karnawał na wesoło(1).pdf

(28 KB) Pobierz
Microsoft Word - Publikacja.rtf
wietlicowych "Karnawał na
wesoło" prowadzonych przez Iren
ęć
ś
ę
Wawrze
ń
czyk
Gimnazjum nr 1 w Strawczynie
I. Wst
ę
p
lana i zorganizowana
zabawa karnawałowa daje mo ż liwo ść doskonałej rozrywki. Zaj ę cia maj ą
aktywizowa ć uczestników ta ń cem, piosenk ą , muzyk ą , wspóln ą zabaw ą .
Przyst ę puj ą c do pracy nad scenariuszem uwzgl ę dniam to, i ż grupy cechuje
wielostronno ść , zmienno ść zainteresowa ń , nasilona potrzeb ą działa ń i sytuacji o
charakterze zabawowym. Scenariusz uwzgl
ś
ę
dnia ró
ż
norodne i cz
ę
sto zmieniaj
ą
ce
si ę formy: muzyka, taniec, ś piew, wspólne zabawy.
Przygotowuj ą c scenariusz chciałam uzyska ć nast ę puj ą ce cele:
skiej
u ś wiadomi ć , ż e społeczno ść ś wietlicowa tworzy jedn ą rodzin ę
dostarczy ć kulturalnej rozrywki poprzez ś miech i rado ść
zapewni ć ciekawe sp ę dzanie czasu wolnego uczniów w czasie ferii
zimowych
pogł
ę
bi
ć
wi
ę
zi kole
ż
e
ń
ci
pokonywa ć l ę k przed wyst ą pieniem publicznym
wzmocni
ć
poczucia warto
ś
II. Przygotowanie do zaj ęć "Karnawał na wesoło"
Zaj ę cia zaplanowałam na wtorek tj. 20 stycznia w czasie ferii zimowych.
Odby ć si ę one maj ą w ś wietlicy, aby utrzyma ć rodzinn ą atmosfer ę .
Wykorzystałam piosenki, które uczniowie znaj ą z zaj ęć ś wietlicowych. W czasie
zaj ęć uczniowie poznaj ą dodatkowo "Piosenk ę dla samotnych". Do
przeprowadzenia zaj ęć potrzebne s ą rekwizyty: arkusze szarego papieru, pisanki,
tekst piosenki, karteczki z zadaniami.
Oprawa muzyczna: płyty z nagraniami lubianymi przez uczniów (wcze
ś
niej
uzgodnione).
Scenariusz napisałam w oparciu o materiały dost ę pne w bibliotece
szkolnej i strony internetowe.
Scenariusz zaj
. W ś wietlicy przebywaj ą uczniowie z ró ż nych grup wiekowych. Przy
ustalaniu scenariusza nale ż y bra ć pod uwag ę ż ne zainteresowania i poziom
intelektualny uczestników. Dobrze zaplanowana, przemy
III Scenariusz zaj ęć ,,Karnawał na wesoło"
I. Powitanie. Zabawa ze ś piewem ,,Pingwin".
Uczniowie ś piewaj ą i wykonuj ą czynno ś ci zgodnie ze słowami piosenki
Jak przyjemnie
Jak wesoło
W pingwina bawi ć si ę
Raz noga lewa, raz noga prawa Do
przodu, do tyłu i raz, dwa, trzy
wiczenie "Wprawki pantomimiczne"
Przebieg : Uczniowie losuj ą karteczki z dan ą sytuacj ą l maj ą J ą
improwizowa ć , np.
Ć
- Przechodzenie przez strumyk po kamieniach a
- Podnoszenie ci ęż arów
- Zawi ą zywanie krawata
- Przeprowadzenie operacji chirurgicznej
- Wyrywanie z ę ba
- Nawlekanie igły
- Niesienie tacy ze szklankami pełnymi wody a-
- Budowanie domku z kart
- W spinanie na skał
ę
- Dekorowanie tortu
Uczestnicy kolejno improwizuj
ą
, a grupa ma odgadn
ąć
, o jak
ą
sytuacj
ę
chodzi.
4. Zabawa "Jestem gwiazd
ą
' .
de z nich kolejno przechodzi przez jego
ś rodek, owacyjnie witane przez pozostałych członków grupy. Ć wiczenie ko ń czy
si ę rundk ą :
Kiedy musz ę wyj ść na ś rodek klasy, czuj ę si ę ......... ?
ą
si
ę
w szpaler. Ka
ż
5. Ć wiczenia ruchowe z elementami pantomimy - uczniowie chodz ą po sali
poruszaj ą c si ę zgodnie z instrukcj ą prowadz ą cego.
c po kamieniach
- Idziemy d ź wigaj ą c na plecach worek ziemniaków a
- Idziemy jak słonie
- Idziemy jak roboty
- Ta ń czymy w balecie "Jezioro łab ę dzie"
ą
2.
Uczniowie ustawiaj
- Idziemy skacz
- Jeste ś mał ą piłeczk ą
- Jeste ś ż ab ą
- Jeste ś drzewem na silnym .wietrze
6.Zabawa z piosenk
ą
Rozmowa na temat: Co czujesz, kiedy jeste ś sam w domu?
Prowadz
ą
cy podaje lekarstwo na samotno
ść
: "Piosenk
ę
dla samotnych"
Kiedy jeste ś sam,
Kiedy jeste ś sam,
Za
ś
piewaj piosenk
ę
(3x klaszczemy w dłonie, 3x w dłonie s
ą
siada)
Kiedy jeste ś sam,
Kiedy jeste ś sam,
Piosenk ę nu ć
Ref: Piosenk ę o kotku, (klaszczemy na zmian ę w dłonie s ą siada, w swoje
dłonie, Co mruczał na płotku uderzamy dło
ń
mi o uda, uderzamy w dłonie
s ą siada)
7. Zaproszenie uczniów do swobodnej zabawy ruchowej przy spokojnej muzyce
z płyt. Po zabawie, w której uczniowie bawili si ę na swój sposób, proponujemy
wspólne zaj ę cie.
8. Zabawa ,,Ludzik"
Prowadz ą ce rozdaj ą uczestnikom zaj ęć po kartce papieru oraz pokazuj ą ,
jak wydrze ć z nich "ludzika". Na ś rodku wydzieranki ka ż dy wpisuje swoje imi ę ,
a nast ę pnie to, co lubi robi ć , je ść itp. (w odpowiednim miejscu ludzika). Gdy
wszyscy uko ń cz ą prac ę , przekazuj ą sobie "ludziki", aby koledzy i kole ż anki
dopisali swoje imiona przy czynno
ś
ciach, które te
ż
lubi
ą
wykonywa
ć
.
9. Wspólne zabawy ze ś piewem
Ty ś wesoły i to wiesz, kla ś nij te ż . (klaszczemy 2x)
Ty
wesoły i to wiesz i pokaza
ć
nam to chcesz, kla
ś
nij te
ż
. . (klaszczemy
. (tupiemy 2x)
Ty ś wesoły i to wiesz i pokaza ć nam to chcesz, tupnij te ż . (tupiemy 2x)
Ty ś wesoły i to wiesz, krzyknij te ż . (ooo)
Ty ś wesoły i to wiesz i pokaza ć nam to chcesz, krzyknij te ż . (ooo)
.(ooo)
ś
wesoły i to wiesz, tupnij te
ż
10. Zabawa ,,Dłonie"
Ka ż dy z uczestników zaj ęć obrysowuje na kartce papieru swoj ą dło ń i podchodzi
kolejno do kolegów i kole
ż
anek. Uczniowie wpisuj
ą
na kartk
ę
jedn
ą
ś
2x) Ty
pozytywn ą cech ę danej osoby. Nast ę pnie redaguj ą list ę cech pojawiaj ą cych si ę
najcz ęś ciej - s ą to zalety charakteryzuj ą ce cał ą grup ę .
11. Wspólna zabawa przy rytmach muzyki.
12. Zako ń czenie zaj ęć - wspólny ś piew ,,Piosenki dla samotnych".
Bibliografia:
Socjoterapia, pod red. Katarzyny Sawickiej, Warszawa 1999. 2.
Scenariusze na cały rok, pod red. El ż biety Doroszkiewicz i Krystyny
Staszewskiej, Kielce 1995.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin