karty_pracy3.pdf

(1503 KB) Pobierz
karty pracy.indd
W i s ł a
(Dominika Tracz, Szkoła Podstawowa nr 18 w Krakowie)
Ze skał wypływasz malutkim strumykiem,
śpiewając cichutko z uroczym słowikiem.
Po drodze zbierasz kamyki i skały ,
by gdzieś na dole brzegiem sie stały...
kamyki i skały ,
Mało kto wie, jakie tajemnice kry j esz,
z jakimi zasługami dla Polski żyjesz.
Ile dobrego dajesz przyrodzie
i co ludzkie życie zawdzięcza wodzie.
• Nazwa Szkoły
• Adres
• Gmina
• Powiat
• Województwo
• Numer telefonu
• Wielkość grupy biorącej udział
w badaniach (Ile osób?)
• Nazwisko koordynatora
416343108.029.png 416343108.030.png 416343108.031.png 416343108.032.png 416343108.001.png 416343108.002.png 416343108.003.png 416343108.004.png
Stopka redakcyjna - etap III
Wisła czysta, bezpieczna, piękna
Program edukacyjny na rzecz ochrony Wisły
WWF Polska
ul. Wiśniowa 38
02-520 Warszawa
tel: [+22] 849 84 69
fax: [+22] 646 36 72
www.wwf.pl
Stowarzyszenie „Eko-Inicjatywa”
ul. Miłosna 1
82-500 Kwidzyn
tel: [+55] 261 37 97
tel/fax: [+55] 261 22 16
www.ekokwidzyn.pl
Zespół merytoryczny Programu:
WWF Polska
Jacek Engel
Magdalena Pachocka
Magdalena Makles
Stowarzyszenie „Eko-Inicjatywa”
Ewa Romanow
Beata Szykuła
Grażyna Kamowska
Opracowanie graficzne:
Adam Kamiński
Aleksandra Kamińska
Druk:
Projekt wydrukowano na papierze ekologicznym [ Munken Pure 150g/m2 ].
ISBN: 83-916401-6-7
Nakład: 1000 egzemplarzy
Kwidzyn 2005
Wydanie i opracowanie kart pracy dofinansowano ze środków
Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
www.ekokwidzyn.pl
www.wwf.pl/projekty/wisla_straznicy.php
416343108.005.png 416343108.006.png 416343108.007.png 416343108.008.png 416343108.009.png
Pismo przewodnie - etap III
Szanowni Państwo
Za nami już dwa etapy programu „Wisła czysta, bezpieczna, piękna”.
Przed nami III etap. Serdecznie witamy w naszym Programie nowe nadwiślańskie
szkoły, które przystąpiły do III edycji Programu. Pragniemy również podziękować
szkołom uczestniczącym w poprzednich edycjach Programu.Cieszymy się
ogromnie, że współpraca pomiędzy nami układa się tak owocnie. Gratulujemy
– solidnie wywiązujecie się z powierzonych Wam zadań. Podziękowania
należą się zarówno wszystkim uczniom uczestniczącym w Programie – za to,
że tak chętnie biorą udział w akcji na rzecz ochrony Wisły, jak i nauczycielom,
którzy dopingują ich w tych działaniach i pomagają w realizacji poszczególnych
zadań. W III edycji Programu chcielibyśmy, żeby dzieci swoimi pomysłami
zainspirowały do działania władze lokalne i mieszkańców gmin nadwiślańskich.
Do tej pory tylko uczniowie byli aktywnymi obserwatorami i badaczami
przyrody Wisły. Przeprowadzali jednak wywiady z wędkarzami i mieszkańcami,
a niektóre zadania wykonywali wspólnie z rodzinami. Mimowolnie więc część
dorosłych zaczęła uważniej przyglądać się sprawom Wisły.
Teraz naszym głównym celem jest zintegrowanie i zmobilizowanie do działania
ogółu społeczeństwa, jak również przekonanie samorządów lokalnych,
że akcje na rzecz Królowej Polskich Rzek, w tym programy edukacyjne dla dzieci
i dorosłych mają sens i przynoszą wymierne efekty.
Na raporty z realizacji zadań III edycji Programu oczekujemy do końca grudnia
2005 roku. Kwiecień i maj 2006 r. to czas organizowania lokalnych Świąt Wisły.
Na raporty z przeprowadzonych imprez oczekujemy do końca czerwca 2006 r.
Jednocześnie pragniemy poinformować, że aktualności dotyczące programu
„Wisła czysta, bezpieczna, piękna”, jak również ciekawostki i sprawozdania
z odbywających się uroczystości, imprez i happeningów na rzecz Wisły znajdziecie
Państwo na naszej stronie internetowej: www.ekokwidzyn.pl
Na stronie tej można również obejrzeć wykonane w ramach Programu rysunki
i wierszyki dzieci. Dodatkowo umieściliśmy tu karty pracy, które w każdej chwili
można sobie wydrukować.
Życzymy powodzenia przy realizacji zadań!
Organizatorzy programu „Wisła czysta, bezpieczna, piękna”
416343108.010.png 416343108.011.png 416343108.012.png 416343108.013.png
Materiał dla nauczyciela III
Tabela
W celu sprawnego rozdzielenia zadań wśród nauczycieli Waszej szkoły
proponujemy skorzystanie z załączonej tabeli, która wywieszona w pokoju
nauczycielskim z pewnością ułatwi Państwu pracę.
Lp .
Karta pracy
Imię i nazwisko
nauczyciela
Klasa/klasy
realizujące zadanie
Termin realizacji,
przedmiot, inne uwagi
25. Znane miasta i zabytki
nad Wisłą
26. Główne dopływy Wisły
27. Parki narodowe
i krajobrazowe nad Wisłą
28. Rośliny nad Wisłą
29. Ślady i tropy zwierząt,
które można spotkać
nad Wisłą
30. Święto Wisły
31. Ludzie związani z Wisłą
– zawody historyczne,
bezpieczeństwo,
gospodarka wodna
32. Źródła zanieczyszczeń
wody w Wiśle
33. Odpady nad Wisłą
34. Wywiad z przedstawicielem
władzy lokalnej
35. Łańcuch pokarmowy
zwierząt żyjących
nad Wisłą
36. Mali ornitolodzy nad Wisłą
37. Cztery pory roku nad Wisłą
25. Znane miasta i zabytki
416343108.014.png 416343108.015.png 416343108.016.png 416343108.017.png 416343108.018.png 416343108.019.png 416343108.020.png 416343108.021.png 416343108.022.png 416343108.023.png
Materiał dla nauczyciela - etap III
Instrukcje do kart pracy
Karty pracy nr 25, 26, 27
Mają za zadanie zapoznanie dzieci z geograficznym rozmieszczeniem
nadwiślańskich miast, dopływów, parków narodowych i krajobrazowych.
Żeby trochę ułatwić pracę dołączyliśmy do kart mapkę pomocniczą,
na której zaznaczono wszystkie elementy niezbędne do zrealizowania tych
zadań. Zanim dzieci przystąpią do wypełniania tych kart pracy, nauczyciele
powinni wprowadzić dzieci w tematykę geografii regionu, dziedzictwa
kulturowego i przyrodniczego Wisły, wyjaśnić niektóre pojęcia i wytłumaczyć,
w jaki sposób korzysta się z mapy.
Karty pracy nr 28, 29, 36
Te zadania są ściśle związane z przyrodą Wisły. Mają na celu wzbudzenie
pozytywnych emocji (radości, zachwytu) u dzieci.
Karta pracy nr 30
„Święto Wisły” ma być okazją do nagłośnienia Programu i wypromowania
Wisły. Ma również służyć uwrażliwieniu i zintegrowaniu mieszkańców
w działaniach na rzecz Wisły, a także zwróceniu uwagi samorządów
lokalnych na jej problemy. Termin realizacji tego zadania:
kwiecień-maj 2006 r. Na raporty z obchodów Święta Wisły czekamy do
końca czerwca 2006 r. Najlepiej by było, gdyby raporty miały formę kroniki
(zdjęcia + opis wydarzeń).
Karty pracy nr 31, 32, 34
Mają za zadanie zebranie informacji o Wiśle od jak największej liczby osób
Karta pracy nr 35
W trakcie realizacji tego zadania, dzieci mają zrozumieć zagadnienia
związane z zależnościami pokarmowymi i łańcuchem troficznym w przyrodzie.
Karta pracy nr 37
Zadanie to ma na celu uchwycenie w pracach charakterystycznych
zmian przyrody Wisły, zachodzących zgodnie z cyklicznością pór roku.
416343108.024.png 416343108.025.png 416343108.026.png 416343108.027.png 416343108.028.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin