626
X. Postępowanie pfzygofowawcze
$ 6. Pochodzenie
627
Poprzednio, w wersji określonej przez Komisję do spraw Reformy Prawa Karnego w 1997 r., uznano, że postępowanie przygotowawcze jest pewną całością, w której występują dwie podstawowe jego formy — śledztwo i dochodzenie zwyczajne (dochodzenie uproszczone wypadnie w tej chwili pominąć) i że dla jasności unormowań oraz w celu ułatwienia posługiwania się kodyfikacją w zasadzie wszędzie tam, gdzie jest to z merytorycznego punktu widzenia możliwe — rozwiązania prawne identyczne lub bardzo zbliżone, występujące w śledztwie i w dochodzeniu, ujmować należy we wspólnych przepisach. Dopiero zagadnienia wymykające się spod tej reguły, determinujące odrębności tych dwóch form, wiązane były w przepisach z jedną tylko z tych postaci postępowania przygotowawczego.
Obecnie punktem wyjścia i odniesienia stało się śledztwo, z nim związano zdecydowaną większość przepisów, starając się unormować je w sposób pełny; dochodzeniu poświęcono tylko nieliczne przepisy, wyrażając w nich jego odrębności. Na tym tle kluczem do odtworzenia zdecydowanej większości szczegółowych regulacji dochodzenia stal się art. 325a, według którego przepisy dotyczące śledztwa stosuje się odpowiednio do dochodzenia, jeżeli przepisy rozdziału 36a dotyczącego dochodzenia — nie stanowią inaczej.
Posłużono się więc metodą zastosowaną w pierwszej wersji obowiązującego k.p.k. do normatywnego wyrażenia dochodzenia uproszczonego jako trybu szczególnego, w uchylonym już art. 468; biorąc pod uwagę fakt, że obecne dochodzenie zwyczajne bardziej podobne jest do dawnego dochodzenia traktowanego jako postępowanie szczególne — wolno uznać, że zachodzi tu zbliżenie formy i treści. Można jednak było dodać przynajmniej formułę występującą np. w k.p.k. z 1928 r., po zmianach dokonanych w roku 1956 — mianowicie wskazać w jednym artykule wszystkie przepisy (ich numerację) dotyczące śledztwa, które stosuje się odpowiednio do dochodzenia. W ten sposób zmniejszyłyby się trudności interpretacyjne zdarzających się przepisów niejasnych oraz wątpliwości nasuwające się przy wiązaniu przepisów odnoszących się wprost do dochodzenia (rozdział 36a) i przepisów (niektórych) dotyczących śledztwa, ale odnoszących się pośrednio także do dochodzenia — w celu odtworzenia jego pełnej i szczegółowej treści (zob. niżej).
II. Artykuł 325b stanowi (§ 1), że dochodzenie prowadzi się w sprawach o przestępstwa należące do właściwości sądu rejonowego:
1) zagrożone karą nieprzekraczającą 5 lat pozbawienia wolności, z tym że
w wypadku przestępstw przeciwko mieniu tylko wówczas, gdy wartość przedmiotu przestępstwa albo szkoda wyrządzona lub grożąca nie przekracza 50 000 zł,
2) przewidziane w art. 159 i 262 § 2 k.k.,
3) przewidziane w art. 279 § 1, art. 286 § 1 i 2 oraz w art. 289 § 2 k.k., jeżeliwartość przedmiotu przestępstwa albo szkoda wyrządzona lub grożąca nieprzekracza 50 000 zł.
W myśl § 2 — spośród spraw o przestępstwa wymienione w § 1 pkt 1 nie prowadzi się dochodzenia w sprawach o przestępstwa określone w kodeksie karnym
■ ■
wart. 155, 156 §2, art. 157a§ 1, art. 164 §2, art. 165 §2, art. 168, 174 § 2, art. 175, 181-184, 186, 187, 197 § 2, art. 201, 228 § 2, art. 229 § 2, art. 230 § 2, art. 230a § 2, 231 § I i 3, art. 233 § 1 i 4, art. 234, 235, 240 § I, art. 25()a § 13, art. 258 $ I i 2. art. 265 § 1 i 3, art. 266 § 2, art. 271 § 1 i 2 oraz w rozdziałach XXXVI i XXXVII.
Powyższe brzmienie § 2 art. 325b otrzymał w ustawie z 13 czerwca 2003 r. o zmianie ustawy— Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw, D/..U. Ni 111, poz. 1061 (powoływanej dalej jako ustawa z 13 czerwca 2003 r.).
Modyfikuje ograniczająco ten katalog art. 325c, stanowiąc, że dochodzenia nie prowadzi się:
1) w stosunku do oskarżonego pozbawionego wolności w tej lub innej sprawie, chyba że zastosowano zatrzymanie lub tymczasowe aresztowanie wobec sprawcy ujętego na gorącym uczynku lub bezpośrednio potem; przepisu art. 259 § 3, w myśl którego tymczasowe aresztowanie nie może byćstosowane, jeżeli przestępstwo zagrożone jest karą pozbawienia wolnościnieprzekraczającą roku — nie stosuje się. Oznacza to, że tymczasowe aresztowanie jest możliwe również w sprawach o czyny zagrożone karą pozbawienia wolności nieprzekraczającą roku, także gdy nie wystąpiły okoliczności wskazane w art. 259 § 4;
2) jeżeli zachodzą okoliczności wymienione wart. 79 § 1, określającym niektóre sytuacje, kiedy oskarżony musi mieć obrońcę.
Podkreślić należy, że dopiero uwzględnienie przedmiotowego zakresu dochodzenia, wyznaczonego art. 325b i 325c, w związku z art. 309 pkt 4 — dopełnia zakres spraw (o występki), w których prowadzenie śledztwa jest obligatoryjne (zob. też post. SN z 30 czerwca 2004 r., I KZP 8/04, OSNKW 2004, nr 7-8, poz. 81).
III. 1. W myśl ogólnego przepisu art. 298 postępowanie przygotowawcze prowadzi prokurator, a w zakresie przewidzianym w ustawie— Policja. W wypadkach przewidzianych w ustawie uprawnienia Policji przysługują innym organom.
Artykuł 312 stanowi, że uprawnienia Policji przysługują także organom Straży Granicznej oraz Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, w zakresie ich właściwości, a nadto innym organom przewidzianym w przepisach szczególnych;
unormowanie odnosi się wprawdzie do śledztwa, ale w związku z art. 325a dotyczy także dochodzenia.
Na podstawie art. 325d Minister Sprawiedliwości wydał rozporządzenie z 13 czerwca 2003 r. w sprawie określenia organów uprawnionych obok Policji do prowadzenia dochodzeń oraz organów uprawnionych do wnoszenia i popierania oskarżenia przed sądem I instancji w sprawach podlegających rozpoznaniu w postępowaniu uproszczonym, jak również zakresu spraw zleconych tym organom (Dz.U. Nr 108, poz. 1019), ze zmianami w rozporządzeniach Ministra Sprawiedliwości z 2 czerwca 2004 r. (Dz.U. Nr 145, poz. 1543) oraz z 21 grudnia 2004 r. (Dz.U. z 2005 r. Nr 4, poz. 26).
628
X. / kapowanie przygotowawcze
§ 6. Dochodzenie
629
Według § 1 rozporządzenia w sprawach podlegających rozpoznaniu w postępowaniu uproszczonym dochodzenie, obok Policji, prowadzić mogą również:
1) organy Inspekcji Handlowej w sprawach o ujawnione przez nie w czasieprzeprowadzania kontroli przestępstwa przewidziane w art. 36 ustawyz 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów, w art. 43 ust. 1i 2 oraz art. 453 ust. 1 ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz w art. 38 ustawy z 15 grudnia2000 r. o Inspekcji Handlowej;
2) organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej w sprawach o przestępstwa określone w art. 49 ust. 1 i 2 i art. 50 ustawy z 11 maja 2001 r. o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia, w art. 14 ust. 3 ustawy z 30 marca 2001 r.
0 kosmetykach oraz w art. 34 ustawy z 11 stycznia 2001 r. o substancjach
1 preparatach chemicznych;
3) urzędy skarbowe i inspektorzy kontroli skarbowej w sprawach o przestępstwa z art. 77, 78 ust. 1 i art. 79 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości;
4) Prezes Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty w sprawach o przestępstwa określone wart. 208 ust. 1 ustawy z 16 lipca 2004 r.— Prawotelekomunikacyjne (Dz.U. Nr 171, poz. 1800 i Nr 273, poz. 2703).
Ponadto z mocy ustaw szczególnych, w zakresie ich właściwości (art. 312 pkt 2), w sprawach w tych ustawach wskazanych, uprawnienia do prowadzenia dochodzeń mają również:
— Straż Leśna Lasów Państwowych i podmioty mające uprawnienia strażników leśnych (ustawa o lasach z 28 września 1991 r., tekst jedn. Dz.U. z 2000 r.Nr 56, poz. 679 z późn. zm.);
— Państwowa Straż Łowiecka (ustawa — Prawo łowieckie z 13 października1995 r., tekst jedn. Dz.U. z 2002 r. Nr 42, poz. 372 z późn. zm.).
Pamiętać też trzeba, że w odniesieniu do przestępstw i wykroczeń skarbowych, na podstawie art. 133 i n. k.k.s. oraz w ramach właściwości w nim określonych, dochodzenie prowadzą finansowe organy dochodzenia (zob. również rozdział IV § 4 podręcznika oraz Grzegorczyk, K.k.s., s. 456 i n.).
2. Policja (i niektóre inne organy nieprokuratorskie) prowadzi zatem dochodzenie, a po nowelizacji 2003 r. także —w istotnym zakresie — śledztwo. Przypomnieć wypadnie, że w toku prac nad nowym kodeksem formułowany był postulat, aby to prokurator prowadził nie tylko śledztwo, ale również, osobiście, dochodzenie zwyczajne (chociaż mógłby powierzać je w poszczególnych sprawach Policji). Ta istotna zmiana radykalnie ograniczyłaby uprawnienia Policji i jej dotychczasową kierowniczą rolę w większości prowadzomych postępowań przygotowawczych, spotkała się jednak ze zdecydowanym sprzeciwem przede wszystkim przedstawicieli prokuratury. Podnoszono głównie jej nierealność wobec możliwości kadrowych prokuratury — ówczesnych, a także przewidywanych na bliską przyszłość — ale formułowano także inne zastrzeżenia i wątpliwości.
Wynikały one m.in. z faktu, że rosnąca przestępczość, nowe, często groźne, a jednocześnie złożone formy i skomplikowane, niekiedy brutalne sposoby popełniania przestępstw, specjalizacja i profesjonalizacja przestępców, ich międzynarodowe powiązania— wymagają koncentracji ścigania w rękach właśnie Policji, dysponu...
prawozaoczne