05-2004_77_80 silniki elektr w praktyce.pdf

(155 KB) Pobierz
32691747 UNPDF
K U  R S
Silniki elektryczne w praktyce
elektronika, czêæ 6
Silniki pr¹du zmiennego
Zmiana kierunku
obrotów
Najczêciej kierunek obro-
tów jest wymuszony przez
konstrukcjê silnika i nie jest
mo¿liwa jego zmiana. Wyj¹tek
stanowi¹ silniki kondensatoro-
we z jednakowymi uzwojenia-
mi A i B. W takim silniku
zmiana kierunku obrotów po-
lega na prze³¹czeniu konden-
satora z uzwojenia B do A.
Mo¿na to zrealizowaæ przy
pomocy dwóch przekaników
mechanicznych lub pó³prze-
wodnikowych ( rys. 41 ). Kieru-
nek obrotów silnika zale¿y od
tego, czy zwarty jest styk S1
czy S2 (oczywicie trzeba
zadbaæ aby nigdy nie by³y
zwarte oba styki jednocze-
nie). Podobny sposób zmiany
kierunku obrotów jest stoso-
wany w silnikach napêdu bêb-
na pralek automatycznych.
Kontynuujemy prezentacjê zagadnieñ zwi¹zanych ze sterowaniem
silników zmiennopr¹dowych, przedstawimy tak¿e podstawowe
informacje o falownikach, które s¹ obecnie najbardziej efektywnym
narzêdziem do sterowania prac¹ silników tego typu.
W silnikach asynchronicz-
nych 3-fazowych zmiana kie-
runku wymaga prze³¹czenia
kolejnoci faz, zwykle jest re-
alizowana przy pomocy stycz-
ników lub prze³¹czników me-
chanicznych.
50% obrotów znamiono-
wych. Dalsze zmniejszanie
obrotów spowoduje zatrzy-
manie silnika.
- Moment obrotowy zmniejsza
siê wraz ze spadkiem napiêcia.
- Stabilnoæ obrotów jest nie-
najlepsza - zale¿y od zmian
obci¹¿enia. Bez obci¹¿enia
efekt regulacji zanika.
- Przy starcie pod obci¹¿e-
niem konieczny jest rozruch
z pe³nym napiêciem zasila-
nia, potem dopiero mo¿na
je zmniejszyæ do uzyskania
po¿¹danych obrotów.
- Niektóre silniki reaguj¹ na
sterowanie fazowe g³onym
i nieprzyjemnym buczeniem.
Zjawisko to jest trudne do
usuniêcia, poniewa¿ zale¿y
od technologii produkcji sil-
nika (sztywnoæ konstrukcji,
sposób impregnacji uzwojeñ
i blach stojana).
- Napiêciowa metoda regulacji
doæ dobrze sprawdza siê
w przypadku silników konden-
satorowych, nieco gorzej dla
silników ze zwart¹ faz¹ rozru-
chow¹, natomiast praktycznie
nie nadaje siê do silników
z uzwojeniem rozruchowym.
Pomimo wymienionych
wad, jest to czêsto stosowany
sposób regulacji ze wzglêdu
na swoj¹ prostotê. Na przy-
k³ad polski producent silników
- firma Besel oferuje konden-
satorowe silniki 1-fazowe
przystosowane do napiêciowej
regulacji obrotów (seria SSg,
SSh).Do budowy sterownika
fazowego doskonale nadaje siê
uk³ad U2008B firmy TEMIC.
Schemat aplikacyjny uk³adu
jest przedstawiony na rys. 42 .
Elementy R1, D1, C1 zapew-
niaj¹ zasilanie uk³adu - we-
wnêtrzny stabilizator ustala
napiêcie -Vs (wyprowadzenie
5) na poziomie -14 V. Obroty
silnika reguluje siê poprzez
zmianê napiêcia na wyprowa-
dzeniu 3 (potencjometrem P1).
Napiêcie to mo¿e siê zmieniaæ
w zakresie od -9 V (maksymal-
ny k¹t wyzwalania triaka =
minimum obrotów) do -2 V
(minimalny k¹t wyzwalania =
maksimum obrotów). K¹t wy-
zwalania
Regulacja prêdkoci
obrotowej
Naj³atwiejsza do zrealizowa-
nia jest regulacja poprzez
zmianê polizgu silników jed-
nofazowych. Wykorzystywana
jest tutaj zale¿noæ polizgu od
obci¹¿enia i napiêcia zasilania
silnika. Obni¿enie wartoci na-
piêcia przy niezmiennym ob-
ci¹¿eniu spowoduje wzrost po-
lizgu i zmniejszenie obrotów
silnika. Do regulacji napiêcia
najczêciej wykorzystuje siê
uk³ady ze sterowaniem fazo-
wym triaka - takie same jak
do regulacji obrotów silnika
uniwersalnego komutatorowego.
Niestety taki sposób regulacji
ma wiele wad i ograniczeñ:
- Zastosowanie jest ograniczo-
ne do sta³ych obci¹¿eñ
(wentylatory, ma³e pompy
wodne), nie nadaje siê do
silników startuj¹cych pod
du¿ym obci¹¿eniem.
- Zakres regulacji jest ograni-
czony - mo¿na uzyskaæ do
max odpowiadaj¹cy
minimum obrotów reguluje siê
potencjometrem R8. W uk³adzie
U2008B jest doskonale rozwi¹-
zane wyzwalanie triaka: uk³ad
monitoruje pr¹d triaka (po-
przez pomiar napiêcia bramko-
wego) i daje impuls bramkowy
dopiero po wykryciu zaniku
pr¹du. Je¿eli triak nie za³¹czy³
siê, to uk³ad kontroli pr¹du
Rys. 41
Elektronika Praktyczna 5/2004
77
a
32691747.018.png 32691747.019.png
K U  R S
powoduje wygenerowanie ko-
lejnych impulsów bramkowych.
Poza tym U2008B ma dodat-
kowe uk³ady stabilizacji obro-
tów silnika przy zmianach na-
piêcia sieci (wyprowadzenie 7)
i zmianach obci¹¿enia. Kontro-
lê pr¹du obci¹¿enia realizuje
wyprowadzenie 1 poprzez po-
miar spadku napiêcia na R6.
Wiêksze obci¹¿enie silnika po-
woduje wzrost poboru pr¹du,
uk³ad regulacji reaguje zmniej-
szeniem k¹ta wyzwalania - co
przeciwdzia³a spadkowi obro-
tów. Dodatkowo zapewnione
jest wy¿sze napiêcie zasilania
w momencie rozruchu silnika.
W przypadku sterowania silni-
kiem indukcyjnym nale¿y do-
braæ parametry uk³adu regula-
cji pr¹du do konkretnego sil-
nika - poprzez zmianê warto-
ci R6 i R10.
Silniki z podwójnym
uzwojeniem
Je¿eli konieczna jest praca
silnika z dwiema ró¿nymi
prêdkociami obrotowymi, to
mo¿na wykonaæ silnik z dwo-
ma kompletami uzwojeñ
o ró¿nej liczbie biegunów.
Rys. 42
Przyk³adem mog¹ byæ silniki
stosowane w starszych mode-
lach pralek automatycznych
( rys. 43 ). Uzwojenia A i B s¹
8-biegunowe (350 obr./min.)
a uzwojenia C i D s¹ 2-biegu-
nowe (2800 obr./min.). Styki
S1 i S2 uruchamiaj¹ tryb
prania, a styk S3 - wirowanie.
dy D1 i d³awika L. Pamiêtaj-
my, ¿e przy kluczowaniu im-
pulsowym obci¹¿eñ indukcyj-
nych wystêpuje tzw. faza re-
generacyjna, kiedy energia sa-
moindukcji jest zwracana do
ród³a zasilania. Kondensator
C pe³ni rolê filtra prostownika,
ale tak¿e przejmuje t¹ energiê
za porednictwem diody D1.
D³awik L pe³ni rolê filtra
ograniczaj¹cego zak³ócenia.
Schemat na rys. 45 jest bar-
dzo uproszczony, rzeczywiste
uk³ady falowników zawieraj¹
wiele dodatkowych elementów
zabezpieczaj¹cych przed prze-
piêciami, ograniczaj¹cych
pr¹d w stanach nieustalonych
itp. Je¿eli z uk³adu z rys. 45
usuniemy 2 diody z prostowni-
ka i 2 tranzystory wyjciowe,
to uzyskamy uk³ad falownika
1-fazowego.
Kszta³towanie sinusoidal-
nego przebiegu pr¹du w uzwo-
jeniach silnika uzyskuje siê
za pomoc¹ modulacji impul-
sowej PWM. Uzwojenia silni-
ka dzia³aj¹ jako filtr dolno-
przepustowy LR wyg³adzaj¹-
cy przebieg pr¹du. Zasadê
kszta³towania pr¹du w uzwoje-
niach ilustruje rys. 46 .
Rzeczywisty kszta³t obwiedni
krzywej pr¹du nie jest ideal-
n¹ sinusoid¹, w najprostszych
falownikach wykres pr¹du ma
kszta³t zbli¿ony do trapezu
i jest formowany z kilku im-
pulsów.
Falowniki - zasada
dzia³ania
Falowniki umo¿liwiaj¹ re-
gulacjê prêdkoci obrotowej in-
dukcyjnych silników asynchro-
nicznych poprzez zmianê czês-
totliwoci napiêcia zasilaj¹cego.
Schemat blokowy najprostszego
falownika jest przedstawiony
na rys. 44 , realizacja prak-
tyczna stopni mocy - na rys.
45 . Stopieñ wyjciowy stano-
wi¹ trzy uk³ady pó³mostkowe
z tranzystorami IGBT, zasilaj¹-
ce impulsowo uzwojenia silni-
ka. Stopieñ poredni DC sk³a-
da siê z kondensatora C, dio-
Rys. 43
78
Elektronika Praktyczna 5/2004
32691747.020.png 32691747.021.png 32691747.001.png 32691747.002.png 32691747.003.png 32691747.004.png 32691747.005.png 32691747.006.png 32691747.007.png 32691747.008.png 32691747.009.png
K U  R S
Rys. 44
tuda i czêstotliwoæ obwiedni
pr¹du z  rys. 46 . Nie jest
trudno zaprojektowaæ uk³ad
z mikrokontrolerem do stero-
wania szecioma tranzystora-
mi, znacznie wiêkszym prob-
lemem jest napisanie odpo-
wiedniego oprogramowania.
Na razie rzadko spotyka siê
amatorskie konstrukcje fa-
lowników, jednak nied³ugo
mo¿e siê to zmieniæ ze wzglê-
du na gwa³towny wzrost za-
potrzebowania na tanie falow-
niki do sprzêtu AGD. Powsta-
j¹ ju¿ pierwsze klocki do
budowy falowników:
- IRAMS10UP60A (Internatio-
nal Rectifier) - zintegrowa-
ny stopieñ wyjciowy, z³o-
¿ony z 6 tranzystorów IGBT
oraz logiki steruj¹cej i uk³a-
dów pomocniczych (zabez-
pieczenia, pomiar pr¹du).
Szeæ wejæ steruj¹cych
mo¿na pod³¹czyæ bezpored-
nio do mikrokontrolera.
- PIC18F2539 (Microchip) -
mikrokontroler specjalnie
zaprojektowany do sterowa-
nia obrotami 1-fazowego sil-
nika indukcyjnego. Zawiera
2 generatory PWM oraz pro-
cedury sterowania nimi, do-
Falownik U/f
Pobór pr¹du przez silnik
indukcyjny mo¿na w przybli-
¿eniu okreliæ wzorem I=U/Z
, gdzie Z jest impedancj¹ sil-
nika w okrelonych warunkach
pracy. Niestety impedancja
Z jest proporcjonalna do czês-
totliwoci, czyli przy zacho-
waniu sta³ej wartoci napiêcia
zasilaj¹cego U silnik bêdzie
pobiera³ bardzo du¿y pr¹d
przy niskich czêstotliwociach.
Przy wysokich czêstotliwo-
ciach pr¹d bêdzie bardzo
ma³y i silnik nie rozwinie pe³-
nej mocy. Widzimy ju¿ pier-
wsze ograniczenie falowników:
je¿eli silnik jest przystosowa-
ny do napiêcia 230 V, to
przy pomocy falownika (zasi-
lanego wyprostowanym napiê-
ciem 230 V) mo¿na tylko
zmniejszaæ jego obroty. Zwiêk-
szenie obrotów powy¿ej nomi-
nalnych wi¹¿e siê ze spad-
kiem mocy i momentu obroto-
wego. Przy zmniejszaniu obro-
tów nale¿y zmniejszaæ ampli-
tudê napiêcia zasilaj¹cego
U proporcjonalnie do zmniej-
szania czêstotliwoci f. Uk³ad
pracuj¹cy wed³ug powy¿szej
zasady jest nazywany falowni-
kiem ze sta³ym stosunkiem U/
f. Wspó³czynnik wype³nienia
impulsów steruj¹cych tranzys-
torami stopnia wyjciowego
z rys. 45 musi zmieniaæ
siê w taki sposób, aby ka¿dej
prêdkoci obrotowej silnika
odpowiada³a w³aciwa ampli-
Rys. 45
Elektronika Praktyczna 5/2004
79
32691747.010.png 32691747.011.png 32691747.012.png 32691747.013.png
K U  R S
nika te¿ mo¿e siê zmieniaæ
w szerokich granicach. Wad
tych jest pozbawiony falownik
ze sterowaniem wektorowym
rys. 47 . Czujniki obrotów
silnika oraz chwilowego pr¹du
uzwojeñ dostarczaj¹ pe³nej in-
formacji o aktualnych warun-
kach pracy. Kontroler dokonu-
je analizy wektorowej sk³ado-
wych pr¹du i tak dobiera ob-
wiedniê i czêstotliwoæ pr¹du
w uzwojeniach, aby w ka¿dej
chwili zapewniæ optymalne
warunki pracy silnika. Dziêki
temu mo¿liwe jest p³ynne
rozpêdzanie i hamowanie sil-
nika z uwzglêdnieniem bez-
w³adnoci napêdu oraz stabi-
lizacja prêdkoci obrotowej
przy zmianach obci¹¿enia.
W napêdach du¿ej mocy istot-
na jest tak¿e optymalizacja
zu¿ycia energii elektrycznej
poprzez utrzymywanie mo¿li-
wie najwy¿szego wspó³czynni-
ka mocy cos
Rys. 47
Rys. 46
den lub kilka cyfrowych por-
tów we/wy, umo¿liwiaj¹cych
pracê w sieciach transmisji
danych, konfigurowanie falow-
nika do okrelonych potrzeb,
wspó³pracê ze sterownikami
PLC.
u¿ywana, spotyka siê asyn-
chronous motor , cage motor
lub po prostu AC motor . Naj-
gorzej jest z  brushless motor ,
bo mo¿e tu chodziæ o ka¿dy
rodzaj silnika nie zawieraj¹ce-
go szczotek. Nawet je¿eli jest
brushless AC motor , to mamy
wybór: silnik asynchroniczny,
synchroniczny, przemys³owy
silnik serwo AC z wiruj¹cym
magnesem.
Kondensator rozruchowy -
konsekwentnie jest tak nazy-
wany po polsku i po angiels-
ku: motor starting capacitor .
Nie ma znaczenia, ¿e w kon-
kretnym silniku jest on kon-
densatorem pracy - po prostu
ta grupa towarowa kondensa-
torów tak siê nazywa.
Jacek Przepiórkowski
stêpne z poziomu kompila-
tora C jako predefiniowane
funkcje API.
Zamiast s³owniczka -
pu³apki jêzykowe
Wszystkie sterowniki opi-
sywane w poprzednich czê-
ciach artyku³u mo¿na by³o
umieciæ w grupie motor dri-
ver , ale nie dotyczy to falow-
ników. Angielskim odpowied-
nikiem falownika jest AC Mo-
tor Inverter .
Sporo problemów dostar-
cza nazewnictwo silników in-
dukcyjnych: nazwa AC in-
duction motor jest rzadko
Falownik wektorowy
Opisany powy¿ej falownik
nie potrafi korygowaæ warun-
ków pracy silnika przy roz-
pêdzaniu, hamowaniu i zmia-
nach obci¹¿enia. Mo¿na prze-
widywaæ, ¿e w niektórych sy-
tuacjach wspó³czynnik mocy
silnika bêdzie bardzo nieko-
rzystny, poza tym polizg sil-
. Realizacja ste-
rowania wektorowego wymaga
zastosowania szybkich proce-
sorów DSP z bardzo rozbudo-
wanym oprogramowaniem. Fa-
lowniki stosowane w automa-
tyce przemys³owej maj¹ je-
80
Elektronika Praktyczna 5/2004
f
32691747.014.png 32691747.015.png 32691747.016.png 32691747.017.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin