Alister Crowley - Ksiega Prawa.txt

(41 KB) Pobierz
KSIGA PRAWA
[technicznie nazywana
LIBER AL vel LEGIS
sub figura
CCXX
przekazana przez
XCIII = 418
dla
DCLXVI]


WPROWADZENIE 

I. 
KSIGA 
T oto ksig podyktowano w Kairze w cigu trzech nastpujcych po sobie dni, 8. 9. i 10. kwietnia roku 
1904, midzy poudniem a pierwsz po poudniu. 
Jej autor nazywa si Aiwassem i gosi, e jest "wysacem Hoor-paar-kraata"; e jest posem si rzdzcych 
we wspczesnej dobie t planet, co bdzie potem wyjanione. 
Jake mg dowie, e by w istocie bytem wyszego rzdu od rasy ludzkiej, a przez to uprawomocnionym 
do wadczego mwienia? Jasne, e musia ujawni WIEDZ i MOC, ktrej jak dotd aden czowiek nie 
posiada. 
Swoj WIEDZ przekaza gwnie przy uyciu szyfru czy te kryptogramu w pewnych ustpach. Szyfr ten 
pozwoli mu przedoy zawie i tajemnicze fakty, w tym takie zdarzenia, ktre ju miay miejsce oraz takie, 
ktrych adna istota ludzka nie moga by wiadoma. W ten sposb, w samym rkopisie znalaz si dowd 
potwierdzajcy jego roszczenia, dowd, ktry nie zaley od adnego wiadectwa ludzkiego. 
Interpretacja tych wersw wymaga nie tylko wielkiej erudycji, ale te wieloletniej praktyki. A i tak trzeba 
bdzie sporo si napracowa. Wystarczajco duo ju odkryto dla uzasadnienia twierdze zawartych w tej 
Ksidze. Nawet najwiksi sceptycy bd zmuszeni przyzna jej racj. 
Poruszone tutaj problemy najlepiej jest studiowa pod bacznym okiem Mistrza Theriona, ktrego lata 
cikiej pracy doprowadziy do owiecenia. 
Z drugiej strony, jzyk Ksigi jest w przewaajcej mierze nadzwyczaj prosty, jasny i oywczy. Nie da si 
jej przeczyta i nie by dotknitym do gbi swojego jestestwa. 
Nadludzka MOC Aiwassa objawia si za porednictwem wpywu jego Mistrza i Ksigi w wydarzeniach 
potocznych, a historia w peni uzasadnia wysuwane przez ni roszczenia. Fakty te moe doceni kady; lecz 
lepiej mona je zrozumie z pomoc Mistrza Theriona. 
W peni drobiazgowy zapis wydarze prowadzcych do podyktowania tej Ksigi, wraz z faksymili 
reprodukcji Manuskryptu i esejem Mistrza Theriona mona odnale w Equinox of Gods. 

II. 
WSZECHWIAT 
Ksiga ta objania Wszechwiat. 
Jej skadnikami s Nuit - Przestrze - to jest cao kadego rodzaju moliwoci - i Hadit, jakikolwiek 
punkt, ktry dowiadcza tych moliwoci. (T ide literacko przedstawiono w symbolice egipskiej bogini 
Nuit przechylonej na podobiestwo uku Nocnego Nieba. Hadit symbolizuje posta Skrzydlatego Globu w 
sercu Nuit.) 
Kade wydarzenie jest zjednoczeniem pojedynczej monady z dostpnym jej dowiadczeniem. 
"Kady mczyzna i kada kobieta jest gwiazd", czyli nagromadzeniem takich dowiadcze, nieustannie 
si zmieniajcym wraz z kadym nowym wydarzeniem, ktre ma na ni wpyw wiadomy lub 
podwiadomy. 
Kady z nas ma w ten sposb swj wasny wszechwiat, lecz jest on tym samym dla nas wszystkich, gdy 
tylko zawiera wszelkie moliwe dowiadczenie. Oznacza to poszerzenie wiadomoci a do objcia 
wszystkich innych wiadomoci. 
Na naszym obecnym poziomie przedmiot, ktry widzisz, nigdy nie jest tym samym, ktry ja widz. Zdaje 
si nam, e to jest to samo, poniewa twoje dowiadczenie zgadza si z moim w tak wielu punktach, e 
rnice w naszej obserwacji waciwie nie maj znaczenia. Na przekad, gdy przyjaciel wchodzi midzy 
nas, ty widzisz jego lew stron, a ja praw, lecz zgadzamy si co do tego, e to ten sam czowiek, chocia 
moemy si rni w postrzeganiu jego ciaa, jak i cech jego osobowoci. To przekonanie o jego tosamoci 
staje si jeszcze mocniejsze, gdy czciej go widzimy i lepiej poznajemy. A jednak przez cay czas aden z 
nas nie moe zna go w peni poza cakowitym wraeniem powstaym w naszych indywidualnych 
umysach. 


Dokonalimy zatem bardzo uproszczonej prby objanienia systemu, ktry godzi ze sob wszystkie 
istniejce szkoy filozofii. 

III.
PRAWO THELEMY
Ksiga ta ustanawia prosty Kodeks Postpowania. 
"Czy swoj wol niechaj bdzie caym Prawem."
"Mio jest prawem, mio podug woli."
"Nie ma adnego prawa ponad Czy swoj wol."
Gosi, e kady z nas - gwiazd ma si porusza po swej waciwej orbicie, wyznaczonej przez natur naszej
pozycji, prawo naszego rozwoju, impuls naszych przeszych dowiadcze. Teoretycznie, wszelkie
wydarzenia s dla nas wszystkich na rwni prawomocne i kade jest konieczne z dalszej perspektywy. Ale
praktyce tylko jeden akt jest prawomocny dla kadego z nas w danej chwili. Dlatego nasz Obowizek
polega na sprowadzeniu waciwego wydarzenia z jednej chwili wiadomoci do innej. 
Kade dziaanie i ruch s aktami mioci, zjednoczeniem z t czy inn czci "Nuit"; kady taki akt musi
si dokona "podug woli", wybrany dla spenienia, a nie udaremnienia prawdziwej natury bytu, z ktrym
si obcuje. 
Pewne sposoby techniczne suce osigniciu tego znajduj si w "Magiji w Teorii i Praktyce". Mona te
nauczy si ich pod bacznym okiem Mistrza Theriona i jego wykwalifikowanych asystentw. 


IV.
NOWY EON
Trudno jest zrozumie trzeci rozdzia tej Ksigi, a tym, ktrzy narodzili si przed dat jej powstania 
(kwiecie 1904), moe wyda si on wstrtny. 
Przedstawia nam charakterystyk Okresu, w ktry wkraczamy. Na pierwszy rzut oka, wydaje si on 
przeraajcy. Ju teraz mona jednak dostrzec jego zastraszajce przejawy. Nie bjcie si jednak! 
Rozdzia ten objania, e pewne olbrzymie "gwiazdy" (czyli nagromadzenia dowiadcze) da si opisa 
jako Bogw. Kady z nich rzdzi losami tej planety przez okres 2000 lat. Czas przemiany z jednego okresu 
w inny zwany jest Rwnonoc Bogw. Z tego co wiemy, w historii wiata byo trzech takich Bogw. 
Pierwsza z nich, Izyda - matka, wadaa wiatem wtedy, gdy postrzegano go jako zwyky pokarm 
bezporednio z niej pochodzcy. Okres ten cechowa si matriarchatem. 
Nastpnie, poczwszy od 500 r. p.n.e., rzdzi wiatem Ozyrys - ojciec, gdy postrzegano go jako wielki 
dramat mioci, mierci, zmartwychwstania i jako metod, na ktrej zbudowane jest dowiadczenie. 
Odpowiada on patriarchatowi. 
Obecnie, gdy zaczynamy postrzega wydarzenia jako nieustanny rozwj, w ktrym maj udzia elementy 
obu metod i ktrego nie zakcaj okolicznoci, wchodzimy w er Horusa-dziecka. W tym obecnym okresie 
jednostka postrzegana jest jako istota spoeczna. 
Postrzegamy siebie tak, jak opisano na pocztku tego eseju. Kade wydarzenie, w tym i mier, jest jedynie 
przyrostem do naszego dowiadczenia, swobodnie sterowanym przez nas od samego pocztku, a przez to 
rwnie z gry przeznaczonym. 
Ten "Bg", Horus, posiada nazw techniczn: Heru-Ra-Ha, i stanowi poczenie bogw - bliniakw, Ra-
Hoor-Khuita i Hoor-Paar-Kraata. O znaczeniu tej doktryny mona si dowiedzie z "Magiji". (Symbolizuje 
go siedzcy na tronie Bg o Sokolej Gowie). 
Wada on okresem, ktry zacz si w 1904 roku i trwa bdzie przez 2000 lat. Jego rzdy przenikaj 
wszystko. Sami przyjrzyjcie si zanikajcemu poczuciu grzechu, rozwojowi niewinnoci i 
nieodpowiedzialnoci, dziwnym modyfikacjom instynktu reprodukcji z tendencj ku biseksualizmowi i 
hermafrodytyzmowi, dziecicej ufnoci w postp poczonej z koszmarnym lkiem przed katastrof, ktrej 
jednak nie za bardzo chcemy zaradzi. 
Przyjrzyjcie si pojawianiu si dyktatur, ktre s moliwe tylko wtedy, gdy rozwj moralny jest w swej 
pocztkowej fazie. Przyjrzyjcie si rozwojowi infantylnych kultw, takich jak komunizm, faszyzm, 
pacyfizm, obd na punkcie zdrowia, przewaajca cz okultyzmu, religii sprowadzanych do wymiaru 
praktycznego. 
Przyjrzyjcie si popularnoci kina, radiokomunikacji, boisk pikarskich i zgadywanek, wymysw dla 
uspokojenia krnbrnych maolatw, bez krztyny sensu. 
Przyjrzyjcie si sportowi, dziecicym namitnociom i szalestwom, ktre on wyzwala, caym narodom 
targanym dysputami midzy chopczykami. 
Przyjrzyjcie si wojnie, codziennie spotykanym okruciestwom, ktre nas nie poruszaj, ani nawet nie 
dziwi. 
Jestemy dziemi. 


Jedynie my decydujemy o dalszym rozwoju tego nowego Eonu Horusa. To my decydujemy o dalszych 
losach tego Dziecka, rozwijajc si na drodze Prawa Thelemy, pod owieconym przewodnictwem Mistrza 
Theriona. 

V.
NASTPNY KROK
Demokracja chwieje si. 
Okrutny faszyzm, rechoczcy komunizm, podobne szalbierstwa szaleczo brykaj po caym wiecie
Osaczaj nas. 
S to poronienia Dziecicia, Nowego Eonu Horusa. 
Swoboda rusza si raz jeszcze w onie Czasu. 
Ewolucja dokonuje zmian na anty-socjalistyczne sposoby. Czowiek "nienormalny", ktry przewiduje trend
czasw i inteligentnie przyswaja okolicznoci, jest wymiewany, przeladowany, czsto niszczony przez
stado. Lecz to wanie on i jego spadkobiercy jako jedyni mog przetrwa czasy kryzysu. 
Wci wisi nad nami niebezpieczestwo nie majce rwnego w caej historii. Coraz czciej w rozmaity
sposb tumimy jednostk. Mylimy w kategoriach stada. Wojna nie zabija ju onierzy; zabija wszystkich
bez rnicy. Kada nowa miara najbardziej demokratycznych i autokratycznych rzdw jest w swej istocie
komunistyczna. Zawsze ogranicza. Traktuje si nas jak bezmylne dzieci. Dora, prawo sklepowe, prawo
drogowe, niedzielne dusznoci, cenzura - nie ufaj nam, bymy zgodnie z wasn wol przechodzili przez
jezdni. 
Faszyzm jest jak Komunizm i nieuczciwy interes. Dyktatorzy tumi wszelk sztuk, literatur, teatr,
muzyk, nowinki, ktre nie odpowiadaj ich potrzebom. A jednak wiat porusza si tylko dziki lnieniu
geniusza. Stado skona w masie. 
Jedynym sposobem na zachowanie indywidualnych swobd i zapewnienie przyszoci rasie jest
ustanowienie Prawa Thelemy. 
Pozwlcie mi, e uyj sw synnego paradoksu Comte de Fenixa -Wadza absolutna pastwa bdzie
funkcj absolutnej swobody kadej jednostkowej woli. 
Wszystkich mczyzn i kobiety zaprasza si do wsp-pracy z Mistrzem Therionem w tym Wielkim Dziele. 


O....
Zgłoś jeśli naruszono regulamin