Kamińska A. - Wybierz różnorodność. Promowanie postaw antydyskryminacyjnych w organizacji, szkole i miejscu pracy (2007).pdf

(3787 KB) Pobierz
ksiazkaNowa.indd
W YBIERZ R �NORODNO��
P ROMOWANIE POSTAW
ANTYDYSKRYMINACYJNYCH
W ORGANIZACJI , SZKOLE
I MIEJSCU PRACY
pod redakcj� Anny Kami�skiej
Stowarzyszenie Inicjatyw Niezale�nych „Mikuszewo”
Mikuszewo 2007
36653564.055.png
Wydanie w j�zyku angielskim:
Making a Difference. Training materials to promote diversity and tackle discrimination.
Wydawca:
Save the Children
1 st. John’s Lane
Londyn
EC1M4AR
UK
© Save the Children 2005
Wszelkie prawa zastrze�one. Publikacja jest chroniona prawem autorskim, ale mo�e by�
upowszechniana dla celów szkoleniowych bez op�aty i uprzedniej zgody pod warunkiem,
�e nie b�dzie sprzedawana. W przeciwnym wypadku niezb�dne jest uzyskanie wcze�niejszej,
pisemnej zgody wydawcy, co mo�e si� wi�za� z op�at�.
Wydanie w j�zyku polskim:
Wybierz Ró�norodno��. Promowanie postaw antydyskryminacyjnych w organizacji,
szkole i miejscu pracy.
Redakcja: Anna Kami�ska
Wydawnictwo zosta�o sfinansowane ze �rodków
Wspólnoty Europejskiej oraz Ministerstwa Pracy
i Polityki Spo�ecznej w ramach Europejskiego Roku
Równych Szans dla Wszystkich 2007.
Wspólnota Europejska oraz Ministerstwo Pracy
i Polityki Spo�ecznej nie ponosz� �adnej
odpowiedzialno�ci w zwi�zku z informacjami
znajduj�cymi si� w tej publikacji.
T�umaczenie: Aleksandra Solik
Korekta: Iwona �o�dak – Stryjska
Wydawca:
Stowarzyszenie Inicjatyw Niezale�nych „Mikuszewo”
Mikuszewo 23, 62-320 Mi�os�aw
www.mikuszewo.pl
Wydanie I, nak�ad 500 egzemplarzy
Wydawnictwo powsta�o w ramach projektu Galeria
Tolerancji realizowanego przez Stowarzyszenie
Inicjatyw Niezale�nych „Mikuszewo” w ramach
Europejskiego Roku Równych Szans dla Wszystkich
2007.
© Stowarzyszenie Inicjatyw Niezale�nych „Mikuszewo”
www.galeriatolerancji.org.pl
Wydawnictwo ukaza�o si� za zgod� i we wspó�pracy
z organizacj� Save the Children
www.savethechildren.co.uk
ISBN 978-83-60858-08-0
36653564.066.png 36653564.077.png 36653564.088.png 36653564.001.png 36653564.006.png 36653564.007.png 36653564.008.png 36653564.009.png 36653564.010.png 36653564.011.png 36653564.012.png 36653564.013.png 36653564.014.png 36653564.015.png 36653564.016.png 36653564.017.png 36653564.018.png 36653564.019.png 36653564.020.png 36653564.021.png 36653564.022.png 36653564.023.png 36653564.024.png 36653564.025.png 36653564.026.png 36653564.027.png 36653564.028.png 36653564.029.png 36653564.030.png 36653564.031.png 36653564.032.png 36653564.033.png 36653564.034.png 36653564.035.png 36653564.036.png 36653564.037.png 36653564.038.png 36653564.039.png 36653564.040.png 36653564.041.png 36653564.042.png 36653564.043.png 36653564.044.png 36653564.045.png 36653564.046.png 36653564.047.png 36653564.048.png 36653564.049.png 36653564.050.png 36653564.051.png 36653564.052.png 36653564.053.png 36653564.054.png 36653564.056.png 36653564.057.png 36653564.058.png 36653564.059.png 36653564.060.png 36653564.061.png 36653564.062.png 36653564.063.png 36653564.064.png 36653564.065.png 36653564.067.png 36653564.068.png 36653564.069.png 36653564.070.png 36653564.071.png 36653564.072.png 36653564.073.png 36653564.074.png 36653564.075.png 36653564.076.png 36653564.078.png 36653564.079.png 36653564.080.png 36653564.081.png 36653564.082.png 36653564.083.png 36653564.084.png 36653564.085.png 36653564.086.png 36653564.087.png 36653564.089.png 36653564.090.png 36653564.091.png 36653564.092.png 36653564.093.png 36653564.094.png 36653564.095.png 36653564.096.png 36653564.097.png 36653564.098.png 36653564.002.png 36653564.003.png
SPIS TREŚCI
Przedmowa do wydania polskiego ..................................................................................... 6
Przedmowa do wydania angielskiego ................................................................................ 8
Wprowadzenie do materiałów szkoleniowych ................................................................ 10
Część I – Ćwiczenia budujące świadomość ..................................................................... 17
Ćwiczenie – Wprowadzenie do sesji szkoleniowej ......................................................... 18
Ćwiczenie – Kim jesteś? .................................................................................................. 20
Ćwiczenie – Linia władzy .................................................................................................. 22
Ćwiczenie – Co oznacza ten żargon? ............................................................................... 24
Ćwiczenie – Zgadzam się – nie zgadzam. ....................................................................... 28
Ćwiczenie – Jak wiele tych tematów?! ............................................................................. 31
Ćwiczenie – Osobiste doświadczenie dyskryminacji ....................................................... 35
Ćwiczenie – Władza jako źródło dyskryminacji .............................................................. 37
Ćwiczenie – Gra w etykietki ............................................................................................. 42
Ćwiczenie – Opresja .......................................................................................................... 46
Część II – Ćwiczenia z zakresu oceny i analizy ............................................................... 57
Ćwiczenie – Reklamując różnorodność ............................................................................. 58
Ćwiczenie – Bariery ........................................................................................................... 61
Schemat podejścia opartego na analizie barier/rozwiązań ............................................ 75
Narzędzia do analizy określonych problemów .................................................................. 78
Ćwiczenie – Rozwiązania i strategie ................................................................................ 87
Ćwiczenie – W środku, jednak wciąż na zewnątrz .......................................................... 92
Część III – Planowanie działań ........................................................................................ 95
Ćwiczenie – Schemat planowania działań ....................................................................... 96
Ćwiczenie – Nie jesteś sam, nie jesteś sama ................................................................. 106
Część IV – Zbieranie i weryfikowanie informacji ........................................................... 111
Ćwiczenie – Podejrzany autobus .................................................................................... 112
Ćwiczenie – Album ze zdjęciami .................................................................................... 116
W Y B I E R Z R Ó Ż N O R O D N O Ś Ć
W Y B I E R Z R Ó Ż N O R O D N O Ś Ć
Przedmowa do wydania polskiego
Z rado�ci� oddajemy w Wasze r�ce ksi��k� Wybierz ró�norodno��. Promowanie postaw
i monitorowa� projekty, tak, �eby obj��y jak najwi�ksz� grup� i da�y wymierne efekty
antydyskryminacyjnych w organizacji, szkole i miejscu pracy. Jest ona oparta na t�umaczeniu
w „w��czaniu” grup dyskryminowanych do g�ównego nurtu. Wszyscy/wszystkie, którzy
i adaptacji podr�cznika Making a Difference. Training materials to promote diversity and
tackle discrimination, wydanego przez Save the Children 1 – mi�dzynarodow� organizacj�
dzia�aj� na rzecz równo�ci, sprawiedliwo�ci i tolerancji, wiedz�,�e nie da si� zmienia��wiata
z lud�mi, którzy chc� to robi�, ale nie uporali si� ze swoimi uprzedzeniami, czy te� kieruj�
prowadz�c� dzia�alno�� na rzecz poprawy sytuacji dzieci i m�odzie�y.
si� krzywdz�cymi stereotypami. Dlatego te� wa�ne jest, �eby nie skupia� si� tylko na
Zadaniem tej publikacji jest nauczenie osób pracuj�cych w programach
programach, ale przede wszystkim na zespo�ach, które je realizuj�. W pierwszej cz��ci
podr�cznika znajdziecie propozycje zaj��, które maj� na celu zwi�kszenie �wiadomo�ci,
realizowanych przez organizacje pozarz�dowe uwzgl�dniania w swoich dzia�aniach
czym jest ró�norodno�� i dyskryminacja oraz jakie s��ród�a nierównego traktowania.
perspektywy ró�norodno�ci i promowania postaw antydyskryminacyjnych.
Wybierz ró�norodno�� jest owocem projektu realizowanego przez Stowarzyszenie Inicjatyw
Niezale�nych Mikuszewo z okazji Europejskiego Roku Równych Szans dla Wszystkich , pod
Co to tak naprawd� znaczy?
Wi�kszo�� organizacji zajmuj�cych si� prac� z osobami wykluczonymi i grupami
nazw� Galeria Tolerancji . Celem projektu by�o wypracowanie nowych metod i technik
dyskryminowanymi postrzega swoich beneficjentów i beneficjentki przez pryzmat jednej,
edukacji o ró�norodno�ci, a tak�e przeszkolenie grupy trenerów i trenerek przygotowanych
okre�lonej, obci��onej cechy i koncentruje si� na niej, jako �ródle i przyczynie nierównego
do prowadzenia zaj�� ucz�cych jak edukowa� na temat ró�norodno�ci i w jaki sposób
w��czy� t� tematyk� w programy szkolne i plany pracy pedagogicznej.
traktowania. Zapomina si� cz�sto, �e ka�dy cz�owiek podlega wielu wp�ywom, wchodzi
w ró�ne relacje i w efekcie mo�e doznawa� wielokrotnej dyskryminacji – w zale�no�ci od
W ramach projektu powsta�a strona internetowa www.galeriatolerancji.org.pl
tego, jakie stereotypy i uprzedzenia dominuj� w okre�lonym �rodowisku.
zawieraj�ca baz� materia�ów dla nauczycieli i osób pracuj�cych z dzie�mi i m�odzie�� (m.in.
gotowe konspekty lekcyjne nt. grup wykluczonych i problemu nietolerancji wobec
Planuj�c dzia�ania, nale�y ka�dorazowo pami�ta� o tym, �eby rzeczywisto�� postrzega�
wielowymiarowo – ka�dy cz�owiek ma p�e�, jest w pewnym wieku, ma okre�lony kolor
mniejszo�ci) oraz teksty dla rodziców z podpowiedziami jak rozmawia� z dzieckiem na
skóry, pochodzi z grupy wi�kszo�ciowej lub mniejszo�ciowej, pos�uguje si� pewnym
tematy zwi�zane z prawami mniejszo�ci, ró�norodno�ci� czy nietolerancj�. Inspiracj� i cz���
tekstów zaczerpn�li�my, za zgod� Teaching Tolerance, ze strony wwww.tolerance.org 2 .
j�zykiem, jest sprawny lub nie, by� mo�e cierpi na jakie� choroby, ma okre�lone pochodzenie
spo�eczne i status ekonomiczny. Te, i inne elementy sk�adaj� si� na nasz� to�samo��
Przygotowany zosta� tak�e poradnik dla dziennikarzy i dziennikarek Jak pisa� i mówi�
i determinuj� nasze losy, dlatego wi�c, dzia�ania, w których nie bierze si� pod uwag�
o dyskryminacji. Poradnik dla mediów.
koncepcji z�o�onej to�samo�ci, nie s� w stanie odpowiedzie� na realne potrzeby osób, które
Projekt i wydanie niniejszej publikacji wspar�a Unia Europejska oraz Ministerstwo Pracy
i Polityki Spo�ecznej.
chcemy wspiera� w d��eniu do prawa do równego i sprawiedliwego traktowania.
Zamieszczone w tej ksi��ce �wiczenia mog� pomóc w za�o�eniu
„ró�norodno�ciowych soczewek”, dzi�ki którym �atwiej b�dzie planowa�, analizowa�
2 Organizacja Teaching Tolerance powsta�a w 1991 z inicjatywy Southern Poverty Law Center, jako odpowied�
na wzrost poziomu nietolerancji i liczby przest�pstw na tle rasistowskim w�ród m�odzie�y. G�ównym celem
organizacji jest wspieranie wysi�ków nauczycieli w promowaniu, nie tylko w salach lekcyjnych, szacunku
wobec odr�bno�ci. Strona zawiera informacje dotycz�ce programów nauczania promuj�cych tolerancj� i walk�
z uprzedzeniami, gotowe sylabusy zaj�� oraz opisy dzia�a� wprowadzanych w ró�nych cz��ciach Stanów
Zjednoczonych. Najciekawsze inicjatywy s� prezentowane zarówno na stronie jak i w magazynie Teaching
Tolerance, wydawanym dwa razy w roku. Znale�� tu mo�na równie� najnowsze wiadomo�ci z prasy
ameryka�skiej na temat tolerancji i walki z uprzedzeniami. Za: http://tolerance.research.uj.edu.pl
1 Save the Children jest mi�dzynarodow� organizacj� non-profit, prowadz�c� dzia�alno�� humanitarn�. Zosta�a
za�o�ona w 1919 przez Eglantyne Jebb i jej siostr� Dorothy Buxton w Wielkiej Brytanii w odpowiedzi na
tragedi� I wojny �wiatowej. Eglantyne Jebb jako pierwsza nalega�a na ogólno�wiatow� ochron� dzieci.
Konwencja o prawach dziecka, przyj�ta przez ONZ w 1989 i obecnie ratyfikowana przez prawie wszystkie
pa�stwa �wiata, ma swoje korzenie w jej pionierskiej dzia�alno�ci. Opieraj�c swoje dzia�ania na "Konwencji
Praw Dziecka", Save the Children pracuje na ca�ym �wiecie na rzecz wprowadzenia nadzwyczajnych �rodków
pomocy jak równie� d�ugofalowego rozwoju mi�dzynarodowego i dzia�alno�ci prewencyjnej na rzecz pomocy
dzieciom, ich rodzinom i wspólnotom lokalnym, �eby by�y samowystarczalne.
27 organizacji Save the Children powo�a�o Mi�dzynarodowe Przymierze Save the Children, najwi�kszy na
�wiecie mi�dzynarodowy ruch na rzecz dzieci, dzia�aj�cy w ponad 111 pa�stwach. Za: http://pl.wikipedia.org/
6
S t o w a r z y s z e n i e I n i c j a t y w N i e z a l e ż n y c h „ M i k u s z e w o ”
S t o w a r z y s z e n i e I n i c j a t y w N i e z a l e ż n y c h „ M i k u s z e w o ”
7
36653564.004.png
W Y B I E R Z R Ó Ż N O R O D N O Ś Ć
W Y B I E R Z R Ó Ż N O R O D N O Ś Ć
Przedmowa do wydania brytyjskiego
Podr�cznik Making a Difference. Training materials to promote diversity and tackle
discrimination opracowano dla brytyjskiej organizacji Save the Children, �eby pomóc
w dokonywaniu analizy wp�ywu, jaki na �ycie dzieci wywiera dyskryminacja, tak, by mo�na
by�o w sposób planowy na ni� reagowa�. Materia�y te przystosowano do u�ytku
w strukturach organizacyjnych Save the Children UK, w tym do sporz�dzania planów
krajowych i tematycznych oraz do oceniania i monitorowania tego wp�ywu w uj�ciu
globalnym.
Materia�y zosta�y zebrane i opracowane przez Ingrid Lewis. Przetestowano je w ramach
programów krajowych Save the Children UK w Angoli, Bangladeszu i Walii. Dzi�kujemy
zespo�om tam pracuj�cym za po�wi�cenie swojego czasu i za sugestie, które przyczyni�y si�
do tego, �e sta�y si� one lepsze.
Opracowanie tego zbioru �wicze� nie by�oby tak�e mo�liwe bez pracy wykonanej przez
pierwszy zespó� projektu Issues of Difference and Discrimination (zagadnienia ró�nicy
i dyskryminacji). W aktualnej wersji skorzystano tak�e z zaj�� opracowanych przez Enabling
Education Network – EENET .
Pomys�ów wp�ywaj�cych na ostateczny kszta�t materia�ów dostarczy�y równie� inne, liczne
dokumenty programowe Save the Children oraz raporty z zaj�� warsztatowych. Dzi�kujemy
wszystkim osobom, które wnios�y ten wk�ad, a s� zbyt liczne, by je tu wymienia�.
Cenne uwagi wnie�li tak�e: Shola Awolesi, Helen Baños Smith, Guy Cave, Katharine
Chambers, Michael Etherton, Marion Molteno, Caitlin Scott, Jez Stoner, Eleri Thomas,
Marilyn Thomson, Duncan Rotter and Nayeem Wahra.
Dzi�kujemy równie� organizacjom zaanga�owanym w tworzenie podr�cznika Get global!
przedstawione w nim �wiczenia zosta�y, za odpowiednim przyzwoleniem, zaadaptowane
i zamieszczone w tym podr�czniku.
Ingrid Lewis
Tina Hyder, Doradca ds. Ró�norodno�ci Save the Children
Pa�dziernik 2005
3
8
S t o w a r z y s z e n i e I n i c j a t y w N i e z a l e ż n y c h „ M i k u s z e w o ”
S t o w a r z y s z e n i e I n i c j a t y w N i e z a l e ż n y c h „ M i k u s z e w o ”
9
36653564.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin