MARTINEK.txt

(9 KB) Pobierz
Kiedy bierzemy udział w aukcjach internetowych, "ryzyko jakie bierze ze sobš kupujšcy" jest zbyt duże.

Zmniejszajaca sie iloć oszustw internetowych

Oszustwa internetowe sa jednym z najwiekszych problemow dla konsumentow ,biznesmenow oraz rzadu. Financial Times w 2003 roku nazwał oszustwa internetowe "epidemiš która bardzo szybko sie rozpowszechnia" i dowiódł że oszustw internetowych jest blisko 20 razy wiecej niz tych dokonywanych bez użcycia internetu. Na stronie IC3(która jest sponsorowana przez  U.S. Federal Bureau of Investiga-tion i U.S. National Whike Collar Crime Center) można znaleć skargi na oszustwa internetowe ktorych w 2000 roku bylo około 20.000 natomiast w 2007 było ich blisko 200.000 co pokazuje że redni roczny wzrost tego procederu jest na poziomie 39% w skali rocznej. W tym samym czasie, wartoć pieniedzy straconych w ten sposób znaczšco podskoczyła z 18.000.000 w 2001 do ponad 200.000.000 w 2007 roku co jest bliskie 50% w skali rocznej. Jednym z najciekawszych obszarów w który to zjawisko wystepuje sš aukcje internetowe. Federalna komisja handlu zanotowala blisko 106 fauszywych aukcji w 1997 natomiast juz w roku 2007 było ich około 24.000 co pokazuje ogromny wzrost tego procederu. Fauszywe aukcje internetowe sš jednym z głownych oszustw internetowych których czestotliwoć wacha sie od około 64 do 87 procent. Natomias najwieksze portale na których dokonuje sie aukcji twierdzš ze takie oszustwo występuje tylko raz w blisko 10.000 aukcji co jednoczenie zaprzecza badaniom. Zrozumienie oszustwa w odniesieniu do aukcji internetowych jest bardzo ważne poniewarz tworzy się martwe koło w którym duża iloć kupujacych cišgnie za soba dużš liczbe sprzedajacych która jeszcze za soba ciagnie jeszcze wieksza liczbe kupujšcych i tak w kólko. Jeżeli chociaż garstka zauwarzy że system nie pracuje w jaki neutralny sposób to cały system może sie zaczšć strzępić. Jeżeli naprawdę poziom oszustw byłby tak niski, to powinno to zwiekszych aktywnoć kupujšcych gdyż naliczenie minimalnego podatku po wygraniu aukcji wišzałoby się z automatycznym  dostarczeniem ubezpieczenia do nabywcy. Analizujšc jeden z portali aukcyjnych spostrzeglimy że wzrost ceny o 1 dolara na finale wygrywajšcej oferty w sklai rocznej może prowadzić do skumulowania sie kwoty w wysokoci blisko 700.000.000$. Nadplacenie chociażby jednego promila ponad cenę powoduje że po zapłaceniu ubezpieczenia ksiegowoć oraz właciciel portaul zarabiajš na tej aukcji. Fakt że ubezpieczanlnie nie oferuja takich wiadzcenie woła o zapytanie "jaka jest częstotliwoć oszustw??". To postępowanie nie jest tak proste jak by mogło sie wydawać, ponieważ nie ma automatycznego ubezpieczenia gdyż miałoby to wpływ na zachowanie zarówno nabywców, jak i sprzedawców. Nabywcy sš skłonni do ponoszenia wiekszego ryzyka poprzez licytownie przedmiotów od nieznanych sprzedawców lub od sprzedawców o niższym poziomie reputacji. Innš komplikacjš jest to że tworzy motywacje dla nieuczciwych sprzedawców oraz kupujacych by stworzyli koalicję w której oni wspólnie oszukujš operatorów aukcji oraz agencje ubezpieczeniowe. Przewagš operatora takiego serwisu nad zwykłym nabywcš lub sprzedajšcym jest to że operator posiada zasoby oraz dowiadczenie aby wprowadzić zabezpieczenia które dostrzegaja i zapobiegajš takim działaniom do minimalnego poziomu. Poprzez wprowadzenie automatycznych ubezpieczeń operator takiego portalu posiadałby tak wielkie korzyci finansowe nieporównywalnie wieksze do czynnoci jakie by wykonywał. Skoncentrujmy się na  nabywcach oszustach. w naszych badaniach odkrylimy że sprzedawcy też cigajš się z podobnym problemem oszustw. Jednak domy aukcyjne powieciły ogromne zasoby by chronić sprzedwaców lecz zainwestowaly minimalne rodki by chronić kupujšcych. Dlaczego?? My zrozumielimy to tak jeżeli sprzedawcy nie bedš wystawiać przedmiotów do licytacji to serwis nie przetrwa. Nastepnym faktem jest to że wiekszoć sprzedajacych używa serwisu wielokrotnie(w niektorych przypadkach nawet tysišce razy). W wyniku tego podjęto prace nad metodami które mogłyby ich chronić. Kupujšcy we własnym zespole ograniczyli dowiadzczenia dotyczšce procesu aukcji i nie posiadajac dowiadczenia w sposobie ochrony samych siebie np. w wiekszosci portali aukcyjnych sprzedajšcy nie wysyłajš produktu do kupujacego tak długo aż nie otrzymajš zapłaty za produkt.

Podsumowanie badania

Urzylimy wielu róznorodnych metod by przedsiewzišć badawcze ledztwo oszustw internetowych. Przeledzilismy literaturę dotyczšcš wczesniejszych emiprycznych badań na temat oszustw internetowych i oszustw na aukcyjach. To doprowadziło nas do roku 2003. Wyniki naszego sondażu też prowadzš nas w ten okres czasowy. Kupilismy i sprzedalimy na największych portalach aukcyjnych z 2003-2005 by lepiej zrozumiec jak oszuci działaja i które działania mogłyby być podjetę przez domy ukcyjne i nabywców. Przeprowadzilimy również wywiad z kupujšcymi jka i sprzedajšcymi którzy skontaktowali się z nami poprzez nasze aukcje. W naszym badawczej programie zaobserwowalismy 1298 zwyciezców aukcji internetowych na jednym z najwiekszych portali aukcyjnych czy otrzymali oni to na co oczekiwali. Respondenci pochodzili z 14 różnych działów tematycznych i cenowych. Zadawalimy dwa główne pytania i zbieralismy informacje ze strony aukcji.
1. Czy otrzymale jakš rzecz po tym jak wygrałe aukcję??
2. Jeżeli otrzymałe jakš rzecz, czy było to to co oczekiwałe??

Przeprowdzilimy wywiad z naszymi respondentami z tymi samymi co przeglšg. Było bardzo trudno zebrać wszystkie informacje gdyż były bardzo zróżnicowane i trudno było użyc do tego sprzetu komputerowego wiec zrobilimy wszystko recznie. Ogólnie mówišc portale aukcyjne postawiły wiele przeszkód by zapobiec automatycznemu zbieraniou danych dla takich włanie badań. Zrobiły to poprzez ograniczenie iloci wiadomoci wysyłanych do innych użytkowników. Pozostajac w dziedzinie regół portali aukcyjnych, bylimy zabezpieczeni przed użyciem mechanicznych metod takich jak WEB CRAWLERS, inaczej było by bardzo łatwo skontaktować się z dużš ilociš zwycięzców aukcji. Idšc dalej widać że portale aukcyjne sš przeciwko udzielaniu takich informacji nawet pracownikom naukowym a to co oferujš jest w wiekszoci jest mało istotne na przykład wglšd w relację nie przekazuje nam wielu informacji. To niesie wartoć 0, neutralnego lub 1, więc nie ma żadnej wielkoci. Na przykład "Zwycięzca" z Aten w Grecji z którym rozmawialimy z zagubionymi blisko 10.000$ wypowiadał sie bardzo mocno o jego stracie.Jego sytuacja i relacja dla sprzedawcy niosły takš samš wagę jak osoby której zaginoł 1$ na aukcji. 

Wyniki i analiza

Wyniki naszego wstępnego przeglšdu sš nastepujšce: 
Otrzymalismy 98 odpowiedzi od "Zwycięzców" aukcji z czego 21 nie otrzymało nic lub odebrany przedmiot nie spełniał ich oczekiwań(głównym powodem było to że towar był zniszczony lub jego stan był gorszy niż opisywano w aukcji). 8 z 98 nie otrzymało nic co reprezentuje 0.62% wszystkich osób które biorš udział w aukcjach internetowych. Ta częstotliwoć okazała sie blisko 62 razy wieksza niż ta podawana oficjalnie. Jeżeli kupujšcy nie otrzyma nic lub to co otrzyma nie spełnia jego oczekiwań możemy to nazwać oszustwem. Oszacowalimy przypuszczalny najgorszy i najlepszy stan tego procederu. Przez informacje zgromadzone od naszych respondentów udało nam się prawdopodobnie okreslić faktyczny stan tego procederu. Jeżeli założymy że nasi respondenci reprezentuja różne czeci społeczeństwa moze sie okazać że nasz wynik jest jeszcze bardziej dokładny. Natomiast jeżeli założymy ze nasi respondenci sš "niezadowoleni" wtedy ocena najlepszego przypadku była by bardziej dokładna. Ponadto mamy dwa przeciwne czynniki. Natomiast osoby które  krępujš się mówić o tym że zostały oszukane byłyby w ten sposób pominięte. Osoby te nie chcš mówić nikomu o tym że zostały oszukane ponieważ bojš się że mogły by się stać pomiewiskiem. Z drógiej strony sš osoby które zostały oszukane tylko raz i sš tak szalone że nie chcš mówić o innych aukcjach tylko o tej jednej konkretnej w której zostali oszukani i takie przypadki mogš prowadzić do przeszacowań. Procent przeczšcych odpowiedzi zmieniał sie dla różnych kategori aukcji. Komputery i elektronika miały najwyższy wzrost odpowiedzi przeczšcych prawie 75% osób nie otrzymało swojego sprzętu lub był on uszkodzony. Pod wzglendem najlepszego przypadku najlepsza kategoriš okazała się biżuteria w której tylko 5% ze wszystkich zwycięzców aukcji nie otrzymało niczego lub towar który otrzymali nie spełniał ich oczekiwań. Cztery kategorie nie posiadały żadnych negatywnych głosów były to obrazy , gitary , bilety i zegarki. Lecz największš niespodziankš była biżuteria w której był zadziwiajšco niski poziom negatywnych głosów. Natomiast w kategori sport nie otrzymalimy żadnych głosów. Oczywicie dlatego podłaczymy ja do innej kategorii przez co otrzymamy w najgorszym przypadku około 21.4% odpowiedzi negatywnych a w najlepszym przypadku 1.6%. 
Znalelimy też kilka regół 
- cena nie gra roli w oszustwach
-25% osob które kupiły przedmiot za mniej niz 500$ zostały oszukane natomiast tylko 5% zostało oszukane w momencie gdy cena była wyższa niż 500$
-miejsce kupna nie ma zwiazku z poziomem oszustw
-Posiadanie zdjęcia przedmiotu nie wišże się z tym ze nid zostaniemy oszukani
-26% zwycięzców nie otrzymała tego samego przedmiotu było na zdjeciu do tylko 11% które otrzymało przedmiot nie spełniajšcy ich oczekiwań a nie posiadało jego zdjęcia. 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin