ODPOWIEDZI NA EGZAMIN Z BEZPIECZEŃSTWA.doc

(122 KB) Pobierz
ODPOWIEDZI NA EGZAMIN Z BEZPIECZEŃSTWA

ODPOWIEDZI  NA EGZAMIN  Z BEZPIECZEŃSTWA

 

1.       BEZPIECZEŃSTWO NARODOWE

 

Bezpieczeństwo może być: osobiste, publiczne, energetyczne, narodowe.

Bezpieczeństwo to stan niezagrożenia, spokoju, pewności. W znaczeniu

ogólnospołecznym bezpieczeństwo obejmuje zabezpieczenie potrzeb: istnienia,

przetrwania, pewności, stabilności, tożsamości (identyczności), niezależności,

ochrony poziomu i jakości życia. Bezpieczeństwo, będąc naczelną potrzebą

człowieka i grup społecznych oraz najważniejszym ich celem, jest zarazem

podstawową potrzebą państw i systemów międzynarodowych. Jego brak wywołuje

niepokój i poczucie zagrożenia. Tradycyjne bezpieczeństwo narodowe było

utożsamiane z siłą wojskową. Zagrożenie to agresja (wojna), a bezpieczeństwo

to obrona militarna. Współczesne składniki bezpieczeństwa to także czynniki

gospodarcze i technologiczne, zasoby surowcowe i polityka w zakresie ekologii,

demografii, spraw społecznych i humanitarnych, sprawy związane z zachowaniem

narodowej tożsamości oraz zapewnieniem właściwego udziału w rozwoju

cywilizacyjnym współczesnego świata. Ludzki wymiar bezpieczeństwa

to poszanowanie podstawowych praw i swobód obywatelskich. W procesie tworzenia

bezpieczeństawa międzynarodowego, żywotne interesy narodowe mają przewagę

nad interesami międzynarodowymi. Bezpieczeństwo narodowe to cel działania

państwa i rządu dla zapewnienia wewnętrznych i zewnętrznych warunków

sprzyjających rozwojowi państwa, jego życiowym interesom oraz ochrony

przed istniejącymi i potencjalnymi zagrożeniami. Jest nie tylko chroną naszego

terytorium i narodu przed fizyczną napaścią, lecz również ochroną żywotnych

interesów ekonomicznych i politycznych. Bezpieczeństwo narodowe tworzy cały

naród każdego dnia.

 

2. OBRONA NARODOWA

3. CO ROZUMIESZ POD POJĘCIEM OBRONA NARODOWA

 

Obrona narodowa jest strukturą realizacyjną bezpieczeństwa narodowego.

To całokształt sił i środków (instytucji) społeczeństwa (narodu) oraz ich

poczynania związane z przeciwdziałaniem zagrożeniom godzącym w interes narodowy.

To działalność i organizacja państwa w zakresie ochrony i obrony przed

zagrożeniami interesów narodowych. To działalność mająca na celu odpowiednie

przygotowanie i wykorzystanie sił i środków będących do dyspozycji państwa

w celu przeciwdziałania wszelkiego rodzaju zagrożeniom zewnętrznym i wewnętrznym

godzącym w interes narodowy. Obrona narodowa, będąc częścią bezpieczeństwa

narodowego, stanowi sumę wszystkich cywilnych i wojskowych przedsięwzięć

państwa, które przesądzają o trwałości państwa jako instytucji politycznej oraz

bezpieczeństwie całego narodu. Wspólną cechą dla państw demokratycznych jest,

że obrona narodowa stanowi sumę wszystkich cywilnych i wojskowych zabezpieczeń

służących zapewnieniu bezpieczeństwa państwa i społeczeństwa wobec zagrożeń

godzących w bezpieczeństwo narodowe. Dotychczas było wąskie (militarne)

postrzeganie obrony narodowej. Współcześnie powinno być szerokie (powszechne) -

oprócz siły militarnej także zdolność do ochrony i ratownictwa ludności,

substancji materialnej i środowiska przed zagrożeniami niemilitarnymi.

 

4. WSPÓŁCZESNE SKŁADNIKI BEZPIECZEŃSTWA TO

 

- aspekty wojskowe i polityczne

- czynniki gospodarcze i technologiczne

- zasoby surowcowe

- polityka w zakresie ekologii, demografii, spraw społecznych i humanitarnych

- sprawy związane z zachowaniem narodowej tożsamości

- sprawy związane z zapewnieniem właściwego udziału w rozwoju cywilizacyjnym

  współczesnego świata

- poszanowanie podstawowych praw i swobód obywatelskich

 

5. ZAKRES BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO I OBRONNOŚCI (OBRONY NARODOWEJ) OBEJMUJE

 

Polityka bezpieczeństwa państwa obejmuje wypracowanie strategii bezpieczeństwa

oraz kierowanie przygotowaniem środków i realizacją zadań z zakresu

bezpieczeństwa narodowego w koordynacji z innymi państwami oraz instytucjami

bezpieczeństwa narodowego.

 

6. DO NARZĘDZI WSPÓŁCZESNEJ OBRONY NARODOWEJ ZALICZA SIĘ

 

- struktury organizacyjne

  > organy władzy

  > służbę zagraniczną

  > siły zbrojne

  > służby wywiadu

  > policję

  > straż graniczną

  > straż pożarną

- placówki naukowo-badawcze

- obiekty i środki kultury

- służby inspekcyjne

- stowarzyszenia pozarządowe

- narzędzia niematerialne

  > morale narodowe

  > strategie polityki państwa

  > prawo państwowe

  > naukę

  > edukcję

i inne.

 

7. DO ŚRODKÓW OBRONY NARODOWEJ ZALICZAMY

 

- polityczne

- gospodarcze

- wojskowe

- bezpieczeństwa publicznego i powszechnego

- naukowo-techniczne

- ekologiczne

- normatywne

- ideologiczne

 

8. ŚRODKI OBRONY NARODOWEJ DZIELIMY NA

 

- powszechne (niemilitarne) stosowane w codziennej (rutynowej) ochronie,

  a także w zabezpieczaniu wartości i interesów narodowych

- wojskowe, traktowane jako ostateczny i decydujący środek obrony narodowej

 

9. FUNKCJE PAŃSTWA I PODMIOTÓW PRAWA PAŃSTWOWEGO W DZIEDZINIE BEZPIECZEŃSTWA

NARODOWEGO I OBRONY NARODOWEJ TO

 

Funkcja wewnętrzna

  Zapewnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego, ochrona mienia, zdrowia

  społeczeństwa i środowiska, zabezpieczenie trwałości w wewnętrznej strukturze

  stosunków społecznych.

Funkcja gospodarczo-ogranizatorska

  Ogranizowanie życia gospodarczego i stwarzanie warunków do rozwijania

  działalności gospodarczej.

Funkcja kulturalno-wychowawcza

  Przedsięwzięcia na rzecz wpajania wiedzy i zdobyczy cywilizacyjnych,

  rozpowszechnianie dóbr kulturowych, upowszechnianie idei i wartości oraz

  kształtowanie postaw i zachowań obywatelskich.

Funkcja zewnętrzna

  Zapewnienie bezpieczeństwa państwa na zewnątrz, rozwijanie stosunków

  politycznych, gospodarczych i kulturalnych z innymi państwami, rozwijanie

  przepływu informacji i kontaktów międzyludzkich.

 

10. NAJWAŻNIEJSZE OBOWIĄZUJĄCE AKTY PRAWNE, UJMUJĄCE PROBLEMATYKĘ BEZPIECZEŃSTWA

I OBRONY NARODOWEJ TO

 

- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej

  Art. 5 mówi o bezpieczeństwie i obronie narodowej. Bezpieczeństwo podniesione

  zostało do rangi podstawowej zasady konstytucyjnej i głównego obszaru

  aktywności państwa.

- Ustawy i wydane na ich podstawie rozporządzenia

  > odnoszące się do określonej sfery (dziedziny) bezpieczeństwa narodowego, np.:

    ] ustawa i powszechnym obowiązku obrony RP

    ] ustawa o ochronie przeciwpożarowej

    ] ustawa o ochronie dóbr kultury

    ] prawo ochrony środowiska

  > regulujące zadania i kompetencje podmiotów wykonawczych, np.:

    ] ustawa o działach administracji rządowej

    ] ustawa o administracji rządowej w województwie

    ] ustawa o Urzędzie Ministra Obrony Narodowej

    ] ustawy o Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej

  > odnoszące się do rodzaju i skali zagrożeń, tj. ustawy o stanach nadzwyczajnych

- przepisy prawa karnego

  Odpowiedzialność za różnego rodzaju przestępstwa.

- kodeks wykroczeń

  Zasady odpowiedzialności, kary i środki karne za różnego rodzaju wykroczenia.

- prawo administracyjne

  Prymat bezpieczeństwa w działalności organów administracji publicznej.

 

11. SKONKRETYZOWANE W USTAWACH WARTOŚCI, WCHODZĄCE W ZAKRES SZEROKO ROZUMIANEGO

BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO, DOTYCZĄ M.IN.

 

- bezpieczeństwa zewnętrznego państwa

- bezpieczeństwa wewnętrznego państwa

- ochrony życia i zdrowia obywateli

- gwarancji wolności myślenia i działania obywateli

- ochrony i korzystania z zasobów środowiska

- tworzenia społecznych, gospodarczych, naukowych i kulturowych warunków rozwoju

 

12. ORGANY WŁADZY WSPÓŁUCZESTNICZĄCE W TWORZENIU BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO

I OBRONY NARODOWEJ TO

 

- Parlament

- Prezytent RP

- Rada Ministrów

- Minister Obrony Narodowej

 

13. ZAKRES ZWIERZCHNICTWA PREZYDENTA NAD SIŁAMI ZBROJNYMI (OKREŚLONY W ART. 134

KONSTYTUCJI)

 

Prezydent jest najwyższym zwierzchnikiem Sił Zbrojnych RP. Jest to model zwierzchnictwa biernego. W czasie pokoju prezydent sprawuje zwierzchnictwo nad siłami zbrojnymi za pośrednictwem ministra obrony narodowej.

 

1. Prezydent mianuje i odwołuje Szefa Sztabu Generalnego i dowódców rodzajów sił zbrojnych

2. Prezydent mianuje, na wniosek Prezesa Rady Ministrów, Naczelnego Dowódcę Sił Zbrojnych

3. Prezydent nadaje, na wniosek Ministra Obrony Narodowej, określone w ustawach stopnie wojskowe

 

14. NACZELNYM OGRANEM ADMINISTRACJI PAŃSTWOWEJ W DZIEDZINIE OBRONNOŚCI PAŃSTWA

JEST

 

Minister Obrony Narodowej

 

15. W RAMACH ZASADY POWSZECHNOŚCI OBRONY (ART. 85) DO ZAKRESU (?) UDZIAŁU

OBYWATELI W OBRONIE PAŃSTWA NALEŻY

 

- pełnienie służby wojskowej

- służba w obronie cywilnej

- odbywanie przysposobienia obronnego

- uczestniczenie w samoobronie ludności

- pełnienie służby w jednostkach zmilitaryzowanych

- pełnienie sużby zastępczej

- wykonywanie świadczeń na rzecz obrony

 

Szczególną formą obowiązu obrony jest:

- uczestniczenie obywateli w szkoleniu z zakresu samoobrony

 

W ramach przygotowania do samoobrony obywatele mogą być zobowiązani do:

- przygotowania obrony budynku oraz mienia

- zabezpieczenia własnych źródeł wody pitnej i środków spożywczych przed

  zanieczyszczeniem i skażeniem

- utrzymania i konserwacji posiadanego oraz przydzielonego sprzętu i środków

  ochrony

- utrzymywania i konserwacji domowych pomieszczeń ochronnych

- wykonywania innych przedsięwzięć mających na celu ochronę własnego życia,

  zdrowia oraz udzielania pomocy innym

 

16. "ZAGROŻENIA BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO" TO

 

Taki splot zdarzeń wewnętrznych lub w stosunkach międzynarodowych, w którym

z dużym prawdopodobieństwem może nastąpić ograniczenie lub utrata warunków

do niezakłóconego bytu i rozwoju wewnętrznego bądź naruszenie lub utrata

suwerenności państwa oraz jego partnerskiego traktowania w stosunkach

międzynarodowych - w wyniku zastosowania przemocy politycznej, psychologicznej,

ekonomicznej, miliatrnej itp.

 

Działanie lub ciąg wydarzeń, które:

(1) zagrażają drastycznie i w stosunkowo krótkim okresie jakości życia

    mieszkańców danego państwa

(2) niosą ze sobą istotne zagrożenie ograniczenia możliwości dokonywania wyborów

    politycznych przez rząd państwa lub prywatne instytucje pozarządowe w ramach danego państwa.

17. WEDŁUG KRYTERIUM PRZEDMIOTOWEGO, "ZAGROŻENIA BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO"

DZIELIMY NA

 

- polityczne

- militarne

- gospodarcze

- społeczne (społeczno-kulturowe)

- ekologiczne

 

18. WEDŁUG SKALI "ZAGROŻENIA BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO" DZIELIMY NA

 

- światowe

- międzynarodowe

- państwa

- jednostki administracyjnej

 

19. POD POJĘCIEM "ZAGROŻENIE POLITYCZNE BEZPIECZEŃSTWA PAŃSTWA" ROZUMIE SIĘ

 

Stan, w którym nasilają się działania zorganizowanych grup społecznych (politycznych) uniemożliwiających wypełnianie przez państwo jego głównych funkcji, a przez to osłabiające lub niweczące działania organów lub instytucji realizujących cele i interesy narodowe.

 

20. ZAGROŻENIE MILITARNE BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO TO

 

Użycie lub groźba użycia siły militarnej przez podmioty prawa międzynarodowego

(państwa), ale nie tylko (także terroryzm). Jest to po prostu jego słabość

militarna i nieprzygotowanie do obrony.

 

21. ZAGROŻENIA EKONOMICZNE BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO

 

Dotyczą problematyki produkcji, wymiany i rozdziału różnych dóbr w państwie

oraz racjonalnego nimi dysponowania dla pomnażania ogólnego dobrobytu. Są

utożsamiane z zagrożeniami gospodarczymi. Obejmują finanse państwa, proces

produkcji, handel i dostęp do surowców, w szczególności energetycznych.

 

22. ZAGROŻENIA SPOŁECZNE BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO (KULTURALNE, CYWILIZACYJNE)

 

Inaczej społeczne. Wszystko, co zagraża utratą życia lub zdrowia, tożsamości

narodowej i etnicznej poszczególnych społeczności oraz bezpieczeństwa socjalnego

(cywilizacyjnego) i publicznego.

 

23. ZAGROŻENIA EKOLOGICZNE BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO TO

 

Odnoszone do funkcjonowania żywej przyrody oraz warunków życia człowieka

w środowisku i trwałego rozwoju narodu. Mogą zostać spowodowane przez

działalność człowieka (czynniki antropomorficzne) i czynniki naturalne

(nieantropomorficzne). To rodzaj zagrożenia, w wyniku którego może nastąpić

niebezpieczeństwo dla istot żywych, na skutek zmiany środowiska naturalnego.

 

24. TERRORYZM

 

Stanowi formę działań podejmowanych w trakcie konfrontacyjnych stosunków

pomiędzy stronami, z których jedna jest strukturą państwa. Jest działaniem

dywersyjnym (sabotażem) na szczeblu strategicznym, realizowanym głównie

taktycznymi sposobami, środkami i metodami w ramach działań precyzyjnych. Jest

skierowany głównie na osłabienie systemu bezpieczeństwa i destrukcję struktur władzy.

 

25. WOJSKOWE DZIAŁANIA ANTYTERRORYSTYCZNE, WYNIKAJĄCE WPROST Z DZIAŁAŃ

PRZECIWDYWERSYJNYCH WOJSK, ODNOSZĄ SIĘ DO

 

- ochrony ważnych obiektów w strefie odpowiedzialności

- ochrony i obrony stanowisk dowodzenia

- ochrony i obrony infrastruktury logistycznej w ramach osłony strefy tyłowej

- ochrony i obrony składów materiałów bojowych poza strefą tyłową

- likwidacji skutków aktów terroru

- zwalczania wykrytych grup terrorystycznych

 

26. INNE OKREŚLENIE "ORGANIZACJI WOJSKOWEJ" TO

 

- wojsko

- armia

- siły zbrojne

- system wojskowy

 

27. POJĘCIE "ORGANIZACJA WOJSKOWA POLSKI" ROZUMIE SIĘ JAKO

 

Inaczej wojsko, armia, siły zbrojne. Fundamentalna dla istnienia i

funkcjonowania państwa jego organizacja zbrojna, której siła i sprawność

decyduje o skuteczności obrony narodowej w tworzeniu i utrzymywaniu

bezpieczeństwa narodowego, a w konsekwencji o przetrwaniu i pomyślności narodu.

 

Organizacja wojskowa każdego państwa, jego system wojskowy, jest podobnie jak

kultura jednym z najbardziej odrębnych, autonomicznych atrybutów narodowych i

państwowych. Podlega również ciągłym zmianom.

 

28. CECHY ORGANIZACJI WOJSKOWEJ PAŃSTWA TO M.IN.

 

- dysponowanie możliwością oraz umiejętnością wykorzystania w masowej skali

  najradykalniejszego środka przemocy, jaką jest broń oraz sposoby i formy jej bojowego wykorzystania

- przygotowanie i zdolność do prowadzenia walki zbrojnej

- autonomiczna struktura wojskowa

- dowodzenie

- mobilność wojska

- stała gotowość bojowa wojsk

- morale wojskowe (najważniejsze!)

- bezinteresowność poświęcenia żołnierskiego dla Ojczyzny i ogółu społeczeństwa

- wsparcie władz i społeczeństwa w sytuacjach szczególnych zagrożeń

- powszechne wychowanie i szkolenie wojskowe młodzieży i dorosłych

- infrastruktura wojskowa

 

29. WSPARCIE WŁADZ I SPOŁECZEŃSTWA PRZEZ ORGANIZACJĘ WOJSKOWĄ W SYTUACJACH

SZCZEGÓLNYCH ZAGROŻEŃ POLEGA NA

 

Nabiera pierwszorzędnego znacznia, jak zdolność do walki zbrojnej. Odnosi się

zarówno do działań wewnątrz państwa, jak i do udziału wojska w misjach

zagranicznych w ramach operacji humanitarnych  pokojowych. Współcześnie zakres

przygotowania i wykorzystania armii do niesienia pomocy władzy i społeczeństwu

znacznie się rozszerzył.

 

30. WARTOŚCI WNOSZONE PRZEZ ARMIĘ DO FUNKCJONOWANIA KRAJU

 

- tworzy u kolejnych pokoleń fundamentalne więzi propaństwowe

- jest podstawowym atrybutem tożsamości państwa, jego suwerenności i niepodległości

- zapewnia trwałość i stabilność oraz ochronę i obronę instytucji i struktur państwa

- zapewnia funkcjonowanie i egzekwowanie prawa, władzy, bezpieczeństwa i

  porządku publicznego

- wspiera siłę militarną realizacją polityki wewnętrznej i zagranicznej państwa

- odstrasza nieprzyjaciół i broni państwa przed zagrożeniami bezpieczeństwa

  narodowego - wewnętrznymi i zewnętrznymi

- tworzy wizerunek siły, sprawności i wiarygodności państwa we własnym

  społeczeństwie i otoczeniu międzynarodowym

- wspiera wojskowo władzę, społeczeństwo oraz instytucje ochrony ludności,

  bezpieczeństwa i porządku publicznego w sytuacjach szczególnych zagrożeń i potrzeb

- ustawicznie szkoli i organizuje społeczeństwo do obrony narodowej

 

31. CO ROZUMIESZ POD POJECIEM OBRONY CYWILNEJ

 

Sektor cywilny (organy administracji publicznej, podmioty działające na rynku,

organizacje pozarządowe, poszczególni obywatele) tworzący cywilną organizację

obrony narodowej, pełni nie tylko funkcję usługową na rzecz sił zbrojnych, lecz

wnosi także twórczy wkład w budowanie bezpieczeństwa narodowego.

 

32. FORMY WYPEŁNIANIA OBOWIĄZKÓW OBRONNYCH PRZEZ OBYWATELI TO

 

- pełnienie służby wojskowej

- służba w obronie cywilnej

- odbywanie przysposobienia obronnego

- uczestniczenie w samoobronie ludności

- pełnienie służby w jednostkach zmilitaryzowanych

- pełnienie sużby zastępczej

- wykonywanie świadczeń na rzecz obrony

 

Szczególną formą obowiązu obrony jest:

- uczestniczenie obywateli w szkoleniu z zakresu samoobrony

 

33. STRATEGIA BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO TO

 

Wybór będących w dyspozycji państwa właściwych i koniecznych środków w celu

zapewnienia realizacji planów i zadań określonych przez politykę bezpieczeństwa.

Wybór ten powinien być dokonany na podstawie wiedzy i wnikliwej analizy strategicznej.

 

34. ISTOTĄ STRATEGII BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO JEST

 

Określenie priorytetów i dokonywanie trudnych wyborów.

 

35. ŹRÓDŁEM BŁĘDNYCH STRATEGII BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO JEST M.IN.

 

- całkowite lekceważenie ponadczasowej wiedzy (mądrości) strategicznej

- traktowanie aktualnego stanu i stosunków wewnętrznych i zewnętrznych jako

  status quo bez uwzględnienia zmienności i nieprzewidywalności przyszłości

- przywiązywanie nadmiernej wagi do trwałości i niezawodności sojuszy, opieranie

  na nich swojego bezpieczeństwa

- strategia odwlekania - daje inicjatywę agresorom i terrorystom

 

36. DO PUNKTÓW STAŁYCH WIARYGODNOŚCI BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO ZALICZAMY

 

(nothing found :)

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin