Miejsce zajęć: sala doświadczania świataCzas trwania zajęć: dostosowany do potrzeb dziecka (max. 1 godzina)Środki dydaktyczne: sprzęty do stymulacji polisensorycznej znajdujące się w sali (suchy basen, łóżko wodne, platforma dźwiękowo- wzrokowa, kolumny bulgoczące, podest wibracyjno – dźwiękowy, kabina luster, światłowody, lampa błyskowa, platforma dotykowa, lampa dyskotekowa), przedmioty przyniesione z zewnątrzMetody: słowne (kierowane do dziecka komunikaty), oglądowe(pokaz), praktycznego działania (doświadczanie)Formy: indywidualnaCele ogólne: - dostarczanie uczennicy poczucia bezpieczeństwa oraz stwarzanie atmosfery zaufania- kształcenie umiejętności komunikacyjnych (reagowania na proste polecenia)- zachęcanie dziecka do aktywnego uczestnictwa w proponowanych zajęciach (pobudzanie do aktywności)- koncentrowanie jego uwagi na dostarczanych bodźcach wzrokowych, słuchowych, dotykowych i węchowych- dostarczanie poczucia radości, zadowolenia i sprawstwa- doskonalenie sprawności manualnej (umiejętności właściwego dotykania, chwytania, manipulacji)-usprawnianie motoryki dużej (kształcenie poczucia równowagi, ruchów płynnych, precyzyjnych)- rozwijanie umiejętności współdziałania z nauczycielemCele operacyjne:- uczennica reaguje na proste komunikaty słowne (polecenia) wsparte gestami- odpowiednio zmotywowana uczestniczy w proponowanych zajęciach (poddaje się stymulacji zmysłów)- reaguje na określone bodźce wzrokowe (skupia wzrok, wodzi nim za kolorowymi światłami), słuchowe (wsłuchuje się w emitowane dźwięki), dotykowe (dotyka podsuwane materiały, elementy), zapachowe (kieruje twarz w stronę wydobywającego się powietrza)- czerpie radość z uczestnictwa w zabawach- z pomocą nauczyciela dotyka, chwyta podsuwane jej przedmioty, próbuje nimi manipulować- chętnie wykonuje ćwiczenia w suchym basenie- podejmuje próby współdziałania z nauczycielemPrzebieg zajęć:I. Zajęcia wstępne1. Powitanie uczennicy 2. Zaznajomienie dziecka z otoczeniem – spacerowanie po saliII. Zajęcia właściweNa tym etapie odbywa się stymulacja poszczególnych zmysłów oraz usprawnianie zaburzonych funkcji za pomocą znajdujących się w sali sprzętów przy dźwiękach muzyki relaksacyjnej. Na początku pozwalamy dziecku na spontaniczną aktywność (aby mogło oswoić się z nowym miejscem) a następnie proponujemy różne zabawy manualne, ruchowe, poznawcze dostosowane do możliwości rozwojowych dziecka (ale nie zmuszamy go do uczestnictwa w nich jeśli się opiera)Propozycje zabaw z wykorzystaniem poszczególnych sprzętów.1. Suchy basen - „Spacerek” – chodzenie z dzieckiem w basenie, unoszenie nóg w górę, rozgarnianie piłek nogami- „Gdzie jesteś?”- przysypywanie leżącego dziecka piłeczkami i pobudzanie do siadania- „Ręka – noga”- chwytanie okrytych piłkami kończyn dziecka, unoszenie w górę, nazywanie- „Latające piłki” – aktywizowanie ucznia do chwytania piłeczek, oraz podrzucania w górę- „Relaksacja”- wspólne leżenie z dzieckiem w basenie, słuchanie muzyki relaksacyjnej, nieznaczne poruszanie się bądź zmienianie pozycji ciała2. Projektor kolorów i obrazów- „Ruchomy obraz” – koncentrowanie uwagi leżącego w basenie dziecka na poruszającym się na ścianie obrazie i zawieszonym u sufitu obiekcie mobilnym- „Cień”- obserwowanie własnego cienia na oświetlonej projektorem ścianie3. Lustrzany domek - pozwala skupić uwagę dziecka na samym sobie (swojej mimice, gestykulacji, ruchach) co wpływa na kształcenie u niego świadomości siebie, swego ciała, poszczególnych jego części oraz orientacji w przestrzeni. Dzięki obserwacji siebie zapamiętuje wyraz twarzy przy różnych emocjach, uczy się naśladownictwa.- „To jestem ja” – skupianie uwagi dziecka na własnym lustrzanym odbiciu, pobudzanie do przybliżania, oddalania się od lustra, wykonywania różnych min, ruchów, wskazywania nazywanych części ciała- „Moja buzia” – wskazywanie np. ręką, pędzelkiem, piórkiem poszczególnych części twarzy do słów wiersza3a. Lampa UV z elementami świetlnymi - „Rączki” - skupianie uwagi dziecka na swobodnych ruchach własnych dłoni z założonymi na nie białymi rękawiczkami a następnie wprawianie w ruch rąk dziecka do słów wiersza rączki oraz ich obserwowanie- „Kolorowe wężyki” – stymulowanie dziecka do chwytania (przytwierdzonych do lustra) świecących wężyków i delikatnego ich ciągnięcia ze zwróceniem uwagi na kolor- „Zaplatamy warkocz” – zabawa dla dzieci o większej sprawności manualnej polegająca na zaplataniu świecących sznurków w warkoczyk- „Pada śnieg” – zachęcanie dziecka do obserwowania spadających z góry małych białych (świecących pod wpływem lampy) karteczek i ukierunkowywania na nie wydechu- Tańcząca piłka” – wzbudzanie zainteresowania turlającą się po dywaniku kolorową świecącą piłką, zachęcanie do jej chwytania, manipulowania nią, turlania- „Mumia” – oplatanie ciała dziecka białym papierem toaletowym 3b. Światłowody - „Jaki to kolor”- koncentrowanie uwagi dziecka na zmieniających się kolorach (nazywanie ich)- Świetlna kurtyna” – powolne opuszczanie uniesionych nad dzieckiem światłowodów (stymulowanie wzroku)- „Światła w górę”- zachęcanie dziecka do dotykania światłowodów, przesuwania po nich dłoni, chwytania i unoszenia w górę- „Moje ciało” – dotykanie końcówkami światłowodów poszczególnych części ciała dziecka bądź oplatanie ich jedną a następnie wieloma wiązkami- „ Świetlne wzory” – zachęcanie dziecka do chwytania światłowodów, wprawiania w ruch, układania z nich różnych wzorów, zaplatania3c. Kolumny wodne -„Widzę, słyszę, wyczuwam” – skupianie uwagi dziecka na unoszących się w górę pęcherzykach, zmieniających się kolorach wody, zachęcanie go do dotykania kolumny, dłońmi, całym ciałem ( w celu wyczuwania drgań), nasłuchiwanie odgłosów bulgoczącej wody4. Lampa błyskowa- „ Czary mary” – zachęcanie dziecka do ściągnięcia z kuli przeźroczystej chustki- „Czarodziejska kula” – wzbudzanie w dziecku chęci dotknięcia czarodziejskiej kuli, obserwacji łączących się pod wpływem dotyku - błysków oraz wyczuwanie delikatnych wibracji5. Urządzenie do robienia baniek - „Latające bańki” – koncentrowanie uwagi dziecka na latających bańkach, zachęcanie do kierowania na nie strumienia wydychanego powietrza- „Złap banieczkę” – zachęcanie dziecka do łapania baniek jedną ręką bądź obiema poprzez klaśnięcie6. Platforma świetlno – dźwiękowa - „ Tańcząca muzyka” – obserwowanie zmieniających się i migających pod wpływem dźwięków z odtwarzacza kolorów7. Łóżko - „Pływanie” – stymulowanie dziecka do zmiany pozycji ciała (leżenie na plecach, boku, brzuchu) i poruszanie kończynami- „ Burza na morzu” – nauczyciel wprawia w ruch łóżko z leżącym na nim dzieckiem8. Tor świetlno – dźwiękowy z tablicą kurantów - „Moja muzyka” – zachęcanie dziecka do wytwarzania dźwięków poprzez chodzenie po torze z kolorowymi polami lub przyciskanie kolorowych kółek na ścianie oraz do obserwowania światła i słuchania dźwięków9.Emiter zapachów - „Pachnący wietrzyk” – kierowanie powietrza z rurek w stronę twarzy, dłoni dziecka a następnie zachęcanie go aby zrobiło to samo- „Co tak szumi” – koncentrowanie uwagi dziecka na dźwiękach wydobywających się z dy-fuzora10. Ścieżka - „Dróżka” – zachęcanie dziecka do chodzenia po ścieżce (odbierania wrażeń stopami), i przesuwania po niej dłoni (odbierania wrażeń dłońmi)11.Lampa - „Światełka” – skupianie uwagi dziecka na nieruchomych świecących punkcikach (chodzenie po sali, wskazywanie światełek)- „Latające światełka” – wodzenie wzrokiem za poruszającymi się po sali światełkami12. Poduszki dotykowe – - Co kryje poduszeczka” – zachęcanie dziecka do dotykania, chwytania, ściskania poduszek, unoszenia w góręIII. Zajęcia końcowe 1. Uporządkowanie miejsca pracy2. Pożegnanie dziecka
Toudulenna