KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA JAKO UMIEJĘTNOŚĆ SPOŁECZNA.doc

(50 KB) Pobierz
Komunikacja interpersonalna jako umiejętność społeczna

KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA JAKO UMIEJĘTNOŚĆ SPOŁECZNA.

 

Komunikacja – porozumiewanie.

 

O komunikacji możemy mówić w dwóch aspektach:

1.      Teoretycznym.

2.      Praktycznym.

 

Teoretyczne jej rozumienie sprowadza się do m. in. :

-          poszukiwania czynników zwiększających efektywność kontaktu z drugim człowiekiem,

-          definiowanie elementów tworzących podstawy schematu porozumiewania.

 

Praktyczny – pojmowanie sprowadza się do ujmowania komunikacji jako umiejętności społecznej – zajmują się nimi terapeuci, doradcy, „zawodowi pomagacze”, którzy wspierają, usprawniają porozumiewanie się.

 

-          umiejętności nawiązywania kontaktów,

-          umiejętności prowadzenia rozmowy,

-          umiejętności słuchania,

-          umiejętności werbalizowania swoich myśli, uczuć i spostrzeżeń,

-          umiejętność udzielania informacji zwrotnej.

 

Prace prowadzą E. Trzebińska, L. Grzesiuk.

Hofland wyróżnia 3 podstawowe elementy:

1.      Nadawca - NAD

2.      Kanał przekazu.

3.      Odbiorca - OBD

 

       kanał przekazu

      NAD   ---------------------àODB

1.      Intencja.                       1. Odbiór.

2.      Wiadomość.                 2. Dekodowanie.

3.      Kod.                             3. Interpretacja.

 

Intencja – zamiar, zamysł, cel, motyw działania, chęć, pragnienie - popycha do nawiązania kontaktu.

Źródła intencji:

-          zaspokojenie własnych potrzeb psychicznych ( poznawczych, ciekawości, doinformowania się, akceptacji, bezpieczeństwa, przynależności ),

-          poinformowanie odbiorcy o naszych spostrzeżeniach, uczuciach, intencjach,

-          rozładowanie napięcia emocjonalnego,

-          realizacji wspólnego przedsięwzięcia,

-          w celu zaspokojenia potrzeb odbiorcy.

 

Nie zawsze jesteśmy świadomi naszych intencji, nie zdajemy sobie sprawy, co chcemy osiągnąć przez rozmowę z drugą osobą, wtedy może dojść do zakłócenia w procesie komunikacji.

Może również być tak, że nadawca ma więcej niż jedną intencję, dla których podejmuje rozmowę.

 

Zakłócenia to:

-          złe odczytanie intencji przez odbiorcę,

-          złe zakodowanie intencji przez nadawcę,

-          celowe ukrycie prawdziwych intencji przez drugą osobę,

-          usiłowanie wprowadzenia w błąd sugerując intencje, których właściwie nie posiada.

 

Aby nie zakłócać należy:

-          dokonując wyboru kodu powinniśmy uwzględnić umiejętności odbiorcy do posługiwania się tym kodem,

-          nadawca powinien trafnie dobrać kod do treści jakie zamierza przekazać rozmówcy,

-          jeśli nadawca posługuje się kodem, który ma wiele zmian i udziela dodatkowych wskazówek, o które ze znaczeń mu chodzi, to może dojść do założenia ( odbiorca wybierze treść nie tą, o którą chodzi nadawcy ).

 

Wiadomość – konkretna treść, konkretne informacje, które wybieramy, to co czujemy odzwierciedla nasze intencje, to jest to co wychodzi od nas.

Wiadomość – konkretne informacje, które chcemy przekazać.

 

TE WIADOMOŚCI UBIERAMY W KOD.

 

Kod- forma, sposób w jaki przekazujemy wiadomość – język jest systemem porozumiewania się.

 

Rodzaje kodów:

1.      Werbalny ( słowa, język, wypowiedzi ) – podział ze względu na zakres:

        wąski – zrozumiały dla wąskiej grupy osób np. gwara, alfabet morsa, gryps, język migowy, naukowy, informatyczny, żargon,

        szeroki – język potoczny, z którego korzystamy w codziennym życiu.

2.      Niewerbalny ( mimika, język ciała, gesty, ton głosu ) :

-          mimika twarzy – na twarzy odbijają się nasze emocje,

-          pantomimika – gestykulacja rąk, założenie nogi na nogę,

-          para język – pomachiwanie, aha, mmm, absolutnie, w rzeczy samej, drżenie głosu przyspieszenie tempa mówienia, opóźnienie tempa mówienia, brzmienie ciepłe i ostre, pomyłki, przejęzyczenia,

-          proksemika – odległość, dystans, jak zachowujemy się w kontaktach z innymi osobami,

-          wielkość naszych źrenic – mogą się rozszerzać, zwężać

·         rozszerzone – radość,

·         zwężone – smutek.

Do sformułowania wiadomości nadawca szuka  formy, w jakiej ma ją przesłać.

Wiadomość może być przekazana wyłącznie przez zachowanie nadawcy, gdyż jedynie zachowanie może być spostrzeżone przez odbiorcę.

Zachowania nadawcy są nośnikami określonych wiadomości i pełnienia funkcji sygnałów

( werbalnych lub niewerbalnych ):

-          20% - za pomocą kodów werbalnych,

-          80% - za pomocą kodów niewerbalnych.

 

 

KANAŁ PRZEKAZU to:

                  -    droga jaka przenosi informacje od nadawcy do odbiorcy, 

-          narzędzie za pomocą którego przesyłamy przekaz,

-          różny rodzaj bodźców oddziaływujących na różne receptory. 

Są nimi środki przekazu ( gazety, książki, radio, TV ).

 

Najprostszy kanał przekazu występuje wówczas, gdy nadawca ma bezpośredni kontakt, również werbalny – podczas referatu, dyskusji, odczytu.

 

Często zdarza się, że w przekazywaniu informacji uczestniczy wielu pośredników.

Liczba elementów pośredniczących w przekazie stanowi o długości kanału przekazu.

Im więcej uczestniczy pośredników, tym dłuższy kanał przekazu, a przekazywana informacja tym bardziej ulega zniekształceniu.

Zniekształcenia informacji idą w kierunku stereotypowych opinii, bardziej znanych i powszechnych.

 

ODBIORCA – włączenie receptorów na dźwięk, słuch, wzrok, dotyk – poprzez słuchanie drugiej osoby.

 

DEKODOWANIE – ( odkodowanie ) – inaczej odtwarzanie wiadomości,

-          przełożenie odebranych sygnałów na treści, jakie ze sobą wniosły w celu zrozumienia wiadomości,

-          rozszyfrowanie wiadomości.

 

INTERPRETACJA – tłumaczenie, wyjaśnianie, komentowanie, zrozumienie intencji - jeżeli odbiorca zrozumie nadawcę to nastąpi porozumienie.

 

CZY TYLKO SŁOWA PRZEKAZUJĄ INFORMACJĘ?

 

Komunikacja niewerbalna – wymiana pewnego rodzaju informacji między ludźmi, która nie ma postaci kodu, ani nie jest świadoma, czy zamierzona.

 

Mowa ciała:

-          mimika,

-          gestykulacja,

-          ruchy,

-          reakcje wegetatywne,

-          sposób ubierania się, makijażu, perfumy itp.

 

Alport wyróżnia 7 regionów twarzy, które kształtują wyrazy mimiczne.

Są to: brwi, czoło, oczy, nos, warga dolna i górna , broda, szczelina ust oraz dolna szczęka.

 

Na podstawie wyrazów mimicznych ludzie potrafią identyfikować 6 grup emocji:

1.      Miłość, uszczęśliwienie, radość.

2.      Zdziwienie.

3.      Strach, cierpienie.

4.      Gniew, wściekłość, zdecydowanie.

5.      Niesmak, wstręt.

6.      Lekceważenie, pogarda.

 

PANTOMIMIKA – gesty i ruchy ciała.

