wczesnaedukacja.pdf
(
1130 KB
)
Pobierz
Kształcenie języka dziecka – Wykłady
Przedmiot:
Kształcenie języka dziecka – wykłady
Prowadzący:
dr Małgorzata Puchowska
Specjalizacja, rok studiów:
III rok Wczesna edukacja i nauczanie języka angielskiego
Cel przedmiotu:
Prezentacja metod i technik stymulowania aktywności językowej dzieci. Uświadomienie
specyfiki języka dziecka, zależności pomiędzy mową a myśleniem oraz zadań szkoły w
zakresie edukacji językowej, edukacji literackiej i rozbudzania u dziecka twórczej ekspresji
słownej.
Podstawowe treści przedmiotu:
Język jako system znaków i jego aspekty kreatywne. Język jako narzędzie komunikacji.
Funkcje przekazów językowych. Pojecie normy językowej, zwyczaju językowego oraz błędu
językowego. Polszczyzna potoczna, język mówiony a pisany. Indywidualne cechy językowe.
Zróżnicowanie językowe uczniów. Determinanty kształcenia językowego w edukacji
wczesnoszkolnej. Kształcenie językowe a osiągnięcia szkolne. Stymulowanie postawy
twórczej a kształcenie językowe. Metody i techniki stymulowania aktywności językowej
dzieci. Język ciała. Język nauczyciela a doskonalenie mowy ucznia. Związki kształcenia
językowego z literackim. Doskonalenie wypowiedzi ustnych, czytania i pisania jako proces
ciągły. Przyczyny najczęstszych błędów językowych. Zapobieganie błędom i ich poprawa.
Podstawowa literatura:
Badania nad rozwojem języka dziecka
, wybór prac pod red. G. W. Shugar, M. Smoczyńskiej,
Warszawa 1980.
J. Bałachowicz,
Kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem
, Warszawa 1988.
Bernstein B.,
Odtwarzanie kultury
, Warszawa 1990.
M. Bober-Pełzowska,
Rozwijanie mowy uczniów klas niższych
, Warszawa 1983.
D. Czelakowska,
Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym
, Kraków
1996.
D. Gołębia, G. Teusz,
Edukacja poprzez język
, Warszawa 1999.
E. Filipiak,
Aktywność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym
, Bydgoszcz 1996.
M. Kielar,
Twórcze opanowanie i używanie języka przez dziecko
, [w:]
Aktywność twórcza
dzieci i młodzieży
, pod red. S. Popek, Warszawa 1988.
J. Melendowicz,
O trudnej sztuce czytania i pisania
, Warszawa 1978.
M. Nagajowa,
Kształcenie języka ucznia w szkole podstawowej
, Warszawa 1985.
R. Pawłowska,
Lingwistyczna teoria nauki czytania
, Gdańsk 1992.
E. Rostańska,
Rozmowa w szkole
, Warszawa 1995.
B. Sawa,
Jeśli dziecko źle czyta i pisze
, Warszawa 1987.
H. Spionek,
Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne
, Warszawa 1973.
J. Wójtowiczowa,
O wychowaniu językowym
, Warszawa 1997.
Warunki zaliczenia: Egzamin ustny.
Przedmiot:
Kształcenie języka dziecka – ćwiczenia
Prowadzący:
dr Małgorzata Puchowska
Specjalizacja, rok studiów:
III rok Wczesna edukacja i nauczanie języka angielskiego
Cel przedmiotu:
Opanowanie przez studentów metod i technik stymulowania aktywności językowej dzieci.
Podstawowe treści przedmiotu:
Inspirowanie aktywności językowej uczniów poprzez różne formy ekspresji-formy słowne,
ruchowe, plastyczne, muzyczne. Ćwiczenia usprawniające umiejętność wypowiedzi ustnej.
Kultura mówienia, słuchania, dialogu, rozmowy. Dziecko w świecie pisma. Psychologiczne,
fizjologiczne i motoryczne uwarunkowania procesu mówienia, czytania i pisania. Przyczyny
trudności w nauce czytania i pisania. Przegląd metod nauki czytania. Czytanie a czytanie ze
zrozumieniem i czytanie twórcze. Kontrola i ocena umiejętności czytania i pisania. Rola
książki i czytelnictwa w kształceniu językowym. Cele, techniki i rodzaje ćwiczeń
kształcących sprawność językową.
Podstawowa literatura:
K. Aszyk,
Umiejętność czytania i poziom przygotowania do pisania sześ
ciolatków,
„Wychowanie w Przedszkolu” 1979, nr 2.
H. Baczyńska,
Metodyka języka polskiego w klasach 1-3 szkoły podstawowej
, Warszawa 1985.
Badania nad rozwojem języka dziecka
, wybór prac pod red. G. W. Shugar, M. Smoczyńskiej,
Warszawa 1984.
J. Bałachowicz,
Kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem
, Warszawa 1988.
B. Bernstein,
Odtwarzanie kultury
, Warszawa 1990.
M. Bober-Pełzowska,
Rozwijanie mowy uczniów klas niższych
, Warszawa 1983.
D. Czelakowska,
Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym
, Kraków 1996.
Czytanie i pisanie – nowy język dziecka
, praca zbiorowa pod red. A. Brzezińskiej, Warszawa 1987.
E. Filipiak,
Aktywność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym
, Bydgoszcz 1996.
G. Grabowska,
Nauczanie języka polskiego w niższych klasach szkoły podstawowej
, Słupsk 1989.
J. Kulpa, R. Więckowski,
Metodyka nauczania języka polskiego w klasach początkowych
, Warszawa
1983.
E. Malmquist,
Nauka czytania w szkole podstawowej
, Warszawa 1982.
J. Melendowicz,
O trudnej sztuce czytania i pisania
, Warszawa 1978.
Z. Mórawska, A. Wilkowa,
Kształcenie języka dziecka w klasach I-IV
, Warszawa 1975.
M. Nagajowa,
Kształcenie języka ucznia w szkole podstawowej
, Warszawa 1985.
R. Pawłowska,
Lingwistyczna teoria nauki czytania
, Gdańsk 1992.
Podstawa Programowa dla Edukacji Zintegrowanej
, Warszawa 1999.
E. Rostańska,
Rozmowa w szkole
, Warszawa 1995.
Semantyka milczenia
, pod red. K. Handle, Warszawa 1999.
G. W. Shugar, B. Bokus,
Twórczość językowa dziecka w sytuacji zadaniowo-zabawowej
, Warszawa
1992.
S. Sokołowski,
Czytanie ze zrozumieniem w systemie integralnej realizacji programu nauczania
,
„Życie Szkoły” 2000, nr 5.
H. Spionek,
Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne
, Warszawa 1973.
K. Wojtczuk,
Zachowania językowe nauczycieli w sytuacji lekcji szkolnej
, Siedlce 1996.
J. Wójtowiczowa,
O wychowaniu językowym
, Warszawa 1997.
Warunki zaliczenia: Przedstawienie scenariusza zajęć stymulujących aktywność językową
poprzez pozasłowne formy ekspresji.
Przedmiot:
Morfologia, składnia i semantyka języka polskiego - ćwiczenia
Prowadzący:
dr Małgorzata Puchowska
Specjalizacja, rok studiów:
III rok Wczesna edukacja i logopedia
Cel przedmiotu:
Ugruntowanie świadomości lingwistycznej studentów jako nadawców i odbiorców
komunikatu językowego.
Podstawowe treści przedmiotu:
Miejsce słowotwórstwa w systemie językowym. Słowotwórstwo a fleksja. Kategoria
słowotwórcza i typ słowotwórczy oraz podstawowe teorie słowotwórcze. Słowotwórstwo
rzeczowników, przymiotników i przysłówków. Słowotwórstwo czasowników. Podzielność
morfologiczna a znaczenie wyrazu. Funkcjonalna klasyfikacja leksemów a tradycyjny podział
na części mowy. Paradygmaty fleksyjne rzeczowników i przymiotników. Fleksja zaimków i
liczebników. Tematy czasowników – podstawy klasyfikacji. Paradygmaty fleksyjne
czasownika. Formy imiesłowowe czasownika. Zdania elementarne i jego składniki.
Podstawowa struktura predykatywno-argumentowa. Perspektywa tematyczno-rematyczna.
Wypowiedzenie-zdanie-równoważnik zdania. Związki zgody, rządu i przynależności. Główne
części zdania i ich typy. Rodzaje wypowiedzeń złożonych i wskaźniki zespolenia. Wyrazy
poza związkami zdania. Składnia a interpunkcja. Znaczenie realne i etymologiczne wyrazu.
Podstawowa literatura:
Gramatyka opisowa języka polskiego z ćwiczeniami
, pod red. W. Doroszewskiego, B.
Wieczorkiewicza, opracowali B. Bartnicka-Dąbkowska, M. Jaworski i R. Sinielnikoff, t. 1:
Fonetyka, części mowy, słowotwórstwo
, Warszawa 1968.
Gramatyka współczesnego języka polskiego. Składnia-morfologia-fonologia
, pod red. S.
Urbańczyka, t. 2:
Morfologia
, pod red. R. Grzegorczykowej, R. Laskowskiego, H. Wróbla,
Warszawa 1984.
Gramatyka współczesnego języka polskiego. Składnia-morfologia-fonologia
, pod red. S.
Urbańczyka, t. 1: Składnia, pod red. Z. Topolińskiej, Warszawa 1984.
R. Grzegorczykowa,
Zarys słowotwórstwa polskiego. Słowotwórstwo opisowe
, Warszawa
1979.
S. Szober,
Gramatyka języka polskiego,
oprac. W. Doroszewski, Warszawa 1953.
J. Tokarski,
Słownictwo. Teoria wyrazu
, Warszawa 1971.
R. Tokarski,
Składnikowa analiza znaczenia wyrazu. Przegląd problemów
, „Przegląd
Humanistyczny” 1983, nr 7.
J. Wierzchowski,
Semantyka językoznawcza
, Warszawa 1980.
Warunki zaliczenia: Pozytywne zaliczenie kolokwiów z poszczególnych działów nauki
o języku. Przedstawienie pracy dotyczącej praktycznej analizy gramatycznej i logicznej
fragmentu tekstu.
Przedmiot:
Warsztaty językowe i metodyczne
Prowadzący:
dr Małgorzata Puchowska
Specjalizacja, rok studiów:
III rok Wczesna edukacja i nauczanie języka angielskiego
Cel przedmiotu:
Zapoznanie z technikami pracy wykorzystywanymi w nauczaniu języka polskiego.
Kształcenie kompetencji zawodowych studentów w zakresie organizacji procesu edukacji
polonistycznej.
Podstawowe treści przedmiotu:
Analiza
Podstawy Programowej dla Edukacji Zintegrowanej
oraz wybranych programów
autorskich. Alternatywność podręczników w edukacji polonistycznej w klasach I-III.
Ćwiczenia przygotowujące do nauki czytania i pisania na etapie przedelementarzowym.
Założenia metodyczno-organizacyjne kształcenia mowy. Metody nauki czytania i pisania oraz
ich efektywność. Metodyka kształcenia umiejętności czytania. Wprowadzanie litery w klasie
pierwszej. Ćwiczenia kształcące sprawność mówienia, czytania i pisania. Technika ćwiczeń
słownikowo-frazeologicznych, gramatyczno-stylistycznych i kompozycyjnych. Organizacja
pracy z dziećmi w klasach młodszych. Kontrola i ocena umiejętności czytania i pisania.
Hospitacja i analiza zajęć dydaktycznych w klasie pierwszej.
Podstawowa literatura:
K. Aszyk,
Umiejętność czytania i poziom przygotowania do pisania sześ
ciolatków, „Wychowanie w
Przedszkolu” 1979, nr 2.
H. Baczyńska,
Metodyka języka polskiego w klasach 1-3 szkoły podstawowej
, Warszawa 1985.
Badania nad rozwojem języka dziecka
, wybór prac pod red. G. W. Shugar, M. Smoczyńskiej,
Warszawa 1984.
J. Bałachowicz,
Kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem
, Warszawa 1988.
B. Bernstein,
Odtwarzanie kultury
, Warszawa 1990.
M. Bober-Pełzowska,
Rozwijanie mowy uczniów klas niższych
, Warszawa 1983.
D. Czelakowska,
Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym
, Kraków 1996.
Czytanie i pisanie – nowy język dziecka
, praca zbiorowa pod red. A. Brzezińskiej, Warszawa 1987.
E. Filipiak,
Aktywność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym
, Bydgoszcz 1996.
G. Grabowska,
Nauczanie języka polskiego w niższych klasach szkoły podstawowej
, Słupsk 1989.
J. Kulpa, R. Więckowski,
Metodyka nauczania języka polskiego w klasach początkowych
, Warszawa
1983.
E. Malmquist,
Nauka czytania w szkole podstawowej
, Warszawa 1982.
J. Melendowicz,
O trudnej sztuce czytania i pisania
, Warszawa 1978.
Z. Mórawska, A. Wilkowa,
Kształcenie języka dziecka w klasach I-IV
, Warszawa 1975.
M. Nagajowa,
Kształcenie języka ucznia w szkole podstawowej
, Warszawa 1985.
R. Pawłowska,
Lingwistyczna teoria nauki czytania
, Gdańsk 1992.
Podstawa Programowa dla Edukacji Zintegrowanej
, Warszawa 1999.
E. Rostańska,
Rozmowa w szkole
, Warszawa 1995.
B. Sawa,
Jeśli dziecko źle czyta i pisze
, Warszawa 1987.
S. Sokołowski,
Czytanie ze zrozumieniem w systemie integralnej realizacji programu nauczania
,
„Życie Szkoły” 2000, nr 5.
H. Spionek,
Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne
, Warszawa 1973.
J. Wójtowiczowa,
O wychowaniu językowym
, Warszawa 1997.
T. Wróbel,
Pismo i pisanie w nauczaniu początkowym
, Warszawa 1985.
Warunki zaliczenia: Przygotowanie scenariusza zajęć poświęconych wprowadzeniu litery w
klasie pierwszej. Pozytywne zaliczenie testu z zakresu metodyki początkowej nauki czytania i
pisania.
Przedmiot:
Prowadzenie dziecięcych zespołów teatralnych – Fakultet
Prowadzący:
dr Małgorzata Puchowska
Specjalizacja, rok studiów:
III , IV, V rok Pedagogika
Cel przedmiotu:
Uwrażliwienie studentów na bogatą problematykę teatru dziecięcego w perspektywie estetycznej,
społecznej i kulturalnej. Wzbogacenie umiejętności analizy i interpretacji dzieła teatralnego oraz
funkcji estetycznych komponentów spektaklu. Przybliżenie problematyki integracji teatru z innymi
rodzajami sztuk. Kształcenie umiejętności prowadzenia dziecięcego zespołu teatralnego
Podstawowe treści przedmiotu:
Miejsce i rola teatru w edukacji. Teatr szkolny czy teatr w szkole. Specyfika teatru dziecięcego.
Dwudziestowieczne koncepcje teatru szkolnego. Literacka i teatralna koncepcja dramatu.
Najważniejsze elementy sztuki teatralnej. Teatralne tworzywa sceniczne. Dziecięcy zespół teatralny-
funkcje i zadania opiekuna. Znaczenie doboru tekstu. Przygotowanie scenariusza teatralnego. Praca
nad rolą. Opracowanie scenografii i kostiumów. Muzyka i ruch sceniczny. Żywe obrazy. Sposoby
utrwalania dzieła scenicznego. Dziecięca krytyka teatralna.
Podstawowa literatura:
K. Braun
,
Przestrzeń teatralna
, Warszawa 1981.
B. Broszkiewicz, J. Jarek,
Warsztaty edukacji teatralnej – teatr dziecięcy
, Wrocław 2001.
B. Broszkiewicz, J. Jarek,
Teatr szkolny
, cz. 1-4, Wrocław 2003-2004.
L. Komarnicki,
Teatr szkolny
, Warszawa-Kraków-Lublin-Łódź-Paryż-Poznań-Wilno-Zakopane1926.
M. Komza,
Żywe obrazy. Między sceną, obrazem i książką
, Wrocław 1995.
T. Kowzan,
Znak w teatrze
, „Dialog” 1969, nr 3.
J. Wroński,
Edukacja teatralna młodzieży szkolnej w Polsce dawnej i obecnie
, „Rocznik Komisji Nauk
Pedagogicznych”, 1967, t. VII.
I. Michalska, G. Michalski,
Wychowanie przez teatr szkolny w II Rzeczypo
spolitej, Warszawa 1994.
R. Miller,
Edukacja teatralna jako droga poznawania świata i siebie
, [w:]
Problematyka
pedagogiczna współczesnej cywilizacji
. Materiały z Międzynarodowego Kongresu Pedagogicznego.
„Studia Pedagogiczne” t. XX, Warszawa 1970.
R. Miller,
Fikcja literacka jako jedna z dróg poznania świata rzeczywistego
, [w:]
Problemy kultury i
wychowani
a. Zbiór studiów dedykowanych Prof. B. Suchodolskiemu, Warszawa 1964.
R. Miller,
Śmiech i łzy jako ekspresja i współczesny problem wychowawczy
, [w:]
Przeszłość
przyszłości
. Księga ofiarowana B. Suchodolskiemu, Warszawa 1975.
R. Miller,
Uwagi o przeżyciach estetycznych dzieci
, „Życie Szkoły” 1964, nr 1.
R. Miller,
Z rozważań nad edukacją teatralną
, „Kwartalnik Pedagogiczny”, R. XIII, nr 3, 1968.
M. Szczepańska,
Edukacja kulturalna dziecka w wieku wczesnoszkolnym
, Kraków 2000.
Wprowadzenie do nauki o teatrze
, wybór i oprac. J. Degler, t. II:
O tworzywie i twórcach dzieła
teatralnego
, cz. 2:
Gra aktorska
, t. III:
Odbiorcy dzieła teatralnego. Widz-krytyk-badacz
, Wrocław
1976.
Warunki zaliczenia: Przedstawienie scenariusza teatralnego opartego na utworze epickim lub
lirycznym oraz zaprojektowanie scenografii wraz z opisem jej wykonania dostosowanego do
możliwości dziecka.
Plik z chomika:
tex64
Inne pliki z tego folderu:
granice wieku.doc
(22 KB)
pomaranczowa alternatywa.doc
(37 KB)
Scenariusz do Wąglika.doc
(26 KB)
STRUKTÓRA RODZINY.doc
(27 KB)
subkultura.doc
(57 KB)
Inne foldery tego chomika:
▶ WINDOWS 7
► MAXIMUM PERVERSUM ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
►(DEVILS FILM) 18 YEAR OLD PUSSY ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
►Boys Under Matures
►Rus Teen Sex
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin