PROGRAM EDUKACYJNO-TERAPEUTYCZNY
Na czas: III etapu edukacyjnego
Dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym
Lp
1.
Dane ucznia:
Imię i nazwisko:
Data urodzenia:
Diagnoza
(wg opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej):
Upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym. Lekooporna padaczka. Wypowiada się zdaniami z agramatyzmami i ubogim zasobem słownictwa czynnego. Rozumie podstawowe polecenia. Wykazuje niską aktywność poznawczą, niechętnie podejmuje wysiłek umysłowy. Wymaga pomocy w zorganizowaniu i zaplanowaniu działania oraz szczegółowych instrukcji. Na zadaniu koncentruje się krótko, wycofuje się w przypadku trudności. Posiada słabą orientację w środowisku społeczno – przyrodniczym. Obniżony poziom sprawności manualnej i motorycznej, rysunek w fazie schematu prostego. Czytanie metodą mieszaną – sylabowo – literową, trudności ze zrozumieniem tekstu. Dodawanie i odejmowanie na konkretach. Samodzielna w czynnościach samoobsługowych. Dobrze czuje się grupie rówieśników, ale ni nawiązuje z nimi bliskich kontaktów.
Zalecenia Poradni
Psychologiczno-Pedagogicznej Pedagogicznej:
Zalecenia: podtrzymywanie i dalsze rozwijanie dotychczas nabytych umiejętności szkolnych, wzbogacanie wiedzy dotyczącej środowiska przyrodniczo – społecznego, usprawnianie podstawowych procesów poznawczych – uwagi, pamięci, myślenia w oparciu o konkretny materiał zadaniowy, pomoc w nawiązywaniu i podtrzymywaniu relacji rówieśniczych, dalsze rozwijanie samodzielności i zaradności życiowej.
Etap edukacyjny:
Nauczanie indywidualne:
nie
Uwagi:
2.
Wymagania edukacyjne dostosowane do indywidualnych potrzeb
Sfera/ umiejętności
Cele do realizacji
Formy i metody pracy
Zadania
Uwagi
Umiejętność samoobsługi
kształtowanie sprawności niezbędnych w codziennym życiu dotyczących ubierania się , jedzenia, higieny osobistej, czynności fizjologicznych, ochrony organizmu przed szkodliwymi czynnikami
Ćwiczenia praktyczne,
Metoda pedagogiki zabawy
Obserwacja
FORMA PRACY: Indywidualna, zbiorowa i grupowa
- uczeń samodzielnie przygotowuje herbatę,
- samodzielnie porządkuje miejsce po posiłku
-uczeń potrafi ubrać się w zależności od pogody
-potrafi posługiwać się różnorodnymi zapięciami przy obuwiu i ubraniu
Dbałość o zdrowie
-Kształtowanie nawyku dbania o higienę osobistą i wygląd zewnętrzny
-Doskonalenie umiejętności udzielania pierwszej pomocy i korzystania z pomocy pogotowia ratunkowego
- Rozszerzanie wiedzy nt. czynników zagrażających zdrowiu oraz sposobów ich unikania
- Poszerzanie wiedzy nt. zdrowego trybu życia
Praca indywidualna, zbiorowa.
Spotkanie z pielęgniarką, pogadanka, pokaz, symulacja sytuacji społecznych, ćwiczenia praktyczne, mapa myśli, karta pracy, praca z planszami tematycznymi,
-uczeń posiada nawyk mycia rąk w odpowiednich sytuacjach
- zna numery alarmowe: policja, pogotowie, straż pożarna.
-potrafi samodzielnie wezwać pogotowie.
- stosuje się do zasad bezpieczeństwa i higieny pracy
-samodzielnie dba o higienę osobistą, używa kosmetyków
Umiejętność porozumiewania się z otoczeniem
-poszerzanie słownictwa ucznia
- doskonalenie umiejętności formułowania wypowiedzi
FORMA PRACY: Indywidualna, zbiorowa i grupowa.
- rozumie i stosuje się do poleceń nauczyciela
-słucha ze zrozumieniem wypowiedzi innych i czytanego tekstu
- zna i prawidłowo stosuje formy grzecznościowe
Rozwijanie percepcji wzrokowej i spostrzegania
-doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej
-rozwijanie percepcji wzrokowej
-rozwijanie umiejętności porównywania, różnicowania, kojarzenia i porządkowania
-rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowej
, elementy metody Frosting,
-wydłużanie koncentracji uwagi
-usprawnianie pamięci wzrokowej
-segregowanie figur obrazów i przedmiotów według cechy nadrzędnej
-rysowanie i odtwarzanie układów
- układanie puzzli
-szukanie podobieństw i różnic.
Rozwijanie percepcji słuchowej
-Rozwijanie słuchu przez dostrzeganie, rozpoznawanie i różnicowanie
- doskonalenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy dźwiękowej wyrazu
, elementy metody Frosting, wybrane techniki relaksacyjne;
-wybrane elementy muzykoterapii;
- wyodrębnianie dźwięków po ich usłyszeniu,
-zapamiętywanie dźwięków
-dzielenie prostych wyrazów na sylaby
-wyodrębnianie głosek w nagłosie i wygłosie
Nauka czytania i pisania
- usprawnianie techniki tempa czytania ,
- kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem
- rozwijanie umiejętności samodzielnego pisania
- kształtowanie umiejętności formułowania prostych wypowiedzi pisemnych.
Metoda sylabowa, elementy metody Frosting,
Metoda ośrodków pracy.
- dzieli wyrazy na sylaby
-stosuje małą i wielką literę
-kategoryzuje słowa – nazwy: przedmioty, osoby, czynności, zjawiska, cechy charakterystyczne
Elementarne umiejętności matematyczne
- doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania
- kształtowanie i doskonalenie umiejętności obliczeń pieniężnych
-utrwalanie znajomości figur geometrycznych
- utrwalanie stosunków przestrzennych
-kształtowanie i doskonalenie umiejętności mierzenia długości, ciężaru i czasu z zastosowaniem prostych przyrządów pomiarowych
Metoda Dobrego Startu, Elementy metody Marianne Frostig ,
Ćwiczenia praktyczne na konkretach,
Elementy Dziecięcej matematyki E. Gruszczyk – Kolczyńskiej i E. Zielińskiej.
FORMA PRACY: Indywidualna, zbiorowa
-dodaje i odejmuje ( przy użyciu liczydła)
- dopełnia i porównuje zbiory
- odczytuje godzinę na zegarze
- zna i rozpoznaje monety (1zł,2zł,5 zł) oraz banknoty ( 10zł, 20 zł, 50 zł i 100zł)
- samodzielne rysuje figury geometryczne
- odmierza odcinki o określonej długości
I.Pawlak