Może mieć charakter - ciągły - trwający w czasie,

-          nieciągły -  mają wyraźny początek i koniec.

 

Zachowanie nieciągłe:

-          gesty,

-          ruchy towarzyszące mowie,

-          zmiana pozycji ciała,

-          dystans między osądami,

-          wzajemne ukierunkowanie ciała.

 

Zachowanie ciągłe:

-          rytmiczne ruchy różnych części ciała,

-          zachowania jak:

·         poruszanie ramieniem lub nogą,

·         bawienie się ołówkiem,

·         pocieranie rąk o siebie –

interpretowane jako wyraz wewnętrznego niepokoju.

 

NIEWERBALNE ASPEKTY KOMUNIKACJI JĘZYKOWEJ

 

Wskaźniki wokalne – właściwości akustyczne, jako poziom natężenia i stosunek natężenia głosu, tempo mowy, charakterystyczne przerwy, zaburzenia mowy, ton głosu.

 

Lęk – wpływa uszkadzająco na normalny tok mowy.

 

V kategorii zaburzeń:

1.      Powtórzenia.

2.      Zdania niekompletne.

3.      Ominięcia.

4.      Pomyłki językowe, zająknięcia.

5.      Łzy, „achy” .

 

-          ekstrawertycy mówią szybciej niż introwertycy,

-          w kontekście różnopłciowym wypowiedzi są głośniejsze,

-          status osób: osoby mówiące do innych o wyższym statusie mówią ostrożnie, bardziej niezdecydowanie z większą liczbą pauz,

-          ton głosu osoby, która kłamie jest wyższy.

 

Zmiany wielkości źrenic:

-          źrenice mężczyzn rozszerzają się bardziej na widok kobiet niż innych dziewczyn czy dzieci,

-          dzieci niezależnie od wieku i płci wykazują najsilniejsze reakcje źreniczne na widok niemowląt,

-          w populacji osobników o oczach niebieskich.

 

Reakcje źreniczne mają większą wartość komunikacyjną niż w populacji o ciemnych tęczówkach.

 

KONTAKT WZROKOWY

-          oznacza niewerbalne potwierdzenie zainteresowania,

-          większą uwagę wzrokową prezentowali ekstrawertycy,

-          częstotliwość kontaktu między lubiącymi @@@,

-          osoba zajmująca niższą pozycję kieruje większą liczbę aktów uwagi wzrokowej w kierunku osoby o wyższej pozycji, kiedy ta mówi, niż kiedy słucha. Natomiast osoba o wyższej pozycji częściej spogląda mówiąc, niż słuchając, wobec osoby o niższej pozycji.

 

PRZESTRZEŃ PERSONALNA

Przestrzeń personalna – to obszar bezpośrednio otaczający jednostkę, w którym przebiega większość jej interreakcji z innymi.

 

Hall dzieli ją na 4 strefy:

1.      Intymna.

2.      Indywidualna.

3.      Społeczna.

4.      Publiczna.

 

Dystans interakcyjny uzależniony jest od stopnia znajomości członków, determinowany jest kulturowo przez wiek i płeć.

 

Przekroczenie norm przestrzeganych wyzwala emocje negatywne i występowanie takich zachowań, jak opuszczenie głowy, zamykanie oczu itp.

Wywiera to także wpływ na przebieg procesów fizjologicznych: potliwość dłoni, akcja serca, napięcie mięśni.

 

Manipulacja przestrzeni wpływa na zmiany wzajemnej atrakcyjności – daleki dystans interakcji zwiększa atrakcyjność.

 

TERYTORIALNOŚĆ

Terytorialność – przejęcie przez osobę lub grupę orientacji własnościowej wobec jakiegoś obszaru geograficznego. Rodzi się ona przez zajmowanie przestrzeni w sposób ciągły lub sporadyczny, jakby to b...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin