stymulacja języka najmłodszych.pdf
(
297 KB
)
Pobierz
plakat widera logopedia 200408.cdr
Stymulacja językowa
od momentu narodzin dziecka
. Spada ona
Systematyczne dawki ćwiczeń przygotowujące
Bibliografia
Michalak-Widera I., Węsierska K., 2001: Aby nasze dzieci mówiły
kolejno na barki rodziców czy opiekunów,
pięknie. Program terapii stymulującej nabywanie mowy przez dzieci
do prawidłowego wypowiadania wzorcowych
Bartkowska T., 1968: Rozwój mowy dziecka przedszkolnego jako
prawidłowo rozwijające się, jak i te, u których rozwój przebiega
najmłodszych
n a s t ę p n i e i n s t y t u c j i z a j m u j ą c y c h s i ę
wynik oddziaływań wychwawczych rodziny i przedszkola, Warszawa.
głosek języka polskiego, winny przebiegać
nieharmonijnie, Katowice.
wychowywaniem i kształceniem dziecka,
Bogdanowicz M., 1991: Ćwiczenia Hany Tymichowej usprawniające
Milewski T., 1972: Językoznawstwo, Warszawa.
dwutorowo.
Z jednej strony powinny stanowić
technikę rysowania i pisania, Gdańsk.
Współczesne czasy to era komputerów, internetu
zaczynając od żłobków, kończąc na klasach
Minczakiewicz E. M.,1997: Mowa rozwój zaburzenia terapia,
klasyczny trening mowny. Z drugiej strony
Chmielewska E., 1995: Zabawy logopedyczne i nie tylko, Kielce.
i technik wirtualnych. Kontakty międzyludzkie
nauczania zintegrowanego w sześcioklasowych
Kraków.
Demel G., 1994: Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola,
należy pamiętać o umiejętnym wplataniu
szkołach podstawowych. Uświadomieni rodzice
Minczakiewicz E. M., 1998: Gdy u dziecka rozpoznano zespół
nadal jednak opierają się na elementarnych
Warszawa.
Downa, Kraków.
e l e m e n t ó w r u c h u c a ł e g o c i a ł a w r a z
Dołęga Z., 2003: Promowanie rozwoju mowy w okresie dzieciństwa
podstawach komunikacji, na które składają się:
i dobrze przygotowani nauczyciele, rozwijając
Morkowska E., 1998: Ćwiczenia logopedyczne dla dzieci, Warszawa.
mówienie, rozumienie, tekst i język (Milewski
sprawność językową ucznia, pozytywnie wpływają
z
usprawnianiem małej motoryki.
Przykładami
prawidłowości rozwoju, diagnozowanie i profilaktyka, Katowice.
Mystkowska H., 1959: Kształcenie wymowy dzieci w przedszkolu,
Emiluta-Rozya D., 1994: Wspomaganie rozwoju mowy dzieci w
na kształtowanie się jego mowy. Oddziaływania te
ćwiczeń bezpośrednio dotyczących czynności
1972, Malczewski 1993). Troska o prawidłowy
Warszawa.
wieku przedszkolnym, Warszawa.
rozwój mowy najmłodszego pokolenia jest istotna
pozwalają zminimalizować intencjonalne
mówienia są: terapia oddychania, usprawnianie
Nowak J., 1995: Ćwiczenia usprawniające mowę u dzieci w wieku
Franczyk A,. Krajewska K., 2002: Program psychostymulacji dzieci
przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Bydgoszcz.
oddziaływania logopedyczne w stosunku do
nie tylko z racji potrzeby nawiązywania kontaktów
narządów mownych, recytacje z elementami
w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju, Kraków.
Pileccy W. i J., 2001: Kształtowanie umiejętności społecznych, [w:]
przypadków przekraczających artykulacyjną
z innymi ludźmi, lecz również dla pełnego
Gruszczyk-Kolczyńska E., 2000: Wspomaganie rozwoju
dźwiękonaśladowczymi, zabawy i czynności
Stymulacja psychoruchowego rozwoju dzieci o obniżonej sprawności
i globalnego rozwoju przyszłej dorosłej jednostki.
normę rozwojową (Jastrzębowska 2003).
umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się,
codzienne poparte słowem, czytanie i opowiadanie
umysłowej, red. W. i J. Pileccy, Kraków, s.197-224.
Warszawa.
Mowa dziecka rozwija się prawidłowo, gdy
Dlatego też
ważne i celowe jest propagowanie,
Rocławski B., 1986: Poradnik fonetyczny dla nauczycieli, Warszawa.
bajek. Powiązanie mowy z ruchem ma miejsce
Hołyńska B., 1978: Zabawy rozwijające małe dziecko, Warszawa.
jego sprawność ruchowa przebiega bez
a w konsekwencji prowadzenie różnorodnych
Sachajska E., 1987: Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa.
podczas: zabaw paluszkowych, wyliczanek,
Jastrzębowska G., 2003: Diagnoza i terapia opóźnionego rozwoju
zakłóceń.
Poszczególnym okresom kształtowania
Sawa B., 1990: Dzieci z zaburzeniami mowy, Warszawa.
ćwiczeń stymulujących rozwój mowy małego
mowy, [w:] Logopedia pytania i odpowiedzi, red. T. Gałkowski, G.
się mowy towarzyszy odpowiedni rozwój ruchowy.
deklamowaniu wierszy z obrazowaniem ich
Jastrzębowska , Opole, s. 346-363.
Skorek E. M., 2001: Oblicza wad wymowy, Warszawa.
dziecka
(Mystkowska 1959, Bartkowska 1968,
Słodownik-Rycaj E., 2000: O mowie dziecka. Jak zapobiegać
Kania J. T., 2001: Szkice logopedyczne, Lublin.
ruchami ciała albo symbolami graficznymi.
Roczne dziecko stawia pierwsze niepewne kroki
Hołyńska 1978, Sachajska 1981, Demel 1994,
powstawaniu nieprawidłowości w jej rozwoju, Warszawa.
Kornas-Biela D., 1993: Prenatalne uwarunkowania rozwoju mowy,
Stymulowanie językowe dzieci propagowane
i wypowiada proste słowa ze zrozumieniem.
Spałek E., Piechowicz C., 1996: Jak pomóc dziecku z wadą wymowy,
Emiluta-Rozya 1994, Chmielewska 1995, Nowak
[w:] Opieka logopedyczna od poczęcia, red. B. Rocławski, Gdańsk, s.
Dwulatek wchodzi i schodzi po schodach,
już w łonie matki (Kornas-Biela 1993, Dołęga
Kraków.
13-23.
1995, Morkowska 1998, Franczyk, Krajewska
dostawiając nogę na każdym stopniu, a jego
2003) oparte na słowie i wspomagane ruchem
Stecko E., 1996: Zaburzenia mowy u dzieci wczesne rozpoznawanie
Kozłowska K., 1998: Wady wymowy możemy usunąć, Kielce.
2002). Dzięki prostej i zabawowej formie, mogą
i postępowanie logopedyczne, Warszawa.
słownik zawiera ponad 50 wyrazów (Lenneberg
fizycznym sprzyja prawidłowym kontaktom
Lenneberg E., 1980: Język w kontekście rozwoju i dojrzewania, [w:]
Szumanówna W., 1991: Rysowane wierszyki, Warszawa.
być one prowadzone także w domu przez rodziców,
1980).
Badania nad rozwojem języka dziecka, red. G.W. Shugar, M.
werbalnym, gdzie wymowa mówiącego jest
Trawińska H., 1988: Zabawy rozwijające dla małych dzieci,
Smoczyńska, Warszawa, s. 203-231.
Jednym z istotnych zadań logopedii jest
jak i innych starszych członków rodziny,
wyrazista, czysta brzmieniowo, bez naleciałości
Warszawa.
profilaktyka logopedyczna
(Minczakiewicz
Malczewski J., 1993: Szkolny słownik nauki o języku, Warszawa.
z pożytkiem dla wszystkich współuczestniczących
Zaleski T., 1992: Opóźniony rozwój mowy, Warszawa.
gwarowych oraz nieprawidłowości realizacji
Michalak-Widera I., 2002: Śmieszne minki dla chłopczyka I
1997), czyli
dbałość o prawidłowy rozwój mowy
w zajęciach.
dziewczynki. Ćwiczenia usprawniające mowę, Katowice.
fonetyczno fonologicznych.
Trening oddechowy
WCZESNA
STYMULACJA
JĘZYKOWA
Oddychanie jest naturalną i prawidłową, tj. przeponową
czynnością fizjologiczną w okresie niemowlęcym. Wraz
z przybieraniem postawy pionowej u dzieci następują
zmiany toru oddychania niekorzystne dla mowy (Dołęga
2003). Dzięki odpowiednim ćwiczeniom ( Rocławski
1986, Sachajska 1987, Emiluta-Rozya 1994, Franczyk,
Krajewska 2002) następuje: udrożnienie prawidłowego
typu oddychania, racjonalne zużycie powietrza podczas
mówienia i wydłużenie fazy wydechowej (Sachajska
1987).
Usprawnianie
narządów mownych
Niektóre elementy aparatu głosowo-artykulacyjnego,
tzn. język, wargi, żuchwa i podniebienie miękkie muszą
wykonywać precyzyjne i szybkie ruchy, wtedy mowa
będzie płynna i czysta brzmieniowo. Trening narządów
jest wstępem do późniejszego sprawnego ich ułożenia
podczas wypowiadania poszczególnych dźwięków,
wyrazów, zdań i dłuższych wypowiedzi. Prawidłowe
tempo mówienia u najmłodszych spowalnia słaba
sprawność narządów artykulacyjnych, dlatego też
istotne jest ich usprawnienie (Emiluta-Rozya 1994,
Spałek, Pechowicz-Kułakowska 1996, Kania 2001,
Skorek 2001, Michalak-Widera 2002).
Onomatopeje
Zleksykalizowane twory językowe (Słodownik-Rycaj
2000), czyli onomatopeje zastępują pierwsze wyrazy
małego dziecka i pozwalają na kontakty werbalne z
osobami z najbliższego otoczenia. Stanowią one także
sylaby tworzące późniejsze słowa. Wszelkie
werbalizowane zabawy z najmłodszymi oparte na
wyrazach dźwiękonaśladowczych (Sachajska 1987,
Minczakiewicz 1997, Kozłowska 1998) odgrywają
ważną role w kształtowaniu mowy dzieci.
Ćwiczenia
grafomotoryczne
MOWA
+
RUCH
Dzięki treningowi małej motoryki następuje
usprawnienie precyzyjnych ruchów ręki
n i e z b ę d n y c h d o n a u k i p i s a n i a
( B o g d a n o w i c z 1 9 9 1 ) . Ć w i c z e n i a
koordynacji wzrokowo-ruchowej u dzieci
najmłodszych należy rozpoczynać od
ćwiczeń palców i dłoni (Franczyk,
Krajewska 2002), przechodząc do zabaw
graficznych na dużych formatach, z
wykorzystaniem naturalnych surowców,
np. piasku , błota, kaszy lub masy solnej.
Werbalizacja
codziennych
czynności
Wychowywanie najmłodszych w
świecie ciszy,
tj.
poprzez ograniczanie do niezbędnego minimum
kontaktów słownych powoduje, iż ich rozwój
intelektualny ulega zubożeniu (Sawa 1990, Zaleski
1 9 9 2 ) . D z i e c k o u c z y s i ę m ó w i ć p o p r z e z
naśladownictwo, trzeba więc wielu bodźców słownych
dla późniejszej bogatej leksyki. Nazywanie
wykonywanych czynności, desygnatów, czy emocji
(Emiluta-Rozya 1994, Minczakiewicz 1997,
Franczyk
A,. Krajewska K., 2002, Stecko 1996) pomaga w
poznawaniu świata nie tylko dzieciom prawidłowo
rozwijającym się lecz także maluchom, u których rozwój
przebiega nieharmonijnie (Michalak-Widera, Węsierska
2001).
Usprawnianie
dużej motoryki
Zestawienia przedstawiające umiejętności
ruchowe z prawidłami kształtowania się
m o w y d z i e c k a p o t w i e r d z a j ą
współzależność, której nie można
b a g a t e l i z o w a ć ( L e n n e b e rg 1 9 8 0 ) .
Aktywność ruchowa poparta słowem
wyrabia nowe umiejętności niezbędne dla
globalnego rozwoju dziecka (Franczyk,
Krajewska 2002). Zabawy gimnastyczne
wyrabiają płynność i zręczność ruchów,
ćwiczą zmysł równowagi, wdrażają do
zaradności i odwagi (Trawińska 1988).
Czytanie
i opowiadanie
Propagowanie codziennego czytania dzieciom jest
cenną inicjatywą, wspomagającą globalny rozwój
najmłodszego pokolenia. Zastępowanie obrazu
telewizyjnego lub komputerowego żywym słowem
wspiera i stymuluje rozwój werbalnej komunikacji
interpersonalnej (Pileccy 2001). Czytanie i opowiadanie
dzieciom wzbogaca ich słownictwo, rozwija wyobraźnię
i wdraża do późniejszego samodzielnego czytania
(Sachajska 1987, Michalak-Widera, Węsierska 2001).
Zabawy
paluszkowe
Obrazowanie
wierszy gestami
Rysowane
wierszyki
Wyliczanki
Przykładem kultywowanym dawniej w Polsce,
Ł ą c z e n i e t e k s t ó w r y m o w a n y c h z e
Rysowane wierszyki (Szumanówna 1991) są
Przyjemność aktywnej zabawy połączonej z
a zwłaszcza na wsi, były zabawy paluszkowe
wskazywaniem odpowiednich przedmiotów,
połączeniem słowa i odpowiednio dostosowanej
rytmiczną recytacją stanowią wyliczanki. Ćwiczą
(Zaleski 1992, Minczakiewicz 1998). Obecnie
równocześnie bawi i uczy dzieci. Wielokrotne
formy graficznej. Kreślenie symboli desygnatów
one umiejętność wybrzmiewania trudnych zbitek
zwyczaj ten traktowany jest jak anachronizm.
powtarzanie tekstów pozwala poznawać nowe
z równoczesną recytacją prostych tekstów
wyrazowych, zaznajamiają z nowymi wyrazami.
Zabawy warto wykorzystywać ze względu na
s ł o w a i ć w i c z y p a m i ę ć . N a z y w a n i e
rymowanych zmusza dziecko do śledzenia ruchu
Zabawy z wyliczankami utrwalają elementy
m o ż l i w o ś ć r o z w i j a n i a p o d s t a w o w e g o
i wskazywanie, np. poszczególnych części ciała
i słuchania tekstu. Wielokrotność powtórzeń
prozodyczne wypowiedzi niezmiernie istotne w
słownictwa dziecka, jak i zapoznawanie z
orientuje dziecko w schemacie własnego ciała
sprzyja wymawianiu przez dziecko początkowo
mówieniu (Minczakiewicz 1997). Matematyczne
różnymi fragmentami ciała malucha. Stanowią
(Minczakiewicz 1998).
ostatnich sylab w wersach, następnie wybranych
wyliczanki (Gruszczyk-Kolczyńska, Zielińska
Iwona Michalak-Widera
Katowice
one więc prosty sposób na nawiązanie kontaktu z
wyrazów i w końcu recytacji całego tekstu.
2000) dodatkowo zapoznają dziecko z cyframi i
małymi dziećmi, które jeszcze nie mówią
liczeniem.
(Minczakiewicz 1998).
Plik z chomika:
senepa
Inne pliki z tego folderu:
Test cichego czytania ze zrozumieniem klasa II.doc
(30 KB)
Wady Wymowy (Cwiczenia narzadow mowy).doc
(82 KB)
Teksty do głośnego czytania na czas.doc
(16047 KB)
ćwiczenia AR 04.11.09.doc
(11187 KB)
screen2(1).jpg
(71 KB)
Inne foldery tego chomika:
1 % PODARUJ dla mojego synka Patryka ,pomagamy Patrykowi,PATRYK AUTYZM
AKADEMIA ROZWOJU
autohipnoza medytacje afirmacje, Alfa synchro Theta,Osho ,samouzdrawianie MUZYKA RELAKSACYJNA
AUTYZM CZYTANIE GLOBALNE ,OD OBRAZKA DO SŁOWA,Programy edukacyjno-ter apeutyczne Skrzynia skarbów niezbędna w terapii pedagogicznej
AUTYZM FILM ,FILMY O AUTYZMIE ,FILMY AUTYZM
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin