Józef Baka - Edmunt Kotarski.txt

(6 KB) Pobierz
      J�zef BAKA
      Prof.  dr hab. Edmund Kotarski

      Urodzi� si� 18 marca 1707 (ewent. 1706) na Bia�orusi w rodzinie 
      szlacheckiej. Wst�pi� do zakonu jezuit�w, kszta�ci� si� w Akademii 
      Wile�skiej. W uczelni tej wyk�ada� p�niej retoryk�, wcze�niej uczy� w 
      szko�ach jezuickich. Ponad dwadzie�cia  lat pracowa� po�r�d ludu 
      wiejskiego Litwy i Bia�orusi. Ufundowa� plac�wk� misyjn� zwana Missio 
      Bakana. W 1773 roku Akademia nada�a mu tytu� doktora teologii. Pod koniec 
      �ycia osiad� w Wilnie, w domu profesor�w przy ko�ciele �w. Kazimierza, 
      gdzie by� kaznodziej� Bractwa Dobrej �mierci. Cieszy� si� s�aw� dobrego 
      oratora. Zmar� 2 czerwca w Warszawie w 1780 roku.
      Jest autorem zbioru modlitw, medytacji i przestr�g przed �mierci� wydanego 
      w 1766 roku w Wilnie. Zbi�r sk�ada si� z dw�ch cz�ci: z Uwag rzeczy 
      ostatecznych i z�o�ci grzechowej oraz z Uwag �mierci niechybnej. Cz�� 
      pierwsza, po�wi�cona  tematyce grzechu, pokuty, �mierci, S�du Bo�ego, 
      kary, ma charakter refleksyjno-modlitewny. Cz�� druga nawi�zuje do 
      �redniowiecznej tradycji ta�c�w �mierci. Zawartym w wierszach obu cz�ci 
      wizerunkiem okrutnej �mierci rz�dzi groteska, czarny humor, a obrazem 
      rzeczywisto�ci - poetyka �wiata na opak, rodem z folkloru i literatury 
      sowizdrzalskiej. Baka nie cofa si� przed skrajnie makabrycznym 
      ukonkretnieniem  wyobra�e� mortalistycznych i eschatologicznych, 
      brutalizacj� i trywializacj� kresu �ycia, przed okropno�ci� otwartego 
      grobu, rozk�adu cia�a i degradacj� materialnego otoczenia cz�owieka. 
      Ekspresywne obrazy n�dzy �wiata -"�mieciska", cz�owieka - worka gnoju, 
      zwierz�t budz�cych przestrach i obrzydzenie demaskuj� iluzj� szcz�cia 
      ziemskiego. Intencj� poety jest wywo�anie w czytelniku wstrz�su duchowego 
      i sk�onienie do religijnej odnowy.
      Baka doskonale si� orientowa� w zachowaniach ludzi swojej epoki, w ich 
      zwyczajach, zaj�ciach, przyjemno�ciach i modzie. W Uwagach utrwali� 
      popularne gry, zabawy, zagadki, pos�ugiwa� si� przys�owiami i zwrotami 
      przys�owiowymi, j�zykiem  rubasznym, dosadnym, szyderczym,  niewolnym od 
      kolokwializm�w i wulgaryzm�w; nie stroni� od koncept�w, dwuznaczno�ci, 
      gier j�zykowych, kalambur�w. Nagromadzenie rzeczownik�w i czasownik�w, 
      mnogo�� wyraz�w jednosylabowych, tok wersowy, przypominaj�cy dzieci�c� 
      wyliczank�, unaoczniaj� niszcz�cy wszystko czas i ruch ku �mierci.
      Imaginacja Baki, obrazowanie i j�zyk Uwag sta�y si� �r�d�em inspiracji dla 
      wielu tw�rc�w: Jaros�awa Marka Rymkiewicza, Mirona Bia�oszewskiego, 
      Stanis�awa Grochowiaka, Jerzego Harasymowicza, ks. Jana Twardowskiego. W 
      latach dziewi��dziesi�tych ustanowiono Nagrod� poetyck� im. ks. J�zefa 
      Baki.J�zef Baka was born to a noble family in Belarus on 18 March 1707 
      (possibly 1706). He joined the Order of Jesuits, and studied at the 
      Vilnius Academy. He later lectured in rhetoric at the Academy, and before 
      that had taught in various Jesuit schools. He worked among the people from 
      the countryside of Lithuania and Belarus for over twenty years. Baka 
      founded a missionary institution called Missio Bakana. In 1773 he was 
      awarded the degree of Doctor of Theology by the Academy. Towards the end 
      of his life he settled in Vilnius, in the professors’ house by the Church 
      of St Kazimierz, where he was a preacher of the Brotherhood of a Good 
      Death. He was considered a good orator. He died on 2 June 1780 in Warsaw.
      He was the author of a collection of prayers, meditations and warnings 
      before death, published in Vilnius in 1766. It consists of two parts: 
      Uwagi rzeczy ostatecznych i z�o�ci grzechowej ("Comments On Final Things 
      and Sinful Anger") and Uwagi �mierci niechybnej ("Comments On Certain 
      Death"). The first part, devoted to the themes of sin, repentance, death, 
      the Day of Judgement and punishment, is of a reflective and prayer-like 
      character. The second part refers to the medieval tradition of the Dance 
      of Death (danse macabre). In both parts, the picture of cruel death is 
      ruled by grotesque and black humour, and the picture of reality by the 
      poetics of the world turned upside down, originating in folklore and 
      roguish literature. Baka does not hesitate to paint an extremely tangible 
      picture of mortal and eschatological ideas, to brutalise and trivialise 
      the end of life, to show the horrors of the open grave, the bodily decay 
      and degradation of the material surroundings of man. Expressive pictures 
      of misery: the world as a "rubbish dump", man as a "sack of manure", scary 
      and disgusting animals, expose the illusion of earthly happiness. The 
      poet’s intention is to shock the reader spiritually and to persuade him to 
      experience religious restoration.
      Baka was aware of the behaviour of the people of his epoch, their customs, 
      occupations, pleasures and fashion. He recorded popular games, plays and 
      riddles in Uwagi, used proverbs, coarse, crude and sneering language full 
      of colloquial and vulgar expressions. He never avoided concepts, 
      double-entendres, linguistic games or puns. The accumulation of nouns and 
      verbs, the multitude of one-syllable words and the verse similar to 
      childhood counting-out rhymes all point to the destructiveness of time and 
      the movement towards death.
      Baka’s imagination and the illustrative language of Uwagi became the 
      source of inspiration for numerous writers: Jaros�aw Marek Rymkiewicz, 
      Miron Bia�oszewski, Stanis�aw Grochowiak, Jerzy Harasymowicz, Father Jan 
      Twardowski. In the 1990s a Father J�zef Baka Poetry Prize was established. 

      BIBLIOGRAFIA - BIBLIOGRAPHY
      - Baka J., Uwagi, oprac., komentarz i pos�owie A. Czy� i A. Nawarecki, 
      Lublin 2000.
      - Nawarecki A., Czarny karnawa�. "Uwagi �mierci niechybnej" ksi�dza Baki - 
      poetyka tekstu i paradoksy recepcji, Wroc�aw 1991.
      - Prejs M., Poezja p�nego baroku. G��wne kierunki przemian, Warszawa 
1989.
            UWAGI �MIERCI NIECHYBNEJ I INNE WIERSZE
            BIOGRAMY


            WIRTUALNA BIBLIOTEKA LITERATURY POLSKIEJ
            VIRTUAL LIBRARY OF POLISH LITERATURE







OPRACOWANIE: MAREK ADAMIEC
Zgłoś jeśli naruszono regulamin