SILNIK WYSOKOPRĘŻNY
4CTi90-1BE6 ... EURO 3 (66 kW)
4CTi90-1BE ... EURO 3 (75 kW)
INSTRUKCJA OBSŁUGI
4CTi90-1BE/I/c ‑ EURO 3 1.9.9245 Data wydania: luty 2002
Data korekty: grudzień 2005
ANDORIA-Mot Sp. z o.o.
ul. Krakowska 140, 34-120 ANDRYCHÓW
tel.: +48 33 876 27 24
fax: +48 33 875 35 60
http://www.andoria-mot.com.pl, e-mail: sales@andoria-mot.com.pl
Instrukcja obsługi silnika 4CTi90-1BE - Euro 3
Spis treści
Strona
1. Wstęp i dane techniczne 5
1.1. Charakterystyka techniczna silnika 6
1.2. Budowa silnika - opis głównych elementów 8
1.3. Schemat instalacji elektrycznej 9
1.4. Momenty dokręcania najważniejszych
połączeń śrubowych 10
1.5. Materiały eksploatacyjne (paliwa, oleje) 11
2. Obsługa silnika 12
2.1. Przygotowanie silnika do pierwszego
uruchomienia w pojeździe 12
2.2. Uruchomienie silnika w pojeździe 12
2.3. Docieranie silnika 13
2.4. Zatrzymywanie silnika 13
3. Użytkowanie silnika 14
3.1. Tablica okresowych czynności obsługowych 14
3.2. Podstawowe czynności obsługowe 15
3.3. Opis okresowych czynności obsługowych 15
4. Tablica niedomagań silników
i sposoby ich usuwania 22
5. Przechowywanie oraz konserwacja silnika
po wycofaniu z ruchu na dłuższy czas 24
5.1. Przechowywanie nowego silnika 24
5.2. Zakonserwowanie silnika
na dłuższy okres postoju 24
3
5
Instrukcja obsługi silnika 4CTi90-1BEA - EURO 3
Codzienne sprawdzanie
Niech codzienne sprawdzanie silnika i przedziału silnikowego przed pracą (przed uruchomieniem) i po pracy (po zatrzymaniu ) stanie się nawykiem. To pomoże Państwu szybko wykryć przecieki paliwa, chłodziwa, oleju i zlokalizować wszystko co niezwykłe co się wydarzyło lub ma się właśnie wydarzyć.
Dolewanie paliwa
Przy dolewaniu paliwa występuje zagrożenie powstania pożaru lub wybuchu. Palenie tytoniu jest zabronione, a silnik musi być wyłączony.
Nigdy nie przepełniać zbiornika. Dobrze zakręcić korek wlewowy zbiornika.
Stosować wyłącznie paliwo zalecane w niniejszej instrukcji. Niewłaściwa klasa paliwa może powodować problemy eksploatacyjne lub spowodować zatrzymanie silnika. W silnikach wysokoprężnych, paliwo kiepskiej jakości może spowodować zatarcie listwy sterującej pompy wtryskowej i rozbieganie silnika, a w rezultacie niebezpieczeństwo zniszczenia silnika i doznania obrażeń ciała.
Zatrucie tlenkiem węgla
Uruchamiać silnik tylko w dobrze wentylowanych obszarach. Jeśli silnik pracuje w zamkniętej przestrzeni, proszę się upewnić, czy istnieje dobra wentylacja, aby usunąć gazy spalinowe i wyziewy ze skrzyni korbowej poza obszar pracy.
Praca
Silnik nie może pracować w obszarach, gdzie występują materiały lub gazy wybuchowe. Nie wszystkie komponenty elektryczne i mechaniczne są nie iskrzące.
Zbliżanie się do pracującego silnika jest niebezpieczne. Luźne ubranie, włosy, palce lub upuszczone narzędzia mogą zaczepić o wirujące części silnika i spowodować poważne obrażenia ciała. Po zainstalowaniu silnika, wszystkie wirujące i gorące komponenty muszą być zabezpieczone.
Serwisowanie i obsługa
Przed otwarciem lub zdjęciem pokryw silnika, zatrzymać silnik. Jeśli inaczej nie określono, wszystkie operacje serwisowe i obsługowe muszą być wykonywane przy zatrzymanym silniku.
Aby uniemożliwić przypadkowe uruchomienie, przed rozpoczęciem pracy na silniku wyjąć kluczyk z wyłącznika zapłonu. W miejscu sterowania, ustawić znak ostrzegawczy, że na silniku wykonywane są prace.
Zbliżanie się do lub wykonywanie pracy na działającym silniku jest zagrożeniem dla bezpieczeństwa. Luźne ubranie, włosy, palce lub upuszczone narzędzia mogą zaczepić o wirujące części silnika i spowodować poważne obrażenia ciała.
Podnoszenie silnika
Przy podnoszeniu silnika, Wykorzystać uszy zamontowane na silniku. Zawsze upewnić się, czy urządzenia podnośnikowe są w dobrym stanie i czy mają wystarczający udźwig (masa silnika plus całe dodatkowe wyposażenie).. Nigdy nie wykonywać pracy na silniku zawieszonym na podnośniku.
Przed uruchomieniem silnika, założyć ponownie wszystkie osłony zdjęte podczas operacji serwisowych. Sprawdzić, czy na silniku nie pozostały żadne narzędzia lub inne przedmioty.
Nigdy nie uruchamiać turbodoładowanego silnika bez zainstalowanego filtra powietrza. Wirująca sprężarka w turbosprężarce może spowodować poważne obrażenia ciała. Również, ciała obce mogą zostać wessane i spowodować mechaniczne uszkodzenia silnika
Pożar i wybuch
Paliwo i olej smarny
Wszystkie paliwa, większość olejów oraz wiele chemikaliów to substancje łatwopalne. Przeczytać zalecenia na opakowaniach i postępować według nich.
Przy wykonywaniu prac na układzie paliwowym, upewnić się czy silnik jest zimny. Paliwo rozlane na gorące powierzchnie lub komponenty elektryczne może spowodować pożar.
Nie palić tytoniu w czasie nalewania paliwa lub oleju, czy też w pobliżu stacji paliw lub w maszynowni.
Akumulatory
Akumulatory zawierają i wydzielają gaz wodorotlenowy, szczególnie podczas ładowania. Gaz ten jest łatwo zapalny i bardzo łatwopalny.
W żadnych okolicznościach, nie palić papierosów, nie stosować otwartego płomienia ani nie dopuszczać iskrzenia w sąsiedztwie akumulatorów lub przedziałów akumulatorowych.
Niewłaściwe połączenie kabli do zacisków akumulatora lub kabli złączowych przy uruchamianiu z dodatkowego akumulatora może spowodować iskrzenie, co z kolei może spowodować wybuch.
Gorące powierzchnie i płyny
Przy pracy na gorącym silniku zawsze występuje zagrożenie poparzeń. Proszę uważać na gorące powierzchnie. Na przykład: rury wydechowe, turbosprężarka, miska olejowa, rury powietrza doładowującego, gorące chłodziwo oraz gorący olej w rurach i wężach olejowych.
Chemikalia
Większość chemikaliów, takich jak antyfryz, środki antykorozyjne, olej konserwujący, środki odłuszczające, itd., to substancje szkodliwe dla zdrowia. Proszę przeczytać zalecenia na opakowaniu i postępować według nich.
Niektóre chemikalia, takie jak oleje konserwujące, są łatwopalne oraz niebezpieczne w razie wdychania. Zapewnić dobrą wentylację oraz stosować maski ochronne przy nakładaniu natryskowym. Proszę przeczytać zalecenia na opakowaniu i postępować według nich.
Układ smarowania
Gorący olej może spowodować oparzenia. Unikać kontaktu skóry z gorącymi olejami. Przed rozpoczęciem pracy na układzie smarowania, upewnić się, że nie znajduje się on pod ciśnieniem. Nigdy nie uruchamiać ani nie eksploatować silnika z otwartym korkiem wlewu oleju, gdyż olej może zostać rozpylony.
Układ chłodzenia
Unikać otwierania korka chłodnicy, gdy silnik jest gorący. Para lub gorące chłodziwo mogą się rozprzestrzenić powodując oparzenia.
Jeśli prace muszą być wykonane na silniku przy normalnej temperaturze pracy i otwartym korku chłodnicy, albo odłączonym wężu, wówczas ostrożnie i powoli odkręcać korek chłodnicy w celu uwolnienia ciśnienia przed całkowitym zdjęciem korka. Proszę zauważyć, że nadal chłodziwo może być gorące i spowodować oparzenia.
Układ wtryskowy paliwa
Zawsze zakładać rękawice ochronne w czasie poszukiwania przecieków. Płyny wyrzucone pod ciśnieniem mogą przebić tkanki ciała i spowodować poważne obrażenia. Występuje niebezpieczeństwo zatrucia krwi.
Układ elektryczny
Odcinanie zasilania
Zawsze przed przystąpieniem do pracy nad układem elektrycznym, zatrzymać silnik i odłączyć prąd.
Akumulatory zawierają ekstremalnie korozyjny elektrolit. Przy ładowaniu lub obsłudze akumulatorów, chronić skórę i ubranie. Zawsze stosować okulary i rękawice ochronne.
Jeśli dojdzie do kontaktu elektrolitu z niechronioną skórą, natychmiast przemyć skórę dużą ilością wody z mydłem. Jeśli elektrolit dostanie się do oczu, natychmiast przemyć oczy dużą ilością wody i niezwłocznie uzyskać pomoc medyczną.
Silnik 4CTi90-1BE6 ‑ EURO 3 66 kW i 4CTi90-1BE ‑ EURO 3 75 kW
(spełniają wymagania R49.03; bez układu EGR)
(spełniają wymagania R 83.05 ECE; z układem EGR)
1. WSTĘP i DANE TECHNICZNE
Silniki 4CTi90-1BE6 ... (66 kW) i 4CTi90-1BE ... (75 kW) (z aparaturą wtryskową Bosch) spełniają wymagania normy Euro 3 (wg R49.03 – bez układu EGR) oraz (wg R83.05 - z układem EGR) w samochodzie z zamontowaną chłodnicą powietrza doładowującego.
Różnica w parametrach eksploatacyjnych silników 4CTi90-1BE6 ... (66 kW) i 4CTi90-1BE ... (75 kW) wynika jedynie z regulacji pompy wtryskowej
Konstrukcja tych silników została opracowana w oparciu o doświadczenia zdobyte podczas wieloletniej produkcji i eksploatacji silników wysokoprężnych 4C90 i 4CT90-1.
Silniki przeznaczone są głównie do napędu samochodów dostawczych o masie całkowitej do 3,5 tony, terenowych oraz dużych samochodów osobowych.
Mogą stanowić źródło napędu maszyn samobieżnych, zespołów prądotwórczych, małych jednostek pływających, oraz hydrauli...
ben312