Z perspektywy równości płci. Ramy koncepcyjne, metodologia i przykłady dobrych praktyk (2005).pdf

(643 KB) Pobierz
podrecznk sklad ok21-01
Tytu∏ orygina∏u:
Gender mainstreaming
© Council of Europe on publication in English and French
Wszelkie prawa do publikacji w j´zyku angielskim i francuskim
zastrze˝one przez Rad´ Europy
Przek∏ad opublikowany w oparciu o umow´ z Radà Europy.
Pe∏nà odpowiedzialnoÊç za treÊç publikacji ponosi wydawca polski.
Ok∏adka: Maciej Konopka / Brandy
Opracowanie graficzne: Maciej Konopka / Brandy
Sekretariat Pe∏nomocnika Rzàdu
do Spraw Równego Statusu Kobiet i M´˝czyzn
Warszawa 2005
5210936.011.png
5210936.012.png 5210936.013.png 5210936.014.png 5210936.001.png 5210936.002.png 5210936.003.png 5210936.004.png 5210936.005.png 5210936.006.png 5210936.007.png
 
z perspektywy równoÊci p∏ci
Przedmowa do wydania polskiego
Idea wdra˝ania „perspektywy kulturowej to˝samoÊci p∏ci” pojawi∏a si´
w 1985 r. na Trzeciej Âwiatowej Konferencji na Rzecz Kobiet ONZ w Nairobi, choç
sama problematyka równoÊci p∏ci, zw∏aszcza zaÊ g∏´bokich przyczyn dyskryminacji
kobiet, obecna jest w ˝yciu publicznym od dziesiàtków lat, a przynajmniej od czasu
gdy dostrze˝ono wyraênà ró˝nic´ mi´dzy tak zwanà p∏cià biologicznà a p∏cià kultu-
rowà. Dostrze˝ono te˝ fakt, ˝e role kobiet i m´˝czyzn w znacznym stopniu okreÊlane
sà przez kultur´ oraz ˝e problem to˝samoÊci p∏ci jest wypadkowà siatki spo∏ecz-
nych, historycznych i kulturowych relacji, które niezale˝nie od swojej z∏o˝onoÊci po-
wodujà, ˝e kobieca innoÊç, choçby nie wiem jak zachwalana, zwiàzana jest z gor-
szym po∏o˝eniem spo∏ecznym kobiet tylko dlatego, ˝e sà kobietami. Dostrze˝ono
te˝, ˝e zmiana tej sytuacji wymaga nie tylko dzia∏aƒ politycznych czy legislacyjnych,
lecz równie˝ nowego spojrzenia na kulturowo wyznaczone zale˝noÊci kobiet i m´˝-
czyzn, których przyczyny sà niekiedy bardzo g∏´boko ukryte w stereotypach, Êwia-
topoglàdach, sposobach badania Êwiata, prze˝ywania go, dochodzenia do prawdy,
podejmowania decyzji itp. Aby wi´c rzeczywiÊcie rozpoznaç problem dyskrymina-
cji p∏ci (a dotyczy on – choç w innych zakresach – równie˝ m´˝czyzn) i skutecznie
z nim walczyç, dà˝àc do rzeczywistego wyrównania praw, szans, mo˝liwoÊci kobiet
i m´˝czyzn, trzeba przyjàç poznawczà „perspektyw´ kulturowej to˝samoÊci p∏ci”.
Od czasu Trzeciej Âwiatowej Konferencji na Rzecz Kobiet w Nairobi wiele kra-
jów oraz organizacji mi´dzynarodowych podj´∏o wysi∏ek opracowania szczegó∏o-
wych za∏o˝eƒ strategii wdra˝ania perspektywy p∏ci oraz jej przystosowania do swo-
ich potrzeb. Âwiadczy to o tym, jak wa˝ny to problem. Niniejsza publikacja ma go
jeszcze teoretycznie rozjaÊniç oraz wskazaç na konsekwencje i zastosowania prak-
tyczne, przede wszystkim jednak spowodowaç, by perspektywa owa zosta∏a w∏à-
czona w dzia∏ania resortów administracji publicznej i wszystkich tych instytucji ˝y-
cia publicznego, które mogà przeciwdzia∏aç krzywdzàcym przejawom nierównoÊci.
Niniejsza publikacja, opracowana pod auspicjami Rady Europy, skierowana jest
przede wszystkim do decydentów dzia∏ajàcych na wszystkich poziomach w∏adzy
–odcentralnego po poziom gminy, jak te˝ do cz∏onków gremiów decyzyjnych par-
tii politycznych, partnerów spo∏ecznych i organizacji pozarzàdowych. Mimo ˝e
od daty jej pierwszego wydania up∏yn´∏o ju˝ kilka lat, publikacja nie straci∏a na ak-
5
5210936.008.png
z perspektywy równoÊci p∏ci
z perspektywy równoÊci p∏ci
tualnoÊci i nadal mo˝e z powodzeniem pe∏niç rol´ swoistego podr´cznika dotyczà-
cego za∏o˝eƒ strategii wdra˝ania perspektywy kulturowej to˝samoÊci p∏ci oraz do-
brych praktyk w tym zakresie. Jej celem jest przedstawienie zarówno teoretycz-
nych zagadnieƒ dotyczàcych wdra˝ania perspektywy p∏ci, jak i aspektów
praktycznych: narz´dzi i technik przydatnych w realizacji strategii.
Przedmowa
Dzia∏alnoÊç Rady Europy na rzecz równego statusu kobiet i m´˝czyzn stanowi
nieod∏àcznà cz´Êç jej misji, którà jest ochrona i promocja demokracji pluralistycz-
nej, praworzàdnoÊci oraz fundamentalnych praw i wolnoÊci cz∏owieka.
Trzecià cz´Êç opracowania stanowià przyk∏ady dobrych praktyk, które zosta∏y
zaktualizowane i uzupe∏nione o te dzia∏ania, które, w momencie publikacji angiel-
skiej wersji, nie zosta∏y jeszcze podj´te.
Jednym z zadaƒ, przed jakimi stoi Rada Europy, jest wypracowanie sposobów
i Êrodków s∏u˝àcych zniesieniu istniejàcych przeszkód i sprostaniu przysz∏ym wy-
zwaniom na drodze do osiàgni´cia pe∏nej równoÊci kobiet i m´˝czyzn w ca∏ej Euro-
pie. Rada Europy pe∏ni rol´ forum dla publicznej debaty, a zarazem agendy rozpo-
wszechniajàcej informacje dotyczàce tych najwa˝niejszych dla budowania
demokratycznej Europy zagadnieƒ.
Angielski termin gender mainstreamingobecny w tytule orygina∏u, jak i wie-
lu dokumentach politycznych ostatnich czasów, nie pozwala na dos∏owne t∏uma-
czenie tego poj´cia, dlatego w przek∏adzie na j´zyk polski niekiedy u˝ywane sà
terminy opisowe: „wdra˝anie perspektywy kulturowej to˝samoÊci p∏ci”,
„zintegrowana stratega na rzecz równego statusu kobiet i m´˝czyzn“ oraz „zinte-
growane wdra˝anie perspektywy p∏ci”, niekiedy korzystamy równie˝ z jego an-
gielskiego brzmienia, usprawiedliwiajàc to faktem, ˝e w pewnych kontekstach
termin ten wszed∏ ju˝ w j´zykowy uzus.
Zdefiniowanie i wdra˝anie dzia∏aƒ promujàcych równoÊç le˝y w gestii Komitetu
Sterujàcego ds. Równego Statusu Kobiet i M´˝czyzn (CDEG – Steering Committee
for Equality between Women and Men). Cz∏onkowie komitetu sà coraz bardziej prze-
konani o koniecznoÊci podkreÊlania problemu zrównania statusu kobiet i m´˝czyzn
z prespektywy ich potrzeb i interesów oraz wk∏adu w popraw´ funkcjonowania spo-
∏eczeƒstwa. Tylko pe∏ne uczestnictwo reprezentantów wszystkich grup spo∏ecz-
nych – kobiet i m´˝czyzn – s∏u˝y wzmocnieniu demokracji, promocji i skutecznej
ochronie praw cz∏owieka.
Styczeƒ 2005 r.
Magdalena Âroda
Pe∏nomocnik Rzàdu ds.
Równego Statusu Kobiet i M´˝czyzn
W ostatnich dziesi´cioleciach nastàpi∏ wprawdzie post´p w dziedzinie równo-
Êci p∏ci, ale w wielu sferach ˝ycia kobiety sà nadal dyskryminowane. Konieczne jest
zatem wprowadzenie nowych metod i strategii promowania równoÊci. Jednym
z tych nowych rozwiàzaƒ jest zintegrowana strategia wdra˝ania perspektywy p∏ci
(gender mainstreaming).
Komitet Sterujàcy powo∏a∏ Grup´ Specjalistów, której zleci∏ opracowanie meto-
dologii w∏àczania perspektywy równoÊci p∏ci do g∏ównego nurtu dzia∏aƒ politycz-
nych i przygotowanie projektu zaleceƒ z przyk∏adami dobrych praktyk dla krajów
cz∏onkowskich Rady Europy. Grupa Specjalistów zakoƒczy∏a prac´ na poczàt-
ku 1998 r. i przedstawi∏a Raport Koƒcowy CDEG. Komitet Ministrów Rady Europy
dobrze oceni∏ raport i przyjà∏ zalecenia zintegrowanej strategii na rzecz równego sta-
tusu kobiet i m´˝czyzn dla paƒstw cz∏onkowskich (patrz s. 115). Z uznaniem spotka∏
6
7
5210936.009.png
z perspektywy równoÊci p∏ci
z perspektywy równoÊci p∏ci
si´ tak˝e apel skierowany do wszystkich komitetów sterujàcych Rady Europy, któ-
ry zach´ca do inspirowania si´ raportem w przysz∏ej dzia∏alnoÊci (patrz s. 117).
Spis treÊci
Przedmowa do wydania polskiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Przedmowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Wst´p . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Cz´Êç I: Co to jest strategia w∏àczania perspektywy p∏ci
Na czym polega równoÊç p∏ci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Czy nadal sà problemy z równoÊcià p∏ci w Europie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Co to jest w∏àczanie perspektywy równoÊci p∏ci i jaka jest geneza tej strategii? . . . . . . 21
Jak gender mainstreaming odnosi si´ do szczególnych dzia∏aƒ na rzecz równoÊci p∏ci? . 25
Jakie trudnoÊci mogà towarzyszyç w∏àczaniu perspektywy równoÊci? . . . . . . . . . . . . . 27
Dlaczego w∏àczanie perspektywy równoÊci p∏ci jest tak wa˝ne? . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
Cz´Êç II: Metodologia w∏àczania perspektywy równoÊci
Jakie sà niezb´dne przes∏anki i warunki w∏àczania perspektywy równoÊci? . . . . . . . 35
Kiedy, co i gdzie w∏àczaç do g∏ównego nurtu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
Jakie sà dost´pne techniki i narz´dzia? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
Kim sà potencjalni uczestnicy i jakie role mogà pe∏niç? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
Cz´Êç III: Zintegrowana strategia w∏àczania perspektywy równoÊci w praktyce
Konstruowanie planu dzia∏aƒ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
Dobre praktyki w zakresie programów wprowadzania perspektywy równoÊci p∏ci . . 68
Dobre praktyki w zakresie instrumentów w∏àczania perspektywy p∏ci
do g∏ównego nurtu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .102
ANEKS I
Rekomendacja nr R(98) 14 Komitetu Ministrów w sprawie zintegrowanej strategii
na rzecz równego statusu kobiet i m´˝czyzn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
ANEKS II
Apel Komitetu Ministrów do komitetów sterujàcych Rady Europy w sprawie strategii
w∏àczania perspektywy równoÊci p∏ci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
ANEKS III
Sk∏ad Grupy Specjalistów ds. W∏àczania Perspektywy P∏ci . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120
8
9
5210936.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin