PLAN PRACY - STYCZEŃ.doc

(48 KB) Pobierz
PLAN PRACY

 

 

 

                                         PLAN PRACY

 

                  WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ

 

NA MIESIĄC STYCZEŃ 2001 DLA DZIECI 5-6 LETNICH

 

 

 

        TEMATYKA:

 

1.                                 Warszawa stolicą Polski.

 

2.                                 Dzień Babci i Dziadka, bal karnawałowy – uroczystości .

 

 

CELE OPERACYJNE:

 

Dzieci powinny:

-                                             rozbudzić w sobie poczucie przynależności narodowej; jesteśmy Polakami, mówimy po Polsku;

-                                             znać zarys mapy Polski, stolicę -  Warszawę i jej najważniejsze zabytki i pomniki; 

-                                             rozpoznawać godło polskie , barwy państwowe i hymn narodowy;

-                                             uczyć się nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi osobami;

-                                             wzmacniać swoją więź z rodziną poprzez świadome uczestnictwo w uroczystościach przedszkolnych (Dzień Babci i Dziadka)

-                                             rozpoznawać i nazywać własne uczucia (radość, miłość itp.)

-                                             uczestniczyć w upiększaniu pomieszczeń wykonanymi przez siebie elementami dekoracyjnymi (bal karnawałowy);

-                                             rozpoznawać i nazywać symbole graficzne głosek: B,b; L,l; C,c; R,r;

-                                             segregować przedmioty ze względu na posiadane cechy, definiować oraz zastosować umiejętności klasyfikowania w sytuacjach życiowych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                           WARSZAWA – STOLICĄ POLSKI

 

 

OBSZARY EDUKACYJNE:

 

1.                                  ZDROWIE I AKTYWNOŚĆ RUCHOWA.

a)                                              umożliwienie udziału w grach i zabawach ruchowych i gimnastyce.

2.                                  DZIECKO – RODZINA – ŚRODOWISKO.

a)                                              uświadomienie poczucia przynależności narodowej poprzez:

-                                                        zaznajomienie z godłem polskim, barwami narodowymi, stolicą

-                                                        wyrabianie szacunku dla powagi hymnu narodowego

b)                                              umożliwienie zdobycia doświadczeń w mówieniu, słuchaniu i bycia słuchanym.

c)                                              mowa i myślenie dziecka:

-                                                        stwarzanie sytuacji aktywizujących procesy poznawcze,

-                                                        poznawanie liter drukowanych i pisanych, kształtowanie motywacji do samodzielnego czytania

-                                                           klasyfikowanie przedmiotów ze względu na posiadane cechy, definiowanie oraz stosowanie umiejętności klasyfikowania w sytuacjach życiowych.

 

3.                                  ESTETYKA I AKTYWNOŚĆ TWÓRCZA

a)  rozwijanie różnych form twórczości dziecięcej.

-                                                        gromadzenie i poszerzanie doświadczeń plastyczno – konstrukcyjnych,

-                                                        wyrabianie umiejętności słuchania i śpiewania piosenek,

-                                                        wspieranie działań twórczych w różnych dziedzinach aktywności.

              

               ZADANIA EDUKACYJNE:

              „Wars i Sawa” –W. Chotomska słuchanie legendy o Warszawie oraz rozmowa o naszej stolicy

-                                                        rozbudzenie zainteresowania stolicą, bogacenie słownictwa m.in. o wyrazy: legenda, herb, stolica.

„Piękna jest Warszawa.” – M. Terlikowska słuchanie recytacji n- ki – kształcenie uwagi dowolnej i pamięci, prawidłowe wypowiadanie się nt. usłyszanego utworu.

„Ulubione zwierzęta” – wprowadzenie litery K,k na wyrazie podstawowym „kot” – zapoznanie z symbolem graficznym głoski, doskonalenie techniki czytania.

„Dbamy o swoje zdrowie” – wprowadzenie litery B, b na wyrazie podstawowym „buty” – doskonalenie analizy i syntezy słuchowo – wzrokowej, kształcenie motywacji do samodzielnego czytania.

„Album o Warszawie.” – praca w zespołach – kształcenie pomysłowości i wyobraźni twórczej.

„Pomniki Warszawy.” – lepienie z masy solnej – kształcenie sprawności manualnych.

„Warszawska syrenka.” – wyklejanie ( I gr.), kolorowanie (II gr.), wyklejanie bibułkowymi kulkami (III gr.) – wdrażanie do sprzątania po zakończonej pracy, samodzielne dobieranie techniki pracy.

„Warszawska syrenka.” – zabawa rytmiczna – zapoznanie z tekstem i melodią piosenki, rozwijanie wrażliwości słuchowej.

„Mazurek Dąbrowskiego.” – słuchanie hymnu narodowego – zapoznanie z treścią i melodią, przyzwyczajanie do kulturalnego zachowania się w czasie słuchania hymnu.

Zajęcia z rytmiki prowadzone przez instruktora.

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych Nr 9 – przeskok obunóż bokiem przez leżącą przeszkodę, rozwijanie skoczności i szybkości.

Wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem:

-                                                        orientacji pt. „Rób tak – nie rób tak.” – szybka i poprawna reakcja na bodźce słuchowo – wzrokowe.

-                                                        rzutu pt. „Podawanie piłki górą.” -  prawidłowa zdolność oceny kierunku i odległości.

                           „Co do czego pasuje” – segregowanie obrazków według zasady co do czego pasuje ze słownym uzasadnieniem (6 l.)

                           „Wdrażanie dzieci do sensownego grupowania obiektów przedstawionych na kartkach (obrazki) i słowne określanie przyjętego kryterium. (5 l.)

                           „Zgadnij jaki to przedmiot” – kształtowanie zdolności do klasyfikowania na poziomie operacji konkretnych: segregowanie przedmiotów ze względu na posiadane cechy, a potem definiowanie przedmiotu przez wymienianie jego cech (6 l.)

                             -  grupowanie obiektów: do „robienia hałasu”, do „przytulania”, do „ubierania się” (5 l.)

                         

 

 

 

 

                               I i III CZĘŚĆ DNIA;

 

-                                                        układanie i rozwiązywanie zagadek o Warszawie;

-                                                        słuchanie legendy o Bazyliszku opowiadanej przez n – kę;

-                                                        „Domino liter” zabawa dydaktyczna;

-                                                        gromadzenie  ilustracji, książek, czasopism poświęconych Warszawie;

-                                                        „Nad Wisłą.” N. Bukowieckiej – słuchanie opowiadania;

-                                                        Piękna jest Warszawa – oglądanie slajdów ;

-                                                        Qwiz pt. „Czy znasz zabytki Warszawy?”

-                                                        Wywiad ze Złotą kaczką i Bazyliszkiem – elementy dramy;

-                                                        Praca z książką „Od A do Z.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

         

 

 

 

 

 

 

 

 

       DZIEŃ BABCI I DZIADKA, BAL KARNAWAŁOWY

                                      UROCZYSTOŚCI PRZEDSZKOLNE.

 

OBSZARY EDUKACYJNE:

     

1.                 ZDROWIE I AKTYWNOŚĆ RUCHOWA.

a)                              wyrabianie nawyków higieniczno – kulturalnych związanych z higieną układu nerwowego

b)                             rozwijanie umiejętności ruchowych, cech motorycznych przez zabawy i ćwiczenia organizowane       i samorzutne.

2.                 DZIECKO – RODZINA – ŚRODOWISKO

a)                              uczenie nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi osobami,

b)                             wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną,

c)                              tworzenie okazji do wspólnego podejmowania i realizowania różnych zadań, rozwiązywania problemów,

d)                             doskonalenie sprawności poznawczych i kształtowanie umiejętności komunikatywnego wypowiadania się,

e)                              wzbudzenie zainteresowania obrazem i tekstem,

f)                              klasyfikowanie przedmiotów

 

3.                 ESTETYKA I AKTYWNOŚĆ TWÓRCZA

a)                              udział w upiększaniu pomieszczeń wykonanymi przez siebie elementami dekoracyjnymi,

b)                             wspieranie działań twórczych w różnych dziedzinach aktywności,

c)                              umożliwienie dziecku dokonywania wyboru i przeżywania.

 

  ZADANIA EDUKACYJNE:

           „Moja babcia i dziadziuś” – rozmowa w oparciu o przeżycia dzieci – wdrażanie do wypowiedzi wielozdaniowych, wpajanie dzieciom szacunku dla „dziadków” i osób potrzebujących pomocy.

           „Moja babcia.” – B. Forma – recytacja wiersza – regulowanie oddechu podczas recytacji, właściwe stosowanie pauz i tempo.

           „Babcia i dziadzio.” – I. Salach – słuchanie opowiadania – kształtowanie umiejętności wyodrębniania poszczególnych obrazów, wyrabianie umiejętności poprawnego budowania zdań.

           „Wprowadzenie litery „L,l”” na wyrazie podstawowym „lody” – doskonalenie analizy i syntezy słuchowo wzrokowej oraz doskonalenie techniki czytania.

           „Kto pyta nie błądzi.” – wprowadzenie  litery „C, c” na wyrazie podstawowym „cudak” – kształtowanie motywacji do samodzielnego czytania.

           „Świat techniki” – wprowadzenie litery „R, r” na wyrazie podstawowym „robot” w oparciu o wiersz       H. Zielińskiej pt. „Robot i ja.” – zapoznanie z symbolem graficznym głoski, zwrócenie uwagi na potrzebę znajomości  liter.

           „Niespodzianka dla babci i dziadka.” – wykonywanie prac wg. wzoru, doskonalenie pomysłowości i sprawności manualnych.

           „Maski karnawałowe.” (6 l.) , „Kotyliony” (5 l.) – wykonywanie prac z wykorzystaniem różnych materiałów i faktur.

           „Portret babci i dziadka.” – malowanie farbami i flamastrami – rozwijanie inwencji twórczej, umiejętność zachowania proporcji ciała.

           „Bukiet dla babci.” – składanie papieru metodą origami ,dokładne wykonywanie poleceń (5 l.) – cukierkowe kwiatki (6 l.) – wdrażanie do utrzymania porządku przy stoliku podczas pracy i po jej zakończeniu.

           „Uliczka babci.” -  śpiewanie piosenek dziecięcych – próby gry na instrumentach perkusyjnych, doskonalenie słuchu muzycznego.

           „Piosenka o dziadku.” – słuchanie piosenki śpiewanej przez n-kę – zapoznanie z treścią i melodią piosenki, utrwalenie pojęć dźwięk wysoki i niski.

           „Święto babci.”  - śpiewanie piosenek zbiorowo i indywidualnie – uwrażliwienie na język muzyczny.

            Zestaw ćwiczeń gimnastycznych Nr 10 – doskonalenie zwinności oraz właściwej oce...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin