Krajoznawstwo.docx

(91 KB) Pobierz

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wykład 1

Pojęcie krajoznawstwa:

-Jan Amos Komeński (1592-1670)- ujęcie filantropijne

-Karl Ritter (1779-1859)- twórca kierunku metodycznego i porównawczego

XIX wiek- rozwój krajoznawstwa szkolnego w Niemczech; działalność F. A Fingera, W.Zillera, E. Spranger

-„…Uporządkowana wiedza o związku człowieka  we wszystkich jego fizycznych i duchowych stosunkach z określoną cząstką ziemi, które jest jego miejscem rodzinnym lub ośrodkiem dłuższego zamieszkania”

Pojęcie krajoznawstwa w Polsce

-lata 60. XIX wieku- A. Schneider „Encyklopedia dla krajoznawstwa Galicji”

-1902- „Słownik Warszawski” : krajoznawstwo to zbiór wiadomości o danym kraju

-W. Nałkowski (1851-1911)- „krajoznawstwo nie jest nauką ani sztuką, lecz informacją, źródłem z którego zarówno geografia jak i inne sztuki czerpać będą materiał do swoich opracowań”

-Ogólnopolski Kongres Krajoznawczy (12,13 lipca 1929)- w Poznaniu

I Ogólnopolski Kongres Krajoznawstwa

-St. Pawłowski (1882-1940)- uznał krajoznawstwo za  dyscyplinę naukową: „Jest to geografia stosowana ziemi ojczystej” ale również za: „…Ruch społeczny zmierzający do rozbudzenia uczuć patriotycznych i  przywiązania do rzeczy swojskich i najbliższych”

-L. Sawicki (1884- 1928)- krajoznawstwa nie można uznać za naukę ponieważ nie posiada własnej teorii, może natomiast być zbiorem wiadomości o kraju wypracowanym przez różne nauki.”

-A. Patkowski- „krajoznawstwo w przeciwieństwie do geografii nie zmierza do syntezy, jest ono zbiorem wiadomości o danym obszarze, i to nie tylko geograficznych, również historycznych, ekonomicznych, statystycznych i przyrodniczych, itd., słowem jest tym wszystkim co służy do poznania pewnego kraju lub ludu.”

-Wielka Ilustrowana Encyklopedia Powszechna 20-lecia międzywojennego- „Krajoznawstwo- zbiór wszelkich wiadomości o większym lub mniejszym obszarze. Ponieważ chodzi tu o wiadomości z najrozmaitszych dziedzin (archeologia, historia, geografia, geologia, biologia, etnografia, statystyka, ekonomia, itp.), zatem krajoznawstwo nie tworzy osobnej nauki, a oznacza raczej praktyczną działalność jak zbieranie materiałów, bez dążenia do stworzenia jakiejś naukowej syntezy”

-M. Orłowicz- „… całokształt wiadomości o jakimś kraju lub regionie gromadzący elementy rozmaitych działów wiedzy, potrzebne do znajomości kraju, podane w sposób popularny ale ścisły”

-Krajoznawstwo rozumiane jako czynność polegającą na zbieraniu wiadomości o kraju lub regionie.

Pojęcie i rola krajoznawstwa w społeczeństwie

-Międzynarodowy Słownik Turystyczny (SiT, W-wa 1961)- „…opis szczegółowy kraju bądź jego regionu lub wszechstronna  wiedza o kraju rodzinnym, a w szczególności o swoim regionie”.

-Wielka Encyklopedia Powszechna (PWN, W-wa 1965): „Krajoznawstwo, ruch społeczny dążący do zbierania i popularyzowania wszelkich wiadomości (geograficznych, historycznych, etnograficznych, itp.) kraju lub regionie, m.in. przez urządzanie wycieczek. Krajoznawstwo zbliża się do turystyki o wybitnie poznawczo-dydaktycznym charakterze; szeroko pojęte krajoznawstwo wykracza wyraźnie poza jej ramy obejmując np. regionalne obserwacje czy nawet badania naukowe.”

-K. Denek- „Krajoznawstwo pełni rolę zasady ogólno pedagogicznej, gdyż sprzyja efektywnemu przyswajaniu wiedzy oraz stymuluje proces nauczania.”

-Wielka Encyklopedia Powszechna (1974)- rozwinęła  wcześniejszą definicję krajoznawstwa, dostrzegając w nim pewne elementy ruchu społecznego oraz akcentując społeczny charakter i związek z turystyką.

Współczesne definicje krajoznawstwa

II Kongres Krajoznawczy w Płocku (1970)-: „Krajoznawstwo jest ruchem społecznym  jednoczącym młodych i dorosłych, rozwija się w oparciu o różne formy turystki czynne uprawiane przez krajoznawców, dąży do gromadzenia i upowszechnienia wiedzy o kraju ojczystym oraz utrwalania i pomnażania jego zasobów przyrody i kultury.”

-W. Lipniacki- trzy warstwy znaczeniowe krajoznawstwa:

Funkcjonalna(najpełniejsze poznanie ziemi ojczystej)

Instytucjonalna(ruch społeczny dążący do zbierania i popularyzowania wszelkich wiadomości o kraju lub regionie, skupiający działaczy krajoznawców  kierunkujący ich działania na osiąganie ważnych celów społecznych)

Historyczno-socjologiczna(dziedzina kultury zajmująca się całokształtem działalności poznawczej, metody i techniki krajoznawcze, tradycje ruchu turystycznego)

Z. Kruczek- krajoznawstwo w znaczeniach: funkcjonalnym, instytucjonalnym i kulturowo-społecznym

*Znaczenie funkcjonalne- krajoznawstwo to działanie zmierzające do wszechstronnego i pełnego poznania określonego kraju, regionu. Jest to najczęściej działanie amatorskie, wykonywane w czasie wolnym, a wynikające z zainteresowań osobistych, postawy poznawczej i paski. Tak rozumiane konsumuje wszelkie wiadomości z najrozmaitszych dziedzin wiedzy, a jego specyfiką jest interdyscyplinarne, możliwie najszersze spojrzenie na dostrzeganą rzeczywistość.

*Znaczenie instytucjonalne- krajoznawstwo jest to ruch społeczny dążący do zbierania i popularyzowania wszelkich wiadomości o kraju czy regionie. Skupia on działaczy- krajoznawców, posiada określony system organizacji prac krajoznawczych oraz gromadzenia, przetwarzania i przesyłania  zebranych danych dla potrzeb praktyki społecznej, a zwłaszcza turystki.

*Znaczenie kulturowo społeczne- krajoznawstwo jest rozumiane jako dziedzina kultury obejmująca całokształt działalności poznawczej, sumę wytworzonych nowych wartości wraz z wynikami tej działalności.  W tym znaczeniu mieszczą się również wypracowane metody i techniki działalności krajoznawczej, narzędzia, środki, instytucje i organizacje oraz narastające tradycje krajoznawstwa.

-Krajoznawstwo ciągle się rozwija i ewoluuje jego znaczenie. Konieczne stają się weryfikacje definicji.

M. Limanowski (IOKK)- „gdyby krajoznawstwo zamknęło się w jednej definicji, stałoby się czymś sztucznym i bezbarwnym.”

Rola krajoznawstwa

-społeczna rola krajoznawstwa

*edukacyjna (cele wychowawcze i kształceniowe)

*upowszechniania kultury(uczy umiejętności  wyboru najcenniejszych i najbardziej wartościowych walorów kulturowych)

*techniczna (wprowadzanie zdobyczy krajoznawstwa do warunków życia społecznego)

-krajoznawstwo jako wartość

-krajoznawstwo jako źródło tożsamości  narodowej

-funkcja rozwojowa

-funkcja rekreacyjna

KONGRESY KRAJOZNAWCZE

-K.Denek” stanowią inspiracje do nowych działań , poznania samych siebie , kraju , człowieka i jego pracy

-I Kongres Krajoznawczy 12-13.07.1929, Poznań

*postulowano współdziałanie ze światem nauki

*wzywano do pogłębiania przywiązania do ziemi rodzinnej

*nawoływano do przyjęcia krajoznawstwa jako podstawy wychowawczej w szkole

-II Kongres Krajoznawczy (Narada) 1970

*krajoznawstwo szkoła patriotycznego wychowania

*dążenia do tego aby krajoznawstwo stało się treścią programowa turystyki

-III Kongres Krajoznawczy 1980 (Płock)

*regionalizm powinien być uznany jako szczególnie pożyteczny we współczesnym krajoznawstwie

-IV Kongres Krajoznawczy 1990 (Opole)

*konieczność większego zaangażowania polskiego krajoznawstwa w życie społeczeństwa

*potrzeba przygotowania Polaków do Europy bez granic

*rola tożsamości narodowej

*turystyka i krajoznawstwo musza być trwałym elementem w programach samorządów terytorialnych

*przywracanie harmonii we wspólnocie Polaków w kraju i za granica

*konieczność właściwego planowania przestrzennego

-V Kongres Krajoznawczy 2000 (Gniezno)

„Krajoznawstwo źródłem tożsamości narodowej „

*wprowadzanie turystyki krajoznawczej w szerszym zakresie do szkolnictwa

*podejmowanie działań służących zakorzenianiu społeczności lokalnych

-Kongresy stworzyły bardzo cenna platformę wymiany myśli i doświadczeń miedzy krajoznawcami i teoretykami ruchu turystycznego

-myśli sformułowane w czasie kongresów maja charakter uniwersalny, aktualny mimo upływających dziesięcioleci  i zmieniającej się sytuacji społecznej i politycznej

*wartościowe jest splatanie idei krajoznawczych z aktualnymi i przewidywanymi problemami stojącymi przed polskim społeczeństwem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wykład 2

ŚWIAT ANTYCZNY

-poznawanie krajów dzięki  wędrówkom

Opisy Chin sprzed 2000 lat p.n.e.

-opisy krain Herodota („Dzieje” V w. p.n.e.)

-Strabon (63r. p.n.e.-20r. n.e.) 17 tomów „Geographika”

-Klaudiusz Ptolemeusz (II w.) – „chorografia”

„…szczegółowa nauka geograficzna dotycząca takiej części ziemi jaka wzrok i słuch nasz może ogarnąć „ – wiele wspólnych cech z krajoznawstwem

OKRES ŚREDNIOWIECZA

-zastój w rozwoju kultury w Europie – wiodąca rola Arabów (od VII w. )

-w wyniku wędrówek Arabów powstają opisy , m.in. „Księga Rogera „autorstwa al-Indrisiego  (wzmianki o miastach Polski i Rusi)

-Ibn Battuta (30 lat podróży- 120 tys. Km )- jeden z pierwszych którzy podejmowali podróże z zamiłowania do wędrówki

-wśród wędrowców tego okresu –Polak: Benedictus  Polonus (1200-1280), franciszkanin z Wrocławia; z papieskim posłem Giovanni da Piau  del Carpine  w latach 1245-1247 w misji dobrej woli u chana Mongołów w Karakorum .

-opis krajoznawczy podróży „De itinere Fratrum  Minorum ) również rękopis „historia Tartarorum”

-podróż wenecjanina Marco Polo (1254-1324) towarzysz ojca i stryja w podróży handlowej i poselstwie do chana Kubilaja  w latach 1271-1295

-dzieło Marco Polo – jedno z najcenniejszych źródeł wiedzy o średniowiecznej Azji

EPOKA RENESANSU

-pojawienie się turystki humanistycznej.

Powstanie przewodników turystycznych służące podróżom kształcącym , krajoznawczo-poznawczym

-w wyniku wzrostu zainteresowania turystyką , zwłaszcza do Włoch- przewodnik Leandra   Albertiego- opis kraju

-w Polsce 1577 pierwszy przewodnik po kraju Marcina Kromera „Polonia , sive de situ , popu lis, moribus , magistribus et republica Regni Polonici „

-pierwszy przewodnik w języku polskim – przewodnik po Warszawie „Gościniec albo krótkie opisanie Warszawy „ Adama Jastrzębskiego z 1643 roku

OŚWIECENIE

-w XVIII wieku rozwinął się ruch społeczny zwany krajoznawstwem – jako dążenie do poznania własnego kraju , regionu

-odpowiednikiem polskiego krajoznawstwa jest w Niemczech „Heitmatkunde”, Słowacji „vlastiwednost”, Anglii „ regional survey „ Rosji „krajewiedienie”

ROZWÓJ KRAJOZNAWSTWA W POLSCE –prekursorzy

-pierwsi podróżnicy podejmujący trud wędrówki ogarnięci pasją podróżowania. Prowadzili zapiski w celu przekazywania innym zdobytych informacji , kronikarze

-Gall Anonim XI/XII wiek stworzył najstarsza kronikę Polski . napisana w trzech tomach w języku łacińskim . obejmuje okres dziejów przedmieszkowych do 1113roku

-Wincenty zwany Kadłubkiem (1160-1223). Na przełomie XII/XIII wieku spisał w języku łacińskim kronikę „Magistri  Vincenti Chronica Polonorum „(1612) .opisywał dzieje Polski od czasów bajecznych do 1202 roku

-Jan Długosz (XV w.) napisał „Dzieje Polski „ z informacjami geograficznymi . pełen obraz kraju . powstała „Geografia Królestwa Polskiego” . był to zaczątek całościowego spojrzenia na opisywany kraj .

OKRES DZIAŁANIA KEN

-początki krajoznawstwa w Polsce powstanie i działalność KEN (poznanie kraju i regionu)

-J.Minasowicz nawoływał do stosowania w edukacji młodzieży metody krajoznawczo-turystycznej.

„…by kraj takich nauczycieli chwalił którzy ucząc chodzili i chodząc nauczali „

-uchwały KEN – przekazywanie w szkole wiadomości o Polsce w szerokim zakresie  by wzbudzić i utrwalać wśród młodzieży patriotyzm i umiłowanie ojczyzny.

-Stanisław Staszic (1755-1826) – wybitny uczony , geograf, geolog, filozof, działacz społeczny, duchowny .

STANISŁAW STASZIC

-liczne wędrówki po Polsce i Europie , krajoznawcze i badawcze

*”O ziemiorództwie Karpatów i innych gór i równin polskich „

-organizator Towarzystwa Przyjaciół Nauk

-przyczynił się do rozwoju przemysłu hutniczego w kraju

-rozwijał problematykę wychowawcza dążąc do zmian i przekształceń postaw moralnych w społeczeństwie : moralnej nauki poręką jest historia krajowa

* „Uwagi nad życiem Jana Zamoyskiego”

-Staszic w poznaniu kraju widział ważny instrument kierowania jego życiem i gospodarką. Jest on wzorcem dla działaczy turystycznych i krajoznawczych.

JULIAN URSYN NIEMCEWICZ (1757-1841)

Pisarz, publicysta , uczestnik Powstania Kościuszkowskiego, adiutant T. Kościuszko

-Prezes Towarzystwa Przyjaciół Nauk

-liczne podróże po kraju i zagranicy, autor „Pamiętniki czasów moich”

„podróże historyczne po ziemiach polskich miedzy rokiem 1811 a 1828 odbytych”

-dawał osobistym przykładem wzór do wycieczek krajoznawczych.

POCZĄTKI MUZEALNICTWA POLSKIEGO

-Michał Mniszech opracował koncepcję muzeów krajoznawczych

-Izabela Czartoryska zgromadziła w Puławach zbiory muzealne związane z historią i kulturą narodową tworząc tam pierwsze muzeum

ROMANTYZM

-powstanie trzech nurtów w krajoznawstwie polskim

*poetycko-opisowy

*krajoznawstwo wycieczkowe

*przeciwdziałający procesom wynarodowienia

NURT POETYCKO-OPISOWY

-romantycy swoja misję rozumieli jako służbę ludowi utożsamianemu z narodem , czerpali natchnienie z tradycji regionalnych

*przedstawiciele: J. Słowacki, A. Mickiewicz, J. Lelewel , P. Michałowski , F. Chopin wspierani przez etnografów – A. Czarnocki , O. Kolberg

*T. Lenartowicz „lirnik mazowiecki” , zbiory poezji „Polska Ziemia” , Echa nadwiślańskie”

*S. Goszczyński „Dziennik podróży do Tatrów ” , „Duch zamczyska”

-Wincenty Pol (1807-1872) kierownik pierwszej w Polsce pracowni geografii UJ , naukowiec i poeta, gorący patriota „…uczył nie tylko poznawać ale i kochać rodzinna ziemię”

 

NURT WYCIECZKOWY

-działalność W. Jastrzębowskiego (1799-1882) profesor instytutu Agronomicznego, wprowadził eksperymentalnie wycieczki naukowe i krajoznawcze dla studentów

„…jakże możecie kochać należycie to, czego żaden z was nie zna ?”

NURT PRZECIWDZIAŁAJACY PROCESOM WYNARODOWIENIA

-powstał on jako odzew na politykę państw zaborczych po utracie niepodległości przez Polskę

-najbardziej aktywna działalność krajoznawczą w tym okresie prowadzało Studenckie Stowarzyszenie

Filomatów i Filaretów –T. Zan, A. Mickiewicz, I. Domeyko, J. Lelewel, J. Chodźko

-prace J. Lompy –odrodzenie ducha narodowego ludności polskiej zamieszkałej na Górnym Śląsku

KRAJOZNAWSTWO PATRIOTYCZNO-SŁUŻEBNE XIX/XX w.

- 1873 Galicyjskie Towarzystwo Tatrzańskie (1874 TT , 1920 PTT)

Idee badania gór polskich ( przyroda, kultura, ochrona)

Periodyki (pamiętniki TT)

Ważną role w działalności TT odegrali: T. Chałubiński , W. E. Radzikowski , L. Zejszner

-1906 Akademicki Klub Turystyczny we Lwowie- zał. R. Orłowicz

-1906 Polskie Towarzystwo Krajoznawcze-A. Janowski , Z. Gloger , K. Hoffman , K. Kulwieć , M. Wisznicki

-towarzystwa były strukturami ponad rozbiorowymi , miały wielką siłę integracyjna, dlatego odegrały ważna rolę w utrzymaniu polskości w czasie zaborów

OKRES MIĘDZYWOJENNY

-kierunek regionalny

*miał podłoże w XIX wieku w utworach T. Lenartowicza (Mazowsze) , Wł. Reymonta (Ziemia Łowicka) H. Sienkiewicza (Podlasie), Wł. Tetmajer (Podhale)

* A. Patkowski „… regionalizm to budzenie prowincji polskiej do życia samodzielnego we wszystkich dziedzinach , rozkwit sił drzemiących dotychczas po rozmaitych ośrodkach kraju „

Przy czym „Zarówno Kaszub nadmorskich jak i Góral podtatrzańskich powinni nadal pozostawać przede wszystkim sobą”.

Działalność w tym okresie była prowadzona głównie przez muzea regionalne ( zasłużył się głównie Wł. Antoniewicz )

                                                                                                                                                                                                           -M. Orłowicz , K. Sosnowski

Upowszechnianie łączenia programu krajoznawczego wycieczek z technika wycieczkowania

-A. Chętnik „ Wycieczki na wsi czyli o tym  jak młodzież i lud wiejski mają Polskę poznawać i ja kochać” (1921)

-działalność PTK- publikacje organizacje wycieczek

-Ogólnopolski Kongres Krajoznawczy

-1934 J. Michałowicz doprowadził do powstania Robotniczego Towarzystwa Turystycznego

OKRES PO II WOJNIE ŚWIATOWEJ

-rozwijanie działalności na Ziemiach Zachodnich i Północnych

-utworzenie PTTK –prace z młodzieżą szkolna

-szkolenie i organizacja przewodników przez PTTK

-PTTK promuje treści krajoznawcze w imprezach turystycznych

-PTTK postuluje utworzenie społecznego funduszu ochrony zabytków i przyrody i zwiększenie udziału treści krajoznawczych i ilości programów krajoznawczych w radiu i telewizji

-powstała idea tworzenia parków krajobrazowych

LATA 1970-OBECNIE

-kierunki rozwoju krajoznawstwa wytyczały kongresy krajoznawcze

-gromadzenie wiedzy o regionach i całym kraju

-popularyzacja idei oraz wiedzy krajoznawczej w szerokich kręgach społeczeństwa

-uczestniczenie w samorządności  terytorialnej

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin