John Locke- pedag. przedszkolna.doc

(46 KB) Pobierz

 

John Locke
(1632-1704)

 

John Locke jeden z najśmielszych i największych myślicieli Europy nowożytnej.

}          Filozof angielski, przedstawiciel empiryzmu,

l     Uważał, że umysł w chwili urodzenia człowieka jest podobny do tablicy powleczonej woskiem, na której dopiero doświadczenie życiowe wypisze swoje znaki.

             „Tabula Rasa”,

         Twierdził, że wszelkie poznanie rodzi się w duszy przez doświadczenia (sensualizm przez zmysły lub wewnętrzną pracę umysłu)

}          Autor dzieł: „Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego” oraz „Myśli o wychowaniu”.

 

Locke twierdził, że od najwcześniejszych lat należy uczyć dziecko karności i grzeczności.

}          Był jednak przeciwnikiem kar cielesnych, które poniżają dziecko i zamykają je w sobie a jednocześnie są objawem bezsilności dorosłych.

}          Locke uważał, że do nauki należy zachęcać poprzez  zainteresowanie.

 

W programie nauczania przewidywał najpierw:

}          Naukę pisania i czytania w języku ojczystym następnie w obcym ( łacina),

}          Naukę rysunku.

}          Naukę grafiki, arytmetyki astrologii, historii, prawa i dobrych obyczajów

 

Locke był zwolennikiem wychowania stanowego.

Dla dzieci chłopów i robotników szkoły elementarne bez nauki pisania i czytania miały one przygotować do pracy manufakturowej.

Wychowaniem wszechstronnym objął klasę rządzącą, gdyż musi ona skutecznie kierować i trzymać w posłuszeństwie niższe klasy.

 

„Myśl o wychowaniu”

Rady pedagogiczne zawarte w książce ,,Myśl o wychowaniu’’ adresowane były do dzieci należących do wyższych stanów, wychowywanych w domu, pod kierunkiem guwernera, a nie w szkole publicznej

Wyraził w nich wiele myśli, które przeciwstawiały się dotychczasowemu, klasycznemu kształceniu, torowały drogę nowemu wychowaniu.

Całą pracę pedagogiczną rozłożył na trzy wielkie działy obejmujące troskę o zdrowie, charakter i wiedzę.

 

 

ZDROWIE

}          Zdrowie to prawidłowo organizowane wychowanie fizyczne, oparte na zasadzie hartowania ciała, które jest niezbędne dla ducha.

}          Wychowanie fizyczne winno być zgodne z rozwojem naturalnym.

}          Chłopiec ma mieć dużo swobody, powinien często przebywać na powietrzu, na słońcu, biegać boso, z gołą głową.

}          Powinien przyzwyczaić się
do zimna i gorąca.

}          Musi jeść proste potrawy, nie może pić żadnego wina ani mocnych trunków.

}          Bardzo mało lub w ogóle nie pobierać leków.

}          Ubrania mają być nie zbyt ciepłe i nie za ciasne.

}          Głowę i nogi ma trzymać w chłodzie.

 

CHARAKTER

}          Inaczej wychowanie moralne ma być oparte na honorze, na szacunku dla siebie i swej osobistej godności.

}          Ma nauczyć wychowanka pełnej i samodzielnej odpowiedzialności za wszystkie swoje czyny.

}          Aby dziecko nauczyło się samo rządzić potrzebuje czterech rzeczy: cnoty, roztropności, grzeczności i wiedzy.

}          W wychowaniu moralnym nie należy tępić śmiałości dzieci, ich żywotności ani obrotności

}          Wprawdzie wychowanie fizyczne jest pierwsze, ale wychowanie moralne ma górować.

}          Nie zmuszać ich do zbyt wielkiej uległości, nie nadużywać wobec nich przymusu, a zwłaszcza kar fizycznych.

}          Większą korzyść od kary fizycznej przynosi; wstyd obawa przed ośmieszeniem się.

 

 

UMYSŁ

}          Nauka potrzebna jest tylko ze względów praktycznych, do pracy w jakimś zawodzie, do opanowania umiejętności konwersacji i obcowania w dobrym towarzystwie.

}          Wiedza sama w sobie nie ma wartości wychowawczych.

}          Wiedza jest mniej potrzebna niż grzeczność i dobre formy, bo te lepiej przygotowują do sukcesu.

}          Program nauk dla młodego, dobrze urodzonego chłopca obejmował: dobre opanowanie umiejętności czytania i pisania w języku ojczystym.

}          Ważny jest również język francuski i łacinę.

}          Locke uważał, że język grecki nie jest w ogóle potrzebny.

}          W nauczaniu zbędna jest, także logika i retoryka.

}          Locke otwierał miejsce dla nowych nauk.

}          Zalecał naukę geografii, arytmetyki i geometrii, początków astronomii i fizyki, historii, moralności i prawa oraz opanowanie sztuki prowadzenia ksiąg gospodarskich.

}          Z ćwiczeń praktyczny zachwalał taniec, jazdę konną i władanie bronią.

 

Najważniejsze postulaty Locke’a :

l     Prawidłowa działalność wychowawcza jest podstawowym czynnikiem rozwoju osobowości i kształtowania charakteru,

l     Wychowanie moralne jest podstawowym zadaniem pedagogicznym, gdyż większe znaczenie społeczne od ukształconego umysłu ma dobry, szlachetny charakter,

l     Wychowanka należy traktować z powagą i szacunkiem jako istotę rozumną,

l     Warunkiem skuteczności działań pedagogicznych jest pozyskanie zaufania dziecka, okazywana mu życzliwość i serdeczna troska.

 

Wpływ poglądów Locke’a na naszą literaturę pedagogiczna zaznaczył się szczególnie w okresie prac Komisji Edukacji Narodowej. Do wskazówek tego pisarza nawiązywali Stanisław Konarski, Antoni Popławski, Dymitr Michał Krajewski, Grzegorz Piramowicz i inni.

 

 

Podsumowując:

Główne myśli pedagogiczne Locke’a:

}          Sensualizm,

}          „ Tabula Rasa”,

}          Wewnętrzna praca umysłu,

}          Wychowanie fizyczne (hartowanie ciała),

}          Wychowanie moralne (honor),

}          Wychowanie umysłowe (praktyczna wiedza).

 

 

3

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin