tomasz_mistak.pdf

(2749 KB) Pobierz
ZJAWISKA W SZTUCE POLSKIEJ LAT 50-TYCH
UNIWERSYTET RZESZOWSKI
Instytut Sztuk Pięknych
TOMASZ MISTAK
FORMOWANIE SIĘ OSOBOWOŚCI
ARTYSTYCZNEJ ZDZISŁAWA
BEKSIŃSKIEGO NA PODSTAWIE
WCZESNYCH PRAC.
Praca magisterska
napisana pod kierunkiem
dr hab. M. Makiel – Hędrzak
Rzeszów 2005
1
SPIS TREŚCI
WSTĘP..................................................................................................................3
I. SZTUKA POLSKA OKRESU POWOJENNEGO........................................5
II. ZDZISŁAW BEKSIŃSKI – WYBRANE WĄTKI Z ŻYCIA
ARTYSTY...........................................................................................................11
III. WCZESNY ETAP TWÓRCZOŚCI ZDZISŁAWA BEKSIŃSKIEGO:
1. Fotografia.............................................................................................16
2. Relief, rzeźba........................................................................................19
3. Malarstwo abstrakcyjne......................................................................22
IV. RYSUNEK W TWÓRCZOŚCI ZDZISŁAWA BEKSIŃSKIEGO.........24
ZAKOŃCZENIE................................................................................................30
REPRODUKCJE................................................................................................32
BIBLIOGRAFIA................................................................................................52
ANEKS: „Inna samotność” - Wywiad ze Zdzisławem Beksińskim...............54
2
WSTĘP
W życiu niemalże każdego artysty jest taki okres twórczości, o którym
wiemy niewiele. Zdzisław Beksiński znany jest przede wszystkim z malarstwa
okresu zwanego „fantastycznym”, a przecież zanim został artystą malarzem
przez kilkanaście pierwszych lat swojej twórczości spełniał się jako doskonały
fotograf, rysownik i rzeźbiarz. W całości literatury spotkać można opracowania
w szczególności dotyczące malarstwa tego twórcy, w niniejszej pracy postaram
się naświetlić ten wczesny, mało znany, etap twórczości Beksińskiego oraz
omówić rysunek, który towarzyszył artyście przez całe życie.
Niniejsza praca składa się z czterech rozdziałów oraz aneksu
stanowiącego uzupełnienie opracowania. Pierwszy rozdział jest zestawieniem
zjawisk zachodzących w sztuce polskiej okresu powojennego. Zawiera w sobie
tylko główne nurty i przemiany, gdyż opis wszystkich zmian zachodzących w
sztuce polskiej tego okresu wymaga odrębnej rozprawy.
Drugi rozdział ukazuje sylwetkę Zdzisława Beksińskiego jako artysty
wraz z omówieniem biografii. Został wprowadzony do pracy z uwagi na
korelacje pomiędzy życiem artysty a jego twórczością. Sztuka była
nieodłącznym elementem jego życia codziennego, formą egzystencji.
Kolejny rozdział, trzeci, jest zestawieniem poszczególnych technik
artystycznych, w jakich wyrażał się Beksiński na początku swojej drogi twórczej.
Podzielony jest on na poszczególne podrozdziały charakteryzujące określone
techniki.
3
Ostatni rozdział, poświęcony jest rysunkowi, który towarzyszył artyście
przez cały okres twórczości. Pokazuje on przeobrażenia, jakie zachodziły w
sposobie tworzenia poszczególnych prac na przestrzeni lat. Należy zaznaczyć, iż
to właśnie rysunek praktycznie nigdy nie zniknął z działalności twórczej
Zdzisława Beksińskiego.
Całość pracy uzupełnia aneks w postaci zapisu rozmowy z artystą.
Wywiad ten stał się cennym materiałem, zważywszy na fakt, iż został
przeprowadzony na tydzień przed tragiczną śmiercią mistrza. Były to ostatnie
słowa Zdzisława Beksińskiego na temat jego własnej twórczości.
Pisząc pracę uwagę moją koncentrowałem na wszelakich źródłach
dostarczających informacji na temat życia i twórczości artysty. Była to przede
wszystkim literatura ogólnie dostępna. Zważywszy na dość syntetyczne ujęcie
sylwetki mistrza w publikacjach książkowych w dużym stopniu koncentrowałem
się na doniesieniach płynących z licznych wywiadów oraz wszelkich
informacjach prasowych, nie pomijając katalogów wystawowych i opracowań
internetowych.
4
ROZDZIAŁ I
SZTUKA POLSKA OKRESU POWOJENNEGO
Sztuka rozwijająca się w Polsce powojennej była zjawiskiem bogatym i
różnorodnym. Rozbudzone po wojnie zapotrzebowanie na dobra kultury i
wszczęta z dużym rozmachem budowa socjalizmu postawiły artystów w nowej
sytuacji. W ich kierunku wysunięte zostały postulaty pod hasłem realizmu
socjalistycznego, który znalazł żywy oddźwięk u większości twórców. Wielu z
nich potrafiło stworzyć dzieła o istotnej wartości, jednak większość artystów
zawężało swoje horyzonty twórcze utożsamiając realizm socjalistyczny z
realizmem panującym w sztuce europejskiej w drugiej połowie XIX wieku 1 .
Według Tadeusza Dobrowolskiego sztuka realizmu socjalistycznego w swojej
najgłębszej intencji miała wyrażać ideologię demokracji ludowej i sprostać
zadaniom związanym z odbudową i przebudową Polski powojennej. Miała
przemawiać do ludzi językiem zrozumiałym. Pod estetyką realizmu rozumiano:
przewagę treści nad formą, ale też jedność treści i formy, prawdziwe, ale nie
ilustracyjne odtwarzanie rzeczywistości, humanizm, optymizm, prostotę i
sugestywność artystycznej wizji. Miała to być sztuka ideowa, patetyczna 2 .
Okres rygorystycznego przestrzegania zbyt wąskich założeń socrealizmu
nie trwał w Polsce zbyt długo. Już na ogólnopolskich wystawach plastyki, w
latach 1950-54, zarysowało się kilka różnych wersji programowych. Jedna z tych
wersji nawiązywała konsekwentnie do realizmu krytycznego drugiej połowy
1 J. Zanoziński, Współczesne malarstwo polskie , Arkady, Warszawa 1974, s. 9
2 T. Dobrowolski, Malarstwo polskie ostatnich dwustu lat, Warszawa 1976,s. 125
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin