6452.txt

(31 KB) Pobierz
Les Giblin
     

     
  UMIEJETNOSC POSTEPOWANIA Z INNYMI

I - Rozumienie ludzi i natury ludzkiej. 

Pierwszym krokiem na drodze do coraz umiej�tniejszego obcowania z innymi, (czyli do coraz skuteczniejszego nawi�zywania pozytywnych kontakt�w mi�dzyludzkich) jest prawid�owe zrozumienie innych ludzi i ich natury. Kiedy posiadasz dobra znajomo�� natury ludzkiej i ludzi, kiedy wiesz dlaczego ludzie robi� to, co robi�, kiedy wiesz dlaczego i jak ludzie zareaguj� w okre�lonych sytuacjach - w�wczas, i tylko w�wczas, mo�esz zacz�� umiej�tnie to wykorzystywa�. Zrozumienie ludzi i natury ludzkiej polega poprostu na ustaleniu, co ci ludzie sob� reprezentuj� - nie za� na ustaleniu tego, co sadzisz, �e sob� reprezentuj�, ani tego, co chcia�by�, �eby sob� reprezentowali. Jacy wiec oni s�? --- LUDZIE PRZEDE SZYSTKIM INTERESUJA SI� SOB�, A NIE TOBA! Wyk�adaj�c te my�l inaczej: ta druga osoba jest tysi�c razy bardziej zainteresowana sob� ni� Tob�. I na odwr�t! Ty interesujesz si� sob� o wiele bardziej ni� kimkolwiek innym na �wiecie. Pami�taj, �e czyny cz�owieka powodowane s� my�leniem o sobie, zainteresowaniem w�asnymi korzy�ciami. Ta cecha charakteru ludzkiego jest tak silna, �e si�� nap�dow� dobroczynno�ci jest przede wszystkim satysfakcja i przyjemno��, jaka ofiarodawca odczuwa w chwili dawania, a nie dobroczynny skutek daru. Skutek liczy si� w drugiej kolejno�ci. Nie musisz przeprasza� albo czu� si� za�enowany u�wiadomiwszy sobie, �e w naturze ludzkiej le�y zainteresowanie w�asnymi korzy�ciami - tak by�o od pocz�tku �wiata i tak b�dzie do ko�ca �wiata, poniewa� taka jest w�a�nie ludzka natura. Pod tym wzgl�dem jeste�my wszyscy jednakowi. Nie musisz przeprasza� albo czu� si� za�enowany u�wiadomiwszy sobie, �e w naturze ludzkiej le�y zainteresowanie w�asnymi korzy�ciami - tak by�o od pocz�tku �wiata i tak b�dzie do ko�ca �wiata, poniewa� taka jest w�a�nie ludzka natura. Pod tym wzgl�dem jeste�my wszyscy jednakowi. �wiadomo��, �e ludzie s� zasadniczo zainteresowani przede wszystkim sob�, daje Ci podstaw� do wypracowania taktyki post�powania z nimi. Umo�liwia Ci zr�czne podejmowanie skutecznych dzia�a�. W dalszych rozdzia�ach zobaczysz jak wiele niezawodnych technik mo�na wypracowa� opieraj�c si� na zrozumieniu tej prawdy. 




II - Jak umiej�tnie rozmawia�. 

Gdy z kim� rozmawiasz, wybierz temat, kt�ry jest dla niego szczeg�lnie zajmuj�cy. Rozmawiaj o tym, co go interesuje najbardziej na �wiecie. A co jest dla niego najbardziej interesuj�ce na �wiecie? - ON SAM! Kiedy m�wisz do niego o nim, jest g��boko zaciekawiony i bez reszty zafascynowany. B�dzie potem o Tobie my�la� z wielka sympatia. Kiedy m�wisz do kogo� o nim samym, "g�aszczesz go z w�osem" - Twoje dzia�anie ukierunkowane jest zgodnie z w�a�ciwo�ciami natury ludzkiej. Kiedy m�wisz do niego osobie, "g�aszczesz go pod w�os" - Twoje dzia�anie zmierza w przeciwnym kierunku. Usu� ze swojego s�ownika wyrazy: "ja", "m�j" itd., a zamiast nich u�ywaj wyraz�w: "ty", "tw�j" itd. 
Wyrazy te maja wi�ksz� si�� od wszystkich innych wyraz�w wymawianych przez ludzki j�zyk. Np:
 - To dla Ciebie,
- Na pewno b�dzie Pani zadowolona, je�li Pani to zrobi,
- Pana rodzina na pewno si� ucieszy,
- Op�aci si� to Pa�stwu w ka�dym przypadku, itd. 
Krotko m�wi�c: je�li zrezygnujesz z przyjemno�ci, jaka daje Ci m�wienie o sobie, i kt�ra czerpiesz z uzyskania s�ow. "ja", "mnie", "m�j", Twoja skuteczno�� w rozmowach z innymi lud�mi i wp�yw, jaki na nich masz, znacznie si� zwi�kszy. Nie da si� ukry�, �e jest to trudne do osi�gni�cia i wymaga d�ugich �wicze�, ale nagroda, jaka za to otrzymasz, jest warta wysi�ku. Innym dobrym sposobem wykorzystania zainteresowania ludzi ich w�asnymi osobami jest sprowokowanie ich podczas rozmowy do m�wienia o sobie. �atwo si� przekona�, �e ludzie bardziej wol� rozmawia� o sobie, ni� o czym� innym. Je�li skierujesz rozmow� na ten temat, rozm�wca uzna Ci� za sympatyczna osob�. Mo�esz to osi�gn��, zadaj�c pytania w rodzaju: 
 - Jak tam �ona i dzieci?,
 - Jak tw�j ch�opak radzi sobie w wojsku?,
 - A gdzie teraz mieszka twoja c�rka z m�em?,
 - Od dawna pracujesz w tej firmie?,
 - Czy pan si� urodzi� w tym mie�cie?,
 - Co pan o tym my�li?,
 - Czy to pani rodzina jest na tym zdj�ciu?,
 - Jak si� pa�stwu uda�a wycieczka?
 - Czy zabiera pan z sob� rodzin�?. 
Wi�kszo�� z nas nie potrafi skutecznie wp�yn�� na innych, bo jeste�my ci�gle zaj�ci my�leniem i m�wieniem o sobie. Musimy wiec sobie dobrze u�wiadomi�, �e nie jest wa�ne, czy nam si� podoba temat rozmowy i to co m�wimy, lecz czy si� to podoba naszym rozm�wcom. Tak wiec, je�li z kim� rozmawiasz, m�w o nim i tak pokieruj rozmowa, by on r�wnie� m�wi� o sobie. W ten w�a�nie spos�b staniesz si� najbardziej interesuj�cym rozm�wca. 




III - JAK SPRAWIC, BY ROZM�WCA POCZUL si� WAZNY?. 

Najpowszechniejsza cecha gatunku ludzkiego, cecha kt�r� masz zar�wno Ty, jak i ka�dy inny cz�owiek na �wiecie, cecha tak silna, �e sprawia, i� ludzie robi� te wszystkie dobre i z�e rzeczy, kt�re robi�, jest pragnienie bycia kim� wa�nym, pragnienie bycia osoba znana. - Je�li wiec chcesz umiej�tnie post�powa� z lud�mi dbaj o to, by okazywa� im, �e s� wa�ni. Pami�taj, �e im wa�niejsi poczuj� si� ludzie przy Tobie, tym lepiej b�d� na Ciebie reagowa�. 
-Ka�dy chce by� traktowany jak "kto�" - na tym oparta jest miedzy innymi og�lna potrzeba zachowania twarzy. - Nikt nie chce by� traktowany jak "nikt" - a gdy kogo� ignorujemy lub nie dopuszczamy do g�osu, dajemy mu do zrozumienia, �e jest dla nas nikim. Pami�taj, �e ten drugi cz�owiek jest dla siebie tak samo wa�ny, jak Ty jeste� dla siebie. Stosowanie si� do tej prawdy jest jednym z kamieni w�gielnych sukcesu w kontaktach mi�dzyludzkich. Oto kilka sposob�w okazywania ludziom, �e s� dla nas wa�ni:
1- S�uchaj tego, co m�wi� (patrz rozdzia� 5-"Jak umiej�tnie s�ucha�")-Niegodzenie si� na wys�uchanie kogo� jest jednym z najskuteczniejszych sposob�w doprowadzenia do ego, by poczu� si� ma�o wa�ny, okazania mu, �e si� go ma za nic.- Uwa�ne s�uchanie tego, co kto� m�wi, jest jednym z najlepszych sposob�w utwierdzania go w poczuciu wa�no�ci. 
2.- Przyklaskuj ludziom i praw im komplementy - gdy na to zas�uguj�. 
3.- U�ywaj imion i nazwisk rozm�wc�w oraz ich zdj��. M�w do ludzi po imieniu lub nazwisku, oraz wykorzystuj ich zdj�cia, a b�d� Ci� bardzo lubili. 
4.- Odpowiadaj po chwili, a nie natychmiast. - Sprawi to na rozm�wcy wra�enie, �e starannie przemy�la�e� to, co powiedzia�, i �e by�o to warte przemy�lenia. 
5.- U�ywaj s��w "ty", "tw�j", "pani", "pan", pana" itd., a nie "ja", "mnie", m�j" itd. 
6.- Dawaj ludziom zna�, �e pami�tasz, �e na ciebie czekaj�. je�li ju� kto� musi na Ciebie czeka�, daj mu zna�, �e o nim wiesz i pami�tasz, �e czeka, To sprawi, �e poczuje si� wa�ny. 7.- Dostrzegaj ka�dego w grupie, a nie tylko jej przyw�dc� lub tego, kto w jej imieniu m�wi. Grupa to nie tylko jedna osoba. 




IV - Jak umiej�tnie zgadza� si� z rozm�wca?

Nieomal najwa�niejszym pojedynczym krokiem w kierunku zdobycia umiej�tno�ci skutecznego post�powania w kontaktach mi�dzyludzkich jest opanowanie Sztuki Bycia niekonfliktowym. Zaiste, jest to jeden z klejnot�w m�dro�ci naszych czas�w. Chyba przez cale �ycie nic Ci nie b�dzie r�wnie pomocne, jak ta �atwa do opanowania technika bycia osoba zgodna. Zapami�taj sobie do ko�ca �ycia, �e byle dure� potrafi nie zgadza� si� z lud�mi i �e trzeba cz�owieka m�drego, inteligentnego = cz�owieka du�ego formatu, by umia� si� zgadza� - zw�aszcza je�li rozm�wca nie ma racji. Sztuka bycia zgodnym sk�ada si� z sze�ciu cz�ci: 
1.- Nieustannie ucz si� by� zgodnym - zgadza� si� z innymi. Wprowadzaj si� w nastr�j zgodliwo�ci, nastawiaj si� na zgadzanie si� z lud�mi. Wypracowuj sobie zgodliwy charakter. 
B�d� naturalnie zgodliwy. 
2.- M�w ludziom, �e si� z nimi zgadzasz. Nie wystarczy by� zgodnym. Trzeba ludzi informowa�, �e si� z nimi zgadzasz. Gdy si� z kim� zgadzasz, popatrz na niego, skin g�ow� potakuj�co i powiedz: "Zgadzam si� z tob�", albo " Masz racje". 
3.- je�li nie jest to absolutnie konieczne, nie m�w ludziom, �e si� z nimi nie zgadzasz. Gdy si� z kim� zgadzasz, popatrz na niego , skin g�ow� potakuj�co i powiedz: " Zgadzam si� z tob� ', albo "Masz racje". 
3.- je�li nie jest to absolutnie konieczne, nie m�w ludziom, �e si� z nimi nie zgadzasz. Gdy nie mo�esz si� z kim� zgodzi�, a przecie� tak zdarza si� nieraz, w�wczas nie zaprzeczaj jego s�owom je�li to nie jest absolutnie konieczne. B�dziesz zdumiony, gdy sobie u�wiadomisz jak 
rzadko zaprzeczanie jest naprawd� niezb�dne. 
4.- Przyznaj, gdy nie masz racji. Ilekro� nie mia�e� racji, powiedz to g�o�no: "Pomyli�em si�". "Nie mia�em racji" itp. Przyznawanie si� do w�asnych b��d�w �wiadczy o silnym charakterze i ludzie podziwiaj� ka�dego, kto potrafi to robi�. Przeci�tniak b�dzie w takiej sytuacji zmy�la�, wykr�ca� si� i zwala� win� na kogo� innego lub na co�. 
5.- Nie spieraj si�. Najgorsza ze znanych technik post�powania w kontaktach mi�dzyludzkich jest sp�r. Nawet je�li masz racje - nie spieraj si�. Spieraniem si� niewiele zyskasz, a ju� na pewno nie zyskasz przyjaci�. 
6.- Miej w�a�ciwy stosunek do wojowniczych rozm�wc�w. - Kto ma wojowniczy charakter, ten chce przede wszystkim walczysz. Najlepsza technika w kontaktach z takim wojowniczym typem jest niewdawanie si� w potyczki z nim. Rozm�wca wykrzyczy si�, wyparska i zamilknie z g�upi� mina. '' Uzasadnienie sztuki bycia zgodnym: 
  a) ludzie lubi� tych, kt�rzy si� z nimi zgadzaj�;
  b) ludzie nie lubi� tych, kt�rzy si� z nimi nie zgadzaj�; 
  c) ludzie nie lubi� napotyka� na sprzeciw. 




V - Jak umiej�tnie s�ucha�?

Im wi�cej b�dziesz s�ucha�, tym b�dziesz m�drzejszy, bardziej lubiany i tym lepszym b�dziesz rozm�wca. Ten, kto dobrze s�ucha, zawsze zdobywa wi�cej ludzkiej sympatii ni� ten, kto dobrze m�wi. Dzieje si� tak dlatego, �e ten, kto dobrze s�ucha, pozwala ludziom s�ucha� ich ulubionych m�wc�w: ich samych. Niewiele jest w �yciu rzeczy, kt�re pomog� Ci bardziej ni� zostanie dobrym s�uch...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin