6625.txt

(113 KB) Pobierz
Autor: D. Biespa�ow
Kurs kaznodziejski



D. Biespa�ow 


Kurs kaznodziejski 

wydanie pierwsze 


Spis tre�ci 


  * Od autora 
  * Przedmowa 
  * Lekcja 1 - Odpowiedzialno�� kaznodziei 
  * Lekcja 2 - Charakterystyka kaznodziei 
  * Lekcja 3 - Kwalifikacje kaznodziei 
  * Lekcja 4 - Powo�anie kaznodziei 
  * Lekcja 5 - Konieczno�� g�oszenia Ewangelii 
  * Lekcja 6 - Moc do g�oszenia Ewangelii 
  * Lekcja 7 - Nast�pstwa zwiastowania 
  * Lekcja 8 - Kaznodzieja jako d�u�nik 
  * Lekcja 9 - Niebezpiecze�stwa gro��ce kaznodziei 
  * Lekcja 10 - Konstrukcja kazania 
  * Lekcja 11 - Struktura kazania 
  * Lekcja 12 - Metody wyg�aszania kazania 
  * Lekcja 13 - Typy kaza� 
  * Lekcja 14 - Przygotowanie kazania 
  * Lekcja 15 - Zbieranie materia�u do kazania 
  * Lekcja 16 - Pos�ugiwanie si� Pismem �wi�tym 
  * Lekcja 17 - Wyg�aszanie kazania 
  * Lekcja 18 - Modlitwa 
  * Lekcja 19 - S�u�ba postu z modlitw� 
  * Lekcja 20 - R�norodno�� s�u�by kaznodziejskiej 
  * Lekcja 21 - Jak wykonywa� dzie�a Bo�e 
  * Praktyczne porady dla kaznodziei 


Od autora 

Pracuj�c przez wiele lat na Bo�ej niwie i zajmuj�c si� s�u�b� jako pastor, ewangelista i misjonarz, mia�em do�� cz�sto mo�liwo�� prowadzenia biblijnych wyk�ad�w w wielu zborach. Wielu spo�r�d naszych m�odych braci niejednokrotnie prosili mnie o wydanie "Kursu Kaznodziejskiego" w formie ksi��ki, aby ci, kt�rzy nie maj� mo�liwo�ci nauki na kursach, w Biblijnym Instytucie, mogli skorzysta� dla swojej, bardziej owocnej s�u�by w Winnicy Bo�ej. 

Ksi��ka "Kurs Kaznodziejski" zosta�a napisana podczas misyjnej s�u�by w krajach Po�udniowej Ameryki, gdy odbywa�y si� codzienne nabo�e�stwa i us�ugi S�owem Bo�ym, gdy modlitwy trwa�y do p�nych godzin wieczorowych. Do czasu wydania tej ksi��ki w krajach Ameryki Po�udniowej, wyg�osi�em ponad 450 kaza�. Pan B�g przez Ducha �wi�tego i g�oszenie Ewangelii nawr�ci� wiele dusz, wielu ochrzci� Duchem �wi�tym i Jego �wi�te Imi� zosta�o uwielbione przez Jego nar�d. 

Ksi��ka "Kurs Kaznodziejski" nie jest teori�, dlatego zosta�a napisana nie wy��cznie dla samego czytania. Ksi��k� t� trzeba studiowa� razem z otwart� Bibli�, czytaj�c w niej odpowiednie teksty, zgodnie z odsy�aczami. 

Po�wi�cam ten skromny trud dla chwa�y Pana Boga i mojego osobistego Zbawiciela, Jezusa Chrystusa, oraz drogim moim m�odym braciom w Chrystusie, kt�rzy pragn� skutecznie pracowa� dla Pana, na Jego przestronnej niwie! 

D. Biespa�ow 


Przedmowa 

Homiletyka 

S�owo "homiletyka" pochodzi od greckiego s�owa "homilia", co oznacza "przekazanie" (wyja�nienie) cz�ci Pisma �wi�tego ludziom. W �yciu i us�ugiwaniu Chrze�cijan pierwszych stuleci, gdy wiara w Pana Jezusa Chrystusa by�a prze�ladowana przez w�adze, a publiczne chrze�cija�skie nabo�e�stwa by�y zabronione, homilia wyst�powa�a jako dyskusja, na podstawie S�owa Bo�ego. W ci�gu chrze�cija�skiej historii, szczeg�lnie w Europie zachodniej, s�owo "homilia" zacz�to u�ywa� w znaczeniu kazanie i wsp�cze�nie nauka o kazaniu nazywa si� homiletyk�. 

Od samego pocz�tku wierz�cy w Pana Jezusa Chrystusa ludzie starali si� po�wi�ca� nale�ne miejsce kaza�, poszukuj�c wszelkich dobrych sposob�w nauczania o S�owie Bo�ym i przekazywaniu Go ludziom. Us�ugi wybitnych kaznodziei by�y zapisywane i przechowywane. Pierwszy zbi�r kaza� zosta� przygotowany przez Orygenesa w trzecim wieku. P�niej, w nast�pnych stuleciach, zosta�o wydanych znacznie wi�cej podobnych zbior�w. Bardziej udoskonalone homiletyczne zapisy zosta�y wydane przez Marcina Lutra i Andrzeja Hiperiusa. 

Homiletyka ostatnich stuleci przesz�a w ca�kowity formalizm, i obra�a kierunek zupe�nie nieewangeliczny. Filozofia i ludzka psychologia ca�kiem wypar�y czyst� nauk� S�owa Bo�ego, zamiast Ewangelii wprowadzono ludzkie zasady, zamiast kazania � oratorstwo. Wsp�cze�nie jest wiele Biblijnych instytut�w, kt�re pomagaj� m�odym braciom poznawa� S�owo Bo�e i nale�ycie przekazywa� je ludziom. Ale jest te� wiele sztucznych inkubator�w teologicznych, w kt�rych wyk�adane s� ludzkie doktryny. Wszystko, to co oddala nas od czystej ewangelicznej nauki, musimy odrzuci�, "G�o�cie Ewangeli�!�" � to polecenie Pana Jezusa. "G�o� S�owo!" � to powiedzenie ap. Paw�a (Ew. Marka 16:15; 2 Tym. 4:2). 

Prawid�owe nauczanie o kazaniach jest dla nas wszystkich potrzebne. Wiedza od Pana Jezusa � Boga wzbogaca us�ugiwanie kaznodziei. S�owo Bo�e wiele m�wi o wiedzy. "Kto mi�uje pouczenie (nauki), ten mi�uje wiedz�". "J�zyk m�drc�w rozsiewa wiedz�". "Serce rozumne szuka wiedzy". "Oczy Pana ochraniaj� wiedz�" (Przyp. Sal. 12:1, 15:2,14, 22:12). 

Im wi�cej wiedzy otrzyma cz�owiek od Pana, i im m�drzej on b�dzie t� wiedz� u�ywa� dla chwa�y Bo�ej, tym lepiej b�dzie dla niego i tym wi�kszy sukces b�dzie mia� przed Panem Bogiem. M�ody brat, kt�ry posiada co� od Pana Boga, zaczerpnie wiele wiedzy i korzy�ci z tej ksi��ki. Lecz ten, kt�ry niczego nie otrzyma� od Pana Boga i w tej ksi��ce, by� mo�e niczego nie znajdzie dla siebie. 

S�owa dobrej porady nigdy i nikomu nie zaszkodz� i m�dre serce przyjmie je. "Ze szczerego serca wyp�ywaj� moje s�owa, moje wargi wypowiada� b�d� s�owa rozumne. Duch Bo�y stworzy� mnie, a tchnienie Wszechmocnego o�ywi�o mnie" (Job 33:3-4). 


Lekcja 1 

Odpowiedzialno�� kaznodziei 

Tak jak wszelkie dobre dzie�o, us�ugiwanie kaznodziei jest zwi�zane z wielk� odpowiedzialno�ci�. Odpowiedzialno�� kaznodziei jest podw�jna:odpowiedzialno�� przed Panem Bogiem i odpowiedzialno�� przed lud�mi. Poniewa� odpowiedzialno�� kaznodziei jest zwi�zana ze zbawieniem nie�miertelnych ludzkich dusz, mo�emy j� nazwa� najwi�ksz� i najwa�niejsz� odpowiedzialno�ci�. 


1. Odpowiedzialno�� kaznodziei przed Panem Bogiem 

Ap. Pawe� � jeden z najwi�kszych g�osicieli Ewangelii, napisa�:"A oznajmiam wam, bracia, �e Ewangelia, kt�r� ja zwiastowa�em, nie jest pochodzenia ludzkiego; albowiem nie otrzyma�em jej od cz�owieka, ani mnie jej nie nauczono, lecz otrzyma�em j� przez objawienie Pana Jezusa Chrystusa" (Gal. 1:11-12). "Albowiem ja przyj��em od Pana to, co wam przekaza�em�" (1 Kor. 11:23), to oznacza, �e kaznodzieja musi osobi�cie otrzyma� od Pana Boga to, co chce przekaza� ludziom . Dalej czytamy:"A mowa moja i zwiastowanie moje nie by�y g�oszone w przekonywuj�cych s�owach m�dro�ci, lecz objawi�y si� w nich Duch i moc, aby wiara wasza nie opiera�a si� na m�dro�ci ludzkiej, lecz na mocy Bo�ej!" (1 Kor. 2:4-5). Ap. Piotr napisa�:"Je�li kto m�wi, niech m�wi jak S�owo Bo�e" (1 Ptr. 4:11). 

Kaznodzieja jest odpowiedzialny przed Panem Bogiem, aby g�osi� czyste Bo�e S�owo, pod pomazaniem Ducha �wi�tego, w mocy i wszechm�dro�ci Bo�ej. Gdy kazanie us�uguj�cego jest utrzymane w ramach Pisma �wi�tego, pod natchnieniem i pomazaniem Ducha �wi�tego, kaznodzieja jest instrumentem � naczyniem w r�kach Bo�ych i za jego kazanie jest odpowiedzialny Pan B�g, kt�ry go u�ywa. Jednak, gdy kaznodzieja pod postaci� g�oszenia Ewangelii g�osi to, co sam wymy�li�, filozofi� ludzk� lub psychologi�, to za takie g�oszenie b�dzie odpowiada� przed Panem Bogiem. Ka�dy kaznodzieja, staj�c za kazalnic�, powinien dobrze rozs�dzi� swoje stanowisko przed Panem Bogiem, dobrze rozwa�y� swoje zamiary, aby nie sta� si� oszustem przed Panem Bogiem. 


2. Odpowiedzialno�� kaznodziei przed lud�mi 

"B�d� poucza� lud o r�nicy mi�dzy tym, co nieczyste, a tym, co czyste" (Ezech. 44:23). W tym zawiera si� g��wna tre�� s�u�by kaznodziejskiej wobec ludzi i jego odpowiedzialno�ci przed lud�mi. 

Je�eli kierowca nie mo�e odr�ni� koloru zielonego od czerwonego, to nie ma prawa by� kierowc�. Je�eli kucharz nie mo�e odr�ni� mi�dzy tym, co jest s�odkie, a co gorzkie, mi�dzy s�onym a kwa�nym, to nie ma prawa by� kucharzem. Tak i kaznodzieja, je�eli nie potrafi odr�ni� czyste od nieczystego i �wi�te od nie�wi�tego, to nie ma prawa by� kaznodziej� Ewangelii. 

Kaznodziejska odpowiedzialno�� wymaga dok�adno�ci w jego s�u�bie i kaznodzieja jest zobowi�zany sam praktykowa� to, co on zwiastuje innym ludziom. "We wszystkim stawiaj siebie za wz�r dobrego sprawowania przez niesfa�szowane nauczanie i prawo��, przez mow� szczer� i nienagann�, aby przeciwnik by� zawstydzony, nie maj�c nic z�ego o nas do powiedzenia" (Tyt. 2:7-8). "Niechaj ci� nikt nie lekcewa�y z powodu m�odego wieku; ale b�d� dla wierz�cych wzorem w post�powaniu, w mi�o�ci, w wierze, w czysto�ci" (1 Tym. 4:12). 

�eby kaznodzieja by� zdolny do nauczania ludzi i rozr�niania pomi�dzy czystym i nieczystym, pomi�dzy �wi�tym i nie�wi�tym, to musi sam dobrze wiedzie�, co jest czyste, co nieczyste, co �wi�te i co nie�wi�te. �ycie kaznodziei powinno by� Ewangeli� w praktyce. 

Gdy para m�odych os�b jest zakochana, to jej si� wydaje, �e na �wiecie nic nie istnieje, opr�cz mi�o�ci. Ale gdy stan� si� ma��e�stwem i prze�yj� razem kilka lat, to zauwa�aj�, �e w ich �yciu, opr�cz mi�o�ci, jest du�o odpowiedzialno�ci. M�� odpowiada jako gospodarz rodziny, �ona odpowiada jako matka i gospodyni domu. B�d�c nieprzygotowanymi do takiej odpowiedzialno�ci, wiele z tych m�odych par w kr�tkim czasie rozwodzi si�. 

Odpowiedzialno�� kaznodziei jest bardzo wielka. On odpowiada przed Panem Bogiem i przed lud�mi. By� kaznodziej� Ewangelii i ponosi� ca�kowit� odpowiedzialno�� za ni�, jest chwalebnym dzie�em, godnym wieczno�ci. 


Lekcja 2 

Charakterystyka kaznodziei 

Podstawowy tekst:"Pilnuj siebie samego i nauki, trwaj w tym, bo to czyni�c i samego siebie zbawisz, i tych, kt�rzy ci� s�uchaj�" (1 Tym. 4:16). 

S�owo "kaznodzieja" jest u�yte w Biblii tylko dwa razy 2 Tym. 1:11; 1 Tym. 2:7 (w ukrai�skim nowym przek�adzie tak�e Rzym. 10:14; 2 Ptr. 2:5;). Greckie s�owo "eklezjasta" i izraelskie s�owo "kohelet" oznacza, �e jest to kaznodzieja. 

Kaznodzieja Ewangelii jest cz�owiekiem, kt�ry w swoim �yciu osobistym prze�y� godny owoc nawr�cenia i pokuty, zawar� �wi�te przymierze z Panem Bogiem poprzez chrzest wodny, otrzyma� obietnic� Ojca w realnym chrzcie Duchem �wi�tym, ze znamieniem m�wienia nowymi j�zykami i prowad...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin