Tygodniowy plan pracy dydaktyczno – wychowawczej
opracowany w oparciu o program edukacji przedszkolnej
„Nasze przedszkole” MAC Edukacja
Termin realizacji: 20.06.2011 – 24.06.2011
Oddział IV – dzieci 5-,6- letnie
Temat kompleksowy: Wakacje zapraszają.
Opracowała:
L. D.-S.
Cele ogólne według programu
Rodzaj aktywności
Nr obszaru z podstawy programowej
Planowane sytuacje edukacyjne
Przewidywane osiągnięcia dzieci
Pobyt na świeżym powietrzu, zabawy
i ćwiczenia ruchowe, spacery, wycieczki
Ø Aktywność społeczna
- obszar nr 1.
- Uczestniczenie we wspólnych zabawach.
- Dzielenie się wrażeniami i spostrzeżeniami
z obserwacji danego zdarzenia.
- Przestrzeganie wspólnie ustalonych umów
i zasad regulujących współżycie w grupie.
- obszar nr 2.
- Porządkowanie po sobie miejsca pracy i zabaw.
- obszar nr 15.
- Poznawanie ważniejszych wydarzeń z życia Polski np. wejście do Unii Europejskiej.
- poznawanie imion i nazwisk znanych Polaków np. Fryderyka Chopina.
- Wyjaśnianie, jakie znaczenie dla Polski ma przynależność do Unii Europejskiej.
- Poznawanie nazw wybranych państw należących do Unii Europejskiej.
Ø Aktywność językowa
- obszar nr 3.
- Uczestniczenie w zabawach polegających na odtwarzaniu usłyszanych dźwięków w zabawie w echo wokalne.
- Wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek.
- Ćwiczenie narządów artykulacyjnych.
- Wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi.
- obszar nr 14.
- Składanie pociętych obrazków w całość bez wzoru.
- Wyodrębnianie w słowach głosek.
- Czytanie całościowe wyrazów.
- Rozwijanie sprawności całego ciała.
- Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- Wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni.
- Wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną.
- Nabywanie świadomości własnego ciała.
- Nabywanie płynności ruchów rąk.
Ø Aktywność poznawcza
- obszar nr 4.
- Uczestniczenie w zabawach organizowanych przez n-la, dających dziecku satysfakcję i radość.
- Rozpoznawanie przedmiotów za pomocą zmysłów: dotyku, słuchu.
- Rozwijanie myślenia
- Uczestniczenie w zabawach sprzyjających koncentracji uwagi.
- Uczestniczenie w różnego rodzaju zabawach twórczych.
- obszar nr 11.
- Poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla lata: burza, tęcza.
- obszar nr 13.
- Określanie położenia przedmiotów w przestrzeni: blisko, daleko.
- Porównywanie liczebności zbiorów.
- Poruszanie się pod dyktando nauczyciela.
- Wykonywanie ćwiczeń w parach.
- Zauważanie rytmów np. w powtarzających się dźwiękach; kontynuowanie ich.
- Posługiwanie się liczbami w aspekcie kardynalnym i porządkowym.
Ø Aktywność artystyczna
- obszar nr 8.
- Zbiorowe śpiewanie piosenek.
- Uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych przy muzyce.
- Estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
- Improwizowanie piosenek ruchem.
- Rozpoznawanie piosenek na podstawie zanuconej melodii.
- Słuchanie utworów instrumentalnych muzyki poważnej.
- obszar nr 9.
- Rysowanie, malowanie.
- Odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego.
- Dostrzeganie piękna wokół siebie.
- Wyrażanie swoich emocji przez barwy.
- Tworzenie prac plastycznych inspirowanych muzyką.
- obszar nr 10.
- Wspólne przeprowadzanie eksperymentów, wyciąganie wniosków.
- Budowanie z naturalnych materiałów (piasek).
- Uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych, budowanie z różnych rodzajów klocków.
• Aktywność ruchowa i zdrowotna
- obszar nr 5.
- Zacieśnianie kontaktów interpersonalnych
z grupą poprzez organizowanie swobodnych zabaw.
- Uczestniczenie w zabawach ruchowych.
- Uczestniczenie w zabawach organizowanych
w terenie.
- Przeplatanie aktywności ruchowej odpoczynkiem.
- Uczestniczenie w zabawach z elementami rywalizacji.
- Przebywanie na świeżym powietrzu.
- obszar nr 6.
- Ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu).
- Wybieranie bezpiecznego miejsca do zabaw.
- Poznawanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu.
- Bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu.
1. poniedziałek: Zwiedzamy różne kraje.
• Europejskie obrazki – oglądanie fotografii przedstawiających znane miejsca z różnych krajów europejskich. Budowanie wypowiedzi na temat ich wyglądu. Rozbudzanie zainteresowań historią Europy.
• Budowle w miastach Europy – zabawy konstrukcyjne. Konstruowanie budynków zapamiętanych z fotografii. Próby odzwierciedlenia ich kształtu, charakterystycznych elementów. Doskonalenie pamięci wzrokowej. Rozwijanie zainteresowań architekturą.
• Europa – słuchanie legendy o Europie. Uważne słuchanie tekstu. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat legendy. Rozmowa na temat znaczenia wspólnoty państw. Wprowadzenie podstawowych informacji na temat Unii Europejskiej (flaga, waluta, państwa członkowskie). Zapoznanie z brzmieniem powitań w różnych językach.
• Europa zna muzykę Chopina – zabawy muzyczne. Zapoznanie
z sylwetką F. Chopina, życiorysem, twórczością. Słuchanie fragmentów wybranych utworów (Nokturn Des-dur, Polonez A-dur, Mazurek
F-dur). Określanie charakteru poszczególnych utworów muzycznych. Improwizacje ruchowe przy muzyce. Doskonalenie wyobraźni, inwencji ruchowej. Rozwijanie zainteresowań muzycznych dzieci.
• Zabawy swobodne w kącikach zainteresowań. Nabywanie nawyku uznawania prawa do zabawy wszystkich dzieci. Rozumienie znaczenia kulturalnego zwracania się do współuczestników zabawy i do n-la.
• Rysujemy muzykę – zabawy plastyczne. Rysowanie dowolnych kompozycji przy słuchaniu Ody do radości. Utrwalanie znajomości hymnu Unii Europejskiej. Doskonalenie umiejętności przedstawiania formy muzycznej za pomocą środków plastycznych. Rozwijanie inwencji twórczej dzieci.
• Pożegnanie przedszkola – uroczyste zakończenie roku szkolnego z udziałem zaproszonych rodziców. Recytacja wierszy, śpiew piosenek. Wspólny poczęstunek. Rozdanie pamiątkowych albumów ze zdjęciami i dyplomów. Wprowadzanie miłej atmosfery. Integracja grupy.
• Podróż po Europie – zabawa w formie opowieści ruchowej. Odzwierciedlanie ruchem opowiadania n-la. Wdrażanie do płynnego wykonywania ruchów. Usprawnianie ogólno fizyczne dzieci.
• Do Anglii i Francji – zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa. Doskonalenie umiejętności szybkiej reakcji na umowny sygnał dźwiękowy, koordynacji wzrokowo – ruchowej oraz orientacji w przestrzeni. Wdrażanie do przestrzegania ustalonych reguł zabawy.
• Bawimy się – zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym z wykorzystaniem piłek koszy do koszykówki i bramek do piłki nożnej. Rozwijanie ogólnej sprawności motorycznej. Uznawanie prawa do zabawy wszystkich dzieci.
2. wtorek: Bezpieczne wakacje.
• Lubimy się bawić – zabawy tematyczne w kącikach zainteresowań. Zwracanie uwagi na zgodną zabawę w małych grupach. Wdrażanie do stosowania form grzecznościowych w kontaktach z innymi osobami. Rozwijanie kompetencji społecznych dzieci.
• Już wakacje – rozmowy indywidualne z dziećmi na temat spędzania wakacji. Rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi. Dbałość o ich poprawność gramatyczną. Aktywizacja słownika biernego dzieci.
• Niebezpieczne zabawy – historyjka obrazkowa. Rozmowa na temat niebezpiecznych zachowań w trakcie zabaw dziecięcych. Rozumienie konieczności dbania o własne bezpieczeństwo, wybierania do zabawy miejsc bezpiecznych, nieoddalania się od rodziców, ostrożnego traktowania obcych osób. Wspólne ustalenie zasad, jakich dzieci przestrzegać powinny w okresie wakacyjnym.
• Zabawy swobodne w kącikach zainteresowań z niewielkim udziałem n-la. Rozmowy z dziećmi na temat aktualnych zabaw. Rozwijanie umiejętności komunikowania się z innymi.
• Wiaderka i łopatki – układanie obrazka z części. Doskonalenie percepcji wzrokowej, procesów analizy i syntezy. Zachęcanie do dokładnego wykonania pracy i doprowadzenia jej do końca.
• Jak się zachowasz? – rozwiązywanie quizu na temat bezpiecznych zachowań. Kształtowanie nawyku dbania o własne bezpieczeństwo. Wyjaśnianie, dlaczego dane zachowanie jest pożądane, a inne nie.
• Na tropie- zabawa ruchowa ogólnorozwojowa. Poruszanie się drogą, obraną przez jedno dziecko. Doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej. Rozwijanie koncentracji uwagi i spostrzegawczości.
• Schroń się w domu - zabawa ruchowa bieżna. Doskonalenie ogólnej sprawności psychomotorycznej. Ćwiczenia mięśni nóg. Zachowanie bezpieczeństwa.
• Letni czas - zabawy ruchowe. Rozwijanie dużych grup mięśniowych. Doskonalenie umiejętności bezpiecznego poruszania się. Kształtowanie szybkiej reakcji na umówiony sygnał. Ćwiczenia mięśni nóg i grzbietu.
• Baw się ze mną – zabawy swobodne na placu przedszkolnym. Wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy. Wdrażanie do zgodnej zabawy w grupach.
3. środa: Letnie dni.
• Jaka to piosenka? – zabawa słuchowa. Rozpoznawanie znanych piosenek po fragmentach nuconych przez n-la. Doskonalenie pamięci słuchowej. Samodzielne śpiewanie refrenów usłyszanych piosenek.
• Na plaży – praca z obrazkiem. Określanie położenia przedmiotów w przestrzeni: przed, za, obok, bliżej, dalej. Budowanie wypowiedzi na temat ilustracji. Stosowanie w wypowiedzi zdań złożonych.
• Kolorowe kapelusze – zabawa dydaktyczna. Rozpoznawanie
i nazywanie koloru poszczególnych elementów. Liczenie kapeluszy ułożonych w rzędzie. Określanie liczebności zbiorów. Posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi. Rozumienie stałości liczby elementów w zbiorze mimo zmiany ich ułożenia.
• A po burzy tęcza… – wycinanie pasków z papieru kolorowego, naklejanie ich na pomalowane wcześniej kartony. Doskonalenie zdolności manualnych, koordynacji wzrokowo - ruchowej. Ćwiczenie dokładności w wykonywaniu pracy. Nazywanie kolejnych kolorów tęczy. Zachowanie czystości w miejscu pracy.
• Zabawy swobodne w kącikach zainteresowań. Nabywanie nawyku uznawania prawa do zabawy wszystkich dzieci w małych grupach. Zachęcanie do powstrzymywania zachowań agresywnych w grupie.
• Parasol na plażę – ćwiczenia grafomotoryczne. Ozdabianie konturów parasola szlaczkami wg wzoru. Doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej. Rozwijanie sprawności manualnej, ruchów drobnych dłoni i palców
• Co nas chroni przed słońcem? – rozwiązywanie zagadek słownych. Doskonalenie procesów logicznego myślenia, wnioskowania, uogólniania. Próby układania własnych zagadek przez chętne dzieci. Rozwijanie wyobraźni.
• Lustro ...
aina233