Szacunek dla rodziców -sc.lekcji.pdf
(
104 KB
)
Pobierz
katecheza 31 gim.doc
Szkoła:
Gimnazjum
Klasa I
Katecheza nr 31
Temat:
Szacunek należny rodzicom i opiekunom.
Cele ogólne katechezy:
1.
Przypomnienie i pogłębienie treści IV Przykazania Bożego.
2.
Kształtowanie świadomości obowiązku dzieci wobec rodziców i rodziców wobec
dzieci.
Cele szczegółowe:
Wiadomości: uczeń wie,
•
jak brzmi IV Przykazanie Dekalogu;
•
komu obok rodziców winien okazywać szacunek;
Umiejętności: uczeń potrafi
•
wymienić obowiązki, jakie wynikają z IV Przykazania;
Postawy:
•
okazuje szacunek rodzicom, opiekunom, nauczycielom;
Metody pracy:
•
oglądowe: pokaz znaku drogowego;
•
werbalne: pogadanka, rozmowa kierowana;
•
praktycznego działania: krzyżówka, dom z puzzli, uzupełnianie planszy: „Droga
do nieba”, zapis w zeszycie;
Środki dydaktyczne:
•
znak drogowy: strefa tylko dla pieszych
•
tablica Dekalogu z cyfrą IV
•
plansza: „Droga do nieba”
•
krzyżówki dla uczniów zał.1
•
pytania do rachunku sumienia dla każdego ucznia – zał. 2
•
kontur domku dla uczniów zał. 3
•
puzzle do wykonania ćwiczenia (wg. wzoru)
•
świeca
•
zapałki
Formy organizacji pracy uczniów:
•
zbiorowa
•
indywidualna
•
grupowa
Przebieg katechezy:
1.
Część wstępna
Modlitwa: „Ojcze nasz”
1.
P O Z D
R
O W I E N I E
2.
D E K A L
O
G
3.
N I E
D
Z I E L A
4.
P R Z Y K A
Z
A N I E
5.
T A B L
I
C E
6.
E U
C
H A R Y S T I A
7.
M O J Ż
E
S Z
1.
… chrześcijańskie np.: „Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus”;
2.
Inaczej X Przykazań Bożych;
3.
Dzień święty;
4.
„Znak drogowy” na drodze do nieba;
5.
Na nich Mojżesz otrzymał Dekalog;
6.
Sprawowana uroczyście w niedzielę;
7.
Otrzymał od Boga Przykazania na Górze Synaj;
Katecheta pyta o przykazanie, w którym Bóg sformułował nasz stosunek
do rodziców;
2.
Część zasadnicza
Przypomnienie i zapis na tablicy treści IV Przykazania Dekalogu: „Czcij ojca swego
i matkę swą”;
Wyjaśnienie znaczenia IV Przykazania i wypływających z niego obowiązków;
v
Obowiązki dzieci wobec rodziców
(np.: szacunek, wdzięczność,
posłuszeństwo, pomoc, miłość, wsparcie, modlitwa za zmarłych rodziców, opieka nad
grobem);
v
Obowiązki rodziców wobec dzieci
(m.in.: troska o wychowanie, zapewnienie
rozwoju fizycznego i duchowego, odpowiedzialność za dawanie dobrego przykładu
swoim dzieciom, szacunek, miłość, życzliwość);
Przykazanie IV reguluje również relacje człowieka w życiu społecznym np.:
v
uczeń – nauczyciel
v
pracownik – pracodawca
v
nauczyciel – uczeń
Przeprowadzenie ćwiczenia:
Uczniowie otrzymują rozdawane przez wybraną osobę
puzzle (każdy uczeń otrzymuje 1 lub 2) z fragmentami słów. Zadaniem uczniów jest
odszukanie i dopasowanie do siebie puzzli tak, by pasowały wyrazy:
Rozwiązywanie krzyżówki – zał.1, której hasło będzie przewodnią myślą katechezy.
Uczniowie automatycznie dzielą się na grupy, każda z nich tworzy wybrany wyraz.
Katecheta pyta uczniów o każde powstałe słowo: miłość, zaufanie, szacunek, bezpieczeństwo,
posłuszeństwo, uśmiech, przebaczenie, pomoc.
- Do kogo odnoszą się te słowa? Do rodziców. Przyjrzyjmy się puzzlom i zastanówmy się,
co można z nich zbudować? Dom.
Katecheta wybiera jednego ucznia, który z puzzli układa na podłodze lub ławce dom.
– Z czym kojarzy się dom? Z rodziną. – Co się stanie jeśli wyciągniemy jakiś fragment
z domu, np. ze słowem „miłość”? Dom będzie niekompletny, może się też zawalić. Tak samo
może dziać się i w rodzinie, gdy braknie w niej miłości, szacunku, przebaczenia… Jeśli dzieci
nie będą czcić rodziców, okazywać im szacunku, kochać ich, to stracą zaufanie i miłość ich.
Rodzina przestanie być rodziną. – Kto pomaga rodzinie stawać się lepszą? Jezus.
Katecheta stawia świecę na domku z puzzli i pyta: -Kogo przypomina zapalona
świeca? Jezusa. –Co przenika teraz rodzinę? Jezus; Boże światło. Taka rodzina z Jezusem jest
szczęśliwa. Aby było szczęście w rodzinie, bardzo ważna jest modlitwa w rodzinie
i za rodzinę.
3.
.
Podsumowanie
Pokazanie znaku strefa tylko dla pieszych. Znak ten informuje, że jest to teren, gdzie
nie mogą wjeżdżać samochody ani motocykle. Są to miejsca, gdzie swobodniej
można porozmawiać i posłuchać innych. Jest to znak, który również powinien stanąć
w wielu domach, mógłby przypominać o potrzebie rozmowy, słuchania rad,
przeproszenia, przebaczenia…
Rozdanie pytań do rachunku sumienia - zał. 2;
Uzupełnienie planszy przedstawiającej drogę do nieba o kolejne przykazanie;
Zapis w zeszycie:
Temat:
Szacunek należny rodzicom i opiekunom.
Notatka:
1.
(Uczniowie przerysowują tablicę z cyferką IV oraz przepisują treść
IV Przykazania z tablicy;)
2.
Uczniowie wklejają kontur domu zał.3, w który wpisują wartości budujące
dobre relacje w rodzinie; (omawiane były na katechezie)
Zadanie:
Zaproponuj rodzicom i rodzeństwu wspólną wieczorną modlitwę.
Modlitwa spontaniczna;
Zał. 1.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
1.
… chrześcijańskie np.: „Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus”;
2.
Inaczej X Przykazań Bożych;
3.
Dzień święty;
4.
„Znak drogowy” na drodze do nieba;
5.
Na nich Mojżesz otrzymał Dekalog;
6.
Sprawowana uroczyście w niedzielę;
7.
Otrzymał od Boga Przykazania na Górze Synaj;
Zał. 2.
IV Przykazanie
•
Czy kocham i szanuję rodziców?
•
Czy jestem posłuszny rodzicom i chętnie im pomagam?
•
Czy nie martwię ich swoim postępowaniem?
•
Czy żyję w zgodzie z rodzeństwem?
•
Czy szanuję nauczycieli, wychowawców i osoby starsze?
Zał. 3.
Opracowały: Anna Sarniak – Nowy Targ i s. Grażyna Wolska - Wadowice
Plik z chomika:
RAZEM_PRZEZ_ZYCIE
Inne pliki z tego folderu:
WYCHOWYWANIE DZIECI W KARNOŚCI I WZAJEMNYM POSZANOWANIU.doc
(22 KB)
WYCHOWYWANIE DZIECI W DYSCYPLINIE.doc
(23 KB)
Wpływu rodziny na wszechstronny.doc
(28 KB)
PROBLEMY ZWIĄZANE Z OKRESEM DOKJRZEWANIA.doc
(36 KB)
Prawda i kłamstwo.odt
(20 KB)
Inne foldery tego chomika:
Coś dla nie jadka
Cz.Bassara - Wychowywanie dzieci
Program- jak będzie wyglądało twoje dziecko
wnuczęta
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin