Jestem_roslinka_-_6_latki.doc

(32 KB) Pobierz

GRUPA: 6 – LATKI – JESTEM ROŚLINKĄ

 

 

TEMATYKA: Metaforyczny sposób komunikacji jako niezwykła metoda

 

w nauczaniu i wychowaniu dzieci.

 

 

CEL OGÓLNY: Wprowadzenie dziecka w świat wartości uniwersalnych; dobra

 

prawda, miłość, piękno poprzez przeżywanie tych wartości, pomoc

 

w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „Ja”.

 

 

CEL POŚREDNI: Dziecko potrafi wyobrazić sobie dźwięki, obrazy, odczucia;

 

przedstawić przeżycia w różnych formach wypowiedzi -

 

plastycznej, muzycznej, ruchowej; szanować i kochać świat roślin.

 

 

CELE OPERACYJNE: Dzieci potrafią nazwać rośliny, o których mowa była w

 

wierszu,

 

potrafią podzielić rośliny na grupy: kwiaty, drzewa, warzywa,,

 

trawy, zioła; potrafią poruszać się w rytm muzyki, przedstawić

 

ruchem określoną roślinę; potrafią wczuć się w przydzieloną rolę

 

roślinki, przedstawić sposób jej zachowania w różnych warunkach,

 

gdy wyrasta z nasiona, wieje wiatr, świeci słońce i ogrzewa ją,

 

siada na niej motyl; potrafią narysować wyobrażoną przez siebie

 

roślinę; potrafią podjąć samodzielną decyzję dotyczącą tego, gdzie

 

się zasadzić jako roślinka; potrafią określić i pokazać swoje

 

odczucia.

 

 

 

 

 

 

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

 

1. Powitanie; Dzieci witają się śpiewając „dzień dobry”, na melodię podaną przez nauczycielkę, która zaprasza je do zabawy: „ kto chce się dzisiaj z nami pobawić, może razem z nami zaśpiewać piosenkę pt. „ Czarodziej”, którą lubicie śpiewać.

 

2. Odkrycie tematu zajęcia. Dzieci słuchają wiersza M. Niemyckiego „Świat roślin”, recytowanego i ilustrowanego obrazkami: fiołków, maków, drzew, trawy, warzyw, ziół (rumianku, szałwii) przez nauczycielkę, odpowiadają na pytania dotyczące treści wiersza: Czy pamiętacie, o jakich roślinach była mowa w wierszu? Jak możemy podzielić te rośliny?

 

ŚWIAT ROŚLIN

 

Świat jest piękny dziwów pełen,

 

Wyjdź więc z domu prosto w zieleń,

 

Spójrz uważnie dookoła,

 

Niech przyroda cię zawoła,

 

Niech zapachną fiołki, maki,

 

Niech cię kwiat zadziwi jakiś,

 

W sadzie drzewa niech ci szumią,

 

Niech twe kroki trawy tłumią,

 

A w ogrodzie schyl się chwilę

 

Popatrz, warzyw rośnie tyle!!

 

W polu naciesz się ziołami...

 

A gdy zostaniemy sami,

 

Zamknij oczy, pomyśl, pomarz

 

Jaka piękna jest przyroda.

 

3. Improwizacja ruchowa przy muzyce P. Czajkowskiego „Walc kwiatów”. Dzieci tańczą przy dźwiękach muzyki klasycznej, w czasie przerwy w muzyce zamieniają się w roślinę pokazaną przez nauczycielkę na obrazku ( ilustracje: kwiat, trawa, drzewo).

 

4. Opowiadanie nauczycielki – pobudzenie wyobraźni. N- lka wprowadza dzieci w nastrój zajęcia. Dzieci zajmują wygodne miejsca z wolną przestrzenią wokół siebie. Nauczycielka opowiada dzieciom spokojnym głosem o tym, że dzieci są maleńkimi ziarenkami – nasionkami – pobudza wyobraźnię dzieci wg Anny Porębskiej: „Zamknijcie oczy. Wyobraźcie sobie, że jesteście maleńkim ziarenkiem – nasionkiem, ktoś umieścił je w ziemi, a teraz dba o nas, dostarcza wody, dba o światło i ciepło. Nasionko zaczyna kiełkować, a następnie do góry wyrasta delikatna łodyżka, a w ziemię wypuszczają korzenie. Z ziarenka zaczyna wyrastać roślina. Tylko ty wiesz, jaka to roślina. Przyjrzyj się dokładnie. Teraz rośnie i ogląda świat wokół siebie. Jest jeszcze młoda, lecz wciąż rośnie. Wypuszcza młode listki i kolejne łodyżki.... Być może wyrosły wśród nas kwiaty ogrodowe lub polne, a może młode drzewka. Przyjrzyjcie się, jak wygląda ta roślina, jakie ma kolory? Poczujcie, jakie są jej listki: mocne czy delikatne? Możecie już otworzyć oczy.

 

5. Drama – „Ja to roślina” Pokażcie ruchem waszych rąk, nóg, głów, co się dzieje z roślinką, gdy wyrasta z nasionka. Na roślinkę, która jest już duża wieje silny wiatr. Pokażcie, co się z nią dzieje. Po chwili pada deszcz. Co czujesz? I znów zajaśniało słoneczko. Wygrzewacie w jego ciepłych promykach swoje listki. Cieszycie się? Przyleciał do was motyl i siada na listku. Trochę łaskocze, poruszając delikatnymi skrzydełkami, lecz po chwili odlatuje. Czy chcesz opowiedzieć o swoich wrażeniach?

 

6. Praca plastyczna – malarskie przedstawienie dziecięcych przeżyć. Nauczycielka proponuje narysować wyobrażoną roślinkę.

 

7. Wystawa prac. Dzieci zawieszają na sznurku swoje prace i przypinają je klamerkami do bielizny. Dzieci, które mają ochotę, wypowiadają się na temat swojej pracy. Nauczycielka obserwuje zachowanie dzieci, czy są zadowolone, czy smutne, czy z łatwością wykonały ćwiczenie.

 

8. Zabawa „ Rośnie roślinka”. Dzieci siedzą pod ścianą. Na dźwięk trójkąta, pojawiający się w niewielkich odstępach czasu, kolejno każde dziecko wstaje i wybiera miejsce w dowolnym punkcie sali, w którym „zasadza się jak roślinka”. Nauczyciel nie sugeruje miejsca czy formy realizacji zadania. Ćwiczenie to ujawnia stosunki panujące w grupie.

 

9. Podsumowanie dnia – ewaluacja. Dzieci otrzymują kartki z listkami. Spośród wszystkich listków zaznaczają ten, który najlepiej pokazuje ich uczucia.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin