Oligofrenopedagogika
Osoby niepełnosprawne intelektualnie
W upośledzeniu umysłowym dają się wyróżnić trzy składniki:
- organiczny,
- psychologiczny
- społeczny.
- Myślenie konkretno-obrazowe
- Trudności w wykonywaniu zadań gdzie trzeba wykonywać kilka czynności równocześnie
- Złe warunki wychowawcze
- Opóźniony czas rozpoczęcia pracy korekcyjnej i wyrównawczej
- Zaniedbania rodzinno-środowiskowe pogłębiające upośledzenie
Charakterystyka osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim
- niższa od przeciętnej ogólna sprawność intelektualna, która powstała w okresie rozwojowym
- zaburzenia w zakresie dojrzewania,
- uczenia się społecznego przystosowania.
- wady wzroku i słuchu,
- upośledzenie narządu ruchu,
- zaburzenia mowy oraz niektóre choroby, np. padaczka.
- ograniczenia w myśleniu abstrakcyjnym,
- obniżenie ciekawości, dociekliwości i zdolności koncentrowania uwagi na jednym przedmiocie przez dłuższy czas
- niestałość emocjonalna, impulsywność, agresywność, niepokój,
Podstawowe kryteria diagnostyczne dla upośledzenia umysłowego w stopniu lekkim
1. Znaczne obniżenie ogólnego funkcjonowania intelektualnego: iloraz inteligencji uzyskany w indywidualnie stosowanym teście wynosi 70 lub mniej.
2. Współwystępowanie deficytów lub zmniejszenie się zdolności przystosowania społecznego, tzn.
odpowiedzialność, komunikowanie się, wypełnianie czynności dnia codziennego, samodzielność, samoobsługa.
3. Ujawnienie się niepełnosprawności przed 18 rokiem życia
Wczesna diagnoza i interwencja:
- aktywne uczestnictwo dziecka w zajęciach terapeutycznych
- pomoc psychopedagogiczna
- wspólne spotkania rodziców i dziecka ze specjalistą
Wychowanie w rodzinie dziecka niepełnosprawnego intelektualnie:
- przygotowanie dziecka do pełnienia określonych ról społecznych
Pomoc którą dziecko powinno otrzymać musi polegać na:
• poświęceniu mu czasu - współdziałaniu z nim w bawieniu się i ćwiczeniach,
• zapewnieniu dziecku możliwości poznawania otoczenia,
• ułatwianiu kontaktów z innymi dziećmi,
• uruchomienie trwałych form dokształcania rodziców,
• wspomaganie psychoemocjonalne,
• wspomaganie socjalno-usługowe poprzez terapię i pomoc materialną.
Organizacja szkolnictwa:
system kształcenia dzieci i młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu lekkim:
- Szkoły zawodowe specjalne
- Klasy specjalne przy szkołach zawodowych
- Klasy specjalne przy szkole podstawowej
- Nauczanie indywidualne
- Klasy i szkoły integracyjne
- Szkoły podstawowe specjalne
Metoda ośrodków pracy:
1. obserwować, badać, porównywać, wyciągać wnioski, wyodrębniać cechy istotne na plan pierwszy;
2. zebrać wszelkie dostępne materiały o nich różnymi drogami i w różnej postaci;
3. skonkretyzować zebrane wiadomości i przeżycia związane z tym poznaniem
Dobór metod rewalidacji osób upośledzonych umysłowo wymaga m. in.:
1. dobrego poznania ucznia,
2. zrozumienia jego trudności w poznawaniu świata,
3. uświadomienia istoty rewalidacji uczniów,
4. znajomości potrzeb rozwojowych dziecka,
5. tworzenia korzystnych warunków emocjonalnych w zespołach uczniowskich.
Charakterystyka osób z umiarkowanym, znacznym i głębokim upośledzeniem umysłowym
• upośledzenie umysłowe to istotne, czyli wyraźne względem przyjętych norm, obniżenie ogólnego poziomu sprawności intelektualnej i możliwości zachowania przystosowawczego
Osoby z niepełnosprawnością intelektualną mają zdolność do:
- rozumienia prostych zdań i słów, - mowa z częstymi wadami,
- ubogie słownictwo,
- proste emocje – zadowolenia i niezadowolenia,
- wyrażanie emocji gestami,
- brak kontaktów społecznych,
- wymagają stałej opieki.
Etiologia:
Czynniki genetyczne:
zespoły spowodowane przez nieprawidłowości genowe (np. stwardnienie guzowate, fenyloketonuria),
zwyrodnienie mózgowo-plamkowe,
aberracje chromosomalne (np. zespół Downa - trisomia chromosomu 21, zespół Turnera, zespół Klinefeltera, zespół kociego krzyku).
Czynniki egzogenne:
· infekcje,
· zatrucia,
· urazy, które uszkadzają OUN dziecka w okresie jego rozwoju płodowego, w okresie okołoporodowym lub po urodzeniu.
W rodzinie z dzieckiem głębiej upośledzonym umysłowo charakterystyczne są takie zjawiska, jak:
lęk (np. przed zaprzepaszczeniem szans, przed wrogością otoczenia, przed przyszłością dziecka itd.), bezradność w rozwiązywaniu problemów specjalnej opieki, wychowania dziecka upośledzonego i godzeniu pracy rehabilitacyjnej z innymi obowiązkami rodzinnymi.
Metoda pielęgnacji wychowującej,
Metoda Weroniki Sherborne,
Metody kształcenia o nachyleniu behawioralnym,
Metoda Blissa,
Metody nauczania podstawowych technik szkolnych.
Nieodpowiednie postawy wobec osób niepełnosprawnych
- dystansowanie (unikanie wchodzenia w bliskie i nieformalne kontakty),
- dewaluacja (uwypuklanie negatywnych cech osób niepełnosprawnych),
- delegitymizacja (negatywny stosunek do niepełnosprawnych zostaje zawarty w określonych przepisach prawnych),
- segregacja (izolowanie niepełnosprawnych w środowisku),
- eksterminacja (biologiczne wyniszczanie).
Powyższe praktyki dyskryminacyjne są ciągle aktualne wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną.
W pracy pedagogicznej z umiarkowanie, znacznie i głęboko upośledzonymi umysłowo należy uwzględnić kilka podstawowych zagadnień, które winny znaleźć miejsce w programie wychowania:
1. Cel pracy i wynikające z niego zadania.
2.Zasady pracy, czyli reguły postępowania pedagogicznego,
3. Metody, czyli sposoby oddziaływania na podopiecznego,
4. Formy, środki oddziaływania, czyli organizacja zajęć, materiały za pomocą których pedagog terapeuta realizować będzie założony program, czas trwania poszczególnych zajęć i terminy ich prowadzenia.
Zasady pracy terapeutycznej:
1. Zasada akceptacji dziecka,
2. Zasada podmiotowości i indywidualności,
3. Zasada refleksyjności,
4. Zasada systematyczności i konsekwencji,
5. Zasada komfortu psychicznego,
6. Zasada liczenia się z innymi osobami
uczestniczącymi w realizacji programu
Pedagogika niesłyszących i niedosłyszących-surdopedagogika
Surdopedagogika jest działem pedagogiki specjalnej, zajmującym się teorią i praktyką kształcenia osób z wadą słuchu, a więc osób niesłyszących (głuchych) i słabo słyszących (niedosłyszących, z resztkami słuchu).
Cele surdopedagogiki:
- przywracanie sprawności uszkodzonego zmysłu słuchu przez umożliwienie korzystania z posiadanych resztek słuchowych drogą odpowiednich ćwiczeń bądź pobudzanie nerwu słuchowego i centralnego układu nerwowego
- przywracanie sprawności psychicznej przez usprawnianie procesów poznawczych,
- przygotowanie osób z wadą słuchu do funkcjonowania w warunkach życiowo zmienionych wskutek istniejącej wady i do możliwie samodzielnego życia.
Klasyfikacja:
Osoby niesłyszące, głuche,
Niedosłyszące, słabosłyszące
Etiologia wady słuchu:
Wadę wrodzoną mogą powodować czynniki genetyczne (wada dziedziczna) lub te, które zadziałają na dziecko w okresie życia płodowego bądź w czasie porodu:
- konflikt serologiczny
- choroba matki, szczególnie w pierwszych 12 tygodniach ciąży,
- niektóre leki lub używki stosowane przez matkę w okresie ciąży,
- wcześniejszy bądź patologiczny poród.
Wadę nabytą mogą powodować m.in.:
- ostre lub przewlekłe choroby ucha,
- choroby zakaźne,
- choroby wysokogorączkowe (zapalenie opon mózgowych),
- antybiotyki,
- urazy chemiczne, mechaniczne lub psychiczne (głuchota psychogenna).
Metody porozumiewania się:
Metoda migowa
System językowo-migowy
Daktylografia
Metoda totalnej komunikacji
Metoda ustna
Instytucje opieki i kształcenia osób z wadą słuchu:
- Poradnie Rehabilitacyjne dla Dzieci i Młodzieży z Wadą Słuchu lub Specjalistyczne Ośrodki Diagnozy i Rehabilitacji Dzieci i Młodzieży z Wadą Słuchu Polskiego Związku Głuchych
- Specjalne Ośrodki Szkolno-Wychowawcze, w skład których mogą wchodzić przedszkola specjalne, szkoły podstawowe, zawodowe, internaty.
W procesie praktyki rewalidacyjnej surdopedagogika uwzględnia następujące metody i zasady:
- profilaktykę,
- kompensację,
- korekturę,
- usprawnianie (wychowanie i trening słuchowy),
- dynamizowanie wewnętrzne jednostki.
Próby integracji:
1. umiejętność komunikowania się werbalnego z otoczeniem, umiejętność odczytywania mowy z ust, korzystać z posiadanych resztek słuchu dziecka, postawę aktywności i akceptację swojej wady;
2. Nauczyciel odpowiedni zasób wiedzy na temat postępowania z dzieckiem z wadą słuchu, winien je akceptować, umieć mu zapewnić atmosferę życzliwej pomocy ze strony rówieśników, pozyskiwać do współpracy rodziców, rozumiejących swoją szczególną rolę w rewalidacji indywidualnej i społecznej
3. Sprzyjające warunki organizacyjne, a więc przepisy prawne, zmniejszone liczebnie grupy integracyjne, właściwe wyposażenie dzieci i pomieszczeń w aparaturę wzmacniającą dźwięki, ułatwienie kontaktów ze specjalistą i najbliższą szkołą specjalną.
notatki2007.2008