IPET Dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym.doc

(225 KB) Pobierz
PROGRAM EDUKACYJNO-TERAPEUTYCZNY

PROGRAM EDUKACYJNO-TERAPEUTYCZNY

Na czas: III etapu edukacyjnego

Dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym

Lp

 

1.

Dane ucznia:

 

 

Imię i nazwisko:

 

 

Data urodzenia:

 

 

Diagnoza

(wg opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej):

Upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym. Lekooporna padaczka. Wypowiada się zdaniami z agramatyzmami i ubogim zasobem słownictwa czynnego. Rozumie podstawowe polecenia. Wykazuje niską aktywność poznawczą, niechętnie podejmuje wysiłek umysłowy. Wymaga pomocy w zorganizowaniu i zaplanowaniu działania oraz szczegółowych instrukcji. Na zadaniu koncentruje się krótko, wycofuje się w przypadku trudności. Posiada słabą orientację w środowisku społeczno – przyrodniczym. Obniżony poziom sprawności manualnej i motorycznej, rysunek  w fazie schematu prostego. Czytanie metodą mieszaną – sylabowo – literową, trudności ze zrozumieniem tekstu. Dodawanie i odejmowanie na konkretach. Samodzielna w czynnościach samoobsługowych. Dobrze czuje się grupie rówieśników, ale ni nawiązuje z nimi bliskich kontaktów.

 

Zalecenia Poradni

Psychologiczno-Pedagogicznej Pedagogicznej:

Zalecenia: podtrzymywanie i dalsze rozwijanie dotychczas nabytych umiejętności szkolnych, wzbogacanie wiedzy dotyczącej środowiska przyrodniczo – społecznego, usprawnianie podstawowych procesów poznawczych – uwagi, pamięci, myślenia w oparciu o konkretny materiał zadaniowy, pomoc w nawiązywaniu i podtrzymywaniu relacji rówieśniczych, dalsze rozwijanie samodzielności i zaradności życiowej.

 

Etap edukacyjny:

 

 

Nauczanie indywidualne:

nie

 

Uwagi:

 

2.

Wymagania edukacyjne dostosowane do indywidualnych potrzeb

Sfera/ umiejętności

Cele do realizacji

Formy i metody pracy

Zadania

Uwagi

Umiejętność samoobsługi

kształtowanie sprawności niezbędnych w codziennym życiu dotyczących ubierania się , jedzenia, higieny osobistej, czynności fizjologicznych, ochrony organizmu przed szkodliwymi czynnikami

Ćwiczenia praktyczne,

Metoda pedagogiki zabawy

Obserwacja

FORMA PRACY: Indywidualna, zbiorowa i grupowa

- uczeń samodzielnie przygotowuje herbatę,

- samodzielnie porządkuje miejsce po posiłku

-uczeń potrafi ubrać się w zależności od pogody

-potrafi posługiwać się różnorodnymi zapięciami przy obuwiu i ubraniu

 

Dbałość o zdrowie

-Kształtowanie nawyku dbania o higienę osobistą i wygląd zewnętrzny

 

-Doskonalenie umiejętności udzielania pierwszej pomocy i korzystania z pomocy pogotowia ratunkowego

 

-  Rozszerzanie wiedzy nt. czynników zagrażających zdrowiu oraz sposobów ich unikania

 

- Poszerzanie wiedzy nt. zdrowego trybu życia

 

Praca indywidualna, zbiorowa.

Spotkanie z pielęgniarką, pogadanka, pokaz, symulacja sytuacji społecznych, ćwiczenia praktyczne, mapa myśli, karta pracy, praca z planszami tematycznymi,

-uczeń posiada nawyk mycia rąk w odpowiednich sytuacjach

- zna numery alarmowe: policja, pogotowie, straż pożarna.

-potrafi samodzielnie wezwać pogotowie.

- stosuje się do zasad bezpieczeństwa i higieny pracy

-samodzielnie dba o higienę osobistą, używa kosmetyków

 

 

Umiejętność porozumiewania się z otoczeniem

-poszerzanie słownictwa ucznia

- doskonalenie umiejętności formułowania wypowiedzi

Ćwiczenia praktyczne,

Metoda pedagogiki zabawy

Obserwacja

FORMA PRACY: Indywidualna, zbiorowa i grupowa.

- rozumie i stosuje się do poleceń nauczyciela

-słucha ze zrozumieniem wypowiedzi innych i czytanego tekstu

- zna i prawidłowo stosuje formy grzecznościowe

 

Rozwijanie percepcji wzrokowej i spostrzegania

-doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej

-rozwijanie percepcji wzrokowej

-rozwijanie  umiejętności porównywania, różnicowania, kojarzenia i porządkowania

-rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowej

Ćwiczenia praktyczne,

Metoda pedagogiki zabawy

Obserwacja

, elementy metody Frosting,

FORMA PRACY: Indywidualna, zbiorowa i grupowa

-wydłużanie koncentracji uwagi

-usprawnianie pamięci wzrokowej

-segregowanie figur obrazów i przedmiotów według cechy nadrzędnej

-rysowanie i odtwarzanie układów

- układanie puzzli

-szukanie podobieństw i różnic.

 

Rozwijanie percepcji słuchowej

-Rozwijanie słuchu przez dostrzeganie, rozpoznawanie i różnicowanie

- doskonalenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy dźwiękowej wyrazu

Ćwiczenia praktyczne,

Metoda pedagogiki zabawy

Obserwacja

, elementy metody Frosting, wybrane techniki relaksacyjne;

-wybrane elementy muzykoterapii;

FORMA PRACY: Indywidualna, zbiorowa i grupowa.

- wyodrębnianie dźwięków po ich usłyszeniu,

-zapamiętywanie dźwięków

-dzielenie prostych wyrazów na sylaby

-wyodrębnianie głosek w nagłosie i wygłosie

 

 

Nauka czytania i pisania

- usprawnianie techniki tempa czytania ,

- kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem

- rozwijanie umiejętności samodzielnego pisania

- kształtowanie umiejętności formułowania prostych wypowiedzi pisemnych.

 

Metoda sylabowa, elementy metody Frosting,

Metoda ośrodków pracy.

FORMA PRACY: Indywidualna, zbiorowa i grupowa

- dzieli wyrazy na sylaby

-stosuje małą i wielką literę

-kategoryzuje słowa – nazwy: przedmioty, osoby, czynności, zjawiska, cechy charakterystyczne

 

Elementarne umiejętności matematyczne

- doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania

- kształtowanie i doskonalenie umiejętności obliczeń pieniężnych

-utrwalanie znajomości figur geometrycznych

- utrwalanie stosunków przestrzennych

-kształtowanie i doskonalenie umiejętności mierzenia długości, ciężaru i czasu z zastosowaniem prostych przyrządów pomiarowych

Metoda Dobrego Startu, Elementy metody Marianne Frostig ,

Ćwiczenia praktyczne na konkretach,

Elementy Dziecięcej matematyki E. Gruszczyk – Kolczyńskiej i E. Zielińskiej.

FORMA PRACY: Indywidualna, zbiorowa

-dodaje i odejmuje ( przy użyciu liczydła)

- dopełnia i porównuje zbiory

- odczytuje godzinę na zegarze

- zna i rozpoznaje  monety (1zł,2zł,5 zł) oraz banknoty ( 10zł, 20 zł, 50 zł i 100zł)

- samodzielne rysuje figury geometryczne

- odmierza odcinki o określonej długości

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin