Partnerstwo – podstawowe zadanie nauczyciela.
Otwarta komunikacja, bezpośredni kontakt
Umiejętność aktywnego słuchania:
· kontakt wzrokowy
· koncentracja
· dyspozycja do rozmawiania
· powstrzymywanie się od uwag
***
Stereotyp – schematyczne wyobrażenie, uproszczenie, uogólnienie.
· stereotypy istnieją w każdej społeczności, w każdej kulturze
Stereotypy:
· „Szkoła ma uczyć i wychowywać”
· „Kij i marchewka”
o dzieci w szkole najbardziej lubią przerwę
o rodzice dają dziecku pewne wskazówki, jak się zachowywać
o społeczeństwo dzieli się na dorosłych i niedorosłych
· „Człowiek oświecony”
o „wiedza jest najważniejszą wartością”
o nauczyciel chce nauczyć jak najwięcej, uczeń ma nauczyć się jak „najwięcej”
o nastawienie na ilość wiedzy, nie na jakość à wiedza nietrwała
o nie uczy się samodzielności à należy kształcić procesy poznawcze i uczyć samodzielnego myślenia
· „Stereotyp dzbana i kubka”
o nauczyciel przelewa na ucznia wiedzę, jakiej ten oczekuje
· Wojna w edukacji
o 2 obozy: nauczyciel i uczniowie
o różne strategie (np. lizusostwo, pozostawanie w cieniu innych)
· „Stereotyp niemocy słowa”
o uczeń nie ma prawa głosu
o oczekuje się gotowych wskazówek, „recept”
Stereotypowy
Nauczyciel
Uczeń
· wszystko wie
· ustala zasady
· pełni funkcję wychowawczą i edukacyjną
· musi przekazywać wiedzę
· musi się podporządkować
· ma się uczyć
· nie ma prawa się sprzeciwiać
· ma wykonywać polecenia
· ma obowiązki
Skutki myślenia
i postępowania
stereotypowego
· nastawiony na przyjmowanie gotowych informacji
· frustracja
· nerwica
· zniechęcenie
· niepowodzenia szkolne
· brak samodzielności
· wg ustawy o zapobieganiu narkomanii: „osoba zagrożona uzależnieniem to osoba, która okresowo używa środków odurzających lub psychotropowych albo środków zastępczych”
Motywy sięgania przez dzieci i młodzież po różnego typu środki psychoaktywne:
· ciekawość
· namowa
· naśladownictwo
· chęć przeżycia przyjemności
· uzyskanie lepszego samopoczucia
· chęć nawiązania kontaktów
· nieśmiałość
· kompleksy
· moda
Branie środków uzależniających jest sygnałem problemów ucznia, z którymi on nie daje sobie rady, jak np.:
· brak porozumienia w domu,
· brak wiary w siebie,
· kłopoty z nauką,
· niepowodzenia z pierwszą miłością
itp.
· trudności w kontaktach z rówieśnikami
o poczucie osamotnienia
o poczucie nieakceptacji przez grupę rówieśniczą
o brak przyjaciół
o ucieczka od kontaktów
o częste sytuacje konfliktowe
· niezadowolenie z kontaktów rodzinnych
o konflikty
o niemożność porozumienia się w podstawowych sprawach
o brak poczucia oparcia psychicznego i zrozumienia ze strony rodziców
o uczucie niechęci do innych
o uczucie nienawiści do innych
· trudności i niepowodzenia w szkole
o niesatysfakcjonujące wyniki w nauce
o złe samopoczucie w szkolnych grupach rówieśniczych
o konflikty z nauczycielami
· zaburzenia życia emocjonalnego
o wysoki poziom lęku
o wysoki poziom napięcia psychicznego
o niezrównoważenie emocjonalne
o obniżone poczucie sensu życia
o myśli samobójcze
Narkomania – „choroba złej adaptacji” (WHO)
9 sposobów wyjaśnienia etiologii narkomanii
Może ona być:
· objawem zaburzeń charakteru (tzw. nerwicowa reakcja ucieczki)
· wyrazem zahamowań polegających na przyjemności w lekceważeniu norm i obyczajów społ.
· próbą leczenia się samemu ze złego samopoczucia psychicznego związanego z procesem dojrzewania psychicznego i biologicznego, trudnymi sytuacjami, chorobami itp.
· środkiem zapewniającym akceptację społeczną w subkulturze
· przejawem buntu przeciwko uznanym i powszechnie akceptowanym wartościom
· wyuczoną formą zachowania
· wynikiem presji społeczno-kulturowej
· objawem zaburzeń metabolicznych związanych z nadużywaniem środków odurzających
· kombinacją ww. czynników
Osoby dojrzałe emocjonalnie z niedorozwiniętym systemem wewnętrznej kontroli:
· mają wygórowane wymagania
· oczekują w życiu natychmiastowego spełnienia swych potrzeb
· dysproporcja między ambicjami i celami a możliwościami i realnymi osiągnięciami
· są bierne w stosunkach z innymi ludźmi
· nie nawiązują głębszych więzi uczuciowych
· mają niską tolerancję na lęk i frustrację
· odznaczają się małą umiejętnością kształtowania dojrzałych mechanizmów obronnych (reagują np. agresją, ucieczką)
Dodatkowe zagrożenie – funkcjonująca opinia o nieszkodliwości narkotyków, a przecież NIE MA NIESZKODLIWYCH SUBSTANCJI UZALEŻNIAJĄCYCH.
· marihuana
o powoduje zmiany nastrojów
o zmienia kontakt z ludźmi
o powoduje zespół amotywacji, apatię, niechęć do działania
o czasem – lęki, halucynacje
o może wywołać ciężką psychozę reaktywną
§ lęki – do kilku lub nawet kilkunastu godzin, mogą wracać po przerwie, nawet bez palenia w tym czasie
· amfetamina
o wywołuje uczucie siły, optymizmu, pobudzenia psychicznego i ruchowego
o zwiększa aktywność
o poprawia nastrój
o zwiększa popęd płciowy
o wzmaga agresję, psychozy, urojenia
...
danuttasw-ce