nozopedagogika.pdf

(71 KB) Pobierz
PowerPoint Presentation
Nozopedagogika
Prof. dr hab. Iwona Chrzanowska
 
Pojęcie choroby przewlekłej oraz wskaźniki
rozpowszechnienia
• CHOROBA PRZEWLEKŁA – to wszelkie zaburzenie lub odchylenie od
normy, która ma jedną lub więcej spośród następujących cech: jest trwała,
pozostawia po sobie inwalidztwo, spowodowana jest nieodwracalnymi
zmianami patologicznymi, wymaga specjalnego postępowania
rehabilitacyjnego, wymagać będą długiego okresu nadzoru, obserwacji czy
opieki (J. i W.Pileccy, 1992)
• Inna definicja – CHOROBA PRZEWLEKŁA – to niekorzystna sytuacja dla
dziecka, które zmuszone jest w niej uczestniczyć. Niekorzystną sytuacje
konstytuuje długotrwałe unieruchomienie, ograniczenie samodzielności i
uzależnienie od innych, izolacja od środowiska społecznego i przyrodniczego,
ograniczenie możliwości uczenia się i osiągania dobrych wyników w nauce
(A.Maciarz, 1999)
• 10-15% populacji w wieku szkolnym stanowią dzieci przewlekle chore
 
Najczęściej występujące choroby
• Najczęściej występującymi chorobami dzieci i młodzieży w wieku szkolnym są:
• Choroby układu oddechowego
• Choroby układu moczowego
• Choroby związane z organicznym uszkodzeniem CUN
• Choroby układu krążenia
• Choroby narządu ruchu
• Uszkodzenia słuchu
• Ogniskowe przewlekłe zakażenia w różnych narządach
• NASTĘPSTWO
• lęk, koncentracja na wartościach podstawowych, koncentracja na „tu i teraz”,
poczucie nieuchronności, bezsilności, utrata nadziei, perspektywy życiowej,
poczucie ubezwłasnowolnienia i utraty wolności, obniżenie poczucia własnej
wartości, poczucie wstydu i bycia innym, ograniczenie stymulacji zewnętrznej,
deprywacja potrzeb emocjonalnych, obniżenie stymulacji wewnętrznej, bierność
(E.Góralczyk, 1996)
 
Koncepcje choroby
• Koncepcja swoistych obrazów psychicznych choroby – J. Doroszewska –
choroba przeciąża nie tylko układ nerwowy, ale deformuje również
prawidłowe funkcjonowanie. Pojawiają się pewne swoiste, charakterystyczne
dla grupy chorujących na to samo osób, cechy psychiczne.
• Obraz dzieci astmatycznych : uczuciowe, niespokojne, nadmiernie pobudliwe
ruchowo. Czasami: apatyczne, ospałe, niechętne do wysiłku
• Obraz dzieci z chorobą reumatyczną : drażliwe uczuciowo, wybuchowe,
gniew, zmienność nastrojów, duża męczliwość
• Dzieci z chorobą alergiczną : nerwowe, niespokojne, nadpobudliwe ruchowo,
zmniejszona wytrzymałość umysłowa
• Koncepcja wspólnych i swoistych cech osobowości – A.Hulek – osoby chore
ujawniają wszystkie te cechy i dyspozycje osobowości, które ujawniają osoby
zdrowe
• Nie na jakościowych zmian osobowości wywołanych chorobą
• Zmiany jeśli występują są konsekwencją negatywnych doświadczeń
związanych ze środowiskiem społecznym i tym jak odbiera ono chorobę
 
Koncepcje choroby cd.
• Choroba jako sytuacja trudna – J.Reykowski – chory znajduje się w sytuacji
trudnej, stresowej, w której psychika człowieka zostaje poddana nadmiernemu
obciążeniu. To z kolei utrudnia zdolności adaptacyjne
• Choroba może: zaburzyć obraz samego siebie, obniżyć samoocenę, obniżyć
poczucie własnej wartości
• Podobnie chorobę traktuje Z. Sękowska
• Choroba prowadzi do zachwiania równowagi psychicznej (wymaga terapii)
• Naraża na stany frustracyjne, blokując możliwość zaspokojenia potrzeb
• Prowadzi do zaburzeń zachowania
• Choroba jako źródło deprywacji – Z.Skorny – zablokowanie potrzeb
• Na skutek choroby dochodzi do deprywacji społecznej (hospitalizacja pozbawia
kontaktów)
• Deprywacji czynnosciowej (nie ma możliwości działania)
• Deprywacji sensorycznej (zubożenie bodźców)
• Choroba jako czynnik traumatyzujący – E.Wielgosz – choroba wpływa
niekorzystnie na rozwój psychiczny, fizyczny, społeczny
• Wpływ ten jest tym większy, im mniejsze dziecko
• Wpływa również na rodzinę
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin