KONSPEKT ZAJĘĆ
PRZEDMIOT: Przepisy ruchu drogowego
TEMAT: Znaki zakazu, które nie obowiązują osobę niepełnosprawną posiadającą wymagane oznakowanie i dokumenty. Sposób oznakowania takiego pojazdu.
CELE:
a. poznawczy – zapoznanie się z funkcją i treścią znaków oraz oznakowaniem pojazdu i dokumentami osoby niepełnosprawnej
b. kształcący - umiejętność zastosowania się do przepisów o pojazdach osób niepełnosprawnych i właściwego zachowania wobec nich
c. wychowawczy – uszanowanie praw osób niepełnosprawnych i uwrażliwienie kursantów na ograniczoną możliwość poruszania się tych osób.
FORMA ZAJĘĆ: zbiorowa
RODZAJ LEKCJI: podająca
METODA: wykład, pogadanka, dyskusja, prezentacja slajdów z fotografiami ilustrującymi poszczególne sytuacje
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: prezentacja, komputer, rzutnik, podręcznik, plansze poglądowe, fotografie, tablica, pisaki
MIEJSCE: sala wykładowa
CZAS: 45 minut
PROWADZĄCY: ……………………………………………
OGNIWO LEKCJI
TREŚĆ
CZAS
Część przygotowawcza
1. Przywitanie grupy.
2. Sprawdzenie obecności.
3. Pytania kontrolne dotyczące tematu zajęć poprzednich.
4. Przedstawienie tematu zajęć.
10 min.
Część podstawowa
1. Kim jest osoba niepełnosprawna?
pytanie do grupy; jakie mogą być rodzaje niepełnosprawności? jakie przywileje w ruchu drogowym powinny mieć osoby niepełnosprawne i dlaczego?
2. Dokumenty uprawniające do niestosowania się do niektórych znaków zakazu – Karta Parkingowa.
· jak wygląda – prezentacja na slajdzie
· komu przysługuje (osoba niepełnosprawna, osoba przewożąca osobę niepełnosprawną, pracownik placówki zajmującej się opieką, rehabilitacją lub edukacją osób niepełnosprawnych)
Kartę parkingową mogą uzyskać osoby posiadające ważne orzeczenia:
- znacznym stopniu niepełnosprawności,
- umiarkowanym stopniu niepełnosprawności,
- lekkim stopniu niepełnosprawności, które w orzeczeniu posiadają kod R lub N.
3. Oznakowanie pojazdu osoby niepełnosprawnej.
aby osoba niepełnosprawna mogła korzystać z przysługujących jej przywilejów, karta powinna być umieszczona za przednią szybą pojazdu
4. Omówienie przywilejów osoby niepełnosprawnej w ruchu drogowym.
prawo do parkowania na tzw. „kopertach” wyznaczających miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych
prawo do niestosowania się do następujących znaków drogowych:
· B-1 zakaz ruchu w obu kierunkach
· B-3 zakaz wjazdu pojazdów silnikowych z wyjątkiem motocykli jednośladowych
· B-3a zakaz wjazdu autobusów
· B-4 zakaz wjazdu motocykli
· B-10 zakaz wjazdu motorowerów
· B-35 zakaz postoju
· B-37 zakaz postoju w dni nieparzyste
· B-38 zakaz postoju w dni parzyste
· B-39 strefa ograniczonego postoju
poszczególne sytuacje omówione w oparciu o fotografie i plansze ze znakami
5. Dyskusja na temat respektowania praw osób niepełnosprawnych na polskich drogach.
zajmowanie miejsc przeznaczonych dla niepełnosprawnych przez osoby nieuprawnione; nadużywanie specjalnych uprawnień („lewe” orzeczenia); konsekwencje
30 min.
Część końcowa
1. Podsumowanie najważniejszych informacji, pytania kontrolne do uczestników zajęć.
2. Czas na pytania słuchaczy.
3. Zasygnalizowanie tematu następnych zajęć.
5 min.
1
michuczy