OGÓLNIE: Miejsce do parkowania wyznacza egzaminator. Należy to zadanie wykonać zgodnie z przepisami ruchu drogowego a więc między innymi:
- tor jazdy - prawy na jezdniach dwukierunkowych (przy parkowaniu powinna być możliwość wykorzystywania całego obszaru wjazdu - w zależności od natężenia ruchu - aby parkowanie wykonać jednorazowo i sprawnie);- obserwacja zagrożeń (obrót oka, głowy, tułowia), wiedza o zagrożeniach (lewy, prawy przód, tył), ruchliwość zapewniająca likwidację martwych stref obserwacji za słupkami przednimi i tylnymi.- ustępowanie pierwszeństwa w równorzędnych sytuacjach z prawej,- ustępowanie pierwszeństwa przy wyjeździe jako włączanie się do ruchu ze stanowiska, z parkingu, z dojazdu do obiektu przydrożnego,- zawczasu i wyraźnie pokazywanie swoich zamiarów kierunkowskazem,
Ocena możliwości i decyzja o sposobie wykonania manewru (możliwa jedna korekta). 1. Parkowanie tyłem równolegle (po prawej ( lub odpowiednio po lewej ?):
- ustawienie blisko boku samochodu (0,5m) - koło tylne obok zderzaka tylnego pojazdu obok,- kier.prawy, wsteczny bieg, cały skręt kierownicą w prawo,- w lewym lusterku cały zderzak samochodu z tyłu - wyprostowanie kół,- w prawym lusterku obserwacja krawężnika lub narożnika samochodu w rogu prawym szyby przedniej - to cały skręt w lewo,- zatrzymanie jak równolegle ,- ewentualny podjazd do przodu i korekta lub wyprostowanie kół, lub podjazd w środek między już zaparkowane pojazdy- umożliwiając im wyjazd,- do wyjazdu kier.lewy, obserwacja w lusterkach, przez obrót głowy i tułowia oraz przez lewą szybę (likwidacja martwych stref),- ocena możliwości wyjazdu bezpośrednio czy z korektą (cofnięcie do tyłu i dopiero wyjazd),- ustępowanie pierwszeństwa innym uczestnikom ruchu drogowego.
2.Parkowanie przodem skośnie lub prostopadle (po prawej lub lewej):
- wybieram tor jazdy jak najbardziej po zewnątrz (z dalsza łatwiej wjechac),- zmiany toru sygnalizuję kierunkowskazem, obserwując i ustępując pierwszeństwa innym pojazdom,pieszym;- wjeżdżam przodem pojazdu po zewnątrz blisko stojących pojazdów obserwując lewy przód i prawy tył samochodu przy skręcaniu w prawo i odwrotnie przy skręcaniu w lewo,- wyprostowuję - czym bliżej środka stanowiska tym większa możliwość opuszczenia pojazdu przez otwarcie drzwi,Do wyjazdu:- bieg wsteczny,- obserwacja o możliwości (nawet pomoc innej osoby w przypadku braku widoczności) - obserwacja przez obrót głowy i tułowia (likwidacja martwych stref), pomocniczo w lusterkach,- pokazywanie kierunkowskazem, wolne wyjeżdżanie z obserwacją pojazdów, pieszych, miejsc możliwych kolizji,- ustępowanie pierwszeństwa,- zatrzymanie po uzyskaniu możliwości jazdy do przodu i dalej wyjazd z parkingu.W kryteriach oceny parkowania podano: "- po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu), - parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego".Zasadniczo parkując między pojazdami należy to zrobić w miarę w środku i równolegle do stojących pojazdów.Parkując obok pojedyńczego pojazdu dobrze by było równolegle w odległości 60-100 cm.Parkując na pustym parkingu należy zaparkować zgodnie z wyznaczonymi miejscami w środku skrajnego stanowiska.Gdy miejsca na dwa pojazdy należy zajmować jedno miejsce.Gdy...ĆWICZ WIRTUALNIE
Procesy występujące przy zatrzymywaniu pojazdu mają decydujace znaczenie w bezpiecznym poruszaniu się po drogach. Wszak jechać możemy tylko z prędkością umożliwiającą nam panowanie nad pojazdem a więc zatrzymanie się w przypadku pojawienia się przeszkody.
W poniższej analizie zjawisk zauważymy w jakim stopniu wybrane czynniki będą wpływać na możliwość zatrzymania się.
ETAPY:
- CZAS REAKCJI kierującego i pojazdu: zauważenie zagrożenia, podjęcie decyzji, przeniesienie nogi z pedału przyspieszenia na pedał hamulca, kasowanie luzów, uruchomienie hamowania.
- DROGA HAMOWANIA : zależna jest od prędkości i stanu nawierzchni. Droga hamowania nie jest w prostej linii zależna od masy pojazdu. Jednak skuteczność hamowania może się zmniejszyć przy np. przegrzaniu hamulcy - a to jest związane z masą pojazdu i jego obciążeniem.
- PRĘDKOŚĆ UDERZENIA : w przypadku braku miejsca na zatrzymanie lub ominięcie przeszkody. Skutki wynikające z uderzenia będą wprost proporcjonalne do kwadratu prędkości i do masy pojazdu. Zgodnie ze wzorem na energię kinetyczną:
Ek = 1/2m * v2
Przykładowo równoważne pod względem energii będzie uderzenie:
samochodu osobowego 1000kg przy prędkości 50 km/h =
=samochodu ciężarowego 36000kg przy prędkości 8,3 km/h.
Prędkość pojazdu jest głównym wyznacznikiem drogi reakcji, hamowania i zatrzymania. Zależność między prędkością a drogą hamowania jest funkcją kwadratową - tzn np. zwiększenie dwukrotne prędkości zwiększa drogę czterokrotnie, trzykrotne - dziewięciokrotnie itd.
Dz = Dr + Dh
Dr = v * tr ; Dh = v2 /2 opDz=droga zatrzymania; Dr=droga reakcji; Dh=droga hamowania; v=prędkość pojazdu; tr=czas reakcji; op=maksymalne możliwe opóźnienie na danej nawierzchni.
ANIMACJA wpływu prędkości i stanu drogi na możliwość zatrzymania:
- jest wykonana w skali czasu i długości drogi;
- obliczenia dla prędkości 72 km/h oraz 50 km/h na trzech różnych jezdniach o maksymalnym możliwym opóźnieniu - 7.5m/s2, 4.5m/s2, 1.5m/s2 przy jednakowym całkowitym czasie reakcji tr=0.85s.
- przedstawia przebieg sytuacji zatrzymywania się po zauważeniu nagłej nieruchomej przeszkody w odległości 34m przed pojazdem.
- podaje prędkość uderzenia w przeszkodę pojazdów.
Podaję prędkość = 32 km/h pojazdu, który zatrzyma się przed przeszkodą w warunkach drogi pokrytej śniegiem (1.5 m/s2).
Stan nawierzchni i związane z nią max możliwe opóźnienie (op) decyduje o długości drogi hamowania.
Podawane opóźnienie jest proporcjonalne do współczynnika tarcia możliwego do osiągnięcia między oponą a jezdnią:
op (m/s2) = f * g (m/s2)
f - współczynnik tarcia;g - przyspieszenie ziemskie=9.81 m/s2 .Wielkości te można dokładnie wyznaczać. Na potrzeby tej analizy można przyjmować dane podane w kalkulatorze drogi zatrzymania.Opóźnienie można zwiększyć wykorzystując inne siły poza tarciem np.- siłę oporu powietrza, którą wykorzystuje się w samochodach wyścigowych przy prędkościach pow.100km/h do docisku opon do jezdni spojlerami lub bezpośrednio rozwijanymi spadochronami;- siłę skrawania drogi lub opony;- siły adhezji i inne.Są pojazdy i sytuacje, które nie osiągają max możliwego opóźnienia.Są to wszystkie pojazdy, których ciężar oddziaływania na podłoże nie wykorzystuje się w hamowaniu (koła niehamowane).Będą to np. jednoślady hamujące tylko na tylne koło zamiast na dwa - ich droga hamowania wydłuży się dwukrotnie, przyczepy, naczepy bez hamulca, pojazdy z niesprawnymi hamulcami;Będą to pojazdy z kołami hamującymi w powietrzu, na warstwie wody (aquaplaning) - czyli przy braku kontaktu z podłożem.
Poniżej przeprowadziłem analizę możliwego do uzyskania opóźnienia w różnych typowych sytuacjach zależnych od stanu pojazdu i umiejętności kierowcy. Do analizy przyjąłem prędkość początkową pojazdów 70 km/h, maksymalnie możliwe do uzyskania opóźnienie 6 m/s2 (odpowiada suchej starej drodze asfaltowej). - pojazdu z ABS - max wciśniety pedał hamulca - średnie opóźnienie 6 m/s2;- pojazdu bez ABS - hamującego pulsacyjnie - średnie opóźnienie 5,5 m/s2;- pojazdu hamującego w 66% możliwej siły nacisku na pedał hamulca (np. niesprawne hamulce, fading, pulsacyjne bez potrzeby, obawa o ładunek, itp) - średnie opóźnienie 4 m/s2;- pojazdu hamującego w poślizgu (zablokowane koła w niekorzystnych warunkach np. stare opony z dużą zawartością kauczuku; piasek, kamyki, woda, olej między oponą a jezdnią; łaty o różnej przyczepności; nierówności przy niesprawnych amortyzatorach... ) - średnie opóźnienie 3,5 m/s2;Wyniki dla czasu reakcji kierowcy 0,35s i czasu reakcji układu samochodu 0,5s przedstawiam w tabeli i na wykresie:
OPÓŹNIENIEw m/s2
DROGAREAKCJI Dr(m)
DROGAHAMOWANIADh(m)
DROGA ZATRZYMANIADz(m)
CZASZATRZYMANIAtz(s)
PRĘDKOŚĆUDERZENIAVu(km/h)
6
16,5
31,5
48
4,1
0
5,5
34,4
50,9
4,4
20
4
47,3
63,8
5,7
40
3,5
54
70,5
6,4
45
Dh - droga hamowania,Dz - droga zatrzymania,tz - czas zatrzymania się,Vu - prędkość uderzenia w przeszkodę ustawioną w miejscu zatrzymania pojazdu z ABS-em.Różnica drogi zatrzymania wynosi 22,5 m w skrajnych przypadkach.WAŻNE: Maksymalny efekt hamowania uzyskuje się:- samochodem wyposażonym w ABS;- na granicy wpadania w poślizg;- hamując pulsacyjnie z dużą częstotliwością na granicy poślizgu;A tak będzie wyglądać ich długość drogi reakcji(Dr), drogi hamowania(Dh) i drogi zatrzymania (Dz) w skali :WAŻNE: do 50 % wydłużenie drogi zatrzymaniamoże być spowodowane:-brak ABS, -brak umiejętności hamowania pulsacyjnego, -bojaźliwe naciskanie hamulca, -przesadny nacisk hamulca z zablokowaniem kół.
Poniżej przedstawiam wpływ czasu reakcji na możliwość zatrzymania się. Wykorzystuję obliczenia powyższe przy różnym całkowitym czasie reakcji kierowcy i pojazdu.
W czasie reakcji (tr) pojazd przebywa drogę reakcji (Dr) zależna od prędkości (v) poruszania się.
Dr = v * tr
grupa A - całkowity czas reakcji kierowcy i samochodu = 0,5 s; droga reakcji Dr = 9,7 m;Taka sytuacja może wystąpić przy super sprawnym kierowcy i samochodzie. Kierowca oczekujący na pojawienie się przeszkody; nogę trzyma na pedale hamulca; wypoczęty;Samochód nowy 100% sprawny.grupa B...
blondFiesta