tatarzy_polscy.pdf
(
94 KB
)
Pobierz
Tatarzy polscy
Tatarzy polscy
„Antologia Islamska”
http://zahid.fm.interia.pl
© 2007
Zarys historyczny
Europ
ę
wschodni
ą
, w tym ziemie polskie, od czasów
ś
redniowiecza penetrowali
kupcy ze
ś
wiata muzu
ł
ma
ń
skiego. Na stepach dzisiejszej Ukrainy ju
ż
w IX wieku
pojawi
ł
y si
ę
ludy tureckie wyznaj
ą
ce islam. Kroniki donosz
ą
o istnieniu osad
muzu
ł
ma
ń
skich na W
ę
grzech w X wieku. W kilka wieków pó
ź
niej rozpoczyna si
ę
historia
islamu i osadnictwa tatarskiego w Polsce
1
.
Przyjmuje si
ę
,
ż
e pod koniec XIV wieku nale
ż
y datowa
ć
pocz
ą
tek osadnictwa
muzu
ł
manów w Wielkim Ksi
ę
stwie Litewskim, b
ą
d
ą
cym ówcze
ś
nie w uni z Koron
ą
.
Osadnikami byli Tatarzy ze Z
ł
otej Ordy. Przybysze dzielili si
ę
na je
ń
ców i dobrowolnych
emigrantów. Je
ń
cy pochodzili z wojen prowadzonych przez Ksi
ążą
t Litewskich ze Z
ł
ot
ą
Ord
ą
. Emigranci przybywali na Litw
ę
w wyniku okresowych kl
ę
sk g
ł
odu i chroni
ą
c si
ę
przed prze
ś
ladowaniami, jakie mog
ł
y ich spotka
ć
w wyniku nieko
ń
cz
ą
cych si
ę
walk o
w
ł
adz
ę
. Pierwszy, odnotowany w dokumentach przypadek osadnictwa Tatarów, mia
ł
miejsce w 1397 roku. W ci
ą
gu XV i XVI wieku, nap
ł
ywa
ł
y na Litw
ę
kolejne fale
osadników tatarskich. Od XVII wieku nast
ą
pi
ł
o ograniczenie osadnictwa w zwi
ą
zku z
wojnami mi
ę
dzy Rzeczpospolit
ą
a Turcj
ą
Osma
ń
sk
ą
oraz z ruchem kontrreformacji.
Nale
ż
y zauwa
ż
y
ć
,
ż
e z czasem osadnictwo tatarskie obj
ęł
o nie tylko tereny Litwy, lecz
tak
ż
e tereny Korony (Wo
ł
y
ń
, Podole, po
ł
udniow
ą
Bia
ł
oru
ś
)
2
.
1
Tadeusz Lewicki, Islam w Europie wschodniej, [w: ] S
ł
ownik staro
ż
ytno
ś
ci s
ł
owia
ń
skich.
Encyklopedyczny zarys kultury S
ł
owian od czasów najdawniejszych do schy
ł
ku wieku XII, pod
red. W
ł
adys
ł
awa Kowalenki, Gerarda Labudy i Tadeusza Lehra – Sp
ł
awi
ń
skiego, Wroc
ł
aw –
Warszawa – Kraków 1964, tom II, s. 293; Zob. te
ż
: Ahmad Nazmi, Commercial Relations
between Arabs and Slavs (9th – 11th centuries), Warszawa 1998.
2
Has
ł
o: Lipka, [w:] EI
2
, tom V.
1
Tatarzy pocz
ą
tkowo cieszyli si
ę
licznymi przywilejami. Bogatsi za otrzyman
ą
ziemi
ę
zobowi
ą
zani byli do wystawiania na czas wojen wydzielonych oddzia
ł
ów
zbrojnych dla Ksi
ę
cia. Mogli swobodnie wyznawa
ć
islam i zachowali organizacj
ę
plemienn
ą
. Jednym z efektów uni Ksi
ę
stwa z Koron
ą
, by
ł
o uznanie ich szlachetnego
pochodzenia i przyznanie tytu
ł
ów szlacheckich
3
. Inaczej rzecz si
ę
mia
ł
a z biedniejszymi
Tatarami. Najcz
ęś
ciej bytowali w miastach trudni
ą
c si
ę
rzemios
ł
em, zw
ł
aszcza
garbarstwem, czasami furma
ń
stwem, a tak
ż
e po
ś
rednictwem w handlu ze Wschodem.
Wielokrotnie zdarza
ł
o si
ę
,
ż
e wybranym, wykszta
ł
conym Tatarom powierzano misje
dyplomatyczne na Krym i do Turcji, zatrudniano ich tak
ż
e jako t
ł
umaczy.
Trudniejsze czasy dla Tatarów nastaj
ą
w okresie kontrreformacji, pod koniec XVI
wieku. Dochodzi do ograniczania dotychczasowych swobód wyznaniom niekatolickim.
Sytuacja prawna Tatarów, jako wyznawców islamu, pogorszy
ł
a si
ę
. Zakazano ma
łż
e
ń
stw
z chrze
ś
cijankami, posiadania s
ł
u
ż
by z
ł
o
ż
onej z chrze
ś
cijan, wprowadzono utrudnienia
przy budowie i remoncie meczetów. Powa
ż
nym incydentem by
ł
o spalenie, podczas
rozruchów, meczetu w Trokach (1609). Nasilaj
ą
si
ę
polemiki religijne mi
ę
dzy Tatarami a
chrze
ś
cijanami. Piotr Czy
ż
ewski wydaje drukiem „Alfurkan tatarski” (1616), wielokrotnie
wznawiany, co
ś
wiadczy
ł
o o jego popularno
ś
ci (1640 i 1643). W odpowiedzi powstaje
„Apologia Tatarów” (1640) spisana przez Azulewicza.
W pierwszej po
ł
owie XVII w. z powodu wojen, ucierpia
ł
y liczne meczety i domy
tatarskie. Mimo tak ci
ęż
kiej sytuacji Tatarów, oddzia
ł
y tatarskie trwa
ł
y niez
ł
omnie przy
dowódcach i w
ł
adcach polskich. Dopiero 1672 r. przelewa si
ę
czara goryczy, dochodzi do
buntu kilku chor
ą
gwi tatarskich w oddzia
ł
ach polskich. Bezpo
ś
rednim powodem buntu,
by
ł
brak
ż
o
ł
du. Buntownicy przy
łą
czaj
ą
si
ę
do Turków. Zdrada nie trwa jednak d
ł
ugo.
Wielu powraca pod dowództwo polskie, za spraw
ą
Jana III Sobieskiego, który sta
ł
si
ę
niekwestionowanym protektorem Tatarów. Aby ich pozyska
ć
w porozumieniu z sejmem
przywróci
ł
im dawne prawa, a w zamian za zaleg
ł
y
ż
o
ł
d przyzna
ł
w 1679 roku ziemi
ę
w
Kruszynianach, Nietupiach,
Ł
u
ż
anach, Drahlach, Malawiczach i Bohonikach (Podlasie).
Wszystkie te miejscowo
ś
ci znajduj
ą
si
ę
w obecnych granicach Rzeczypospolitej Polskiej.
W Bohonikach i Kruszynianach stoj
ą
zabytkowe meczety i funkcjonuj
ą
wiekowe
cmentarze muzu
ł
ma
ń
skie. Obok wspomnianych terenów, Tatarzy otrzymali nadania od
3
W
ś
ród badaczy nie ma jednomy
ś
lno
ś
ci na temat posiadania przez Tatarów litewskich
szlachectwa.
2
króla w Lubelskiem (1681): Lebiedziewie, Ma
ł
aszewiczach i Studziance. Jednak z tego
osadnictwa pozosta
ł
y obecnie wy
łą
cznie
ś
lady materialne (cmentarz) i nieliczni
potomkowie dawnych osadników.
„Bunt Lipków” by
ł
równocze
ś
nie powa
ż
nym wydarzeniem historycznym, które
zapocz
ą
tkowa
ł
o odp
ł
yw Tatarów z terenów Rzeczpospolitej na ziemie nale
żą
ce do Turcji
osma
ń
skiej. Kolejna fala emigracji mia
ł
a miejsce w pocz
ą
tkach XVIII wieku, kiedy to
oddzia
ł
y tatarskie staj
ą
po stronie pretendenta do tronu Polski Stanis
ł
awa
Leszczy
ń
skiego, który przegrywa w starciu z Augustem II.
Ju
ż
w XVII wieku Tatarzy zatracaj
ą
swój j
ę
zyk i zaczynaj
ą
pos
ł
ugiwa
ć
si
ę
j
ę
zykami bia
ł
oruskim i polskim. Zatracenie j
ę
zyka mo
ż
e wydawa
ć
si
ę
dziwne na pierwszy
rzut oka, ale da si
ę
wyt
ł
umaczy
ć
tym,
ż
e chocia
ż
Tatarzy
ż
yli w enklawach, czyli w
ś
ród
swoich, to brali za
ż
ony miejscowe kobiety, Bia
ł
orusinki lub Polki. Po polsku i bia
ł
orusku
spisano liczne manuskrypty o tre
ś
ci religijnej.
Tatarzy s
ą
wiernymi s
ł
ugami Rzeczypospolitej. Kiedy dochodzi do rozbiorów i
wybucha powstanie ko
ś
ciuszkowskie, po
ś
wi
ę
caj
ą
swe
ż
ycie dla Ojczyzny. Bior
ą
udzia
ł
w
kolejnych powstaniach niepodleg
ł
o
ś
ciowych.
Tatarzy w zaborze rosyjskim cieszyli si
ę
szczególnymi wzgl
ę
dami caratu. Rosjanie
liczyli,
ż
e zdo
ł
aj
ą
zanatagonizowa
ć
Tatarów i Polaków katolików. Dlatego u
ł
atwiali
Tatarom dost
ę
p na stanowiska w administracji wojskowej i cywilnej. I cho
ć
Tatarzy
skorzystali z tych u
ł
atwie
ń
, to równocze
ś
nie dbali o zachowanie dobrych stosunków z
Polakami.
W XX wieku niektórzy polscy Tatarzy anga
ż
uj
ą
si
ę
w szereg ruchów
niepodleg
ł
o
ś
ciowych. Aleksander Sulkiewicz w 1892 roku bierze udzia
ł
w tworzeniu
Polskiej Partii Socjalistycznej. Jest bliskim wspó
ł
pracownikiem Józefa Pi
ł
sudskiego. Ginie
w 1916 roku jako
ż
o
ł
nierz I Brygady Legionów. Rewolucja w Rosji w 1917 roku obudzi
ł
a
aspiracje niepodleg
ł
o
ś
ciowe w
ś
ród ludów muzu
ł
ma
ń
skich. Aleksander Achmatowicz
reprezentowa
ł
Tatarów polskich w Wszechrosyjskiej Radzie Muzu
ł
ma
ń
skiej. W 1918 roku
premierem Republiki Krymskiej by
ł
Tatar polski Maciej Sulkiewicz. Wielu Tatarów
polskich dzia
ł
a
ł
o we w
ł
adzach niezale
ż
nej Republiki Azarbejd
ż
anu, do czasu a
ż
zosta
ł
a
zlikwidowana przez bolszewików.
Po odzyskaniu przez Polsk
ę
niepodleg
ł
o
ś
ci w granicach polskich zamieszkiwa
ł
o
oko
ł
o pi
ęć
i pó
ł
tysi
ą
ca muzu
ł
manów. Najwi
ę
ksze ich skupiska by
ł
y w województwach
3
Nowogródzkim, Wile
ń
skim i Bia
ł
ostockim. Dominowali oczywi
ś
cie Tatarzy. W okresie
mi
ę
dzywojennym nast
ą
pi
ł
rozwój dzia
ł
alno
ś
ci religijnej i kulturalnej. W 1925 roku
powo
ł
ano Muzu
ł
ma
ń
ski Zwi
ą
zek Religijny, skupiaj
ą
cy wszystkich muzu
ł
manów w Polsce.
Stworzono stanowisko muftiego. Muftim zosta
ł
Jakub Szynkiewicz (1884 – 1969), doktor
Uniwersytetu Berli
ń
skiego. Za
ł
o
ż
ono Zwi
ą
zek Kulturalno-O
ś
wiatowy Tatarów
Rzeczypospolitej Polskiej. W 1933 roku utworzono tatarskie dru
ż
yny Zwi
ą
zku
Strzeleckiego, a od 1936 roku wszystkich muzu
ł
manów poborowych zacz
ę
to przydziela
ć
do I szwadronu 13 Pu
ł
ku U
ł
anów Wile
ń
skich. Jednostka ta bra
ł
a udzia
ł
w kampani
wrze
ś
niowej.
II wojna
ś
wiatowa g
łę
boko zmieni
ł
a sytuacj
ę
Tatarów. Liczne osady i meczety
pozosta
ł
y poza wschodni
ą
granic
ą
Polski. W 1945 roku repatrianci-Tatarzy osiedlili si
ę
na
ziemiach zachodnich, w Gda
ń
sku, Szczecinie, Gorzowie Wielkopolskim, ale ju
ż
w latach
sze
ść
dziesi
ą
tych wielu z nich przenosi si
ę
bli
ż
ej starych osad tatarskich (Kruszyniany i
Bohoniki), do Bia
ł
egostoku. Od 1947 roku dzia
ł
a od nowa MZR. Z czasem w wi
ę
kszych
skupiskach Tatarów, powstaj
ą
nowe gminy wyznaniowe: w Bia
ł
ymstoku, w Gda
ń
sku, w
Gorzowie Wielkopolskim.
Ż
ycie kulturalne i religijne nie kwit
ł
o ju
ż
tak bujnie, jak przed
wojn
ą
, a to z co najmniej dwóch wzgl
ę
dów. Inteligencja tatarska zgin
ęł
a podczas wojny
lub emigrowa
ł
a na Zachód (na zawsze opu
ś
ci
ł
Polsk
ę
mufti Szynkiewicz). Kontakty ze
ś
wiatem muzu
ł
ma
ń
skim by
ł
y utrudnione. Ocenia si
ę
,
ż
e po II wojnie
ś
wiatowej Tatarzy
polscy coraz bardziej upodabniali si
ę
do ogó
ł
u ludno
ś
ci polskiej. Opuszczali wsie i
udawali si
ę
do miast, przyjmowali w g
łę
bszym zakresie obyczaje polskie, zarzucali
tradycyjny zawód: garbarstwo.
Po wojnie dopiero w 1969 roku odby
ł
si
ę
Wszechpolski Kongres MZR. Dzia
ł
ania
kulturalne na szersz
ą
skal
ę
rozwin
ę
to na Podlasiu, gdzie od 1976 roku organizowano
„Orienty Sokólskie”. Nowy etap w historii Tatarów polskich to lata osiemdziesi
ą
te
zesz
ł
ego wieku. Pojawi
ł
y si
ę
pierwszy raz, od okresu mi
ę
dzywojennego, czasopisma. W
1992 roku zarejestrowano Zwi
ą
zek Tatarów Polskich. Oddano do u
ż
ytku nowy meczet w
Gda
ń
sku i otworzono Centrum Islamu w Warszawie. W dn. 24 marca 2004 roku
powo
ł
ano na stanowisko muftiego Tomasza Mi
ś
kiewicza. Ale najpowa
ż
niejsze zmiany w
ogólnej sytuacji Tatarów, maj
ą
miejsce ju
ż
w XXI wieku – powstaj
ą
nowe gminy
wyznaniowe MZR w Centralnej i Zachodniej Polsce.
4
Przegl
ą
d bada
ń
i pi
ś
miennictwa na temat Tatarów polskich
Od najdawniejszych czasów ludy mongolskie i tureckie przemieszcza
ł
y si
ę
po
olbrzymich obszarach Euro-Azji wchodz
ą
c w kontakty z innymi udami. Ka
ż
dy z
napotkanych ludów nadawa
ł
im swoist
ą
nazw
ę
. Niektórzy autorzy twierdz
ą
,
ż
e s
ł
owo
„Tatar” pochodzi z j
ę
zyka chi
ń
skiego. W kronikach chi
ń
skich plemiona mongolskie oraz
podbite przez nie ludy tureckie nazywano „Ta-ta” lub „Ta-tan”
4
. Natomiast na terenie
Ksi
ę
stwa Litewskiego byli znani pod nazw
ą
Lipków (ew. Lubka lub Lupka)
5
. Jeszcze do
ko
ń
ca XIX wieku przyjmowa
ł
o si
ę
nazywa
ć
Tatarów, Tatarami litewskimi, bior
ą
c pod
uwag
ę
miejsce ich najliczniejszego skupiska
6
. W okresie mi
ę
dzywojennym spierano si
ę
o
to, która nazwa jest najbardziej adekwatna w stosunku do Tatarów osiad
ł
ych od wieków
na terenie pa
ń
stwa polskiego i litewskiego. Czy ma to by
ć
nazwa „Tatarzy litewscy” czy
„Tatarzy polscy”? Dopiero w czasach wspó
ł
czesnych ustalono,
ż
e nazewnictwo zale
ż
y od
tego, o jakim okresie historii Tatarów mówimy. Na pewno mo
ż
na u
ż
ywa
ć
nazwy
„Tatarzy litewscy”, gdy mowa jest o Polsce przedrozbiorowej. Dlatego wi
ę
c nazywanie
Tatarów „polskimi” jest uzasadnione w naszych czasach, gdy
ż
ta grupa etniczna uleg
ł
a
spolonizowaniu
7
. W chwili obecnej, w wyniku zmian granic Polski po II wojnie
ś
wiatowej,
ojcowizny Tatarów rozdzielone zosta
ł
y mi
ę
dzy s
ą
siaduj
ą
ce pa
ń
stwa. W istocie rzeczy,
najliczniejsza spo
ł
eczno
ść
tatarska, pozosta
ł
o
ść
po kilkusetletnim osadnictwie na
terenach Wielkiego Ksi
ę
stwa Litewskiego,
ż
yje nie w Polsce, czy na Litwie, lecz na
Bia
ł
orusi. W oparciu o ostatni spis ludno
ś
ci (2002) mo
ż
na wysun
ąć
hipotez
ę
,
ż
e w
Polsce, tak na prawd
ę
, nie ma ju
ż
Tatarów. Wy
łą
cznie 500 osób deklaruje si
ę
by
ć
Tatarami. Polskie
ś
rodowisko tatarskie nie zgadza si
ę
jednak
ż
e z t
ą
liczb
ą
, i wskazuje
ż
e
jest ich du
ż
o wi
ę
cej. Jakby nie by
ł
o, wynik spisu potwierdzi
ł
niezbicie fakt prawie
ca
ł
kowitego spolonizowania si
ę
Tatarów
8
.
4
Maciej Konopacki, Pod bia
ł
ostockimi minaretami, Bia
ł
ystok 1972.
5
Has
ł
o: Lipka, op. cit.
6
Piotr Borawski i Aleksander Dubi
ń
ski, Tatarzy polscy. Dzieje, obrz
ę
dy, legendy, tradycje,
Warszawa 1986, s. 5 - 6.
7
Tam
ż
e.
8
Karl Cordell and Andrzej Dybczy
ń
ski, Poland’s Indigenous Ethnic Minorities and The Census of
2002, [w:] „Perspectives on European Politics and Society” (Lejda), 6:1, 2005, s. 85 i 87.
5
Plik z chomika:
kasiakdk
Inne pliki z tego folderu:
KLUCZYK.GIF
(13 KB)
kurs-bizuterii.pdf
(1709 KB)
artykuly henrykowskie, konstytucja 3 maja , sadownictwo administracyjne II RP SKANY.rar
(17874 KB)
Cwiczenia yogi i korzyści picia _alkoholu.pdf
(291 KB)
Pismo Techniczne.ttf
(60 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 16.11.2022
Pliki dostępne do 19.04.2020
Pliki dostępne do 21.01.2024
5G
ABC różne- WAŻNE
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin