Opel Corsa B City dane techniczne.docx

(27 KB) Pobierz

Opel Corsa B City/Viva 1,2i (1994-1997)

 

SILNIK / o zapłonie iskrowym, czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, z wałkiem rozrządu w głowicy, umieszczony poprzecznie z przodu, napędzający koła przednie

Typ silnika X12SZ

Średnica cylindra 72 mm

Skok tłoka 73,4 mm

Pojemność skokowa 1195 cm3

Stopień sprężania 10,0

Ciśnienie sprężania

- nominalne 1,3 MPa

- dopuszczalna różnica między cylindrami 0,1 MPa

Moc maksymalna 33 kW (45 KM)

Prędkość obrotowa mocy maksymalnej 4600 obr/min

Moment maksymalny 88 N×m

Prędkość obrotowa momentu maksymalnego 2800 obr/min

 

Układ rozrządu / wałek rozrządu w głowicy, podparty na pięciu łożyskach, napędzany paskiem zębatym, napinacz paska mechaniczny

Luz roboczy zaworów / zerowy, zastosowano popychacze hydrauliczne

Wałek rozrządu / oznaczony literą identyfikacyjną H i kolorem zielonym

Pasek zębaty / napędu wałka rozrządu i pompy cieczy chłodzącej

Typ / Gates Powergrip 40433 x 17 mm

 

Układ chłodzenia / zamknięty, o obiegu wymuszonym przez pompę odśrodkową, termostat, chłodnica, zbiornik wyrównawczy, wentylator elektryczny sterowany termowyłącznikiem umieszczonym na chłodnicy

Termostat / o oznaczeniu 92

- temperatura początku otwarcia 92°C

- temperatura pełnego otwarcia 107°C

Wentylator / elektryczny pięciołopatkowy o średnicy 280 mm (wersje bez klimatyzacji) lub 305 mm (wersje z klimatyzacją)

- temperatura włączenia 100°C

- temperatura wyłączenia 95°C

Zawór nadciśnienia / umieszczony w korku zbiornika wyrównawczego, o oznaczeniu 120

- nadciśnienie otwarcia zaworu 120...135 kPa

 

Układ smarowania / pod ciśnieniem

Pompa oleju / zębata, o zazębieniu wewnętrznym, umieszczona na zewnątrz kadłuba od strony napędu rozrządu, napędzana bezpośrednio od wału korbowego

Ciśnienie oleju / w temperaturze oleju 80°C na biegu jałowym wynosi co najmniej 0,15 MPa

Filtr oleju / z wymiennym wkładem kartonowym, Purflux LS 530

 

Układ zasilania / wtryskowy, jednopunktowy wtrysk benzyny sterowany elektronicznie GM Multec TBI 700, z pochłanianiem par paliwa, z katalizatorem regulowanym potrójnego działania i sondą lambda w układzie wydechowym, zawierający:

- zbiornik paliwa,

- pompę paliwa,

- filtr paliwa,

- regulator ciśnienia paliwa,

- wtryskiwacz paliwa,

- czujnik położenia przepustnicy,

- regulator prędkości obrotowej biegu jałowego,

- czujnik ciśnienia bezwzględnego,

- czujnik temperatury cieczy chłodzącej silnik,

- czujnik spalania stukowego i moduł regulacyjny,

- czujnik prędkości pojazdu,

- sondę lambda w układzie wydechowym,

- elektroniczne urządzenie sterujące wtryskiem, zapłonem i funkcjami pomocniczymi,

- filtr powietrza,

- pochłaniacz par paliwa z elektrozaworem sterowania,

- zawór recyrkulacji spalin z elektrozaworem sterowania,

- przekaźnik sterowania pompy paliwa,

- czujnik indukcyjny prędkości pojazdu.

Pompa paliwa / elektryczna, umieszczona w zbiorniku paliwa, sterowana przez elektroniczne urządzenie sterujące wtryskiem benzyny poprzez przekaźnik

- ciśnienie tłoczenia 76 kPa

- napięcie zasilania 7...15 V

- wydatek przy 12 V 85 l/h

Filtr paliwa / Purflux EP 100

- wymiana / co 30 000 km

Filtr powietrza / suchy, z wymiennym wkładem papierowym, Mann

- wymiana / co 30 000 km

Pochłaniacz par paliwa / z węglem aktywnym, umieszczony w przedziale silnika na prawym nadkolu

Elektrozawór pochłaniacza par paliwa / o rezystancji 31,8...38,5 W

Wtryskiwacz paliwa / elektromagnetyczny, sterowany przez elektroniczne urządzenie sterujące, umieszczony w korpusie zespołu wtryskowego nad przepustnicą

- rezystancja uzwojenia wtryskiwacza 1,8 W

Czujnik ciśnienia bezwzględnego / umieszczony w przedziale silnika i połączony z kolektorem ssącym

- napięcie sygnału czujnika

- przy podciśnieniu 30...60 kPa 0,94...2,67 V

- przy podciśnieniu 90...104 kPa 4,17...5 V

Regulator ciśnienia paliwa / umieszczony w korpusie zespołu wtryskowego

- ciśnienie regulowane 76 kPa

Czujnik położenia przepustnicy / umieszczony na osi przepustnicy

Napięcie sygnału

- przepustnica zamknięta 0,65 V

- przepustnica otwarta całkowicie 4,8 V

Czujnik temperatury cieczy chłodzącej / typu CTN

Regulator prędkości obrotowej biegu jałowego / silnik krokowy utrzymujący wymaganą prędkość obrotową biegu jałowego, sterowany przez elektroniczne urządzenie sterujące

- rezystancja silnika regulatora 45...60 W

- wysokość kontrolna wystawania trzpienia silnika

regulatora 28 mm

Czujnik spalania stukowego / piezoelektryczny, zamocowany do silnika między 2. i 3. cylindrem, współpracujący z modułem regulacyjnym

- napięcie maksymalne sygnału 2,5 V

- wartość zmniejszenia kąta wyprzedzenia zapłonu 5°

Czujnik prędkości pojazdu / indukcyjny

Sonda lambda / umieszczona w układzie wydechowym przed katalizatorem, podgrzewana elektrycznie (od modeli 1996)

Napięcie sygnału sondy

- silnik wyłączony 350...550 mV

- silnik pracujący

- mieszanka uboga 50...450 mV

- mieszanka bogata 800...950 mV

Elektroniczne urządzenie sterujące / mikroprocesorowe, zawierające układ autodiagnostyki, Opel 16 175 425, Opel 16 209 257 lub Opel 16 175 359

Parametry kontrolne (nieregulowane)

Prędkość obrotowa biegu jałowego 820...930 obr/min

Zawartość CO do 0,5%

 

Układ zapłonowy / akumulatorowy, elektroniczny bezrozdzielaczowy (tzw. bezpośredni) DIS, zintegrowany z układem wtrysku benzyny, zawierający:

- czujnik położenia i prędkości obrotowej wału korbowego,

- specjalną podwójną cewkę zapłonową (o czterech wyjściach wysokiego napięcia) z

modułem wzmocnienia zapłonu,

- przewody wysokiego napięcia,

- świece zapłonowe

oraz połączony z elektronicznym urządzeniem sterującym wtryskiem benzyny i zapłonem

Czujnik położenia i prędkości obrotowej wału korbowego / indukcyjny, współpracujący z tarczą o 58 zębach na wale korbowym

- odstęp czoła czujnika od tarczy (nieregulowany) 1 ą 0,7 mm

- rezystancja czujnika ok. 600 W

Cewka zapłonowa / Delco Remy

Rezystancja uzwojenia wtórnego 6500 ą 50 W

Kolejność zapłonu / zapłon równoczesny w cylindrach 1 i 4 oraz 2 i 3 (jedna iskra wykorzystywana, druga tracona - cylinder nr 1 od strony napędu rozrządu)

Świece zapłonowe / Bosch WR 8 DC

Odstęp elektrod 0,7...0,8 mm

 

PODWOZIE

 

Sprzęgło / cierne, jednotarczowe, suche, ze sprężyną centralną, z samoczynną regulacją skoku jałowego, sterowane mechanicznie

Typ Luk lub Fichtel & Sachs

Średnica zewnętrzna tarczy dociskowej 190 mm

Średnica okładzin

- zewnętrzna 190 mm

- wewnętrzna 134 mm

Grubość okładziny (nominalna) 3,5 mm

Skok całkowity pedału 126...132 mm

 

Skrzynka przekładniowa / mechaniczna, pięciobiegowa plus bieg wsteczny, biegi do przodu synchronizowane

Przełożenia

- I bieg 3,73

- II bieg 1,96

- III bieg 1,30

- IV bieg 0,95

- V bieg 0,76

- bieg wsteczny 3,31

- przekładnia główna 3,74

 

Przeniesienie napędu / półosie połączone z obu stron za pomocą przegubów równobieżnych

 

Układ kierowniczy / mechaniczny lub mechaniczny ze wspomaganiem hydraulicznym (wyposażenie dodatkowe)

Układ kierowniczy mechaniczny

Przekładnia kierownicza / zębatkowa

Przełożenie 22,7

Liczba obrotów koła kierownicy 4,1

Promień skrętu 5,05 m

Układ kierowniczy ze wspomaganiem

Przekładnia kierownicza / zębatkowa z zaworem rozdzielczym i siłownikiem integralnym

Przełożenie 16,0

Liczba obrotów koła kierownicy 3,9

Promień skrętu 5,225 m

Pompa wspomagania / hydrauliczna, Saginaw, napędzana paskiem klinowym

Ciśnienie zasilania (przy kołach skręconych maksymalnie) 9,5...10 MPa

 

Zawieszenie przednie / niezależne, typu Mac Pherson

Ustawienie kół przednich (samochód obciążony masą 70 kg na każdym siedzeniu przednim, zbiornik paliwa napełniony do połowy; wysokość kontrolna jest mierzoną pionowo odległością punktu styku opony z podłożem do dolnej krawędzi wnęki koła)

- wysokość kontrolna 612 ą 15 mm

(dopuszczalna różnica między stronami lewą i prawą wynosi 10 mm)

- rozbieżność (regulowana) 1 ą 1 mm (0°10˘ ą 10˘)

- pochylenie koła (regulowane) -0°35˘ ą 45˘

(dopuszczalna różnica między kołami lewym i prawym wynosi 1°)

- wyprzedzenie sworznia zwrotnicy (nieregulowane) 1°40˘ ą 1°

(dopuszczalna różnica między kołami lewym i prawym wynosi 1°)

Piasta koła przedniego / na łożysku dwurzędowym kulkowym skośnym zakrytym

 

Zawieszenie tylne / półniezależne, na pojedynczych wahaczach wleczonych zespolonych belką poprzeczną, na sprężynach śrubowych beczułkowych (dwustożkowych) i niewspółosiowych z nimi amortyzatorach hydraulicznych teleskopowych dwustronnego działania

Ustawienie kół tylnych (samochód obciążony masą 70 kg na każdym siedzeniu przednim, zbiornik paliwa napełniony do połowy; wysokość kontrolna jest mierzoną pionowo odległością punktu styku opony z podłożem do dolnej krawędzi wnęki koła)

- wysokość kontrolna 581 ą 15 mm

(dopuszczalna różnica między stronami lewą i prawą wynosi 10 mm)

- zbieżność (nieregulowana) 1 mm (0°10˘)

(dopuszczalne odchyłki - górna +3 mm lub +30˘ oraz dolna -1,5 mm lub -15˘;

dopuszczalna różnica między kołami 15˘)

- pochylenie koła (nieregulowane) -1° ą 30˘

(dopuszczalna różnica między kołami lewym i prawym wynosi 30˘)

Piasta koła tylnego / na dwóch łożyskach stożkowych

 

Układ hamulcowy

Hamulec roboczy / hydrauliczny, dwuobwodowy (podział po przekątnej), ze wspomaganiem podciśnieniowym

Hamulce kół przednich / tarczowe, z zaciskiem pływającym i tarczami pełnymi, Teves

Średnica zewnętrzna tarczy 236 mm

Grubość tarczy

- nominalna 12,7 mm

- minimalna dopuszczalna 9,7 mm

Nakładki cierne / Textar 4037

Grubość nakładek ciernych

- nominalna (z płytką podstawy) 15 mm

- minimalna dopuszczalna (z płytką podstawy) 7 mm

Średnica cylindra zacisku 48 mm

Hamulce kół tylnych / bębnowe, z samoczynną regulacją luzu szczęk

Średnica robocza bębna

- nominalna 200 mm

- maksymalna po naprawie 201 mm

Okładziny cierne / Pagid PA 557

Grubość okładzin

- nominalna 5 mm

- minimalna dopuszczalna (do łbów nitów) 0,5 mm

Średnica cylinderków 19,05 mm

 

Pompa hamulcowa / w układzie tandem

Średnica tłoków 20,54 mm

Skok tłoków 17/15 mm

Urządzenie wspomagające / podciśnieniowe, GMF

Średnica tłoka 203,2 mm (8’’)

 

Hamulec awaryjny / działający mechanicznie na hamulce kół tylnych

 

Koła i ogumienie

Obręcze / 5 J ´ 13

Ogumienie / bezdętkowe, 165/70 R 13

Ciśnienie w ogumieniu

- obciążenie do 3 osób

- przód 0,19 MPa

- tył 0,17 MPa

- obciążenie ponad 3 osoby

- przód 0,21 MPa

- tył 0,24 MPa

 

WYPOSAŻENIE ELEKTRYCZNE

 

Akumulator / 12 V 36 A×h, minus na masie

 

Alternator / 55 A, Delco 03 453 604 lub Bosch K1 14 V 55 A 20

Alternator Delco 03 453 604

Napięcie znamionowe 14 V

Prąd

- przy 1500 obr/min 23 A

- przy 2000 obr/min 40 A

- przy 6000 obr/min 67 A

Napięcie regulowane (przy 4000 obr/min) 14,7 ą 0,5 V

Średnica minimalna pierścieni ślizgowych 22 mm

Długość minimalna szczotek 12 mm

Rezystancja twornika 2,8 W

Rezystancja stojana 0,15 W

Alternator Bosch K1 14 V 55 A 20

Napięcie znamionowe 14 V

Prąd

- przy 1200 obr/min 10 A

- przy 2000 obr/min 36 A

- przy 6000 obr/min 55 A

Napięcie regulowane (przy 4000 obr/min i prądzie 5...7 A) 13,7...14,5 V

Średnica minimalna pierścieni ślizgowych 31,5 mm

Długość minimalna szczotek 5 mm

Rezystancja twornika 3,4...3,74 W

Rezystancja stojana 0,14...0,154 W

 

Pasek klinowy / napędu alternatora

- rozmiar / 9,5 ´ 875 mm

Naciąg paska / za pomocą przyrządu Opel KM-128

- pasek nowy 450 N

- pasek używany 250...300 N

 

Rozrusznik / Valeo D6 RA

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin