Sprawdzian-przepisy kulinarne.doc

(75 KB) Pobierz
BAZA DANYCH

BAZA  DANYCH

PRZEPISY KULINARNE

Celem zadania jest przygotowanie programu umożliwiającego prowadzenie książki kucharskiej.  Wprowadzanie, modyfikowanie  i  wyszukiwanie przepisów kulinarnych.

1.       Otwórz program do  obsługi  bazy  danych (MS ACCESS).

2.       Na  podstawie  podanego  niżej  schematu  utwórz  strukturę  bazy  danych,  składającą  się  z następujących  tabelek i pól: Składniki (Id Składnika, Nazwa składnika, Porcja, Kaloryczność),  Przepisy (Id Przepisu, Nazwa, Id kategorii, Opis, Wegetariańska), Składniki Przepisu (Id Składnika przepisu, Id Składnika, Id Przepisu, Ilość),  Kategorie (Id Kategorii, Nazwa kategorii).  Tabele  te  należy  tworzyć w  Widoku  projekt  i  określić  im  odpowiednie  typy.

3.       Na podstawie podanego niżej  schematu utwórz również  relacje  między tymi tabelami,  wymusić  między  nimi  więzy  integralności.

 

 

4.       Wprowadzić przykładowe  dane  zaczynając  od tabeli Kategorie (np. Zupy,  Dania, Ciasta, Napoje, Inne),  następnie tabela Składniki (np. jajko, mleko, mąka, olej, masło, dżem)  i  tabela  Przepisy i  Składniki  tych  przepisów (np. jajecznica, naleśniki).

5.       Zmień typ danych dla pola Id Kategorii  w tabeli Przepisy na kreator odnośników,  który  pobiera  wartości z  tabeli Kategorie.

6.       Wykonaj  interfejs graficzny  bazy  danych  czyli formularze.

Za pomocą  kreatora  formularzy utwórz następujące formularze:

Ø      Przepisy-formularz kolumnowy,  zawierający  wszystkie pola  z  tabeli Przepisy (Id przepisu-pole tekstowe, Nazwa-pole tekstowe, Id kategorii-pole kombi-powiązane z tabelą kategorie, opis-pole tekstowe, wegetariańska-pole wyboru, składniki- podfomularz powiązany z tabelą składniki przepisu);

Ø      Kategorie- formularz kolumnowy, w którym będzie można dodawać kategorie potraw  i  będzie pobierał dane  z  tabeli Kategorie;

Ø      Składniki- formularz tabelaryczny pokazujące  wszystkie  składniki wprowadzone do bazy  danych i  umożliwiający  dodawanie tych  składników.

Za pomocą widoku  projekt utwórz formularz:

Ø      Panel  główny:  na którym  znajdą się przyciski  otwierające  powyższe  formularze  oraz  w stopce  funkcję  podającą  aktualną  datę,   a  w  nagłówku  napis  „KSIĄŻKA KUCHARSKA”.  Formularz  umieść  w  autostarcie,  tak  aby  po  otwarciu  bazy  otwierany  był  automatycznie  ten  formularz.

7.       Sprawdź teraz  funkcjonalność  swoich  formularzy,  czy  można  łatwo  za  ich  pomocą  wprowadzać, modyfikować  i  przeglądać dane.

8.       Wykonaj raport  na którym  znajdą  się wszystkie  przepisy z  Twojej  bazy  danych i  produkty potrzebne do  ich  wykonania.

9.       Wykonaj kwerendę,  na której  znajdą się  wszystkie przepisy  z  Twojej  bazy  danych pokazującą  następujące pola:  Nazwa przepisu z  tabeli PrzepisyKategorie  do  jakich  można  je  zaliczyć z  tabeli Kategorie i  kaloryczność potrawy policzona  na podstawie pól Ilość  z  Tabeli „Składniki przepisu” i  Kaloryczność z tabeli  „Składniki”.

10.   Zamień  wszystkie  przepisy  z  kategorii   Inne  na  kategorię Rozmaitości.

11.   Zapisz  i  zamknij  Bazę  Danych.

12.   Na pulpicie  umieść  skrót  do  książki kucharskiej.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin