Data sporządzenia wywiadu: 19.03.2007
Sporządziła: Marcin Kogut
Imię i nazwisko: Wojciech Chomiuk
Data urodzenia: 02.02.1989r. w Białej Podlaskiej
Miejsce zamieszkania: Janów Podlaski
I. STAN RODZINY
a) OJCIEC
Tomasz, lat 52, posiada wykształcenie średnie. W przeszłości zajmował się instalacja urządzeń elektrycznych. Obecnie jest kierowca samochodów ciężarowych. Ojciec zamieszkuje z rodziną. Jego wpływ wychowawczy na chłopca nie jest znaczący. Ojciec z racji wykonywanego zawodu rzadko przebywał w domu
b) MATKA
Irena, lat 47, posiada wykształcenie wyższe, Jest urzędniczka w GOPS-ie. Matka żadko nawiązuje kontakt z chłopcem, dlatego też w żaden sposób nie może wpłynąć na postępowanie syna.
c) SIOSTRA
Joanna, lat 15, uczennica Gimnazjum. Nie sprawia problemów wychowawczych. Kontakt pomiędzy rodzeństwem jest bardzo dobry.
Rodzina posiada własny, piętrowy dom. W nim znajduje się 8 pomieszczeń, w którym zamieszkuje 4 członków rodziny. Dom z wygodami. Wojciech ma własny pokój w którym śpi i odrabia lekcje.
Obecnie rodzina utrzymuje się z pensji obydwu z rodziców.
1) STAN ZDROWIA
Stan zdrowotny podopiecznego jest dobry. Obecnie Adam jest w okresie dojrzewania. Urodził się z I-szej ciąży o terminie bez żadnych powikłań. W dzieciństwie nie przechodził poważnych chorób. Jego rozwój psychoruchowy w okresie wczesnodziecięcym nie odbiegał od normy. Był dzieckiem zdrowym, pogodnym, dobrze adoptował się do grupy rówieśniczej w przedszkolu i szkole. Pierwsze lata życia spędził na wsi, nie sprawiał problemów wychowawczych.
2) CECHY OSOBOWOŚCI
Chłopiec sprawia wrażenie pewnego siebie. Popisuje się i stara imponować. Łatwo nawiązuje kontakty, jest rozmowny, śmiały i spontaniczny w zachowaniu. W relacjach skłonny do zatracania dystansu. Nie wyraża skruchy i poczucia winy wobec prowadzonego stylu życia. Ujawnia lekceważący stosunek do wymogów i norm społecznych, zabawowe nastawienie do życia. W zachowaniu nadaktywny, bardzo ruchliwy, impulsywny, bez zahamowań i samodyscypliny. Beztroski, wesołkowaty, nie wdrożony do systematycznej i rzetelnej pracy. Nie ma ukształtowanego poczucia obowiązku i odpowiedzialności. Zblazowany, z poczuciem bezkarności.
3) KARIERA SZKOLNA
Nieletni rozpoczął naukę szkolną o czasie. Uczęszczał przez 6 lat do szkoły wiejskiej. Należał do grupy uczniów przeciętnych. Przejawiał dość pozytywny stosunek do szkoły, jednak mało czasu poświęcał nauce, uczył się nieregularnie, wymagał pomocy ze strony rodziców.
Po zmianie miejsca zamieszkania naukę kontynuował w gimnazjum w warunkach miejskich. Od klasy drugiej znacznie pogorszył się w nauce, dużo wagarował, sprawiał różnorodne problemy wychowawcze. Ukończył klasę II /miał dwie poprawki/. Ukończył gimnazjum z wielkimi trudnościami. Obecnie uczy się w Zasadniczej Szkole Zawodowej.
Nieletni ujawnia konsumpcyjne nastawienie do życia, nie przejawia jednoznacznych zainteresowań.
4) ZACHOWANIA NIELETNIEGO
Wychowanek pali papierosy a także pije alkohol. Ucieka z zajęć lekcyjnych by w trakcie tego czasu przebywać wraz ze swoją grupą w parku czy barze. Wojciech nie odczówa potrzeby autorytetu, negatywnie wyraża się o religii oraz organach żądzących.
Wyraźnym źródłem wykolejenia jest negatywny wpływ grupy, z którą identyfikuje się nieletni. Celem zaimponowania skłonny jest do różnych czynów. Kolejną przyczyną wykolejenia jest niekonsekwentny sposób wychowania rodziców, którzy dostrzegli problem syna, jednakże było już za późno na ich oddziaływania.
III. ATMOSFERA WYCHOWAWCZA, STOSUNKI MIĘDZY RODZICAMI I DZIEĆMI
Wychowanek w pierwszych latach życia większość czasu spędzał pod opieką niani zatrudnionej przez rodziców, aczkolwiek wiodącą rolę wychowawczą pełniła matka. Okresowo jednak, z uwagi na zaangażowanie rodziców w pracy zawodowej, i niemożności ciągłego przebywania niani, w wychowaniu Wojciech pomagała babka ze strony matki.
Chłopiec wzrastał w dość zgodnym klimacie rodzinnym. Relacje pomiędzy rodzicami były na ogół poprawne. Niemniej zdarzały się sytuacje konfliktowe, które burzyły spokój, rodziły pewne napięcia.
W sferze wychowawczej pomiędzy matką, a ojcem chłopca istniał w miarę jednolity front. Oboje dość zgodnie oceniali sytuacje wychowawcze, nie kwestionowali metod stosowanych przez współmałżonka. Od początku jednak ujawniali niekonsekwencję wychowawczą, byli zbyt liberalni, preferowali partnerski sposób wychowania.
Do czasu ukończenia przez nieletniego szkoły podstawowej potrafili panować w sytuacjach trudniejszych wychowawczo. Starali się egzekwować swoje polecenia, ustalone przez siebie reguły, wg których miał postępować syn. Coraz jednak częściej wymykał się on im spod kontroli, zaczął dostrzegać wyraźną niekonsekwencję rodziców.
Rodzice nie stanowili autorytetu dla swego syna, dlatego też lekceważąco odnosi się do wszelkich próśb i poleceń rodziców. Obecnie rodzice wobec występujących problemów zagubili się, stali się chaotyczni w działaniach wychowawczych.
Rodzice nie mają wpływu na postępowanie syna. Stosowali różnorodne metody, z karami fizycznymi włącznie (głównie ojciec). Jednakże kary te nie są stosowane konsekwentnie.
Nadmiernie ochraniająca postawa wychowawcza rodziców ukształtowała w nim poczucie bezkarności, przekonanie, że w razie potrzeby rodzice wybronią go przed konsekwencjami jego nagannych zachowań, przejmą odpowiedzialność.
Obecnie rodzice ujawniają poczucie bezradności. Poszukują pomocy i wsparcia na zewnątrz, czynią starania by zahamować proces demoralizacji syna.
W domu to ojciec ma większy wpływ na podopiecznego, jednakże żadne perswazje nie przynoszą skutku.
Chłopiec obraca się w towarzystwie młodych, zdemoralizowanych mężczyzn. Szybko przesiąkł klimatem jaki panował w danym środowisku. Bezkrytycznie ulega ich wpływom, podporządkowuje się im. Bywa agresywny słownie i fizycznie.
Skłonny jest do błaznowania, popisywania się. Jego postępowanie kierowane jest nasiloną potrzebą wyróżniania się, bycia w centrum uwagi.
Wolny czas spędza głównie na słuchaniu muzyki rockowej i grze na komputeże. Z informacji od podopiecznego i jego ojca wynika, że pasjonuje się motoryzacją.
Nie należy do żadnej organizacji młodzieżowej.
Z powyższych informacji można wywnioskować, że wychowanek ma trudności w zaakceptowaniu się w życiu społecznym. Brak mu autorytetu co dodatkowo utrudni jego wychowanie. Wskazane jest skierowanie rodziny do poradni psycho-pedagogicznej
· rozmowa z podopiecznym
· wywiad środowiskowy w miejscu zamieszkania podopiecznego
· rozmowa z wychowawcami placówki w której przebywa Wojciech podczas nauki
· analiza akt placówki
1
tex64