Zakład (…………………………………………)
PROCEDURA
Numer BHP . ../200…
Strona: 1
Stron: 9
Obszar
CAŁY ZAKŁAD
Procedura
OCENY RYZYKA ZAWODOWEGO ZWIĄZANEGO Z WYKONWYANĄ PRACĄ
spis treści
1.
2. PRZEDMIOT PROCEDURY.................................................................................2
3. ZAKRES STOSOWANIA PROCEDURY..............................................................2
5. OGÓLNE ZASADY PRZYGOTOWYWANIA OCENY RYZYKA ZAWODOWEGO .................................................................................................2
6. ZESPÓŁ DS. OCENY RYZYKA ZAWODOWEGO..............................................3
7. ANALIZA RYZYKA ZAWODOWEGO ................................................................3
8. WARTOŚCIOWANIE RYZYKA ZAWODOWEGO..............................................6
9. OPRACOWANIE PLANU DZIAŁAŃ KORYGUJĄCYCH i/lub ZAPOBIEGAWCZYCH.........................................................................................7
10. DOKUMENTOWANIE OCENY RYZYKA ZAWODOWEGO...............................8
11. INFORMOWANIE O RYZYKU ZAWODOWYM.................................................8
12. MONITOROWANIE RYZYKA ZAWODOWEGO................................................8
13.
14. AKTY PRAWNE I DOKUMENTY ZWIĄZANE...................................................10
Opracował
Nazwisko
Data
Podpis
Nr edycji:
1
Zatwierdził
Nr egz.
Wszelkie prawa wydawcy zastrzeżone
1. CEL
Celem procedury jest zapewnienie właściwej identyfikacji zagrożeń oraz przeprowadzania oceny ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy.
2. PRZEDMIOT PROCEDURY
Przedmiotem procedury są zasady przeprowadzania identyfikacji zagrożeń oraz oceny ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy.
3. ZAKRES STOSOWANIA PROCEDURY
Procedura niniejsza obowiązuje w (………………………………………………)
4. OGÓLNE ZASADY PRZYGOTOWYWANIA OCENY RYZYKA ZAWODOWEGO
4.1. Ocena ryzyka obejmuje wszystkie stanowiska pracy, zarówno stacjonarne, jak i niestacjonarne.
4.2. W celu usprawnienia przebiegu oceny i skrócenia czasu jej przeprowadzania dopuszcza się, jeśli to możliwe, wyróżnienie grup stanowisk, na których wykonywane są w tych samych warunkach te same zadania i na których występują te same zagrożenia. Ocena ryzyka może przeprowadzona być wówczas dla jednego stanowiska z każdej grupy.
4.3. Ocenę ryzyka zawodowego należy przeprowadzać okresowo i zawsze wówczas, gdy wykorzystywane do jego oceny informacje straciły swoją aktualność, a w szczególności w następujących sytuacjach:
· przy tworzeniu nowych stanowisk pracy lub nowych procesów technologicznych,
· przy wprowadzaniu istotnych zmian na stanowiskach pracy (np. technologicznych lub organizacyjnych),
· przy zakupach nowych maszyn i urządzeń lub ich modernizacji
· Po zmianie obowiązujących wymagań prawnych, odnoszących się do ocenianych stanowisk pracy,
· po wprowadzeniu zmian w stosowanych środkach ochronnych,
· gdy na terenie zakładu pracy pracownicy obcych firm wykonują roboty zagrażające lub mogące powodować zagrożenie dla pracowników.
4.4. Inicjatorem przeprowadzenia oceny ryzyka zawodowego są osoby kierownictwa, które inicjują wymienione w pkt.4.3 procesy.
4.5. .Do obowiązku osób inicjujących ocenę ryzyka zawodowego należy przygotowanie niezbędnych danych do oceny tj.:
· określenie charakterystyki każdego stanowiska pracy.
· wstępna identyfikacja zagrożeń występujących na poszczególnych stanowiskach .
5. ZESPÓŁ DS. OCENY RYZYKA ZAWODOWEGO
a. .Ocenę ryzyka zawodowego przeprowadza zespół, w skład którego wchodzą:
· mistrz/kierownik
· specjalista ds bhp
b. W specyficznych sytuacjach zespół może być poszerzany o osoby będące specjalistami w jakiejś dziedzinie, z zakresu której informacje są niezbędne do opracowania oceny ryzyka zawodowego. Decyzję o włączeniu nowych członków podejmuje zespół.
c. Przeprowadzanie oceny ryzyka zawodowego wymaga od zespołu :
· zidentyfikowania wszystkich zagrożeń występujących na danym stanowisku, ich źródeł, oraz działań profilaktycznych i organizacyjnych,
· włączenia do procesu identyfikacji zagrożeń pracowników obsługi stanowiska pracy,
· sporządzania odpowiedniej dla każdego etapu dokumentacji,
· oszacowania ryzyka zawodowego metodą Risk Score,
· przeprowadzenia wartościowania ryzyka zawodowego poszczególnych zagrożeń,
· zaproponowanie działań korygujących, zapobiegawczych.
6. ANALIZA RYZYKA ZAWODOWEGO
d. Na etap ten składa się:
· określenie charakterystyki obiektu,
· identyfikacja zagrożeń,
· szacowanie ryzyka.
e. W charakterystyce stanowiska pracy należy uwzględnić:
· fazę używania obiektu – opis procesów prowadzonych na tym stanowisku
· obszar, po którym porusza się operator obsługujący stanowisko
· wykonywane czynności i czas ich wykonywania
· wymagane kwalifikacje obsługi (wykształcenie, doświadczenie, umiejętności i predyspozycje)
· niedogodności
· inne osoby, które mogą być narażone na ryzyko
· możliwe skutki występujących zagrożeń
· wypadki i choroby zawodowe i wszystkie inne szkodliwe i uciążliwe efekty dla zdrowia pracowników
· stosowane niebezpieczne środki pracy, materiały i wykonywane operacje technologiczne
· inne informacje, istotne dla oceny ryzyka zawodowego
f. Identyfikację występujących zagrożeń należy dokonać w oparciu o:
· wiedzę zawodową zespołu
· wymagania przepisów i norm dotyczących danego stanowiska pracy, rodzaju wykonywanej pracy, używanych narzędzi czy maszyn
· dokumentację techniczno-ruchową; instrukcje, w tym stanowiskowe, bhp
· wyniki pomiarów czynników środowiska pracy
· dane dotyczące wypadków przy pracy, zdarzeń potencjalnie wypadkowych, chorób zawodowych na tym stanowisku pracy
· karty charakterystyk substancji chemicznych
g. Po zidentyfikowaniu zagrożeń należy z wynikiem zapoznać pracownika zatrudnionym na ocenianym stanowisku (o dużym stażu pracy na tym stanowisku), w celu możliwości wniesienia przez niego uwag.
h. Szacowanie ryzyka.
Parametrami ryzyka zawodowego są:
· stopień możliwej straty (skutków, konsekwencji) wynikającej ze zdarzenia –potencjalna ciężkość urazu człowieka lub rozmiar straty materialnej,
· prawdopodobieństwo wystąpienia niepożądanego zdarzenia niebezpiecznego o określonej stracie.
i. Szacowanie ryzyka zawodowego musi uwzględniać możliwie wszystkie zagrożenia oraz wszystkie narażone osoby, także te które tylko okresowo przebywają w obrębie oddziaływania zagrożenia.
j. Oceniając prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia niebezpiecznego o określonej stracie należy brać pod uwagę:
· prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia wywołującego zagrożenie – oceniamy możliwość wystąpienia określonego zdarzenia, przy czym należy posiłkować się danymi statystycznymi wypadków przy pracy i chorób zawodowych jakie miały miejsce w przeszłości oraz danymi o ich skutkach,
· częstotliwość i czas narażenia na działanie zagrożenia – szacowanie częstotliwości i czasu narażenia na zagrożenie musi obejmować organizację pracy, sposób eksploatacji maszyn i urządzeń oraz wszystkie możliwe metody pracy,
· możliwość uniknięcia lub ograniczenia strat – analizując należy brać pod uwagę sposób obsługi urządzenia/narzędzia/procesu prędkość, z jaką narasta zagrożenie, sposób w jaki pracownik nabył świadomość ryzyka, możliwości wyeliminowania lub ograniczenia zagrożeń, wiedzę i doświadczenie pracownika,
k. Szacowanie ryzyka należy wykonywać metodą Risk Score.
METODA RISK SCORE jest jakościową, wskaźnikową metodą oceny ryzyka, w której określane w definicji ryzyka prawdopodobieństwo skutków zdarzenia jest uszczegółowione i przedstawione przez dwa parametry ryzyka tj. ekspozycję na zagrożenie i prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia
R= S*E*P
S - potencjalne skutki, średnia arytmetyczna oceny strat ludzkich i materialnych
Wartość
Strata
Opis
stecza