Kamińska A. - Wybierz różnorodność. Promowanie postaw antydyskryminacyjnych w organizacji, szkole i miejscu pracy (2007).pdf
(
3787 KB
)
Pobierz
ksiazkaNowa.indd
W
YBIERZ
R
�NORODNO��
P
ROMOWANIE POSTAW
ANTYDYSKRYMINACYJNYCH
W ORGANIZACJI
,
SZKOLE
I MIEJSCU PRACY
pod redakcj� Anny Kami�skiej
Stowarzyszenie Inicjatyw Niezale�nych „Mikuszewo”
Mikuszewo 2007
Wydanie w j�zyku angielskim:
Making a Difference. Training materials to promote diversity and tackle discrimination.
Wydawca:
Save the Children
1 st. John’s Lane
Londyn
EC1M4AR
UK
© Save the Children 2005
Wszelkie prawa zastrze�one. Publikacja jest chroniona prawem autorskim, ale mo�e by�
upowszechniana dla celów szkoleniowych bez op�aty i uprzedniej zgody pod warunkiem,
�e nie b�dzie sprzedawana. W przeciwnym wypadku niezb�dne jest uzyskanie wcze�niejszej,
pisemnej zgody wydawcy, co mo�e si� wi�za� z op�at�.
Wydanie w j�zyku polskim:
Wybierz Ró�norodno��. Promowanie postaw antydyskryminacyjnych w organizacji,
szkole i miejscu pracy.
Redakcja: Anna Kami�ska
Wydawnictwo zosta�o sfinansowane ze �rodków
Wspólnoty Europejskiej oraz Ministerstwa Pracy
i Polityki Spo�ecznej w ramach Europejskiego Roku
Równych Szans dla Wszystkich 2007.
Wspólnota Europejska oraz Ministerstwo Pracy
i Polityki Spo�ecznej nie ponosz� �adnej
odpowiedzialno�ci w zwi�zku z informacjami
znajduj�cymi si� w tej publikacji.
T�umaczenie: Aleksandra Solik
Korekta: Iwona �o�dak – Stryjska
Wydawca:
Stowarzyszenie Inicjatyw Niezale�nych „Mikuszewo”
Mikuszewo 23, 62-320 Mi�os�aw
www.mikuszewo.pl
Wydanie I, nak�ad 500 egzemplarzy
Wydawnictwo powsta�o w ramach projektu Galeria
Tolerancji realizowanego przez Stowarzyszenie
Inicjatyw Niezale�nych „Mikuszewo” w ramach
Europejskiego Roku Równych Szans dla Wszystkich
2007.
© Stowarzyszenie Inicjatyw Niezale�nych „Mikuszewo”
www.galeriatolerancji.org.pl
Wydawnictwo ukaza�o si� za zgod� i we wspó�pracy
z organizacj� Save the Children
www.savethechildren.co.uk
ISBN 978-83-60858-08-0
SPIS TREŚCI
Przedmowa do wydania polskiego ..................................................................................... 6
Przedmowa do wydania angielskiego ................................................................................ 8
Wprowadzenie do materiałów szkoleniowych ................................................................ 10
Część I – Ćwiczenia budujące świadomość
..................................................................... 17
Ćwiczenie – Wprowadzenie do sesji szkoleniowej ......................................................... 18
Ćwiczenie – Kim jesteś? .................................................................................................. 20
Ćwiczenie – Linia władzy .................................................................................................. 22
Ćwiczenie – Co oznacza ten żargon? ............................................................................... 24
Ćwiczenie – Zgadzam się – nie zgadzam. ....................................................................... 28
Ćwiczenie – Jak wiele tych tematów?! ............................................................................. 31
Ćwiczenie – Osobiste doświadczenie dyskryminacji ....................................................... 35
Ćwiczenie – Władza jako źródło dyskryminacji .............................................................. 37
Ćwiczenie – Gra w etykietki ............................................................................................. 42
Ćwiczenie – Opresja .......................................................................................................... 46
Część II – Ćwiczenia z zakresu oceny i analizy
............................................................... 57
Ćwiczenie – Reklamując różnorodność ............................................................................. 58
Ćwiczenie – Bariery ........................................................................................................... 61
Schemat podejścia opartego na analizie barier/rozwiązań ............................................ 75
Narzędzia do analizy określonych problemów .................................................................. 78
Ćwiczenie – Rozwiązania i strategie ................................................................................ 87
Ćwiczenie – W środku, jednak wciąż na zewnątrz .......................................................... 92
Część III – Planowanie działań
........................................................................................ 95
Ćwiczenie – Schemat planowania działań ....................................................................... 96
Ćwiczenie – Nie jesteś sam, nie jesteś sama ................................................................. 106
Część IV – Zbieranie i weryfikowanie informacji
........................................................... 111
Ćwiczenie – Podejrzany autobus .................................................................................... 112
Ćwiczenie – Album ze zdjęciami .................................................................................... 116
W Y B I E R Z R Ó Ż N O R O D N O Ś Ć
W Y B I E R Z R Ó Ż N O R O D N O Ś Ć
Przedmowa do wydania polskiego
Z rado�ci� oddajemy w Wasze r�ce ksi��k�
Wybierz ró�norodno��. Promowanie postaw
i monitorowa� projekty, tak, �eby obj��y jak najwi�ksz� grup� i da�y wymierne efekty
antydyskryminacyjnych w organizacji, szkole i miejscu pracy.
Jest ona oparta na t�umaczeniu
w „w��czaniu” grup dyskryminowanych do g�ównego nurtu. Wszyscy/wszystkie, którzy
i adaptacji podr�cznika
Making a Difference. Training materials to promote diversity and
tackle discrimination,
wydanego przez
Save the Children
1
– mi�dzynarodow� organizacj�
dzia�aj� na rzecz równo�ci, sprawiedliwo�ci i tolerancji, wiedz�,�e nie da si� zmienia��wiata
z lud�mi, którzy chc� to robi�, ale nie uporali si� ze swoimi uprzedzeniami, czy te� kieruj�
prowadz�c� dzia�alno�� na rzecz poprawy sytuacji dzieci i m�odzie�y.
si� krzywdz�cymi stereotypami. Dlatego te� wa�ne jest, �eby nie skupia� si� tylko na
Zadaniem tej publikacji jest nauczenie osób pracuj�cych w programach
programach, ale przede wszystkim na zespo�ach, które je realizuj�. W pierwszej cz��ci
podr�cznika znajdziecie propozycje zaj��, które maj� na celu zwi�kszenie �wiadomo�ci,
realizowanych przez organizacje pozarz�dowe uwzgl�dniania w swoich dzia�aniach
czym jest ró�norodno�� i dyskryminacja oraz jakie s��ród�a nierównego traktowania.
perspektywy ró�norodno�ci i promowania postaw antydyskryminacyjnych.
Wybierz ró�norodno��
jest owocem projektu realizowanego przez Stowarzyszenie Inicjatyw
Niezale�nych Mikuszewo z okazji Europejskiego Roku Równych Szans dla Wszystkich
,
pod
Co to tak naprawd� znaczy?
Wi�kszo�� organizacji zajmuj�cych si� prac� z osobami wykluczonymi i grupami
nazw�
Galeria Tolerancji
. Celem projektu by�o wypracowanie nowych metod i technik
dyskryminowanymi postrzega swoich beneficjentów i beneficjentki przez pryzmat jednej,
edukacji o ró�norodno�ci, a tak�e przeszkolenie grupy trenerów i trenerek przygotowanych
okre�lonej, obci��onej cechy i koncentruje si� na niej, jako �ródle i przyczynie nierównego
do prowadzenia zaj�� ucz�cych jak edukowa� na temat ró�norodno�ci i w jaki sposób
w��czy� t� tematyk� w programy szkolne i plany pracy pedagogicznej.
traktowania. Zapomina si� cz�sto, �e ka�dy cz�owiek podlega wielu wp�ywom, wchodzi
w ró�ne relacje i w efekcie mo�e doznawa� wielokrotnej dyskryminacji – w zale�no�ci od
W ramach projektu powsta�a strona internetowa
www.galeriatolerancji.org.pl
tego, jakie stereotypy i uprzedzenia dominuj� w okre�lonym �rodowisku.
zawieraj�ca baz� materia�ów dla nauczycieli i osób pracuj�cych z dzie�mi i m�odzie�� (m.in.
gotowe konspekty lekcyjne nt. grup wykluczonych i problemu nietolerancji wobec
Planuj�c dzia�ania, nale�y ka�dorazowo pami�ta� o tym, �eby rzeczywisto�� postrzega�
wielowymiarowo – ka�dy cz�owiek ma p�e�, jest w pewnym wieku, ma okre�lony kolor
mniejszo�ci) oraz teksty dla rodziców z podpowiedziami jak rozmawia� z dzieckiem na
skóry, pochodzi z grupy wi�kszo�ciowej lub mniejszo�ciowej, pos�uguje si� pewnym
tematy zwi�zane z prawami mniejszo�ci, ró�norodno�ci� czy nietolerancj�. Inspiracj� i cz���
tekstów zaczerpn�li�my, za zgod� Teaching Tolerance, ze strony wwww.tolerance.org
2
.
j�zykiem, jest sprawny lub nie, by� mo�e cierpi na jakie� choroby, ma okre�lone pochodzenie
spo�eczne i status ekonomiczny. Te, i inne elementy sk�adaj� si� na nasz� to�samo��
Przygotowany zosta� tak�e poradnik dla dziennikarzy i dziennikarek
Jak pisa� i mówi�
i determinuj� nasze losy, dlatego wi�c, dzia�ania, w których nie bierze si� pod uwag�
o dyskryminacji. Poradnik dla mediów.
koncepcji z�o�onej to�samo�ci, nie s� w stanie odpowiedzie� na realne potrzeby osób, które
Projekt i wydanie niniejszej publikacji wspar�a Unia Europejska oraz Ministerstwo Pracy
i Polityki Spo�ecznej.
chcemy wspiera� w d��eniu do prawa do równego i sprawiedliwego traktowania.
Zamieszczone w tej ksi��ce �wiczenia mog� pomóc w za�o�eniu
„ró�norodno�ciowych soczewek”, dzi�ki którym �atwiej b�dzie planowa�, analizowa�
2
Organizacja Teaching Tolerance powsta�a w 1991 z inicjatywy Southern Poverty Law Center, jako odpowied�
na wzrost poziomu nietolerancji i liczby przest�pstw na tle rasistowskim w�ród m�odzie�y. G�ównym celem
organizacji jest wspieranie wysi�ków nauczycieli w promowaniu, nie tylko w salach lekcyjnych, szacunku
wobec odr�bno�ci. Strona zawiera informacje dotycz�ce programów nauczania promuj�cych tolerancj� i walk�
z uprzedzeniami, gotowe sylabusy zaj�� oraz opisy dzia�a� wprowadzanych w ró�nych cz��ciach Stanów
Zjednoczonych. Najciekawsze inicjatywy s� prezentowane zarówno na stronie jak i w magazynie Teaching
Tolerance, wydawanym dwa razy w roku. Znale�� tu mo�na równie� najnowsze wiadomo�ci z prasy
ameryka�skiej na temat tolerancji i walki z uprzedzeniami. Za: http://tolerance.research.uj.edu.pl
1
Save the Children
jest mi�dzynarodow� organizacj� non-profit, prowadz�c� dzia�alno�� humanitarn�. Zosta�a
za�o�ona w 1919 przez Eglantyne Jebb i jej siostr� Dorothy Buxton w Wielkiej Brytanii w odpowiedzi na
tragedi� I wojny �wiatowej. Eglantyne Jebb jako pierwsza nalega�a na ogólno�wiatow� ochron� dzieci.
Konwencja o prawach dziecka, przyj�ta przez ONZ w 1989 i obecnie ratyfikowana przez prawie wszystkie
pa�stwa �wiata, ma swoje korzenie w jej pionierskiej dzia�alno�ci. Opieraj�c swoje dzia�ania na "Konwencji
Praw Dziecka", Save the Children pracuje na ca�ym �wiecie na rzecz wprowadzenia nadzwyczajnych �rodków
pomocy jak równie� d�ugofalowego rozwoju mi�dzynarodowego i dzia�alno�ci prewencyjnej na rzecz pomocy
dzieciom, ich rodzinom i wspólnotom lokalnym, �eby by�y samowystarczalne.
27 organizacji Save the Children powo�a�o Mi�dzynarodowe Przymierze Save the Children, najwi�kszy na
�wiecie mi�dzynarodowy ruch na rzecz dzieci, dzia�aj�cy w ponad 111 pa�stwach. Za: http://pl.wikipedia.org/
6
S t o w a r z y s z e n i e I n i c j a t y w N i e z a l e ż n y c h „ M i k u s z e w o ”
S t o w a r z y s z e n i e I n i c j a t y w N i e z a l e ż n y c h „ M i k u s z e w o ”
7
W Y B I E R Z R Ó Ż N O R O D N O Ś Ć
W Y B I E R Z R Ó Ż N O R O D N O Ś Ć
Przedmowa do wydania brytyjskiego
Podr�cznik
Making a Difference. Training materials to promote diversity and tackle
discrimination
opracowano dla brytyjskiej organizacji Save the Children, �eby pomóc
w dokonywaniu analizy wp�ywu, jaki na �ycie dzieci wywiera dyskryminacja, tak, by mo�na
by�o w sposób planowy na ni� reagowa�. Materia�y te przystosowano do u�ytku
w strukturach organizacyjnych Save the Children UK, w tym do sporz�dzania planów
krajowych i tematycznych oraz do oceniania i monitorowania tego wp�ywu w uj�ciu
globalnym.
Materia�y zosta�y zebrane i opracowane przez Ingrid Lewis. Przetestowano je w ramach
programów krajowych Save the Children UK w Angoli, Bangladeszu i Walii. Dzi�kujemy
zespo�om tam pracuj�cym za po�wi�cenie swojego czasu i za sugestie, które przyczyni�y si�
do tego, �e sta�y si� one lepsze.
Opracowanie tego zbioru �wicze� nie by�oby tak�e mo�liwe bez pracy wykonanej przez
pierwszy zespó� projektu
Issues of Difference and Discrimination
(zagadnienia ró�nicy
i dyskryminacji). W aktualnej wersji skorzystano tak�e z zaj�� opracowanych przez
Enabling
Education Network – EENET
.
Pomys�ów wp�ywaj�cych na ostateczny kszta�t materia�ów dostarczy�y równie� inne, liczne
dokumenty programowe Save the Children oraz raporty z zaj�� warsztatowych. Dzi�kujemy
wszystkim osobom, które wnios�y ten wk�ad, a s� zbyt liczne, by je tu wymienia�.
Cenne uwagi wnie�li tak�e: Shola Awolesi, Helen Baños Smith, Guy Cave, Katharine
Chambers, Michael Etherton, Marion Molteno, Caitlin Scott, Jez Stoner, Eleri Thomas,
Marilyn Thomson, Duncan Rotter and Nayeem Wahra.
Dzi�kujemy równie� organizacjom zaanga�owanym w tworzenie podr�cznika
Get global!
–
przedstawione w nim �wiczenia zosta�y, za odpowiednim przyzwoleniem, zaadaptowane
i zamieszczone w tym podr�czniku.
Ingrid Lewis
Tina Hyder, Doradca ds. Ró�norodno�ci Save the Children
Pa�dziernik 2005
3
8
S t o w a r z y s z e n i e I n i c j a t y w N i e z a l e ż n y c h „ M i k u s z e w o ”
S t o w a r z y s z e n i e I n i c j a t y w N i e z a l e ż n y c h „ M i k u s z e w o ”
9
Plik z chomika:
spodpowieki
Inne pliki z tego folderu:
A. Lewin - Tryptyk pedagogiczny - Korczak - Makarenko - Freinet.doc
(55 KB)
PEDAGOGICZNE ASPEKTY PRACY Z PACJENTEM I JEGO RODZINA˛.pdf
(261 KB)
Organizacja pomocy psychologiczno pedagogicznej w szkole.doc
(35 KB)
Burrett Jill - Rodzicielstwo po rozwodzie.pdf
(1889 KB)
P. Bąbel - Osobowość ucznia.rar
(7894 KB)
Inne foldery tego chomika:
ALVAREZ Bóg Bestia Studium samobójstwa
ankiety
autoprezentacja
Czasopisma ,artykuły
Dokumenty
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin