15854.txt

(846 KB) Pobierz
pod redakcj� Janusza Nowotnego
PODSTAWY FIZJOTERAPII
PODSTAWY FIZJOTERAPII
Cz�� I
PODSTAWY TEORETYCZNE WYBRANE ASPEKTY PRAKTYCZNE
PODR�CZNIK DLA STUDENT�W FIZJOTERAPII i FIZJOTERAPEUT�W
pod redakcj� Janusza Nowotnego
Autorzy:
prof. dr hab. Janusz Nowotny
dr Krzysztof Czupryna
dr Ma�gorzata Domagalska
dr Krzysztof Gieremek
dr Olga Mowotny-Czupryna
dr Edward Saulicz
dr Andrzej Szopa
Wydawnictwo KASPER Krak�w 2004
OPRACOWANIE GRAFICZNE:
Olga Nowotny-Czupryna Krzysztof Czupryna
PROJEKT OK�ADKI:
Olga Nowotny-Czupryna
WYDAWCA:
�KASPER", 30-432 Krak�w, ul. Szyllinga 30
DRUK:
Zak�ad Graficzny �Colonel", Krak�w, ul. D�browskiego 16
Wydanie I-III Copyright � by AWF Katowice 1988, 1998, 2000
Wydanie IV (uzupe�nione) Copyright � by Janusz Nowotny 2004
ISBN 83-910437-7-0
OPRACOWANIE GRAFICZNE:
Olga Nowotny-Czupryna Krzysztof Czupryna
PROJEKT OK�ADKI:
Olga Nowotny-Czupryna
WYDAWCA:
�KASPER", 30-432 Krak�w, ul. Szyllinga 30
DRUK:
Zak�ad Graficzny �Colonel", Krak�w, ul. D�browskiego 16
Wydanie I-III Copyright � by AWF Katowice 1988, 1998, 2000
Wydanie IV (uzupe�nione) Copyright � by Janusz Nowotny 2004
ISBN 83-910437-7-0
Spis tre�ci
L WPROWADZENIE    ........................................7
II. PODSTAWOWE POJ�CIA FIZJOTERAPII   ...................11
III. ANATOMICZNE I FIZJOLOGICZNE
PODSTAWY FIZJOTERAPII   ...............................19
Uwagi og�lne   .............................................19
Sk�ra i jej funkcja  .........................................23
Podporowa funkcja szkieletu    ................................28
Ruchowa funkcja szkieletu   ..................................35
Czynno�� mi�ni    ..........................................41
Nerwowe mechanizmy czynno�ci ruchowych   ....................45
Sterowanie ruchami cz�owieka   .............................45
Podstawy neuroanatomii funkcjonalnej   .......................50
Funkcjonowanie uk�adu nerwowego   .........................56
Regulacja napi�cia mi�niowego............................74
Rozw�j psychomotoryczny, edukacja ruchowa,
integracja sensomotoryczna    ...............................98
Napi�cie mi�niowe w uj�ciu rozwojowym...................110
Czynno�� narz�d�w wewn�trznych    ..........................113
Uk�ad oddechowy  ......................................114
Uk�ad kr��enia   ........................................121
Sprawno�� i wydolno�� fizyczna   .............................126
Sprawno�� fizyczna    ....................................127
Ch�d cz�owieka   .......................................128
Czynno�� chwytna r�ki  ..................................133
Wydolno�� fizyczna   ....................................136
Homeostaza   ..........................................138
Wp�yw czynnik�w fizykalnych na ustr�j cz�owieka   ..............139
Wp�yw �wicze� na organizm cz�owieka    .......................151
IV. FIZJOPATOLOGICZNE PODSTAWY FIZJOTERAPII    ........157
Uwagi og�lne   ............................................157
Regeneracja, kompensacja, adaptacja   ........................162
Regeneracja   ..........................................162
Kompensacja   .........................................163
Adaptacja   ............................................170
Plastyczno�� m�zgu   ....................................170
Zaburzenia podporowej funkcji szkieletu  ......................175
Zaburzenia statyki cia�a    .................................175
Zaburzenia lokomocji   ...................................181
Podstawy fizjoterapii
Zaburzenia ruchowej funkcji szkieletu  ........................182
Ograniczenia ruchomo�ci stawowej    ,........................184
Nadmiar ruch�w  .......................................195
Zaburzenia ruchowe w uj�ciu funkcjonalnym   .................196
Zaburzenia czynno�ci mi�ni    .............................199
Zaburzenia napi�cia mi�niowego  ..........................201
Pora�enia i niedow�ady  ..................................205
Inne objawy ruchowe   ...................................211
Zaburzenia funkcji odcink�w cia�a   .........................214
Zaburzenia chodu towarzysz�ce niedow�adom    ................218
Inne wa�niejsze objawy towarzysz�ce dysfunkcjom narz�du ruchu   . 221
B�l   .................................................222
Zaburzenia integracji sensomotorycznej
(dezintegracja sensomotoryczna) ...........................237
Pozosta�e zaburzenia towarzysz�ce dysfunkcjom ruchowym   ......241
Zaburzenia czynno�ci narz�d�w wewn�trznych  .................246
Zaburzenia oddechowe   ..................................246
Zaburzenia kr��enia krwi   ................................251
Upo�ledzenie sprawno�ci i wydolno�ci fizycznej   .................254
Wp�yw zmniejszonej aktywno�ci ruchowej na ustr�j cz�owieka    .... 258
Niekorzystny wp�yw czynnik�w fizykalnych na ustr�j  ............259
V. BADANIE PACJENTA DLA POTRZEB FIZJOTERAPII........263
Uwagi og�lne   ............................................263
Badanie i jego sk�adowe    ...................................264
Statyczne badanie og�lne   ................................269
Dynamiczne badanie miejscowe   ...........................273
Statyczne badanie miejscowe   .............................275
Dynamiczne badanie miejscowe   ...........................280
Diagnostyka funkcjonalna dla potrzeb fizjoterapii   ..............286
Wa�niejsze objawy i testy przydatne w praktyce
fizjoterapeutycznej   .....................................294
Badania dodatkowe.....................................318
Badania czynno�ciowe w fizjoterapii    .......................328
Dokumentacja w fizjoterapii   ................................334
Wybrane kwestionariusze i skale wykorzystywane do oceny stopnia zaburzenia funkcji w zespo�ach b�lowo-przeci��eniowych
kr�gos�upa   ...........................................343
Wybrane kwestionariusze i skale wykorzystywane
do oceny stopnia zaburzenia funkcji pacjent�w neurologicznych  . . . 353
Wybrane testy wykorzystywane do oceny stopnia zaburzenia
funkcji ruchowych u dzieci  ...............................362
I. Wprowadzenie
Stosowanie w celach leczniczych rozmaitych czynnik�w fizykalnych, w tym tak�e ruchu, ma wielowiekow� tradycj�, a okre�lane jest dzisiaj powszechnie mianem fizjoterapii. Zwyczajowo, chocia� nie tylko, wyr�nia si� tutaj fizykoterapi� i leczenie przy pomocy samego tylko ruchu - czyli kinezyterapi�. Pomijaj�c na razie stosowane w tym wzgl�dzie podzia�y trzeba powiedzie�, �e - analogicznie do innych �rodk�w terapeutycznych - wszelkie zabiegi fizykalne i �wiczenia lecznicze wymagaj� r�wnie�, by stosowa� je w oparciu o podstawy naukowe - tj. celowo i ze zrozumieniem. Wszelkie znane i stosowane dzi� zabiegi fizykalne, �wiczenia lecznicze i tzw. metody terapeutyczne nie mog� by� w zwi�zku z tym traktowane na r�wni, jako �e dawno ju� straci�y one na swej uniwersalno�ci. Tworz� one obecnie tylko pewien arsena� (zas�b) �rodk�w, z kt�rych ka�dy ma swoj� charakterystyk�, obejmuj�c� m.in. mechanizm dzia�ania, szersze lub w�sze przeznaczenie oraz okre�lony spos�b stosowania, a tak�e wskazania i przeciwwskazania - analogicznie do �rodk�w farmakologicznych. Ka�dy z nich ma wi�c okre�lon� warto��.
Ostatnie lata przynios�y znaczny post�p w zakresie tworzenia i porz�dkowania naukowych podstaw fizjoterapii i - chocia� nie rozwi�zano jeszcze wszystkich problem�w - w przedmiocie tym zasz�o bardzo du�o istotnych zmian. Zaniechano tu m.in. szeregu przestarza�ych sposob�w post�powania, cz�� za� zmodyfikowano oraz wprowadzono nowe, precyzuj�c te� zasady ich stosowania. Pewn� rol� w tym wzgl�dzie odegra� te� post�p techniczny, oddaj�c nam do dyspozycji nowe rozwi�zania aparaturowe w zakresie diagnostyki funkcjonalnej, fizykoterapii i sprz�tu stosowanego w kinezyterapii oraz post�p naukowy, poszerzaj�cy z kolei merytoryczne podstawy do racjonalnego stosowania rozmaitych �rodk�w fizjoterapii. Pewien post�p da� si� zauwa�y� r�wnie� w obr�bie ca�okszta�tu problematyki rehabilitacyjnej, kt�rej sk�adow� jest przecie� fizjoterapia.
Nie bez znaczenia jest r�wnie� post�p medycyny klinicznej, zw�aszcza w sferze ratowania i przed�u�ania �ycia ludzkiego oraz wdra�ania szeregu nowoczesnych metod leczenia - szczeg�lnie zabieg�w odtw�rczych. Pojawi�y si� przy tym i pewne zagro�enia, wynikaj�ce chocia�by z rozwoju cywilizacji, ograniczania aktywno�ci ruchowej wsp�czesnego cz�owieka, nieergonomicznego wykonywania wielu czynno�ci itp. Wszystko to stworzy�o nowe wyzwania dla fizjoterapii, stymuluj�ce jej rozw�j.
M�wi�c o post�pie nie mo�na pomin�� te� osi�gni�� i nowych mo�liwo�ci w sferze diagnostyki funkcjonalnej. Rozw�j elektroniki i informatyki przyni�s� bowiem wiele rozwi�za� pozwalaj�cych obiektywnie i w spos�b wymierny oceni� stan osoby poddawanej procedurom fizjoterapeutycznym. Wdro�enie tych nowoczesnych metod do codziennej praktyki ma ogromne znaczenie dla poszczeg�lnych ogniw procesu rehabilitacji (p. tom II podr�cznika). U�atwia ono bowiem planowa-
Podstawy fizjoterapii
nie tego procesu, dob�r najw�a�ciwszych �rodk�w terapeutycznych oraz rzetelne kontrolowanie uzyskiwanych rezultat�w.
W zwi�zku ze z�o�ono�ci� zagadnie� fizjoterapii i wspomnianym powy�ej post�pem, przegl�d dost�pnej literatury przedmiotu budzi pewien niedosyt, pomimo �e ostatnie lata przynios�y wiele warto�ciowych pozycji wydawniczych. Stosownie do intencji r�nych autor�w, poszczeg�lne pozycje koncentruj� si� wok� wybranych zagadnie� fizyko-, kinezy- b�d� fizjoterapii, pozostawiaj�c niekt�re nie rozpracowane lub wr�cz nie ruszone. Jeszcze inne poruszaj� t� problematyk� w kontek�cie zagadnie� klinicznych, niejednokrotnie z jednoczesnym sp�yceniem b�d� uproszczeniem tre�ci fizjoterapeutycznych. Wielu autor�w pos�uguje si� przy tym zr�nicowanym j�zykiem, u�ywaj�c nieraz przestarza�ego nazewnictwa lub swego rodzaju zawodowego �argonu. Utrudnia to niezmiernie studiowanie takich przedmiot�w, jak: �Teoria i metodyka ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin