Pedagogika – notatki z ćwiczeń.doc

(109 KB) Pobierz
Pedagogika – notatki z ćwiczeń

Partnerstwo – podstawowe zadanie nauczyciela.

 

Otwarta komunikacja, bezpośredni kontakt

 

Umiejętność aktywnego słuchania:

·         kontakt wzrokowy

·         koncentracja

·         dyspozycja do rozmawiania

·         powstrzymywanie się od uwag

 

 

***

 

 

STEREOTYPY W MYŚLENIU O PEDAGOGICE

 

Stereotyp – schematyczne wyobrażenie, uproszczenie, uogólnienie.

·         stereotypy istnieją w każdej społeczności, w każdej kulturze

 

Stereotypy:

 

·         „Szkoła ma uczyć i wychowywać”

 

·         „Kij i marchewka”

o       dzieci w szkole najbardziej lubią przerwę

o       rodzice dają dziecku pewne wskazówki, jak się zachowywać

o       społeczeństwo dzieli się na dorosłych i niedorosłych

 

·         „Człowiek oświecony”

o       „wiedza jest najważniejszą wartością”

o       nauczyciel chce nauczyć jak najwięcej, uczeń ma nauczyć się jak „najwięcej”

o       nastawienie na ilość wiedzy, nie na jakość à wiedza nietrwała

o       nie uczy się samodzielności à należy kształcić procesy poznawcze i uczyć samodzielnego myślenia

 

·         „Stereotyp dzbana i kubka”

o       nauczyciel przelewa na ucznia wiedzę, jakiej ten oczekuje

 

·         Wojna w edukacji

o       2 obozy: nauczyciel i uczniowie

o       różne strategie (np. lizusostwo, pozostawanie w cieniu innych)

 

·         „Stereotyp niemocy słowa”

o       uczeń nie ma prawa głosu

o       oczekuje się gotowych wskazówek, „recept”

 

 

 

 

Stereotypowy

Nauczyciel

Uczeń

 

·         wszystko wie

·         ustala zasady

·         pełni funkcję wychowawczą i edukacyjną

·         musi przekazywać wiedzę

·         musi się podporządkować

·         ma się uczyć

·         nie ma prawa się sprzeciwiać

·         ma wykonywać polecenia

·         ma obowiązki

Skutki myślenia

i postępowania

stereotypowego

 

·         nastawiony na przyjmowanie gotowych informacji

·         frustracja

·         nerwica

·         zniechęcenie

·         niepowodzenia szkolne

·         brak samodzielności

 

 

 

UZALEŻNIENIA

 

Młodzież zagrożona uzależnieniem

·         wg ustawy o zapobieganiu narkomanii: „osoba zagrożona uzależnieniem to osoba, która okresowo używa środków odurzających lub psychotropowych albo środków zastępczych”

 

Motywy sięgania przez dzieci i młodzież po różnego typu środki psychoaktywne:

·         ciekawość

·         namowa

·         naśladownictwo

·         chęć przeżycia przyjemności

·         uzyskanie lepszego samopoczucia

·         chęć nawiązania kontaktów

·         nieśmiałość

·         kompleksy

·         moda

 

Branie środków uzależniających jest sygnałem problemów ucznia, z którymi on nie daje sobie rady, jak np.:

·         brak porozumienia w domu,

·         brak wiary w siebie,

·         kłopoty z nauką,

·         niepowodzenia z pierwszą miłością

itp.

 

 

 

Problemy, z którymi borykają się dzieci i młodzież

 

·         trudności w kontaktach z rówieśnikami

o       poczucie osamotnienia

o       poczucie nieakceptacji przez grupę rówieśniczą

o       brak przyjaciół

o       ucieczka od kontaktów

o       częste sytuacje konfliktowe

 

·         niezadowolenie z kontaktów rodzinnych

o       konflikty

o       niemożność porozumienia się w podstawowych sprawach

o       brak poczucia oparcia psychicznego i zrozumienia ze strony rodziców

o       uczucie niechęci do innych

o       uczucie nienawiści do innych

 

·         trudności i niepowodzenia w szkole

o       niesatysfakcjonujące wyniki w nauce

o       złe samopoczucie w szkolnych grupach rówieśniczych

o       konflikty z nauczycielami

 

·         zaburzenia życia emocjonalnego

o       wysoki poziom lęku

o       wysoki poziom napięcia psychicznego

o       niezrównoważenie emocjonalne

o       obniżone poczucie sensu życia

o       myśli samobójcze

 

Narkomania – „choroba złej adaptacji” (WHO)

 

9 sposobów wyjaśnienia etiologii narkomanii

Może ona być:

·         objawem zaburzeń charakteru (tzw. nerwicowa reakcja ucieczki)

·         wyrazem zahamowań polegających na przyjemności w lekceważeniu norm i obyczajów społ.

·         próbą leczenia się samemu ze złego samopoczucia psychicznego związanego z procesem dojrzewania psychicznego i biologicznego, trudnymi sytuacjami, chorobami itp.

·         środkiem zapewniającym akceptację społeczną w subkulturze

·         przejawem buntu przeciwko uznanym i powszechnie akceptowanym wartościom

·         wyuczoną formą zachowania

·         wynikiem presji społeczno-kulturowej

·         objawem zaburzeń metabolicznych związanych z nadużywaniem środków odurzających

·         kombinacją ww. czynników

 

 

 

 

Osoby dojrzałe emocjonalnie z niedorozwiniętym systemem wewnętrznej kontroli:

·         mają wygórowane wymagania

·         oczekują w życiu natychmiastowego spełnienia swych potrzeb

·         dysproporcja między ambicjami i celami a możliwościami i realnymi osiągnięciami

·         są bierne w stosunkach z innymi ludźmi

·         nie nawiązują głębszych więzi uczuciowych

·         mają niską tolerancję na lęk i frustrację

·         odznaczają się małą umiejętnością kształtowania dojrzałych mechanizmów obronnych (reagują np. agresją, ucieczką)

 

Dodatkowe zagrożenie – funkcjonująca opinia o nieszkodliwości narkotyków, a przecież NIE MA NIESZKODLIWYCH SUBSTANCJI UZALEŻNIAJĄCYCH.

 

Narkotyki

·         marihuana

o       powoduje zmiany nastrojów

o       zmienia kontakt z ludźmi

o       powoduje zespół amotywacji, apatię, niechęć do działania

o       czasem – lęki, halucynacje

o       może wywołać ciężką psychozę reaktywną

§         lęki – do kilku lub nawet kilkunastu godzin, mogą wracać po przerwie, nawet bez palenia w tym czasie

 

·         amfetamina

o       wywołuje uczucie siły, optymizmu, pobudzenia psychicznego i ruchowego

o       zwiększa aktywność

o       poprawia nastrój

o       zwiększa popęd płciowy

o       wzmaga agresję, psychozy, urojenia

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin