Wizja kariery zawodowej absolwentów wydziału elektrycznego.pdf

(1153 KB) Pobierz
720194936 UNPDF
KSZTAŁCENIE ELEKTRYKÓW
Wizja kariery zawodowej absolwentów wydziału elektrycznego
Grzegorz Kosobudzki, Monika Kosobudzka
Pojęcie kariery jest wieloznaczne – występuje w różnych
kontekstach i może oznaczać funkcjonujące w danym
społeczeństwie modele życiowego sukcesu ukierunkowujące
ludzkie działania. Kariera jest najczęściej kojarzona
z sukcesem zawodowym. Kariera zawodowa to kolejne
zdobywanie coraz wyższych stanowisk (kariera pionowa)
lub specjalizacji (kariera pozioma).
wymienione informacje zostały zebrane także w celu ulepszania,
podnoszenia jakości kształcenia oraz związanych z tym ewentual-
nych modyikacji metod i programów nauczania.
badania sondażowe są najlepszą dostępną metodą dla tych badaczy,
którzy chcą zbierać oryginalne dane, w celu opisywania populacji
zbyt dużej, aby obserwować ją bezpośrednio. Dzięki starannemu
doborowi losowemu otrzymuje się grupę respondentów, co do któ-
rych można założyć, że odzwierciedlają cechy szerszej populacji,
natomiast starannie skonstruowane kwestionariusze dostarczają da-
nych w tej samej formie [2, 3].
w dzisiejszej karierze zawodowej liczy się głównie szybkość
przestawiania się na nowy styl działania – elastyczność i poliwa-
lencja – zgoda na liczne, czasem trudne do pogodzenia wartości
i brak zdecydowanej preferencji dla którejkolwiek z nich. umiejęt-
ność swobodnego poruszania się w każdym środowisku, otwarcie
na świat, łatwość nawiązywania i zrywania kontaktów ważniejsze
są wielokroć od nabytej wiedzy i umiejętności. brak elastyczności
i mocne przekonania stanowczo wyszły z mody.
w tej sytuacji niesłychanie trudno jest planować karierę zawodo-
wą (życiową), a jednak skazani jesteśmy na ustawiczne wybieranie.
Decyzje o wykształceniu, małżeństwie, pracy nie tylko mogą, ale
muszą być podejmowane. Decyzje wymagają zarówno w sferze
prywatnej, jak i zawodowej, szczególnego planowania i dopasowy-
wania. Może nie tyle planowania kariery, ale releksyjnego konstru-
owania i rekonstruowania. Droga rozwoju zawodowego nie dąży do
jednego celu – cele są ruchome.
Metoda sondażu może być zastosowana szczególnie w celu po-
znania opinii i przekonań respondentów na tematy interesujące
badacza. Metoda sondażu jest przydatna w badaniach postaw, mo-
tywów i zainteresowań osób badanych czy też zasobu posiadanych
przez nich wiadomości o badanym zjawisku, procesie, zdarzeniu.
w badaniach zastosowano anonimową ankietę audytoryjną (śro-
dowiskową) zawierającą pytania, na które respondenci musieli
udzielić odpowiedzi pisemnych. Dzięki anonimowości ankiety,
badani odpowiadali raczej otwarcie i szczerze. Dlatego autorzy
uważają, że anonimowe kwestionariusze bardzo dobrze nadają
się szczególnie do badań nad zagadnieniami wymagającymi oso-
bistych wyznań dotyczących spraw często drażliwych czy wręcz
intymnych.
Problematyka i cele badań
Poznanie wizji, strategii myślenia absolwentów szkół wyższych
na temat własnej kariery zawodowej (drogi życiowej) pozwala le-
piej i dokładniej opisać jej orientację przyszłościową oraz cele, pla-
ny i postawy życiowe. Może być przydatne również w poradnictwie
edukacyjno-zawodowym dla młodych ludzi – zarówno indywidual-
nym, jak i w pracy z grupą (cele poznawcze) oraz do udoskonalania
programów studiów i dostosowywania ich do zmieniającej się rze-
czywistości. Na podstawie badań można również opracować teore-
tyczny model wizji przyszłej kariery absolwentów (cel teoretyczny)
oraz zbiór praktycznych wskazówek, porad – mówiących o tym, jak
osiągnąć karierę, jak radzić sobie na rynku pracy we współczesnym
świecie (cel praktyczny).
Głównymi celami przeprowadzonych badań było poznanie:
– wizji kariery zawodowej absolwentów wydziału elektrycznego,
– modelu kariery zawodowej preferowanej przez absolwentów,
– oceny wystawionej uczelni przez absolwentów w zakresie przy-
gotowania do zawodu,
– nastawienia absolwentów do wiedzy i jej poszerzania,
– wartości preferowanych przez absolwentów.
Charakterystyka respondentów
Osoby ankietowane to studenci V roku wydziału elektrycznego
Politechniki wrocławskiej. badania przeprowadzono w czerwcu,
wiec uzasadnione jest nazywanie studentów absolwentami. łącznie
zbadano 131 osób.
w badaniach brali udział absolwenci następujących kierunków
studiów: elektrotechnika (43%), automatyka i robotyka (57%).
w badaniu udział wzięło 128 mężczyzn i 3 kobiety. większość
respondentów to osoby stanu wolnego (92%). zdecydowana
większość (81%) to osoby pochodzące z miasta. wszystkie oso-
by biorące udział w badaniu kończą studia w systemie dzien-
nym.
Prezentacja wyników badań
Opinia absolwentów o wiedzy otrzymanej w czasie studiów
Połowa z ankietowanych jest jedynie częściowo zadowolona
z ukończonych studiów. w uzasadnieniu większość absolwentów
stwierdza, że zbyt mało czasu poświęca się na ciekawe i bardzo
przydatne zajęcia praktyczne, a zbyt dużo jest niepotrzebnych za-
jęć teoretycznych. całkowicie niezadowolonych ze studiów jest 2%
badanych, tutaj najczęściej podawaną przyczyną jest nietrafny bądź
przypadkowy wybór studiów. zadowolonych z ukończonego kie-
runku jest 48% respondentów.
Dr inż. Grzegorz Kosobudzki – Instytut Maszyn, Napędów i Pomiarów
Elektrycznych Politechniki Wrocławskiej
mgr inż. Monika Kosobudzka – Zespół Szkół w Miękini
48
Rok LXXVI 2008 nr 2
720194936.022.png 720194936.023.png
KSZTAŁCENIE ELEKTRYKÓW
Odpowiedzi ankietowanych na pytanie „ Jak oceniasz wyniesione
ze studiów przygotowanie do pracy zawodowej ?” wskazują, że ab-
solwenci najwyżej oceniają teoretyczne przygotowanie do zawodu,
które wynoszą z uczelni, zaś dość słabo oceniane są inne dziedzi-
ny, takie jak praktyka, rozwiązywanie problemów zawodowych itp.
z powyższych danych wynika, że w opinii absolwentów programy
nauczania powinny umożliwić studentom więcej zajęć praktycznych
(laboratoria, projekty), przydatnych w późniejszej pracy zawodo-
wej. z drugiej strony, uczelnia/wydział nie jest w stanie prowadzić
zajęć obejmujących szeroki zakres branż elektrotechniki, automaty-
ki, robotyki, elektroniki.
szczegółową ocenę wyniesionego ze studiów przygotowania do
pracy przedstawiono na rysunku 1 i w tabeli. w tabeli przedsta-
wiono też dane mówiące o tym, jaki procent badanych przypisywał
daną ocenę konkretnej dziedzinie – średnia ocen znajduje się na
rysunku 1.
większość (74%) ankietowanych absolwentów czuje się gotowa
do wkroczenia na rynek pracy, ale zaskakujący jest fakt, że aż 26%
młodych ludzi, którzy ukończyli studia, uważa że jeszcze nie jest
gotowa do zaistnienia na rynku pracy. Prawdopodobnie ma to zwią-
zek z niepewnością własnych umiejętności w dziedzinie praktyki,
kierowaniu zespołem, rozwiązywaniu sytuacji konliktowych i prob-
lemów zawodowych. sytuacja ta może zostać zmieniona przez roz-
szerzenie programów nauczania o większą liczbę zajęć praktycznych
oraz kursów z dziedzin słabo ocenianych przez ankietowanych.
Aktywność zawodowa absolwentów w czasie studiów
większość absolwentów uczestniczyła w różnego rodzaju formach
aktywności zawodowej w czasie studiów. ankietowani absolwenci
są bardzo aktywni i kreatywni. uczestniczyli w praktykach w kra-
ju (70%), pracowali dorywczo (71%), w czasie wakacji wyjeżdżali
do pracy za granicą (30%), pracowali również w pełnym wymiarze
czasu pracy (7%), co wiązało się z ogromnym wysiłkiem i poświę-
ceniem.
Rys. 2. Formy aktywności zawodowej podejmowanej w czasie studiów
każdemu studentowi zależy na karierze, dlatego warto wpisać do
cV nawet najmniejsze doświadczenie, ponieważ pracodawcy łaska-
wym okiem patrzą na kogoś, kto był na stypendium, odbył staż, pra-
cował w czasie studiów i zdobył cenne doświadczenie zawodowe.
Rys. 1. Ocena wyniesionego ze studiów
przygotowania do pracy zawodowej (średnia ocen)
Sposób zdobywania doświadczenia zawodowego po studiach
absolwenci doświadczenie zawodowe pragną zdobywać podej-
mując stałą pracę, ale również staże (60%) i praktyki (60%). Nie
cieszy się zainteresowaniem absolwentów wolontariat (5%) i pro-
wadzenie własnej działalności gospodarczej (19%).
Dzisiejszy absolwent doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że wy-
kształcenie jakie zdobył, to nie wszystko. co więcej – to za mało, by
być wartościowym, kompetentnym i cenionym pracownikiem.
studia stanowią bazę w poszukiwaniu pracy, ale nie stanowią już
wartości samej w sobie i nie dają na ogół specjalistycznych umie-
jętności potrzebnych do zdobycia i wykonywania atrakcyjnej pracy,
na miarę własnych ambicji i potrzeb. Dlatego też niemalże wszyscy
respondenci (93%) pragną się dokształcać, poszerzać swoje kwalii-
kacje i doskonalić umiejętności.
Ocena wyniesionego ze studiów przygotowania do pracy zawodowej
Ocena
teoria
Praktyka
kierowanie
zespołem
Rozwiązywanie
sytuacji
konliktowych
Rozwiązywanie
problemów
zawodowych
Przygotowanie
przewyższa potrzeby
irmy
brak oceny
0,0%
0,0%
0,8%
0,8%
2,3%
15,3%
Niedostateczna
0,0%
13,7%
9,2%
10,7%
5,3%
19,8%
mierna
0,0%
22,9%
24,4%
17,6%
11,5%
19,1%
Dostateczna
13,0%
38,2%
27,5%
22,9%
26,0%
22,1%
dobra
49,6%
20,6%
26,0%
30,5%
38,9%
16,8%
bardzo dobra
32,1%
4,6%
9,9%
12,2%
14,5%
4,6%
celująca
5,3%
0,0%
2,3%
5,3%
1,5%
1,5%
Rok LXXVI 2008 nr 2
49
720194936.024.png 720194936.025.png 720194936.001.png 720194936.002.png 720194936.003.png
KSZTAŁCENIE ELEKTRYKÓW
Duży procent badanych zamierza rozpocząć studia podyplomowe
(27%) lub drugi kierunek studiów (22%). są też tacy, którzy wybie-
rają karierę naukową, deklarując rozpoczęcie studiów doktoranckich
(11%). wielu ankietowanych zamierza poszerzać lub już poszerza
swoje kwaliikacje, uczestnicząc w kursach języków obcych (76%),
w kursach programowania (15%), innych kursach dokształcających,
specjalistycznych (np. na kwaliikacje zawodowe eksploatacji sieci
elektrycznych, tzw. uprawnienia seP – 48%).
wynagrodzenia (np. samochód, telefon – 2%) czy układami w ir-
mie (3%). Okazuje się, że absolwenci nie zadowalają się „pierwszą,
lepszą” pracą. są ambitni i poszukują interesującej pracy – nie tylko
dającej pieniądze, ale również umożliwiającej ciągły rozwój i dobre
samopoczucie.
Wizja kariery
Jednym z kluczowych pytań, które zadano badanym, to „ Jak wy-
obrażasz sobie swoją przyszłą karierę zawodową ?” z odpowiedzi
udzielonych przez respondentów wynika, jaki model kariery zawo-
dowej preferują absolwenci wydziału elektrycznego. Model z po-
ziomą ścieżką rozwoju zawodowego, czyli angażowanie się w licz-
ne projekty, wymagające przystosowania, elastyczności i ciągłego
podnoszenia swoich kwaliikacji wybrało 42% badanych. Model
spełniania życiowych marzeń, realizowania własnych pasji wybrało
34% ankietowanych. tradycyjny (pionowy) model kariery zawodo-
wej, tzn. wspinanie się po szczeblach – zdobywanie coraz wyższych
stanowisk – wybrało 24% badanych.
Na podstawie otrzymanych danych można zauważyć fakt, że dzi-
siaj młodzi ludzie wchodzący na rynek pracy odchodzą od tradycyj-
nego modelu kariery zawodowej, tzn. wspinania się po szczeblach
na coraz wyższe stanowiska. Nie obce jest im życie pełne epizo-
dów, krótkich kadrów, przemijających faktów, wymagające ciągłej
zmiany, przystosowania, elastyczności, chęci do działania, uczenia
się, doskonalenia swoich umiejętności, a wszystko po to, aby móc
sprostać wymaganiom licznych, ciągle nowych projektów, w które
się angażują.
Rys. 3. sposoby poszerzenia kwaliikacji przez absolwentów
badani wykazują również zainteresowanie szkoleniami z zakre-
su umiejętności interpersonalnych, tzn. komunikacją (46%), krea-
tywnością (33%), kierowaniem zespołem (42%), autoprezentacją
(35%), asertywnością (17%), negocjacjami (42%). wyniki świadczą
o tym, że ankietowani zdają sobie sprawę z tego, że nabycie i dosko-
nalenie umiejętności interpersonalnych jest bardzo ważne i stanowi
uzupełnienie wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych wy-
korzystywanych w życiu i pracy zawodowej.
Poszukiwanie dobrej pracy to bardzo żmudne i trudne zajęcie, wy-
magające od każdego absolwenta dużo wytrwałości, wiary w siebie,
chęci i zaangażowania. wielu respondentów na pytanie o receptę
na sukces, w którym mogli wybrać tylko jedną odpowiedź, uzna-
ło że „dobre chęci” (36%) oraz „wiara w siebie” (28%) prowadzą
do zamierzonego celu. Mniej liczni twierdzą, że receptą na sukces
są: „bycie pewnym siebie” (15%) oraz „układy i znajomości” (9%).
Pozostałe odpowiedzi znajdują się na rysunku 4. każda z wymienia-
nych cech wydaje się pożądana w poszukiwaniu pracy i osiągnięciu
sukcesu w karierze zawodowej.
interesujące mogą być odpowiedzi na powyższe pytanie udziela-
ne przez osoby w wieku przedemerytalnym i emerytów. czy odpo-
wiedź „ najważniejsze to chcieć ” także byłaby najczęstsza? szerzej
zagadnienia edukacji całożyciowej omawiane są w [4, 5, 6].
Przy podejmowaniu pracy zawodowej według badanych należy kie-
rować się możliwością rozwoju zawodowego (68%), wysokością
wynagrodzenia (64%) oraz dobrą atmosferą w irmie (42%). te trzy
kryteria zostały wybrane przez największą liczbę respondentów.
Dużą popularnością w wyborze cieszyły się również: prestiż ir-
my (37%), praca zgodna z wykształceniem (35%), ciekawa praca,
umożliwiająca rozwój i samorealizację (30%). znacznie mniej osób
przy podejmowaniu pracy kieruje się atrakcyjnym programem szko-
leń (14%), chęcią pozostania w mieście, w którym ukończyło studia
(13%), względami rodzinnymi (4%), atrakcyjnymi dodatkami do
Rys. 4. Recepta na sukces
Respondenci twierdzą także, że kolejnym, bardzo ważnym czynni-
kiem wpływającym na karierę zawodową, jest życie rodzinne. aż 66%
osób twierdzi, że życie rodzinne ogranicza możliwości robienia kariery,
31% uważa, że sprzyja karierze, a 3% sądzi, że uniemożliwia robienie
kariery. Młodzi ludzie – zafascynowani pędem życia, robieniem karie-
ry, samorealizacją – mają świadomość, że założenie rodziny, posiadanie
dzieci, trud związany z ich wychowywaniem itp. utrudniają robienie
kariery. Posiadanie rodziny wiąże się z odpowiedzialnością i ogromną
ilością obowiązków, które ograniczają możliwości zawodowe.
Pogląd na temat wpływu życia rodzinnego na karierę zawodo-
wą nie zależy od płci. Rozkład odpowiedzi na powyższe pytanie
w sondażu przeprowadzonym w 2006 roku, w którym 52% ankie-
towanych to kobiety [6], jest prawie identyczny (dla 67% rodzina
ogranicza karierę, 31% – sprzyja, 2% – uniemożliwia).
50
Rok LXXVI 2008 nr 2
720194936.004.png 720194936.005.png 720194936.006.png 720194936.007.png 720194936.008.png 720194936.009.png 720194936.010.png 720194936.011.png 720194936.012.png 720194936.013.png
KSZTAŁCENIE
Podsumowanie
z przeprowadzonych analiz wyła-
nia się obraz absolwenta zaangażo-
wanego w poszukiwanie ciekawej
pracy, dającej możliwości samorea-
lizacji. absolwenta gotowego podjąć
wyzwania, niebojącego się zmian,
niepewności jutra. Obraz człowieka
pełnego zapału i chęci do poszukiwa-
nia swojej drogi, ceniącego zarówno
wartości, pracę, jak i karierę zawodo-
wą. z badań wynika, że absolwenci
przy wyborze zawodu, pracy kierują
się głównie własnymi zainteresowa-
niami, wewnętrznymi przekonaniami,
że w czymś mogą być dobrzy, najlep-
si, oryginalni – inni niż pozostali.
absolwenci są gotowi do wkrocze-
nia na rynek pracy, pomimo niskiej
oceny swoich umiejętności prak-
tycznych, które otrzymali w czasie
studiów. wierzą w osiągnięcie suk-
cesu. Pewność siebie wynika z dużej
wiedzy teoretycznej, ogólnej, która
umożliwia łatwe i szybkie wdrożenie
absolwenta do pracy i daje elastycz-
ność na rynku pracy. absolwenci
chcą zdobywać doświadczenie w cza-
sie pracy zawodowej oraz planują po-
wrót na uczelnię – na studia podyplo-
mowe oraz doktoranckie.
Przeprowadzone badania mogą być
przydatne władzom uczelni/wydziału
w skutecznej rekrutacji na studia po-
dyplomowe o proilach odpowiadają-
cych wymaganiom człowieka wspi-
nającego się po szczeblach kariery
zawodowej.
LIteratura
[1] wojtasik M.: Releksyjne konstruowa-
nie kariery życiowej w ponowoczesnej
codzienności. Teraźniejszość – Człowiek
– Edukacja 2003 numer specjalny
[2] babbie e.: badania społeczne w praktyce,
pWn, Warszawa 2003
[3] łobocki: Metody i techniki badań peda-
gogicznych. Oicyna wydawnicza impuls,
kraków 2000
[4] kargul J.: Obszary pozaformalnej i niefor-
malnej edukacji dorosłych. Przesłanki do
budowy teorii edukacji całożyciowej. wy-
dawnictwo Dswe, wrocław 2001
[5] Malewski M.: edukacja dorosłych w poję-
ciowym zgiełku. Próba rekonstrukcji zmie-
niającej się racjonalności andragogiki. Te-
raźniejszość – Człowiek – Edukacja 2001
nr 2
[6] kosobudzka M.: wizja kariery zawodowej
absolwentów wrocławskich uczelni. Praca
magisterska, Dolnośląska szkoła wyższa
edukacji towarzystwa wiedzy Powszech-
nej we wrocławiu, 2006
720194936.014.png 720194936.015.png 720194936.016.png 720194936.017.png 720194936.018.png 720194936.019.png 720194936.020.png 720194936.021.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin