New_Age_-_Papieska_Rada_Kultury_-_Jezus_Chrystus_dawcą_wody_życia.pdf

(303 KB) Pobierz
"Papieska Rada Kultury
Papieska Rada Kultury
Papieska Rada Do Spraw Dialogu Międzyreligijnego
JEZUS CHRYSTUS DAWCĄ WODY ŻYCIA
Chrześcijańska refleksja na temat New Age
Przedmowa
Niniejszy dokument poświęcony został temu złożonemu zjawisku, wpływającemu na wiele
aspektów współczesnej kultury, jakim jest New Age.
Studium to jest wstępnym raportem, stanowiącym owoc wspólnej refleksji Komitetu
Redakcyjnego do Spraw Nowych Ruchów Religijnych, złożonego z członków różnych
dykasterii Stolicy Apostolskiej: Papieskiej Rady Kultury oraz Rady do Spraw Dialogu
Międzyreligijnego (które są głównymi redaktorami tego projektu), Kongregacji do Spraw
Ewangelizacji Narodów oraz Papieskiej Rady do Spraw Popierania Jedności Chrześcijan.
Refleksje te skierowane są przede wszystkim do ludzi zaangażowanych w pracę apostolską, a
ich celem jest pomoc w wyjaśnieniu czym New Age różni się od wiary chrześcijańskiej.
Niniejsze opracowanie zachęca czytelników do wzięcia pod uwagę sposobu, w jaki
religijność New Age przemawia do duchowego głodu współczesnych kobiet i mężczyzn.
Należy bowiem zauważyć, iż atrakcyjność duchowości New Age dla niektórych chrześcijan
może być częściowo rezultatem braku prawdziwej uwagi, poświęcanej w ich własnych
wspólnotach tematom, które są rzeczywistą czcią katolickiej syntezy, jak na przykład rola
duchowego wymiaru człowieka i jego integracja z całością życia, poszukiwanie sensu życia,
powiązanie pomiędzy człowiekiem a resztą stworzenia, pragnienie osobowej i społecznej
przemiany oraz odrzucenie racjonalistycznej i materialistycznej wizji człowieczeństwa.
Niniejsza publikacja zwraca uwagę zarówno na konieczność poznania i zrozumienia New
Age jako prądu w kulturze, jak również na potrzebę jaką jest zrozumienie przez katolików
prawdziwej doktryny i duchowości katolicyzmu w celu prawidłowego odnoszenia się do
tematów związanych z New Age. Pierwsze dwa rozdziały prezentują New Age jako
kulturową tendencję o wielu obliczach, proponując analizę podstawowych założeń jego myśli
przekazywanej w takim właśnie, kulturowym, kontekście. Począwszy od rozdziału trzeciego
następują pewne wskazówki mające pomóc w prześledzeniu New Age i porównaniu go z
przesłaniem chrześcijańskim. Poczyniono również pewne sugestie o charakterze pastoralnym.
Ci, którzy pragną jeszcze bardziej pogłębić swoją wiedzę na temat New Age, znajdą
użyteczną bibliografię w Aneksie. Mamy nadzieję, że praca ta stanie się bodźcem do dalszych
studiów dostosowanych do różnych kontekstów kulturowych. Ma ona także pozwolić na
właściwe rozeznanie tym, którzy szukają solidnych punktów odniesienia dla życia w większej
pełni. Jest naszym przekonaniem, że w wielu poszukujących, współczesnych nam ludziach,
możemy odkryć prawdziwe pragnienie Boga. Jak powiedział Papież Jan Paweł II do grupy
biskupów ze Stanów Zjednoczonych: ?Księża muszą uczciwie zapytać siebie, czy zwracają
wystarczającą uwagę na pragnienie ?żywej wody? obecne w ludzkim sercu, którą tylko
Chrystus nasz Zbawiciel może ofiarować (por. J 4,7-13)?. Jak on, chcemy polegać ?na
odwiecznej świeżości przesłania Ewangelii i jej zdolności do przemiany i odnowy tych,
którzy ją przyjmują? (AAS 86/4, 330).
1
1. REFLEKSJA
Poniższe refleksje mają za zadanie stać się przewodnikiem dla katolików zaangażowanych w
głoszenie Ewangelii i przekazywanie wiary na każdym poziomie w Kościele. Dokument ten
nie ma na celu stworzenia zestawu kompletnych odpowiedzi na pytania postawione przez
New Age lub przez inne współczesne znaki odwiecznego, ludzkiego poszukiwania szczęścia,
sensu i zbawienia. Jest on natomiast zaproszeniem do zrozumienia New Age i zaangażowania
w szczery dialog z tymi, którzy pozostają pod wpływem myśli New Age. Niniejszy dokument
ma prowadzić tych, którzy są zaangażowani w pracę apostolską, w ich rozumieniu i
odpowiedzi na duchowość New Age, zarówno poprzez ilustrację punktów, w których
duchowość ta kontrastuje wyraźnie z wiarą katolicką, jak i obalanie opinii stawianych przez
myślicieli New Age w opozycji do wiary chrześcijańskiej. Tym, czego należy wymagać od
chrześcijan, jest przede wszystkim solidne ugruntowanie w ich wierze. Na tej mocnej
podstawie mogą oni budować życie, które pozytywnie odpowiada na zaproszenie z
Pierwszego Listu Świętego Piotra: ?bądźcie zawsze gotowi do obrony wobec każdego, kto
domaga się od was uzasadnienia tej nadziei, która jest w was. A z łagodnością i bojaźnią
zachowujcie czyste sumienie? (1 P 3,15).
1.1. Dlaczego teraz?
Początek Trzeciego Millennium nastąpił nie tylko dwa tysiące lat po narodzeniu Chrystusa,
lecz również w czasie, w którym, jak wierzą astrolodzy, Era Ryb ? rozumiana przez nich jako
era chrześcijaństwa ? zbliżyła się ku końcowi. Niniejsze refleksje dotyczą New Age, która
wzięła swoją nazwę ze zbliżającej się astrologicznej Ery Wodnika. New Age jest jednym z
wielu wyjaśnień znaczenia tego momentu w historii, wyjaśnień, które zalewają współczesną
(zwłaszcza zachodnią) kulturę. W tym natłoku trudno jest wyraźnie dostrzec, które z tych idei
są, a które nie są zgodne z przesłaniem chrześcijaństwa. Wydaje się więc, że nastąpił
właściwy moment na przekazanie chrześcijanom oceny ideologii New Age oraz ruchu New
Age jako całości.
Mówi się, zauważając trafnie, że w dzisiejszych czasach wielu ludzi czuje się zawieszonymi
pomiędzy pewnością a niepewnością, szczególnie w kwestiach dotyczących ich
tożsamości[1]. Niektórzy uważają, że religia chrześcijańska jest patriarchalna i autorytarna, że
polityczne instytucje nie są w stanie zmienić świata na lepsze, a medycynie tradycyjnej
(allopatycznej) po prostu nie udaje się skutecznie leczyć ludzi. Fakt, że centralne niegdyś
elementy funkcjonowania społeczeństwa są postrzegane teraz jak niegodne zaufania lub
pozbawione prawdziwego autorytetu, wytworzył klimat, w którym ludzie patrzą do wewnątrz,
w siebie samych, aby tam znaleźć poczucie sensu i siłę. Poszukiwane są także alternatywne
instytucje, które, jak niektórzy wierzą, będą stanowić odpowiedź na ich najgłębsze potrzeby.
Nieustrukturalizowane lub też chaotyczne funkcjonowanie alternatywnych wspólnot w latach
70. spowodowało poszukiwanie dyscypliny i struktury, które są kluczowymi elementami w
ogromnie popularnych ruchach ?mistycznych?. New Age jest atrakcyjny głównie dzięki temu,
że to co oferuje wychodzi naprzeciw potrzebom często niezaspokojonym przez oficjalne
instytucje.
Choć z jednej strony New Age jest reakcją na współczesną kulturę, z drugiej jednak jest ono
w wielu aspektach również dzieckiem tej kultury. Renesans i Reformacja ukształtowały
nowoczesną, zachodnią jednostkę nie obarczoną takimi ciężarami jak, nadane jedynie z
zewnątrz, autorytety czy tradycja; ludzie w coraz słabszym stopniu odczuwają potrzebę ?
przynależności? do jakiejś instytucji (choć samotność stała się prawdziwą plagą
współczesnego życia), i nie są skłonni do przedkładania ?oficjalnych? osądów nad swoje
własne. Poprzez ten kult człowieczeństwa religia została zinternalizowana w sposób, który
przygotowuje grunt dla celebracji świętości ?ja?. Z tego powodu New Age podziela wiele
2
wartości, za którymi opowiada się kultura przedsiębiorczości i ?Ewangelia dobrobytu? (o
których powiemy później, w rozdziale 2.4.), a także kultura konsumencka. Wpływ tej
ostatniej jest widoczny w gwałtownie rosnącej liczbie ludzi, sądzących, że możliwym jest
zmieszanie chrześcijaństwa i New Age, poprzez wzięcie z nich tego, co wydaje się w każdym
z nich najlepsze[2]. Warto pamiętać, że zniekształcenia wewnątrz chrześcijaństwa
wykroczyły w akceptacji jednostronnego zwrotu ku ?ja? również poza tradycyjny teizm, a to
sprzyja takiej mieszance podejść. Należy podkreślić, że w pewnych praktykach New Age Bóg
zredukowany jest do bycia kolejnym stopniem rozwoju jednostki.
New Age zwraca się do ludzi przepojonych wartościami propagowanymi przez współczesną
kulturę, w której wolność, autentyczność, niezależność i tym podobne uważane są za
świętość. Odwołuje się także do ludzi mających problem z patriarchatem. New Age ?nie
wymaga ani trochę więcej wiary czy też przekonań, niż pójście do kina?[3], a mimo to
twierdzi, że zaspokoi duchowy głód człowieka. I tu właśnie pojawia się główne pytanie: co
jest rozumiane jako ?duchowość? w ramach New Age? Odpowiedź na nie jest kluczem
otwierającym drzwi do zrozumienia pewnych różnic pomiędzy tradycją chrześcijańską a
większością tego, co może być nazwane New Age. Niektóre wersje New Age wykorzystują
moce tkwiące w naturze i poszukują porozumienia z innym światem, aby odkryć los ludzi,
aby pomóc jednostkom dostroić się do najlepszej dla nich częstotliwości tak, by mogli jak
najwięcej wydobyć zarówno z siebie, jak i z okoliczności, w których przyszło im żyć. W
większości przypadków kończy się to fatalnie. Chrześcijaństwo, z drugiej strony, jest
zaproszeniem do patrzenia na zewnątrz i dalej, w stronę ?nowego Adwentu?, nowego
przyjścia Boga, który wezwał nas do życia w dialogu pełnym miłości[4].
1.2. Komunikacja
Rewolucja technologiczna w zakresie komunikowania się, która nastąpiła w ciągu ostatnich
kilku lat, doprowadziła do zupełnie nowej sytuacji. Łatwość i prędkość, z jakimi można się
teraz komunikować, jest jedną z przyczyn, dla których dużo ludzi, w różnym wieku i z
różnych środowisk, zwróciło uwagę na New Age, a jednocześnie wielu idących za
Chrystusem nie wie dokładnie, o co w tym wszystkim chodzi. Zwłaszcza Internet zyskał
ogromny wpływ, szczególnie na młodych ludzi, którzy odkrywają go jako przyjemny i fas-
cynujący sposób pozyskiwania informacji. Jest to jednak również nośnik dezinformacji,
dotyczącej także nierzadko religii: nie wszystko co nosi nazwę ?chrześcijańskie? lub ?
katolickie? jest godne zaufania, jako odzwierciedlenie nauki Kościoła katolickiego, a
równocześnie następuje znacząca ekspansja różnorodnych źródeł związanych z New Age,
obejmujących pozycje od poważnych po śmieszne. Ludzie potrzebują i mają prawo do
wiarygodnej informacji na temat różnic pomiędzy chrześcijaństwem a New Age.
1.3. Kontekst kulturowy
Gdy przyglądamy się wielu spośród tradycji New Age, wkrótce oczywisty staje się fakt, że
mało idei New Age jest rzeczywiście nowych. Sama nazwa, wydaje się, zyskała swą
popularność dzięki Różokrzyżowcom i masonerii, z czasów Francuskiej i Amerykańskiej
Rewolucji, ale rzeczywistość, którą opisuje, jest współczesną wersją zachodniego
ezoteryzmu. Datuje się ona od grup gnostyckich, których wzrost nastąpił we wczesnych
dniach chrześcijaństwa, a które przybrały na sile w czasach Reformacji w Europie. Wzrastała
równolegle z naukowym poglądem na świat i uzyskała racjonalne uzasadnienie w
osiemnastym i dziewiętnastym wieku. Wiązało się to z postępującym odrzuceniem
osobowego Boga i skupieniem uwagi na innych istotach, często występujących w
tradycyjnym chrześcijaństwie jako pośrednicy między Bogiem a ludźmi, przy jednoczesnych
coraz bardziej oryginalnych modyfikacjach tych lub innych dodatkowych. Silnym trendem we
współczesnej zachodniej kulturze, który stworzył odpowiednią przestrzeń dla idei New Age,
3
jest ogólna akceptacja teorii ewolucji Darwina; ona to, wraz z koncentracją na ukrytych
duchowych siłach lub mocach obecnych w naturze, stała się filarem większej części tego, co
jest rozpoznawane obecnie jako teoria New Age. Przede wszystkim jednak New Age znalazło
znaczący poziom akceptacji, ponieważ wizja świata, na której się oparło, była już
powszechnie przyjęta. Podłoże było więc dobrze przygotowane przez wzrost i
rozprzestrzenienie się relatywizmu, w połączeniu z niechęcią lub obojętnością wobec wiary
chrześcijańskiej. Ponadto toczyła się żywa dyskusja czy i w jakim sensie New Age może być
opisana jako fenomen postmodernizmu. Obecność oraz rozmach myśli i praktyk New Age
świadczy o nieugaszonej tęsknocie człowieka za transcendencją i religijnym sensem, która
jest nie tylko współczesnym zjawiskiem kulturowym, lecz również była obecna w świecie
antycznym, zarówno chrześcijańskim, jak i pogańskim.
1.4. New Age a wiara katolicka
Jednakże, jeśli nawet można przyznać, że religijność New Age odpowiada w jakiś sposób na
uzasadnioną duchową tęsknotę człowieka, należy podkreślić, że jego próby zrealizowania tej
obietnicy są niezgodne z Objawieniem chrześcijańskim. Szczególnie w zachodniej kulturze
pociąg do ?alternatywnych? podejść do duchowości jest bardzo silny. Z jednej strony, nowe
formy psychologicznej afirmacji jednostki stały się bardzo popularne wśród katolików, nawet
w domach rekolekcyjnych, seminariach i instytutach formacji religijnej. W tym samym czasie
wzrastała nostalgia i zainteresowanie dla pradawnej mądrości i rytuałów, będące jednym z
powodów znacznego wzrostu popularności ezoteryzmu i gnostycyzmu. Wielu ludzi jest
szczególnie zauroczonych tym, co jest zwane ? mniej lub bardziej trafnie ? duchowością ?
celtycką?[5], lub też religiami antycznymi. Książki i kursy dotyczące duchowości oraz
antycznych czy wschodnich religii stały się świetnym biznesem i często są określane
mianem ?New Age? tylko dla celów komercyjnych. Jednakże powiązania z tymi religiami
wcale nie są zawsze jasne, a w rzeczywistości często im się zaprzecza.
Trafna chrześcijańska ocena myśli i praktyk New Age nie może przeoczyć, że ? jak
gnostycyzm drugiego i trzeciego wieku ? stanowią one coś na kształt kompendium pozycji,
które Kościół zidentyfikował jako heterogeniczne. Jan Paweł II ostrzega wyraźnie przed ?
odradzaniem się starych poglądów gnostycznych w postaci tak zwanego New Age. Nie
można się łudzić, że prowadzi on do odnowy religii. Jest to tylko nowa metoda uprawiania
gnozy, to znaczy takiej postawy ducha, która w imię głębokiego poznania Boga ostatecznie
odrzuca Jego Słowo, zastępując je tym, co jest wymysłem samego człowieka. Gnoza nigdy
nie wycofała się z terenu chrześcijaństwa, zawsze z nim jakoś współistniała, także pod
postacią pewnych kierunków filozoficznych. Nade wszystko jednak pod postacią pewnych
ukrytych praktyk parareligijnych, które bardzo głęboko zrywają z tym, co jest istotowo
chrześcijańskie, nie mówiąc tego w sposób jasny?[6]. Przykładem tego może być enneagram,
narzędzie służące do analizy charakteru, które, gdy jest używane jako środek do osiągnięcia
duchowego wzrostu, wprowadza dwuznaczność w doktrynę i życie wiarą chrześcijańską.
1.5. Pozytywne wyzwanie
Atrakcyjność religijności New Age nie może być niedoceniona. W sytuacji, gdy zrozumienie
treści wiary chrześcijańskiej jest niskie, niektórzy błędnie utrzymują, że religia chrześcijańska
nie rozbudza głębokiej duchowości i zaczynają szukać gdzie indziej. Co prawda, niektórzy
mówią, że New Age już nas omija i wspominają o ?następnej? erze[7]. Mówią o kryzysie,
który zaczął się ujawniać w Stanach Zjednoczonych Ameryki we wczesnych latach 90., lecz
przyznają, że, zwłaszcza poza światem anglojęzycznym, ten ?kryzys? może nastąpić później.
Jednak księgarnie, rozgłośnie radiowe i wiele grup samopomocy w różnych zachodnich mias-
tach zdają się mówić coś innego. Wydaje się, że ? przynajmniej obecnie ? zjawisko New Age
jest ciągle bardzo żywe i stanowi znaczącą część współczesnej sceny kulturalnej.
4
Sukces New Age stanowi wyzwanie dla Kościoła. Ludzie czują, że chrześcijaństwo już dłużej
nie oferuje im ? lub też nigdy im nie dawało ? tego, czego rzeczywiście potrzebowali.
Poszukiwania, które często prowadzą ludzi ku New Age, są szczerym pragnieniem: tęsknotą
za głębszą duchowością, za czymś co dotknie ich serc, za drogą pozwalającą odnaleźć sens w
pełnym zamętu i często odpychającym świecie. W New Age można odnaleźć pozytywny ton
krytycyzmu wobec ?materializmu życia codziennego, filozofii, a nawet medycyny i psy-
chiatrii; redukcjonizmu, który odmawia wzięcia pod uwagę religijnych i nadprzyrodzonych
doświadczeń; industrialnej kultury nieograniczonego indywidualizmu, która uczy egoizmu i
nie zwraca żadnej uwagi na innych ludzi, przyszłość i środowisko?[8]. Wszelkie problemy,
które są związane z New Age dotyczą tego, co proponuje ono jako alternatywne odpowiedzi
na pytania zadawane nam przez życie. Jeśli Kościół nie chce być oskarżony o głuchotę wobec
ludzkich tęsknot, jego członkowie powinni uczynić dwie rzeczy: zakorzenić się jeszcze
mocniej w fundamencie, jakim jest ich wiara, zrozumieć, często niemy, krzyk w sercach
innych ludzi, który poprowadzi ich gdzieś indziej, jeśli nie znajdą oni zaspokojenia w
Kościele. Jest to także przede wszystkim wezwanie, aby zbliżyć się do Jezusa Chrystusa i być
gotowym na pójście za Nim, ponieważ On jest jedyną prawdziwą drogą do szczęścia, prawdy
o Bogu i pełni życia dla każdego mężczyzny i kobiety przygotowanych do odpowiedzi na
Jego miłość.
2. DUCHOWOŚĆ NEW AGE: PRZEGLĄD
Chrześcijanie w wielu zachodnich społeczeństwach, a coraz częściej także i w innych
częściach świata, nierzadko napotykają na różne przejawy zjawiska znanego jako New Age.
Wielu z nich czuje potrzebę zrozumienia, w jaki sposób mają się ustosunkować wobec
czegoś, co jest równocześnie tak nęcące, złożone, nieuchwytne, a czasami niepokojące.
Niniejsze refleksje są próbą pomocy chrześcijanom w dwóch aspektach:
? w identyfikacji elementów rozwijającej się tradycji New Age;
? we wskazaniu tych elementów, które są niezgodne z Objawieniem chrześcijańskim.
Jest to duszpasterska odpowiedź na współczesne wyzwanie, odpowiedź, która nie próbuje
nawet stanowić wyczerpującej listy zjawisk związanych z New Age, ponieważ
zaowocowałoby to ogromnym tomem, a informację taką łatwo można znaleźć gdzieś indziej.
Natomiast jest niezmiernie ważnym, by spróbować prawidłowo zrozumieć New Age, by
ocenić je sprawiedliwie i uniknąć tworzenia jego karykatury. Byłoby niemądrym i
nieprawdziwym stwierdzenie, że wszystko związane z ruchem New Age jest dobre lub że
wszystko jest złe. Niemniej jednak, wizja leżąca u podstaw religijności New Age jest, ogólnie
rzecz biorąc, trudna do pogodzenia z chrześcijańską doktryną i duchowością.
New Age nie jest ruchem w sensie znaczenia terminu ?nowy ruch religijny?, nie jest również
tym, co zwykle jest rozumiane jako ?sekta? lub ?kult?. Ze względu na to, iż jest on
rozpowszechniony w kulturze, w zjawiskach tak różnych jak muzyka, film, seminaria,
warsztaty, rekolekcje, terapie oraz wiele innych działań i wydarzeń, jest o wiele bardziej
rozproszony i nieoficjalny, chociaż niektóre religijne lub parareligijne grupy świadomie
wprowadzają elementy New Age. Sugeruje się, że New Age jest źródłem pomysłów dla
różnych religijnych i parareligijnych sekt[9]. New Age nie jest pojedynczym, jednolitym
ruchem, lecz raczej luźną siecią wyznawców, których podejściem jest myśleć globalnie, ale
działać lokalnie. Ludzie, którzy są częścią jakiejś sieci, niekoniecznie znają siebie nawzajem i
rzadko, jeśli w ogóle, spotykają się. W celu uniknięcia niejasności, które mogą powstać przy
użyciu terminu ?ruch?, niektórzy odnoszą się do New Age jako do ?środowiska?[10], lub do ?
audytorium kultowego? (?audience cult?)[11]. Jednakże, inni wskazują, że ?jest to prąd
bardzo spójny w myśleniu?[12], realne wyzwanie dla nowoczesnej kultury. Jest to
synkretyczna struktura łącząca wiele różnych elementów, pozwalająca ludziom podzielać
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin