Czarna Perła 2012 - plan pracy podobozu żeńskiego.pdf

(263 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Związek Harcerstwa Polskiego
Hufiec Gniezno im. Bolesława Chrobrego
=============================================================
PROGRAM PRACY PODOBOZU ŻEŃSKIEGO
„Czarna Perła”
44 Szczepu Harcerskiego „KRZEMIEŃ”
w Wisełce
w terminie 8-21 lipca 2012 roku
Harcerska Akcja Letnia 2012
1
881430881.023.png
I. CELE PODOBOZU
1. Wypoczynek harcerek w bezpośrednim kontakcie z przyrodą:
- obozowanie w lesie i w ramach niego nauka zachowań ekologicznych,
- nauka poruszania sie po lesie w ramach ćwiczeń i gier terenowych,
- podpatrywanie przyrody w ramach zajęć z przyrodoznawstwa,
- zdobywanie sprawności przyrodniczych i puszczańskich,
- poznanie przyrody i specyfiki Wolińskiego Parku Narodowego,
- zajęcia na plaży morskiej.
2. Integracja w ramach własnego środowiska:
- wspólne ogniska,
- zajęcia, zabawy i gry integracyjne z chłopakami,
- festiwal piosenki,
- wspólna wyprawa harcerzy starszych,
- przekazanie osób między drużynami,
- szczepowa HA-BE-TA na podsumowanie obozu.
3. Podsumowanie całorocznej pracy drużyn i szczepu:
- przyrzeczenia harcerskie,
- zakończenie pracy nad stopniami,
- nadanie rogala szczepowego,
- podsumowanie rywalizacji zastępów,
- zaplanowanie pracy na rok harcerski 2012/2013.
4. Wykształcenie w harcerkach samodzielności i zaradności:
- budowa obozu,
- wykonanie zdobnictwa obozowego,
- dbanie o własne miejsca „zamieszkania”,
- pełnienie służb (wartowniczej i kuchennej) na stanicy i w podobozie,
- realizacja sprawności puszczańskich i obozowych,
- udoskonalenie technik harcerskich – zwłaszcza w zakresie łączności i węzłów.
5.
Zdobycie podstawowej wiedzy o piratach i piratkach:
- zapamiętanie hierarchii pirackiej,
- zapamiętanie kilku imion pirackich,
- poznanie sylwetek najsławniejszych piratów,
- zapoznanie się z kilkoma legendami i historiami o piratach,
- zapamiętanie przedstawień i wyobrażeń piratów i piratek,
- zapamiętanie przedmiotów kojarzonych z piratami,
- wykonanie strojów pirackich i zdobnictwa obozowego w stylu morskim,
- poznanie ciekawostek dotyczących miejsca występowania i trybu życia piratów,
- nauka węzłów przydatnych piratom,
- przyswojenie nazewnictwa morskiego i zapoznanie się z budową pirackich statków.
II.
Wykaz kadry podobozu
Komendantka podobozu – phm. Ewelina Tubacka HR
Z-ca ds. programowych – pion. Maria Pelińska
Programowiec – pwd. Linda Tok HO
2
Oboźna – trop. Sandra Budna
Pomocnicza kadra programowa: pion. Izabela Kwiecień, pion. Daria Pietrzak, trop. Klaudia Rutkow-
ska.
III. Charakterystyka uczestników podobozu
Uczestnikami podobozu są harcerki w wieku 10-17 lat. Na co dzień są to uczennice
4-6 klasy szkoły podstawowej oraz gimnazjum. Harcerki należą do 44 Drużyny Harcerek „Puchacze” i 44
Drużyny Harcerek Starszych „Biała Róża.
Uczestniczki pracują w zastępach obejmujących zazwyczaj jedną grupę wiekową:
Zastęp „Koniczyny” - uczennice z klasy 4 SP
Zastęp „Kuna” – uczennice z 5 i 6 klasy SP
Zastęp „Jenny” – uczennice z 1 klasy GIM
Zastęp „Scarlett” – uczennice z 2 klasy GIM
Zastęp „Buki” – uczennice z 3 klasy GIM
IV. Regulaminy obowiązujące uczestników i kadrę
Kąpieli
Ochrony przeciwpożarowej
Służby wartowniczej
Poruszania się po drogach
Zastępu służbowego
V. Fabuła i obrzędowość
FABUŁA:
Elementy obrzędowości obozu zaczerpniemy z historii i legend pirackich. Dokładnie skupimy się na
piratkach i postaramy się dostrzec pozytywne strony tych postaci – obalając stereotyp złego pirata. Podo-
bóz nazwiemy „CZARNA PERŁA” – na cześć fikcyjnego statku pirackiego z XVII wieku z serii filmowej
„Piraci z Karaibów”, którą planujemy obejrzeć podczas czterech wieczorów obozowych. Wykorzystamy
dostępną w Internecie i książkach wiedzę o piratach, by lepiej poznać specyfikę tych postaci, tryb ich życia
oraz posiadane umiejętności.
Nasz podobóz będzie zatem piracką flotą, w której skład wejdą następujące statki (jednocześnie będą
to obozowe nazwy zastępów): pinasa „Czarna Kiełbasa” (zastęp Koniczyny), slup „Czarny Słup” (zastęp
Kuna i Jenny), bryk „Czarny Łosoś” (zastęp Scarlett), bark „Czarna Pacha” (zastęp Buki) i galeon „Czarny
Suchar” (kadra).
Przyjmiemy także pewną hierarchię ważności osób w naszej pirackiej flocie. Kadra obozu otrzyma ty-
tuł starszej kapitan (atrybut papuga) oraz młodszej kapitan (atrybut małpa), a oboźna zostanie nazwana
sternikiem. Przyboczne będą tytułować się jako starsze oficer, a zastępowe jako młodsze oficer. Pozostałe
uczestniczki obozu będą majtkami. Podczas wyjazdu każda z dziewcząt otrzyma pirackie imię – osoby bę-
dące pierwszy raz na obozie dostaną je po odbyciu próby pirata.
OBRZĘDOWOŚĆ:
Każdego dnia będziemy witać dzień ćwiczeniami rozgrzewająco-rozciągającymi. W następnej kolejno-
ści odbędzie się uroczyste wciągnięcie naszej bandery (z malunkiem statku) na maszt oraz zaśpiewanie wy-
3
myślonej pirackiej piosenki na melodię „Morskich opowieści”. Pod piracką banderą na maszcie zawiśnie
również flaga zastępu służbowego. Oba symbole będą zawieszane każdego dnia przez wydelegowane osoby
z zastępu pełniącego wachtę kambuzową – służba kuchenna i nawigacyjną – służba wartownicza. Każdego
wieczoru sternik (oboźna) będzie ściągał z masztu piracką banderę i zabierał ją na uroczyste podsumowanie
dnia, podczas którego będziemy śpiewać szanty i poznawać sylwetki najbardziej znanych piratów i piratek.
Jako piratki będziemy mieć charakterystyczne stroje – składające się z: ciemnych spodni, wysokich bu-
tów, bandanki, jasnej luźnej koszuli czy bluzki w paski oraz czarnej kamizelki. Dopełnieniem ubioru będą
własnoręcznie wykonane czarne kapelusze oraz wisiorki z rysunkiem statku, czarną perłą w muszli i nazwą
zastępu. W tych przebraniach, co drugi dzień będziemy zasiadać wieczorem przy ogniu, a poza tym również
uczestniczyć w zajęciach dotyczących naszej fabuły.
Obóz udekorujemy wykonanymi przez nas ozdobami – głównie przedmiotami związanymi z morzem
i życiem pirackim. Zatem, nasza brama będzie posiadała belki obwiązane siatką maskującą i różnego typu
linami, na których pojawią się węzły. Zostanie na niej umieszczony również materiał z dużym rysunkiem
czarnego statku, a pod nim napis „CZARNA PERŁA”. Teren podobozu otoczymy grubą liną, na której zawi-
sną pirackie, drewniane monety.
Nassau (obszar pirackich narad, nazwa największego miasta pirackiego = namiot świetlicowy) zosta-
nie odpowiednio przygotowane na miejsce, w którym będą odbywać się zajęcia w razie brzydkiej pogody.
Tam też wieczorami będziemy żegnać dzień i śpiewać szanty. Zawiśnie w nim siatka maskująca, a na niej
różne obrazki i fotografie przedstawiające piratów i ich życie. Postaramy się także urządzić wnętrze tak, by
pokazywało statek z perspektywy kadłuba na tle morza i fal. Dodatkowo jako element wystroju w Nassau
pojawią się butelki o fantazyjnych kształtach - z wodą zabarwioną na różne kolory, ster statku, kotwica,
wielka mapa świata – z zaznaczonymi najważniejszymi morzami i oceanami. Przed Nassau na wyspie New
Providence (plac apelowy) – gdzieś z boku umieścimy tablicę wieści pirackich – na której pojawi się symbol
naszego statku. Na tej tablicy, którą wykonamy z czarnego materiału i drewnianych belek – każdego dnia
będziemy wywieszać wyniki współzawodnictwa pirackich okrętów oraz informacje kto pełni służbę nawi-
gacyjną w podobozie, a kto kambuzową na obozie.
Wiele zajęć podczas naszego obozu będzie dotyczyło przyrodoznawstwa oraz terenoznawstwa i od-
bywało się na łonie natury. Nie zabraknie także zajęć z pierwszej pomocy, zdobnictwa obozowego, wę-
złów, gotowania w terenie czy pirackiego życia i morskich zwyczajów.
VI. Sposób zagospodarowania podobozu
Zastępy zamieszkają w namiotach „10-tkach” rozbitych naprzeciwko siebie na zasadzie koła. Również
w tym układzie rozbita zostanie kadrówka i namiot świetlicowy – miejsce programowe podczas brzydkiej
pogody, miejsce zajęć wieczornych i rad obozu, a w nocy także suszarnia ubrań. Na środku podobozu
znajdzie się plac apelowy z tablicą ogłoszeń i miejscem dla pirackiej bandery.
Podobóz zostanie otoczony przyozdobioną liną, która wytyczy jego granice. Natomiast wchodzić się
będzie przez specjalnie wykonaną bramę z belką przykrytą siatką maskującą i linami oraz z rysunkiem
statku i nazwą CZARNA PERŁA.
VII. Wspólne przedsięwzięcia programowe w ramach obozu szczepu
Ognisko rozpoczynające obóz – wieczorem – 8/9 lipca
Festiwal piosenki harcerskiej – po obiedzie – 15 lipca
HA-BE-TA
Ognisko kończące obóz – wieczorem - 20 lipca
4
VIII. Podział obowiązków wśród kadry i uczestników
Lp. imię i nazwisko
podstawowa funkcja
zadania:
1. Ewelina Tubacka
Komendantka podobozu
nadzór nad całością, kontrolowanie powierzo-
nych funkcyjnym zadań, reprezentowanie po-
dobozu na głównych odprawach
2. Maria Pelińska
Z-ca ds. programowych
koordynacja zajęć programowych, nadzór nad
współzawodnictwem zastępów, wypełnianie
książki pracy podobozu (opisy dni)
3. Sandra Budna
Oboźna
apele, pobudki, zbiórki, umundurowanie, po-
rządek, funkcjonowanie służby wartowniczej,
utrzymanie higieny, opieka nad sprzętem uży-
wanym na podobozie,
4. Linda Tok
Programowiec
Prowadzenie wybranych zajęć przy pomocy
wędrowników z 44 DW.
5. Izabela Kwiecień
Kadra pomocnicza
programowiec
Odpowiedzialna za wykonanie strojów pirac-
kich, opieka nad obrzędowością obozu
6. Daria Pietrzak
Kadra pomocnicza
Programowiec
Zastępowa
Odpowiedzialna za nadzór nad wystrojem po-
dobozu: brama, płot, namiot świetlicowy, tabli-
ca wieści pirackich. Odpowiedzialna za stwo-
rzenie kroniki obozowej.
Odpowiedzialna za funkcjonowanie zastępu.
7. Klaudia Rutkowska
Kadra pomocnicza
Programowiec
Prowadzenie wybranych zajęć, instruktor służ-
bowy.
8. Marzena Rączkowska Zastępowa
Odpowiedzialna za funkcjonowanie zastępu
9. Martyna Zielińska Zastępowa
Odpowiedzialna za funkcjonowanie zastępu.
10. Angelika Mizera
Zastępowa
Odpowiedzialna za funkcjonowanie zastępu.
10. Jagoda Nowicka
Zastępowa
Odpowiedzialna za funkcjonowanie zastępu.
IX.
RAMOWY ROZKŁAD DNIA OBOZOWEGO
7:00
- pobudka dla zastępu służbowego
7:30
- pobudka dla całego obozu
7:30 – 7:45
- gimnastyka poranna
7:45 – 8:15
- toaleta poranna i porządki w namiotach
8:15 – 8:30
- apel wewnętrzny i punktowanie porządków
8:30 – 8:45
- apel poranny
8:45 – 9:15
- śniadanie
9:15 – 13:30
- zajęcia programowe
13:30 – 15:30
- obiad i przerwa obiadowa
15:30 – 18:30
- zajęcia programowe
5
881430881.024.png 881430881.025.png 881430881.026.png 881430881.001.png 881430881.002.png 881430881.003.png 881430881.004.png 881430881.005.png 881430881.006.png 881430881.007.png 881430881.008.png 881430881.009.png 881430881.010.png 881430881.011.png 881430881.012.png 881430881.013.png 881430881.014.png 881430881.015.png 881430881.016.png 881430881.017.png 881430881.018.png 881430881.019.png 881430881.020.png 881430881.021.png 881430881.022.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin