ŚREDNIOWIECZE
1.Pojęcie średniowiecza-koniec datowany na 1492 r. - odkrycie Ameryki-podział na wczesne (do XI w.), pełne (I-II) i późne (XIV-XV w.)-epoka wybitnie religijna, choć nie zawsze ortodoksyjnie-zaprzeczenie indywidualności, anonimowość-nacisk na ascezę, w zapomnienie poszło uszlachetnienie ciała2.Między antykiem, a średniowieczemBoecjusz-filozof, znawca greki, matematyk, astronom i konstruktor-dużo pisał na temat nauk wyzwolonych-na jego podejściu bazowała scholastyka-łączył wiarę i wiedzę-nauczał metody scholastycznej
Kasjodor-założył klasztor Vivarium będący szkołą i skryptorium
-zapoczątkował zwyczaj przepisywania i tłumaczenia dzieł klasycznych-dał opis 7 sztuk wyzwolonych dzieląc je po raz pierwszy na: -trivium → gramatyka, retoryka, dialektyka -quadrivium → arytmetyka, geometria, astronomia, muzyka)-zakładał, że nie można wyjaśnić niektórych fragmentów Biblii bez znajomości sztuk wyzwolonych-pierwszy połączył kształcenie świeckie i nauki teologiczne; sztuki wyzwolone zostały przyjęte przez szkoły chrześcijańskie
Izydor z Sewilli-podjął się uporządkowania całej ówczesnej wiedzy w encyklopedii składającej się z XX tomów-zawierają wykład trivium, quadrivium, medycynę, prawo, chronologię oraz interpretację biblii-podzielił życie człowieka, jak i jego wychowanie na sześć stopni: -niemowlęctwo -dzieciństwo -młodzieńczość -młodość -dojrzałość -starość
Druidzi-nauczanie w iroszkocji
Benedyktyni-założył Benedykt z Nursji-w regule jako podstawowe czynniki wychowania umieścił obok modlitwy także pracę i naukę-ora et labora-ścisłym obowiązkiem mnicha była lektura indywidualna-Alkuin z Yorku też był benedyktynem
3.Reformy oświatowe Karola Wielkiego. Renesans karoliński.-zorganizował szkołę pałacową przeznaczoną głównie dla rodziny królewskiej i synów arystokracji mających zająć w przyszłości ważne stanowiska w państwie i kościele-reforma karolińska w dziedzinie nauki i oświaty zasadzała się na trzech niewspółmiernych elementach: -tradycji germańskiej -antycznej kulturze rzymskiej -chrześcijaństwie-podstawą nauczania było 7 sztuk wyzwolonych o naukę o Piśmie Świętym-Karol Wielki objął opieką państwa skryptoria klasztorne oraz zarządził, by klasztory przyjmowały uczniów w celu nauczania pisma, psałterza, kalendarza i śpiewu kościelnego, czyli nauk koniecznych dla stanu duchownego4. Odrodzenie XII w. Początki scholastyki-autorem pierwszego traktatu scholastycznego był goliard Piotr Abelard
-najaktywniejsi goliardzi krytykowali zarówno władzę państwową jak i hierarchów kościoła
-do rozwoju przyczynił się kontakt ze światem arabskim; Arabowie interesowali się filozofią grecką; tłumaczyli dzieła grackich filozofów; szczególnie Awicenna, Awerroes i Kordobie
-wpływ na rozwój miała także większa dostępność książki-łączenie wiary i rozumu-racjonalne poznanie nie może być sprzeczne z wiarą opartą na Objawieniu, ponieważ wszelka prawda pochodzi od Boga5. Rozwój szkół zakonnych-każdy klasztor był ogniskiem kultury i oświaty, większość posiadała biblioteki-kultywowano przede wszystkim wiedz teologiczną, ale obok niej studiowano także pisarzy i filozofów starożytnych
6. Szkoły katedralne, kolegiackie i parafialne-na rozwój szkolnictwa miał wpływ konflikt papiestwo-cesarstwo-papież Eugeniusz II zarządził powstawanie szkół w siedzibach biskupów-papież Leon IV zarządził powstanie szkół przy każdej parafii-sobory laterańskie III i IV zarządziły powstanie beneficjów do nauki przy katedrach; potem na wzór powstały także kościołach kolegiackich
-nowe zakony żebracze, franciszkanie i dominikanie, stawiające sobie cele duszpasterskie, edukacyjne i misyjne7. Wychowanie i rozwój szkolnictwa w Polsce-wzory czerpano z zachodu, szkoły katedralne powstały w XII/XIII w.-do rozwijających się miast napływa ludność niemiecka mająca własnych duchownych i księgi liturgiczne; nowi przybysze zakładali szkoły-Polacy wyjeżdżają na studia zagraniczne-szkoły w dużych miastach miały charakter niemiecki-biskupstwo zarządza by stanowiska nauczycieli powierzać osobom znającym polski-szkoły zaczynają rozwijać się także na wsi-fundacja Akademii Krakowskiej8. Powstanie i rozwój uniwersytetów-do wykształcenia się uniwersytetu doprowadziło zapotrzebowanie na naukę u młodzieży świeckiej-na wzór cechów uniwersytety gromadziły profesorów i studentów w swoich murach-wg Le Goff'a → 'korporacja grupująca wszystkich (universitas) profesorów i studentów w danym mieście'
-przywileje: -autonomii -monopolu nadawanie stopni naukowych -prawo do strajku-uniwersytety posiadały cztery wydziały (fakultety) -sztuk wyzwolonych – niższy (14-20 r.ż.; baccalaureat po 2, doktorat po 6 latach) -teologii (20-35 r.ż.; doktorat) -prawa (20-25 r.ż.; doktorat) -medycyny (20-25 r.ż.; doktorat) na wyższych wydziałach można było podjąć studia po ukończeniu wyższego-rozkwit uniwersytetów na skutek scholastyki i zwiększenia dostępności książekBolonia-najstarszy-od 1158 r. przywilej częściowej niezależności od Fryderyka I Barbarossy-ze względu na nauczanie prawa rzymskiego, świeckiego, nieufność ze strony papiestwa i władz miejskich-1322 r. przywilej całkowitej niezależności od władz Bolonii
-początkowo zarząd w rękach studentów, z czasem mistrzów i kościoła-uniwersytet scholarów-słynął ze studiów prawniczych
Paryż-pierwsze przywileje papieskie w 1194 r.-przyjmuje się początek w 1200 r. → przywileje od króla Francji, Filipa Augusta-mniejsza rola studentów, władza w rękach profesorów-słynne ze studiów teologicznych
-zebrał najwybitniejszych uczonych, filozofów, teologów i scholastyków-nowe uczelnie wzorowały się na Bolonii i Paryżu-uniwersytet w Salerno (1173); medycyna-Oksford (1214)-pierwsze uniwersytety nie miały wielu studentów, największy, paryski ok 1500-Cambridge powstał na skutek rozruchów studenckich w Oxfordzie-Praga (1348)-Kraków (1364)-Wiedeń (1365)-franciszkanie i dominikanie mieli istotny wkład w wiedzę-Tomasz z Akwinu (dominikanin); dał początek tomizmowi
9. Rozwój szkolnictwa żydowskiego w diasporze-do akademii żydowskich przyjmowano wszystkich niezależnie od pochodzenia społecznego, niektóre szkoły przyjmowały także pogan-każda gmina żydowska miała własną szkołę elementarną-o ile większość chrześcijan była analfabetami, czytanie i pisanie u Żydów było powszechne od starożytności-diaspora przyczyniła się do obycia i znajomości języków u Żydów
10. Metody wychowania, program i dydaktyka średniowieczna-surowe-wyrabianie chrześcijańskich skłonności u chłopca; wpajanie cnoty pokory i posłuszeństwa-rózga symbolem nauczycielstwa-każde przewinienie miało być ukarane-kary stosowano niezależnie od pochodzenia uczniów-metoda pamięciowa-ścisła dyscyplina w szkole-uczniowie mieszkali razem zajmując ciasne, ciemne, śmierdzące, wilgotne, zimne cele-pedagogika strachu; strach przed karami doczesnymi i lęk przed karami wiecznymi-strach wspomagała ikonografia obrazująca sąd ostateczny, piekło, taniec śmierci itp.-podstawą nauczania była gramatyka łacińska-trivium: -retoryka ograniczona do nauczania zasad stylu kancelaryjnego -dialektyka, jako logika, z czasem stała się czynnikiem rozwoju filozofii scholastycznej-quadrivium: -astronomię ograniczono do nauki kalendarza kościelnego i podstaw wiedzy o planetach -geometria sprowadzona do ogółu wiedzy z geografii i opisu ziemi-wszystkie typy szkół (zakonne, katedralne, parafialne) miały przygotowywać do studiów teologicznych-średniowiecze nie znało pojęcia postępu nauki; prawda została ustalona i należało ją wykładać-nauka: -lectio → profesor czyta z książki -commentiatio → komentowanie przeczytanego tekstu -disputiatio → dysputa nad problemem wysuniętym w komentarzu -solutio → wniosek na podstawie za i przeciw z dysputy-powstają kolegia dla biednych studentów, z czasem powtarza się w nich materiał, a później prowadzi wykłady
EDUKACJA POZASZKOLNA 1.Wychowanie stanowe-każdy stan miał własny system wartości, a co za tym idzie własne wychowanie
Rycerskie-wzór wykształcił się we Francji-charakter ponadnarodowy → rycerz chrześcijańskie niezależnie od kraju, z jakiego pochodził-ideał wychowania sprowadza się do trzech obowiązków: -służby Bogu -służby swemu panu -służby kobiecie-rycerz był zobowiązany względem Boga walczyć o Ziemię Świętą-panu winien służyć od dzieciństwa-kobietę bronić w razie potrzeby-rycerz musiał przysposobić sobie cnoty jak: pobożność, umiejętność władania bronią i dworność-zamiast 7 sztuk wyzwolonych ćwiczono 7 sprawności rycerskich: -jazda konna -pływanie -strzelanie z łuku -szermierka -polowanie -gra w szachy -układanie wierszy-wychowanie rycerskie od 7 r.ż. na dworze seniora -7-14 r.ż. paź -14-21 r.ż. giermek -po 21 r.ż. pasowanie na rycerza-rycerz mógł nie znać pisma, ale powinien znać swoje obowiązki rycerskie
-degradacja przez obcięcie ostróg i złamanie miecza
Mieszczańskie-aby coś znaczyć mieszczanin musiał nauczyć się zawodu-wychowanie rozwijało się w domu rodzinnym, cechach, gildiach i bractwach miejskich-cnoty mieszczańskie: -porządek -pilność -oszczędność -usłużność -skromność-niezbędna była umiejętność czytania, pisania i liczenia-podział na mistrzów(majstrów) i uczniów-społeczność cechowa na wzór rodziny, majster zastępował ojca, a jego żona matkę-wychowywano w duchu odpowiedzialności za swój cech i swoje miasto-znane były wędrówki czeladnicze do innych miast i krajów
Chłopskie-analfabetyzm w ogromnej większości-wychowanie przede wszystkim rodzinne i religijne-podstawowa rola kościoła, kaznodziejstwo, liturgia, ikonografia-czynnikiem wychowawczym był dużym stopniu pan feudalny i jego dwór-kościół, państwo i dwór wychowywali chłopów na wiernych i pracowitych poddanych2. Wychowanie religijno-wyznaniowe-religia i wyznanie są z natury rzeczy powołane do wychowywania człowieka-moją swoją etykę, system wartości, kanon cnót, teologię, duchowość-wychowaniu służą symbole, obrzędy, kaznodziejstwo, misje, rekolekcje, piśmiennictwo i inne instytucje jak bractwa, cechy.-kult świętych jako wzorów do naśladowania
-sztuka sakralna, liturgia, śpiew miały pobudzać wyobraźnię i lęk o zbawienie, wolę poprawy i nadzieję na życie wieczne-stosowano publiczną pokutę i ekskomunikę-w średniowiecznej europie zachodniej monopol na szkolnictwo posiadał kościół katolicki, a we wschodniej prawosławny
ewaleczek