WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ
NA MIESIĄC STYCZEŃ 2001 DLA DZIECI 5-6 LETNICH
TEMATYKA:
1. Warszawa stolicą Polski.
2. Dzień Babci i Dziadka, bal karnawałowy – uroczystości .
CELE OPERACYJNE:
Dzieci powinny:
- rozbudzić w sobie poczucie przynależności narodowej; jesteśmy Polakami, mówimy po Polsku;
- znać zarys mapy Polski, stolicę - Warszawę i jej najważniejsze zabytki i pomniki;
- rozpoznawać godło polskie , barwy państwowe i hymn narodowy;
- uczyć się nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi osobami;
- wzmacniać swoją więź z rodziną poprzez świadome uczestnictwo w uroczystościach przedszkolnych (Dzień Babci i Dziadka)
- rozpoznawać i nazywać własne uczucia (radość, miłość itp.)
- uczestniczyć w upiększaniu pomieszczeń wykonanymi przez siebie elementami dekoracyjnymi (bal karnawałowy);
- rozpoznawać i nazywać symbole graficzne głosek: B,b; L,l; C,c; R,r;
- segregować przedmioty ze względu na posiadane cechy, definiować oraz zastosować umiejętności klasyfikowania w sytuacjach życiowych.
OBSZARY EDUKACYJNE:
1. ZDROWIE I AKTYWNOŚĆ RUCHOWA.
a) umożliwienie udziału w grach i zabawach ruchowych i gimnastyce.
2. DZIECKO – RODZINA – ŚRODOWISKO.
a) uświadomienie poczucia przynależności narodowej poprzez:
- zaznajomienie z godłem polskim, barwami narodowymi, stolicą
- wyrabianie szacunku dla powagi hymnu narodowego
b) umożliwienie zdobycia doświadczeń w mówieniu, słuchaniu i bycia słuchanym.
c) mowa i myślenie dziecka:
- stwarzanie sytuacji aktywizujących procesy poznawcze,
- poznawanie liter drukowanych i pisanych, kształtowanie motywacji do samodzielnego czytania
- klasyfikowanie przedmiotów ze względu na posiadane cechy, definiowanie oraz stosowanie umiejętności klasyfikowania w sytuacjach życiowych.
3. ESTETYKA I AKTYWNOŚĆ TWÓRCZA
a) rozwijanie różnych form twórczości dziecięcej.
- gromadzenie i poszerzanie doświadczeń plastyczno – konstrukcyjnych,
- wyrabianie umiejętności słuchania i śpiewania piosenek,
- wspieranie działań twórczych w różnych dziedzinach aktywności.
ZADANIA EDUKACYJNE:
„Wars i Sawa” –W. Chotomska słuchanie legendy o Warszawie oraz rozmowa o naszej stolicy
- rozbudzenie zainteresowania stolicą, bogacenie słownictwa m.in. o wyrazy: legenda, herb, stolica.
„Piękna jest Warszawa.” – M. Terlikowska słuchanie recytacji n- ki – kształcenie uwagi dowolnej i pamięci, prawidłowe wypowiadanie się nt. usłyszanego utworu.
„Ulubione zwierzęta” – wprowadzenie litery K,k na wyrazie podstawowym „kot” – zapoznanie z symbolem graficznym głoski, doskonalenie techniki czytania.
„Dbamy o swoje zdrowie” – wprowadzenie litery B, b na wyrazie podstawowym „buty” – doskonalenie analizy i syntezy słuchowo – wzrokowej, kształcenie motywacji do samodzielnego czytania.
„Album o Warszawie.” – praca w zespołach – kształcenie pomysłowości i wyobraźni twórczej.
„Pomniki Warszawy.” – lepienie z masy solnej – kształcenie sprawności manualnych.
„Warszawska syrenka.” – wyklejanie ( I gr.), kolorowanie (II gr.), wyklejanie bibułkowymi kulkami (III gr.) – wdrażanie do sprzątania po zakończonej pracy, samodzielne dobieranie techniki pracy.
„Warszawska syrenka.” – zabawa rytmiczna – zapoznanie z tekstem i melodią piosenki, rozwijanie wrażliwości słuchowej.
„Mazurek Dąbrowskiego.” – słuchanie hymnu narodowego – zapoznanie z treścią i melodią, przyzwyczajanie do kulturalnego zachowania się w czasie słuchania hymnu.
Zajęcia z rytmiki prowadzone przez instruktora.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych Nr 9 – przeskok obunóż bokiem przez leżącą przeszkodę, rozwijanie skoczności i szybkości.
Wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem:
- orientacji pt. „Rób tak – nie rób tak.” – szybka i poprawna reakcja na bodźce słuchowo – wzrokowe.
- rzutu pt. „Podawanie piłki górą.” - prawidłowa zdolność oceny kierunku i odległości.
„Co do czego pasuje” – segregowanie obrazków według zasady co do czego pasuje ze słownym uzasadnieniem (6 l.)
„Wdrażanie dzieci do sensownego grupowania obiektów przedstawionych na kartkach (obrazki) i słowne określanie przyjętego kryterium. (5 l.)
„Zgadnij jaki to przedmiot” – kształtowanie zdolności do klasyfikowania na poziomie operacji konkretnych: segregowanie przedmiotów ze względu na posiadane cechy, a potem definiowanie przedmiotu przez wymienianie jego cech (6 l.)
- grupowanie obiektów: do „robienia hałasu”, do „przytulania”, do „ubierania się” (5 l.)
I i III CZĘŚĆ DNIA;
- układanie i rozwiązywanie zagadek o Warszawie;
- słuchanie legendy o Bazyliszku opowiadanej przez n – kę;
- „Domino liter” zabawa dydaktyczna;
- gromadzenie ilustracji, książek, czasopism poświęconych Warszawie;
- „Nad Wisłą.” N. Bukowieckiej – słuchanie opowiadania;
- Piękna jest Warszawa – oglądanie slajdów ;
- Qwiz pt. „Czy znasz zabytki Warszawy?”
- Wywiad ze Złotą kaczką i Bazyliszkiem – elementy dramy;
- Praca z książką „Od A do Z.”
DZIEŃ BABCI I DZIADKA, BAL KARNAWAŁOWY
UROCZYSTOŚCI PRZEDSZKOLNE.
a) wyrabianie nawyków higieniczno – kulturalnych związanych z higieną układu nerwowego
b) rozwijanie umiejętności ruchowych, cech motorycznych przez zabawy i ćwiczenia organizowane i samorzutne.
2. DZIECKO – RODZINA – ŚRODOWISKO
a) uczenie nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi osobami,
b) wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną,
c) tworzenie okazji do wspólnego podejmowania i realizowania różnych zadań, rozwiązywania problemów,
d) doskonalenie sprawności poznawczych i kształtowanie umiejętności komunikatywnego wypowiadania się,
e) wzbudzenie zainteresowania obrazem i tekstem,
f) klasyfikowanie przedmiotów
a) udział w upiększaniu pomieszczeń wykonanymi przez siebie elementami dekoracyjnymi,
b) wspieranie działań twórczych w różnych dziedzinach aktywności,
c) umożliwienie dziecku dokonywania wyboru i przeżywania.
„Moja babcia i dziadziuś” – rozmowa w oparciu o przeżycia dzieci – wdrażanie do wypowiedzi wielozdaniowych, wpajanie dzieciom szacunku dla „dziadków” i osób potrzebujących pomocy.
„Moja babcia.” – B. Forma – recytacja wiersza – regulowanie oddechu podczas recytacji, właściwe stosowanie pauz i tempo.
„Babcia i dziadzio.” – I. Salach – słuchanie opowiadania – kształtowanie umiejętności wyodrębniania poszczególnych obrazów, wyrabianie umiejętności poprawnego budowania zdań.
„Wprowadzenie litery „L,l”” na wyrazie podstawowym „lody” – doskonalenie analizy i syntezy słuchowo wzrokowej oraz doskonalenie techniki czytania.
„Kto pyta nie błądzi.” – wprowadzenie litery „C, c” na wyrazie podstawowym „cudak” – kształtowanie motywacji do samodzielnego czytania.
„Świat techniki” – wprowadzenie litery „R, r” na wyrazie podstawowym „robot” w oparciu o wiersz H. Zielińskiej pt. „Robot i ja.” – zapoznanie z symbolem graficznym głoski, zwrócenie uwagi na potrzebę znajomości liter.
„Niespodzianka dla babci i dziadka.” – wykonywanie prac wg. wzoru, doskonalenie pomysłowości i sprawności manualnych.
„Maski karnawałowe.” (6 l.) , „Kotyliony” (5 l.) – wykonywanie prac z wykorzystaniem różnych materiałów i faktur.
„Portret babci i dziadka.” – malowanie farbami i flamastrami – rozwijanie inwencji twórczej, umiejętność zachowania proporcji ciała.
„Bukiet dla babci.” – składanie papieru metodą origami ,dokładne wykonywanie poleceń (5 l.) – cukierkowe kwiatki (6 l.) – wdrażanie do utrzymania porządku przy stoliku podczas pracy i po jej zakończeniu.
„Uliczka babci.” - śpiewanie piosenek dziecięcych – próby gry na instrumentach perkusyjnych, doskonalenie słuchu muzycznego.
„Piosenka o dziadku.” – słuchanie piosenki śpiewanej przez n-kę – zapoznanie z treścią i melodią piosenki, utrwalenie pojęć dźwięk wysoki i niski.
„Święto babci.” - śpiewanie piosenek zbiorowo i indywidualnie – uwrażliwienie na język muzyczny.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych Nr 10 – doskonalenie zwinności oraz właściwej oce...
dyrektor-1