Egzamin próbny do modułu 5
Aby zaliczyć egzamin należy udzielić 75% poprawnych odpowiedzi. Czyli uzyskać 24 punkty. Maksymalnie można uzyskać 32 punkty
1. Odpowiedz na następujące pytania, zaznacz poprawną odpowiedź (tylko jedna odpowiedź jest poprawna): [4pkt]
Pytanie 1
Które z pojęć wymienionych poniżej nie jest związane z organizacją danych w bazie w danych?
a. pole
b. tabela
c. rekord
d. liczba
Pytanie 2
Klucz podstawowy umożliwia:
a. otwarcie aplikacji bazy danych
b. zablokowanie dostępu do bazy danych
c. jednoznaczną identyfikację pojedynczych rekordów
d. wprowadzenie wartości do pola tabeli
Pytanie 3
Powiązanie tabel w bazie danych umożliwia:
a. wyświetlanie danych znajdujących się w innych plikach
b. wyświetlanie zawartości pojedynczej tabeli
c. efektywniejsze wykonywanie operacji matematycznych
d. jednoczesne wyświetlanie danych znajdujących się w różnych tabelach
Pytanie 4
Zmiana rozmiaru pola z 40 do 20 znaków spowoduje:
a. wpisanie 20 słów w polu
b. wpisanie maksymalnie 20 znaków w polu
c. wpisanie więcej niż 40 znaków w polu
d. zmniejszenie rozmiaru czcionki wyświetlania danych w polu z 40 do 20
2. Otworzyć plik bazy danych Biblioteka znajdujący się na dysku roboczym [1pkt]
3. W bazie danych Biblioteka utworzyć nową tabelę zawierającą trzy pola o właściwościach przedstawionych poniżej [2 pkt]
Nazwa pola
Typ danych
Rozmiar i format pola
ID autora
Tekst
7
Nazwisko
45
Imię
20
4. Utworzyć w tabeli klucz podstawowy oparty na polu ID autora (1 pkt)
5. Zapisać tabelę pod nazwą Autorzy. (1 pkt)
6. Wstawić nowe rekordy danych do tabeli Autorzy wykorzystując dane przedstawione poniżej. Zamknąć tabelę Autorzy. (1 pkt)
0003438
Konopka
Jan
6013334
Pawelec
Piotr
7. Otworzyć tabelę Książki i dodać nowe pole o właściwościach przedstawionych poniżej. Nowe pole należy wstawić przed polem Rok wydania. Zapisać wprowadzone zmiany i zamknąć tabelę Książki. [1 pkt]
8. Otworzyć tabelę Wypożyczający i ustawić szerokość wszystkich kolumn wyświetlania tak, by wszystkie dane były widoczne. Zapisać wprowadzone zmiany. [1 pkt]
9. W tabeli Wypożyczający odszukać osobę o nazwisku Banaś i w polu Region wpisać wartość Lublin. Zapisać wprowadzone zmiany i zamknąć tabelę Wypożyczający. [1 pkt]
10. Otworzyć tabelę Wypożyczenia. Zmodyfikować pole Data wypożyczenia tak, by oprócz numeru dnia wyświetlana była również nazwa miesiąca oraz rok w postaci czterech cyfr. Zapisać wprowadzone zmiany i zamknąć tabelę Wypożyczenia. [1 pkt]
11. Utworzyć relację typu jeden-do-wielu między tabelami Książki i Autorzy, wykorzystując do tego celu pole ID autora. [1 pkt]
12. Zdefiniować więzy integralności dla relacji utworzonej między tabelami Książki i Autorzy. [1 pkt]
13. Usunąć tabelę Pracownicy. [1 pkt]
14. Otworzyć tabelę Wypożyczający i posortować rosnąco jej zawartość według pola Miasto. Zapisać wprowadzone zmiany i zamknąć tabelę Wypożyczający. [1 pkt]
15. Wykorzystując tabele Książki i Wypożyczenia utworzyć kwerendę wyświetlającą wszystkie informacje o wypożyczeniach książek, które mają identyfikator (ID książki) równy 1 lub 5. Posortować wyświetlane dane według identyfikatora książki. Zapisać kwerendę pod nazwą Wypożycz15. Zamknąć kwerendę Wypożycz15. [1 pkt]
16. Wykorzystując tabelę Wypożyczający utworzyć kwerendę wyświetlającą dane z kolumn ID wypożyczający, Nazwisko i Imię. Wybrać tylko te osoby, które mieszkają w regionie Warszawa. Zapisać kwerendę pod nazwą Region. [1 pkt]
17. Zmodyfikować kwerendę Region wstawiając za kolumną Imię kolumnę Miasto. Zapisać kwerendę pod nazwą Region 2. [1 pkt]
18. Wydrukować rezultat wykonania kwerendy Region 2 na dostępnej drukarce lub do pliku region.prn (na dysku roboczym). Zamknąć kwerendę Region 2. [1 pkt]
19. Usunąć kwerendę Anulowanie. [1 pkt]
20. Wykorzystując tabelę Wypożyczający, utworzyć formularz przedstawiający dane z pól ID wypożyczającego, Imię, Nazwisko i Miasto (przyjąć domyślne ustawienia definicji formularza). Zapisać formularz pod nazwą Klienci Form. [1 pkt]
21. W formularzu Klienci Form wstawić w nagłówku tekst Ewidencja wypożyczających. Tekst powinien być napisany czcionką 16, pogrubiony, w kolorze zielonym. Zapisać wprowadzone zmiany i zamknąć formularz Klienci Form. [1 pkt]
22. Utworzyć raport prezentujący dane ze wszystkich pól kwerendy Tytuły, pogrupowane według pola Tytuł oraz posortowane według pola Data wypożyczenia. Zapisać raport pod nazwą Tytuły Rap. Zamknąć raport ...
ropuszka1