bezpieczny_przedszkolak1.doc

(82 KB) Pobierz
Jak realizowałam program

 

 

Scenariusz spotkania z policjantem.

 

Temat: „Jaka jest rola policjanta? - Poznajemy podstawowe zasady  

               bezpieczeństwa.”

              

 

Cele operacyjne:

·        Dziecko zna podstawowe zasady ruchu drogowego,

·        Odczytuje treści podstawowych znaków drogowych,

·        Wie, jak troszczyć się o bezpieczeństwo swoje i innych na ulicy,

·        Zna numery alarmowe,

·        Potrafi podać swoje imię nazwisko i adres zamieszkania,

·        Rozumie niebezpieczeństwa płynące z niektórych zabaw /np. w pobliżu jezdni itp./,

·        Rozumie niebezpieczeństwa, jakie mogą je spotkać ze strony dorosłych.

·        Zna cechy charakterystyczne munduru policyjnego i wie, jakich akcesoriów używają policjanci.

 

Przebieg spotkania:

1.     Prelekcja prowadzona przez policjanta p. Sławomira Grygoruka        i  dwie stażystki poparta różnorodnymi pomocami dydaktycznymi.

2.     Zabawa z piosenką „Kolorowe światła” – śpiew, ruch z muzyką.

3.     Prezentacja munduru i akcesoriów policyjnych, omówienie ich przeznaczenia.

4.     Rozmowa z dziećmi, próba rozwiązania ich problemów.

5.     Zabawa „Tak czy nie?”- policjant zadaje pytania dotyczące przekazanych treści. Gdy zdanie jest prawdziwe dzieci głośno mówią TAK, gdy błędne – NIE.

6.     Wręczenie dzieciom upominków w postaci odblaskowych misiów, kalendarza oraz ulotek.

7.     Wypełnienie przez uczestniczące nauczycielki  ankiety

ewaluacyjnej zajęć prowadzonych przez stażystów w ramach realizacji programu „Stażysta w policyjnej praktyce”.

 

 

 

 

 

 

SCENARIUSZ ZAJĘĆ UTRWALAJĄCYCH                                          „MÓJ PPRZYJACIEL POLICJANT”

 

Temat zajęć:  „Pan policjant” – wydzieranka .Praca zbiorowa.

Cele operacyjne:

·        Dziecko zna charakterystyczne cechy ubioru policyjnego,

·        Potrafi wydzierać z papieru,

·        Dokładnie wypełnia powierzone mu zadanie podczas wykonywania pracy zbiorowej.

Przebieg zajęcia:

1.     Powitanie okrzykiem „I maluchy i starszaki to bezpieczne przedszkolaki”

2.     Przypomnienie cech umundurowania policyjnego – rozmowa.

3.     Omówienie sposobu wykonania pracy plastycznej.

4.     Odrysowanie sylwetki Kamila na dużym arkuszu szarego papieru.

5.     Podział obowiązków /jedno dziecko otrzymuje zadanie wyklejenia czapki, inne butów, spodni itd./

6.     Wycięcie postaci i wyeksponowanie jej w sali.

7.     Sprzątanie po zakończeniu pracy.

8.     Wspólne zaśpiewanie piosenki „Pan policjant”, której dzieci uczyły się  podczas zajęć popołudniowych i w rankach. Marsz z piosenką.

 

Czasem idzie po ulicy, czasem jedzie samochodem,

Ma niebieski mundur, czarny pas,

Policjanta chyba znasz.

       Ref. Nasz policjant, policjant,

               Czapkę z daszkiem, mundur ma,

               Strzeże prawa i porządku

               Nasz policjant, policjant.

Gdy na drodze ruch jest wielki, wtedy on kieruje ruchem,

Czy czerwono – biały lizak znasz?

Policjanta to jest znak.

        Ref. Nasz policjant ….

 

9.Zakończenie zajęć okrzykiem „I maluchy…”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SCENARIUSZ ZAJĘĆ UTRWALAJĄCYCH                                          „MÓJ PPRZYJACIEL POLICJANT”

Temat zajęć:  Nauka wiersza „Co to za niebieska postać?”

Cele operacyjne:

·        Dziecko wie, w czym może pomóc osoba w mundurze,

·        Zna treść wiersza „Co to za niebieska postać?”

·        Wie, jakich przedmiotów używa policjant w swojej pracy,

·        Zna numery alarmowe999, 998 i 997.

 

Przebieg zajęcia:

1.     Powitanie okrzykiem „I maluchy i starszaki to bezpieczne przedszkolaki”.

2.     Zabawa „Czarodziejskie pudełko”, w którym znajdują się ilustracje różnych przedmiotów. Nauczycielka wyjmuje kolejne obrazki i pyta komu przydadzą się one w pracy / policjant, lekarz, strażak /. Przypomnienie numerów alarmowych.

3.     Osłuchanie z wierszem „Co to za niebieska postać?”

             „Co to za niebieska postać wszystkim dzieciom uśmiech śle?

               Dba o nasze bezpieczeństwo, czy wy wiecie? – bo ja wiem.

               To policjant – mój przyjaciel, twój przyjaciel i wasz też,

                Który zawsze nam pomoże, Ufasz mu? Ja ufam też.”

4. Praca indywidualna. Wybranie spośród przedmiotów narysowanych na  

    kartkach tych, których używa policjant w swojej pracy, kolorowanie ich.

5. Zabawa ruchowa z piosenką „Jedzie straż pożarna”, biegi w wyznaczanym

    kierunku /tam, gdzie w danej chwili „jest pożar”/.

6. Powtórzenie wiersza.

7. zakończenie zajęć okrzykiem „I maluchy …”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SCENARIUSZ ZAJĘĆ UTRWALAJĄCYCH                                          „MÓJ PPRZYJACIEL POLICJANT”

 

Cele operacyjne:

·        Dziecko wie, gdzie pracują policjanci,

·        Poznaje warunki, w jakich pracują,

·        Wie, jakie są rodzaje samochodów policyjnych

·        wie, jak należy się zachować, kiedy jedzie samochód policyjny na sygnale   / samochody, piesi /

 

Przebieg zajęcia:

4.     Przygotowanie do wycieczki, omówienie celów, wymarsz.

5.     Powitanie z oprowadzającym policjantem asp. Sztab. Sławomirem Grygorukiem okrzykiem „I maluchy i starszaki to bezpieczne przedszkolaki!”

6.     Zwiedzenie budynku policji.

7.     Obejrzenie różnego rodzaju pojazdów będących na wyposażeniu policji. Słuchanie sygnałów pojazdów. Rozmowa na temat ich przeznaczenia.

8.     W ramach podziękowania – recytacja wiersza „Co to za niebieska postać?”

6. Zakończenie wycieczki okrzykiem „I maluchy …”

7. 7. Po powrocie do przedszkola wykonanie przez chętne dzieci albumu

    p.t. „Ważne sprawy, ważne osoby, ważne telefony”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SCENARIUSZ ZAJĘĆ UTRWALAJĄCYCH

„UCZĘ SIĘ ZASAD RUCHU DROGOWEGO”

 

Temat zajęć: „Znaki drogowe” – malowanie farbami plakatowymi.

Formy i metody: malowanie farbami, rozmowa, pokaz, zabawa ruchowa, praca indywidualna.

Cele operacyjne:

·        Dziecko rozpoznaje rodzaje znaków drogowych, zna ich kształt i barwę,

·        Potrafi pomalować znaki zgodnie z ich kolorystyką,

·        Potrafi wycinać kształty z papieru,

·        Potrafi ułożyć puzzle złożone z sześciu elementów,

 

Przebieg zajęć:

     1. Rozpoczęcie zajęć „I maluchy i starszaki to bezpieczne przedszkolaki”

     2. Przypomnienie kształtów i kolorystyki znaków drogowych, krótka

         rozmowa, plansze na tablicy.

     3. Malowanie farbami plakatowymi konturów znaków, wycinanie.

     4. Zabawa ruchowa „Znamy i przestrzegamy znaki drogowe”. Dzieci  

         podzielone na dwa zespoły ustawiają się na linii startu i poruszają się             

         do mety zgodnie z pokazywanymi przez nauczycielkę znakami

         drogowymi.

     5. Udekorowanie sali pomalowanymi znakami drogowymi.

     6. Układanie puzzli – znaki drogowe złożone z sześciu elementów.

     7. Zakończenie zajęć znanym okrzykiem.

 

       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SCENARIUSZ ZAJĘĆ UTRWALAJĄCYCH

„UCZĘ SIĘ ZASAD RUCHU DROGOWEGO”

 

Temat zajęć:   „Zanim ulicę przekroczysz – otwórz szeroko swe oczy”

Formy i metody: osłuchanie z piosenką, słuchanie wiersza, zabawy ruchowe,

Cele operacyjne:

·        Dziecko zna zasady przechodzenia przez ulicę,

·        Zna znaki, które informują lub ostrzegają przed przejściem dla pieszych,

·        Zna niebezpieczeństwa płynące z zabaw w pobliżu jezdni,

·        Uważnie słucha treść utworu literackiego i rozumie jego treść,

·        Posługuje się mową wiązaną podczas wypowiedzi na dany temat.

Przebieg zajęcia:

1.  Powitanie „I maluchy i starszaki to bezpieczne przedszkolaki”.

2.  Nawiązanie do tematyki krótką rozmową o przechodzeniu przez jezdnię.

3.  Osłuchanie z piosenką „Zanim ulicę przekroczysz”

 

    „Zanim ulicę przekroczysz, otwórz szeroko swe oczy,

      Bo to bardzo ważna jest rzecz, by się na baczności wciąż mieć.

     Najpierw w lewo, w prawo potem, jeszcze w lewo spójrz z powrotem,

     Jeśli droga jest wolna już, swe kroki pewnie skieruj w przód.

 

     Sprawa jest o tyle łatwa, jeśli są na przejściu światła,

     One drogę pokazują, czy przechodzić informują.

     Najpierw w lewo, w prawo potem, jeszcze w lewo spójrz z powrotem,

     Jeśli droga jest wolna już swe kroki pewnie skieruj w przód.”

 

4.  Zabawa inscenizowana do piosenki – prawidłowe przechodzenie przez ulicę wyznaczoną

     po środku sali zgodnie ze słowami piosenki.

5.  Słuchanie wiersza „jezdnia nie jest do zabawy”, następnie nauczycielka zadaje pytanie Co

    mogło przydarzyć się Włodkowi? Na koniec dzieci trzykrotnie powtarzają zdanie „Jezdnia

     nie jest do zabawy!!!”

5. Zabawa ruchowa „Chodzimy po chodniku”. Uświadomienie dzieciom, że

    chodzimy prawą stroną chodnika. Dzieci chodzą po wyznaczonym w sali      

    chodniku powtarzając wierszyk:

                   „Chcemy lepiej niż rodzice pieszo chodzić przez ulice,

                     Po chodniku z wielką wprawą wędrujemy stroną prawą!”

    Na sygnał gwizdka dzieci zatrzymują się. Jeżeli któreś z nich się nie

    Zatrzyma oddaje fant, który potem odbiera w zamian za odgadniętą

    Zagadkę, zaśpiewanie piosenki, recytację wierszyka itp.

6.  Zabawa  TAK NIE. Nauczycielka zadaje różne pytania związane z tematem.

    Jeśli odpowiedź jest twierdząca dzieci kucają, jeśli przecząca rozkładają

    Ramiona.

8.     Zakończenie zajęć znanym i lubianym okrzykie

 

Scenariusz zajęć z udziałem policjanta

 

Grupa: IV

Cele operacyjne:

·       Dziecko zna zagrożenia mogące wynikać z kontaktu ze zwierzętami,

·       Rozumie zakaz zbliżania się do nieznajomych zwierząt,

·       Zna bezpieczną pozycję w przypadku ataku ze strony psa, tzw. „pozycję żółwia”.

Formy i metody pracy z dziećmi:

·       Rozmowa kierowana,

·       Prezentacja pozycji żółwia,

·       Pytania do policjanta,

·       Obserwacja umiejętności psa policyjnego,

·       ćwiczenie bezpiecznej pozycji

Przebieg zajęć:

·       Powitanie okrzykiem „I maluchy i starszaki to bezpieczne przedszkolaki”,

·       Rozmowa na temat zwierząt domowych dzieci i tych, które spotykają w drodze do przedszkola,

·       Pogadanka policjanta na temat zagrożeń  mogących wynikać z kontaktów ze zwierzętami,

·       Prezentacja bezpiecznej pozycji „Żółwia”,

·       Ćwiczenie pozycji przez dzieci,

·       Prezentacja umiejętności psa policyjnego,

·       Rozmowa na temat „Do jakich specjalnych celów tresuje się psy?”

·       Pytania do policj...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin