r[1][1].7 - organ prowadz+cy postępowanie administracyjn e.doc

(169 KB) Pobierz

KPA – ROZDZIAŁ VII: ORGAN PROWADZĄCY POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE

 

ORGAN PROWADZĄCY POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE

ZDOLNOŚĆ PRAWNA ORGANÓW ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ

§         jest zespół przesłanek decydujących o zdolności do podejmowania czynności proceso­wych w postępowaniu administracyjnym

§         zdolność prawną organów administracji publicznej wyznaczają normy prawa procesowego.

§         wyróżnia się ogólną i szczególną kompetencję organów administracji publicznej

û        Ogólna kompetencja to zdolność prawna organów administrujących do załatwienia spraw administracyjnych w danym układzie postępowania

û        kompetencja szcze­gólna to zdolność prawna organów administrujących do załatwienia konkretnej sprawy administracyjnej w określonym układzie postępowania

KOMPETENCJA OGÓLNA ORGANÓW ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ

§         Kompetencję ogólną organów administracji publicznej ustanawia art. 1 pkt 1 i 2 k.p.a.

Kompetencję ogólną do prowadzenia postępowania administracyjnego mają:

1.     organy administracji rządowej.

1)     ministrowie

§         Prezes Rady Ministrów i wiceprezesi Rady Ministrów pełniący funkcję ministra kierującego określonym działem administracji rządowej

§         ministrowie kierujący określonym działem administracji rządowej

§         przewodniczący komitetów wchodzących w skład Rady Ministrów

§         kierownicy centralnych urzędów administracji podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Prezesa Rady Ministrów lub właściwego ministra

2)     terenowe organy administracji rządowej.

§         wojewodowie à

§         w województwie wojewodzie przysługuje do­mniemanie kompetencji w zakresie administracji rządowej w województwie; go kompetencji wojewody należą wszystkie sprawy z zakresu administracji rządowej w województwie, niezastrzeżone na rzecz innych organów tej administracji

§         działający pod zwierzchnictwem wojewody kierownicy zespolonych służb, inspekcji i straży prowadzący postępowanie administracyjne w imieniu wojewody lub we własnym imieniu

§         organy administracji niezespolonej

2.     organy jednostek samorządu terytorialnego

§         organy gminy, powiatu, województwa, związków gmin

§         organy związków powiatów,

§         wójtowie, burmistrze (prezydenci miast),

§         starości, marszałkowie województw

§         kierownicy służb, inspekcji  straży działający w imieniu wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starosty lub marszałka województwa

§         samorządowe kolegia odwoławcze

 

Ustawa o samorządzie powiatowym i samorządzie województwa expressis verbis nie przyznaje pozycji ustrojowej organu jednostek samorządu terytorialnego staroście czy marszałkowi województwa, jednak zakres kompetencji ;   przyznanych w przepisach prawa materialnego do orzekania w sprawach admini­stracyjnych jest podstawą do ustalenia, że jest to organ administracji publicznej.

 

3.     innym organom państwowym, gdy są one powołane z mocy prawa lub na podstawie porozumień do załatwiania spraw określonych w art. 1 pkt 1 k.p.a. à np.

§         Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej à nadaje obywatelstwo polskie i wyraża zgodę na zrzecze­nie się obywatelstwa polskiego".

§         Przewodniczący Krajo­wej Rady Radiofonii i Telewizji à jest organem właściwym w sprawach koncesji

 

Na podstawie art. 5 § 2 pkt 4 k.p.a. do tych organów stosuje się przepisy k.p.a. regulujące kompetencje ministra (np. art. 150 § l, art. 157 § l, art. 161 § l) oraz przepisy k.p.a. regulujące rozwiązania szczególne, np. jednoinstancyjność postępowania (art. 127 § 3)

 

4.     inne podmioty, które na podstawie ustaw lub porozumień zostały powołane do załatwienia spraw indywidualnych w drodze decyzji.

§         okręgowe rady adwokackie à mają  kompetencje do podejmowania uchwał w sprawie wpisu na listę adwokatów oraz uchwał o skreśleniu z listy adwokatów oraz aplikantów adwokackich.

§         wojewoda na wniosek wojewódzkiego konserwatora zabytków, może powierzyć, w drodze porozumienia, prowadzenie niektórych spraw z zakresu swojej właściwo­ści. w tym wydawanie decyzji administracyjnych gminom i powiatom, a także związkom gmin i powiatów, położonych na terenie województwa". Na podstawie art. 96 ust. 3 wojewoda w drodze porozumienia, na wniosek wojewódzkiego konserwatora zabytków, może powierzyć wydawanie decyzji kierownikom in­stytucji kultury wyspecjalizowanych w opiece nad zabytkami.

 

postępowanie podatkowe:

Kompetencja ogólna do prowadzenia postępowania podatkowego w trybie unormowanym o.p. została przyznana:

1.       naczelnikowi urzędu skarbowego, naczelnikowi urzędu celnego,

2.       wójtowi, burmistrzowi (prezydentowi miasta), staroście, marszałkowi woje­wództwa,

3.       dyrektorowi izby skarbowej, dyrektorowi izby celnej jeżeli na podstawie odrębnych przepisów są organami I instancji,

4.       ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych w sprawach

§          stwier­dzenia nieważności decyzji,

§          wznowienia postępowania,

§          zmiany lub uchylenia decyzji lub

§          stwierdzenia jej wygaśnięcia — z urzędu.

Minister do spraw finansów publicznych jest właściwy w sprawach:

1)      porozumień dotyczących ustalenia cen transakcyjnych

2)      interpretacji postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz innych ratyfikowanych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podat­kowej;

3)      informacji przekazanych przez banki i spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe o założonych i zlikwidowanych rachunkach bankowych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Kompetencję ogólną do wykonywania orzeczenia administracyjnego w spra­wach indywidualnych mają zarówno organy

§         monokratyczne

§         kolegialne

 

KOMPETENCJA SZCZEGÓLNA ORGANÓW ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ

Kompetencję szczególną organów administracji publicznej wyznaczają dwie instytucje:

§         właściwość

§         wyłączenie ze sprawy

 

właściwość organów administracji publicznej

§         jest to zdolność prawna organu do rozpoznawania i rozstrzygania określonego rodzaju spraw w postępowaniu administracyjnym.

§         można wyróżnić dwa rodzaje właściwości (kryterium: podstawa nabycia)

a)     właściwość ustawową, tj. wynikającą wprost z przepisu ustawy

û        właściwość rzeczowa

û        właściwość miejscowa

û        właściwość instancyjna

b)     właściwość delegacyjną, czyli wynikającą z delegacji, a to ze względu na przekazanie danej sprawy lub czynności procesowej w sprawie jednemu organowi administracji publicznej przez drugi organ administracji publicznej

 

właściwość rzeczowa

§         jest to zdolność prawna organów administracji publicz­nej do rozpoznawania i załatwiania spraw danej kategorii.

§         w k.p.a. znajduje się odesłanie à „Właś­ciwość rzeczową ustala się według przepisów określających zakres ich działania"; w naszym systemie prawnym o właś­ciwości organu do rozpoznawania i załatwiania określonej kategorii spraw stanowią jednak nie przepisy normujące zakres działania, a przepisy prawne regulujące kompetencje, które są zawarte w ustawach o charakterze materialno-prawnym Nie można zatem ustalić właściwości rzeczowej na podstawie przepisów samej ustawy ustrojowej; à Właściwość rzeczową trzeba zatem ustalać na pod­stawie przepisów ustaw materialnoprawnych oraz tych przepisów ustaw ustrojo­wych, które dotyczą kompetencji organów administracji publicznej.

§         podstawą ustalenia właściwości rzeczowej są przepisy ustaw materialnopraw­nych

»         decyzję o ustaleniu lokalizacji drogi, na wniosek Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, wydaje wojewoda à ustawa z 10.IV.2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych

»         dodatek mieszkaniowy przyznaje, na wniosek osoby uprawnionej do dodatku mieszkaniowego, wójt, burmistrz lub prezydent miasta, w drodze decyzji administracyjnej [...] à ustawa z 21.VI.2001 r. o dodatkach mieszkaniowych

 

postępowanie podatkowe

§          artykuł 16 o.p. stanowi: „Właś­ciwość rzeczową organów podatkowych ustala się według przepisów określających zakres ich działania" à zakres działania urzędów skarbowych i izb skarbowych reguluje ustawa z 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych

ý       Do zakresu działania naczelników urzędów skarbowych należy:

1)      ustalanie lub określanie i pobór podatków oraz niepodatkowych należności budżetowych, jak również innych należności, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem podatków i należności budżetowych, których ustalenie lub określenie i pobór należy do innych organów

2)      rejestrowanie podatników oraz przyj­mowanie deklaracji podatkowych [...]

ý       Do zakresu działania dyrektorów izb skarbowych należy:

1)      nadzór nad urzędami skarbowymi

2)      rozstrzyganie w II instancji w sprawach należących w I instancji do urzędów skarbowych

3)      4) wykonywanie innych zadań określonych w odrębnych przepi­sach".

 

Przepisy o zakresie działania urzędów i izb skarbowych mogłyby być podstawą do ustalenia właściwości rzeczowej, gdyby właściwość rzeczowa była przyznana wyłącznie naczelnikom urzędów skarbowych.

Z art. 13 § l o.p. wynika, że organem podatkowym jest stosownie do właściwości też

1.       naczelnik urzędu celnego

2.       wójt

3.       burmistrz (prezydent miasta),

4.       starosta,

5.       marszałek województwa.

Dlatego też art. 5 ust. 6 i 7 ustawy o urzędach i izbach skarbowych nie stanowi samoistnej podstawy do ustalenia właściwości rzeczowej naczelnika urzędu skarbowego, jak i dyrektora izby skarbowej. Podstawę taką stanowią przepisy ustaw materialno-prawnych.

 

»         podatek od nieruchomości za rok podatkowy od osób fizycznych [...] ustala, w drodze decyzji, organ podatkowy właściwy ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania [...] à ustawa z 26.VI.1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 21 § 3 o.p.

§         od ustanowionej reguły ustalenia właściwości rzeczowej organów podatkowych Or­dynacja podatkowa wprowadza wyjątki, przyznając delegację ustawową mini­strowi do spraw finansów publicznych do określenia właściwości rzeczowej organów podatkowych (art. 22 § 6 o.p., art. 48 o.p., art. 67 § 3 o.p.) à w wykonaniu lej delegacji ustawowej Minister Finansów wydał rozporządzenie z 22 sierpnia 2005 r. w sprawie właściwości organów podatkowych29, które reguluje w rozdziale 4: „Właściwość rzeczową organów podatkowych w sprawach związanych ze stosowaniem ulg w spłacie zobowiązań podatkowych". Przy ustaleniu właściwoś­ci rzeczowej należy uwzględnić zakres zadań i terytorialny zasięg działania organów podatkowych, określonych na podstawie odrębnych przepisów o wprowa­dzeniu programów pilotażowych, o których mowa w art. 5 ust. la i l b ustawy o urzędach i izbach skarbowych (art. 15 § 2 o.p.).

§         wyznaczona przepisami ustaw materialnoprawnych właściwość organów ad­ministracji publicznej może być zmieniona w wyniku zawierania przewidzianych ustawami ustrojowymi porozumień.

§         WOJEWODA może powierzyć prowadzenie, w jego imieniu, niektórych spraw z zakresu swojej właściwości jednostkom samorządu terytorial­nego lub organom innych samorządów z obszaru województwa, a także kierow­nikom państwowych osób prawnych i innych państwowych jednostek organizacyj­nych funkcjonujących na obszarze województwa (ust. l). Powierzenie następuje na podstawie porozumienia wojewody odpowiednio z zarządem jednostki samorządu terytorialnego, właściwym organem innego samorządu lub kierownikiem państwo­wej osoby prawnej albo innej państwowej jednostki organizacyjnej, o której mowa w ust. l (ust. 2)". Porozumienie podlega ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym

»         wojewoda może zawierać porozumienia w zakresie należącym do jego właś­ciwości. Jeżeli zatem przepisy prawa materialnego przyznają kompetencję kierow­nikom służb, inspekcji, straży, np. wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowi­ska. to zawarcie takiego porozumienia dopuszczalne jest, jeżeli tak stanowi ustawa

§         GMINY mogą zawierać porozumie­nia międzygminne w sprawie powierzenia jednej z nich określonych przez nie zadań publicznych";

§         POWIAT może zawierać z organami administracji rządowej porozumienia w sprawie wykonywa­nia zadań publicznych z zakresu administracji rządowej (ust. l). Powiat może zawierać porozumienia w sprawie powierzenia zadań publicznych z jednostkami lokalnego samorządu terytorialnego, a także z województwa, na którego obszarze znajduje się terytorium powiatu (ust. 2

§         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin