużej niż 1 minutę oraz każde unieruchomienie pojazdu wynikające z tych warunków lub przepisów,

Ruch kierowany - ruch otwierany i zamykany za pomocą sygnalizacji świetlnej albo przez uprawnioną osobę,

5’

 

3

Część
właściwa

1. Sygnalizacja świetlna

  1. Sygnalizacja świetlna do kierowania ruchem stosowana jest przede wszystkim w miejscach, w których kierunki ruchu przecinają się, a więc na skrzyżowaniach, przejściach dla pieszych, przejazdach pojazdów szynowych. Może być także stosowana w innych miejscach wymagających regulacji ruchu, Np. przy ruchu wahadłowym na zwężonym odcinku drogi, a także do ostrzegania uczestników ruchu o niebezpieczeństwie.
  2. W sygnalizacji świetlnej do kierowania ruchem na skrzyżowaniach używa się sygnałów o trzech barwach: czerwonej, żółtej, zielonej. Sygnały te umieszczone są w sygnalizatorach.

Sygnał zielony oznacza zezwolenie na wjazd za sygnalizator. Sygnał ten nie zezwala kierującemu pojazdem na wjazd za sygnalizator, jeżeli:

·       Ruch pojazdu utrudniłby opuszczenie jezdni pieszym lub rowerzystom, którzy weszli lub wjechali na nią podczas nadawania sygnału zielonego.

·       Ze względu na warunki ruchu na skrzyżowaniu lub za nim, opuszczenie skrzyżowania nie byłoby możliwe przed zakończeniem nadawania sygnału zielonego

Sygnał żółty oznacza zakaz wjazdu za sygnalizator. Sygnał ten nie oznacza bezwzględnego zakazu, jaki obowiązuje przy sygnale czerwonym. Nie dotyczy tych kierujących, których pojazdy w chwili zapalenia się sygnału żółtego, znajdują się tak blisko sygnału, że nie mogą być zatrzymane przed nim bez gwałtownego hamowania. Wówczas dopuszczalny jest przejazd przy tym sygnale. Ten szczególny wyjątek jest często nadużywany, co w wielu przypadkach kończy się wypadkiem. Sygnał żółty oznacza jednocześnie, ze za chwile zapali się sygnał czerwony.

Sygnał czerwony oznacza zakaz wjazdu za sygnalizator. Takie samo znaczenia mają sygnały czerwony żółty nadawane jednocześnie. Oznaczają one ponadto, że za chwile zapali się sygnał zielony. W takim systemie sygnalizacji, jeżeli kierujący widzi sygnał żółty, jest od razu zorientowany, jaki będzie sygnał następny. Po żółtym jest wówczas czerwony a po czerwonym z żółtym –zielony

  1. Jeżeli na skrzyżowaniu wraz z sygnałem czerwonym nadawany jest sygnał w kształcie zielonej strzałki skierowanej w prawo lub w lewo(sygnalizator s-2) oznacza to, że wolno skręcać we wskazanym strzałką kierunku w najbliższą drogę na tym skrzyżowaniu. Skręcenie może nastąpić tylko pod warunkiem, że kierujący zatrzyma się przed sygnalizatorem i nie powoduje utrudnienia ruchu innym jego uczestnikom. Sygnał w kształcie zielonej strzałki nadawany przez sygnalizator, zezwalający na skręcenie w lewo oznacza także, ze z lewego skrajnego pasa ruchu dozwolone jest zawracanie, jeżeli nie jest to zabronione znakiem pionowym „zakaz zawracania”. Należy pamiętać, ze skręcanie w lewo jest dopuszczone z dwóch pasów ruchu, zawracanie z sąsiedniego pasa ruchu jest zabronione. Jeżeli sygnalizator nadaje sygnały tylko dla jednego kierunku jazdy(sygnalizator s-3), to sygnał zielony ma kształt strzałki, a na sygnałach żółtym i czerwonym znajduje się czarna strzałka. Sygnał kierunkowy zielony oznacza dodatkowo, ze przejazd we wskazanym kierunku następuje w fazie, w której nie występuje kolizja z innymi kierunkami ruchu.

Nad pasami o zmiennym kierunku ruchu, wyznaczonymi po obu stronach podwójną linią przerywaną, umieszcza się sygnalizator, który wysyła sygnały zezwalające lub zabraniające wjazdu na ten pas. W określonych godzinach doby Np. w godzinach rannych, ruch na tym pasie jest dozwolony w kierunku miasta a w godzinach popołudniowych z miasta. Możliwość wjazdu na pas o zmiennym kierunku ruchu oznacza sygnał w kształcie zielonej strzałki skierowanej w dół, a zakaz wjazdu- sygnał w kształcie dwóch czerwonych skrzyżowanych kresek.

Na przejazdach kolejowych oraz przejazdach przez tory tramwajowe wyposażonych w sygnalizacje świetlną, sygnał czerwony ciągły lub migający oznacza, że ruch jest zabroniony

 

2. Sygnały dawane przez kierującego ruchem na skrzyżowaniu

Sygnały dawane przez kierującego ruchem są wyrażane odpowiednią po­stawą lub za pomocą rąk.

Postawa, w której kierujący ruchem zwrócony jest przodem lub tyłem do nadjeżdżających pojazdów, oznacza zakaz wjazdu na skrzyżowanie lub odcinek drogi za osobą kierującą ru­chem, a dla pieszych - zakaz wej­ścia na jezdnię. Postawa ta jest odpo­wiednikiem świetlnego sygnału czer­wonego.

Postawa, w której kierujący ruchem zwrócony jest bokiem do nadjeżdżają­cych pojazdów, oznacza zezwolenie na wjazd na skrzyżowanie lub odcinek dro­gi za osobą kierującą ruchem, a dla pie­szych - zezwolenie na wejście na jezd­nię. Postawa ta jest odpowiednikiem świetlnego sygnału zielonego.

Podniesienie ręki do góry przez oso­bę kierującą ruchem oznacza mającą nastąpić zmianę dotychczas nadawa­nego sygnału. Dla uczestników ruchu, dla których ruch był zamknięty ozna­cza, że za chwilę będzie dawany sy­gnał zezwalający na wjazd lub wejście, a dla uczestników ruchu, dla których ruch był otwarty oznacza, że za chwi­lę będzie dawany sygnał zakazujący wjazdu lub wejścia.

Ręka osoby kierującej ruchem wy­ciągnięta poziomo, poprzecznie do kierunku jazdy zbliżających się pojaz­dów, oznacza zakaz wjazdu na skrzy­żowanie lub odcinek drogi za osobą kierującą ruchem.

Sygnał dźwiękowy nadawany przez osobę kierującą ruchem ostrzega uczestników ruchu lub zwraca uwagę na inne sygnały, albo polecenia.

 

3 Technika pokonywania skrzyżowań o ruchu kierowanym.

Światła wyznaczają pierwszeństwo, ale w każdej chwili mogą się zmienić. To warunkuje technikę prowadzenia pojazdu.

Zielone światło

Jeżeli światło zielone pali się już od dawna, należy spodziewać się, że nastąpi zmiana i trzeba będzie zatrzymać się.

Jeżeli właśnie zapaliło się zielone światło, uważaj na samochody, które mogą jeszcze wyjechać z poprzecznej ulicy.

Zbliżając się do zielonego światła, patrz w lusterka i przewiduj możliwość hamowania, w razie gdyby zapaliło się żółte.

Nie wolno przyspieszać, aby przejechać na żółtym, ponieważ ryzykujesz kolizję z pojazdem lub pieszymi.

Światło zmienia się na zielone

Trzeba:

·       Zatrzymać się, jeżeli samochód za nami jest w wystarczającej odległości.

·       Przyspieszyć, jeżeli wjeżdżamy na skrzyżowanie, a samochód za nami jest zbyt blisko. Zwłaszcza, jeżeli jest to duży pojazd lub jednoślad.

Czerwone światło

Na czerwonym świetle zatrzymanie się jest bezwzględnie obowiązkowe. Zalecane jest zredukowanie biegów do „dwójki". Prawidłowe zatrzymanie samochodu pozwala kierowcy stojącemu na końcu rzędu samochodów obserwowanie sygnalizatora.

Jeżeli samochody zasłaniają nam sygnalizator, można przewidzieć zmianę świateł na zielone. Wystarczy obserwować światła ulicy poprzecznej i światła dla pieszych oraz zachowanie pojazdów. Odruchowo przygotowujemy samochód do ruszenia. Przed ruszeniem trzeba jednak upewnić się, czy samochody ruszające przed nami nagle nie zatrzymały się.

Specjalne porady

·       Kiedy sygnalizatory rozstawione są w małych odległościach, zdarza się, że nie widzimy tego najbliższego, patrząc na następny.

·       W nocy w mieście można pomylić światła z oświetlonym znakiem.

·       Niektóre światła mogą być niewidoczne z powodu słońca, zwłaszcza, jeżeli świeci nam w oczy.

Zmiana biegu na „jedynkę"’

Redukujemy biegi do „jedynki", aby zmienić kierunek na skrzyżowaniu o złej widoczności lub tam, gdzie zatrzymanie nie jest obowiązkowe (znak „ustąp pierwszeństwa"). Wówczas redukujemy biegi do „jedynki" kilka metrów przed skrzyżowaniem, jadąc tak płynnie, aby nie trzeba było się zatrzymywać (oczywiście, jeżeli droga jest wolna).

Redukujemy również biegi do „jed...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin