CZERWIEC -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich -wych. M.Żmuda (gr.VIII)
Temat dnia
Cele ogólne
Plan pracy-tematyka
Obszary aktywności
Przewidywane osiągnięcia- dziecko:
Cykl tematyczny: „Datę tę dokładnie znamy – święto rodziny dzisiaj mamy”
1.„Pomagamy mamie i tacie”
-przygotowanie programu artystycznego z okazji Dnia Matki i Dnia Ojca;
-kształcenie umiejętności planowania działań związanych z przygotowaniem przyjęcia dla mam i tatusiów;
-rozwijanie umiejętności współpracy w grupie;
-rozwijanie umiejętności plastycznych;
-rozwijanie wrażliwości i wyobraźni muzycznej – przygotowanie instrumentacji piosenki;
I. Zabawy naszych rodziców – „Mam chusteczkę haftowaną”, „Stary niedźwiedź”, „Ojciec Wergiliusz”;
II. Słuchanie opowiadania H. Bechlerowej „Zajączek z rozbitego lusterka”- swobodne wypowiedzi dzieci na temat treści opowiadania, ocena postępowania rodziców;
-„Pomagamy mamie i tacie”- rozumienie roli, jaką pełnią matka i ojciec w rodzinie, rozmowa na temat sposobów pomagania rodzicom w pracach domowych przez dzieci, naśladowanie ruchem wybranych czynności;
-„Moja rodzina”- wykonanie ilustracji, układanie podpisów „To mama, tata i ja” lub „To jest moja rodzina”;
-wprowadzenie tańca słoni do muzyki poważnej Saint-Saensa „Słoń”;
-„Tata jest na medal”- przygotowanie prezentów dla taty – medale z masy solnej;
społeczna
językowa
muzyczna
plastyczna
ruchowa
-aktywnie uczestniczy w przygotowaniu programu artystycznego z okazji Dnia Matki i Dnia Ojca;
-rozumie rolę matki i ojca w rodzinie;
-wypowiada się na temat pomocy rodzicom w pracach domowych;
-wykonuje pracę plastyczną na zadany temat;
-układa podpis do rysunku z rozsypanki wyrazowej;
-przygotowuje niespodziankę - prezent dla taty, dba o estetyczne wykonanie pracy plastycznej;
-śpiewa piosenkę i tworzy akompaniament muzyczny do jej melodii;
2.„O prawach dziecka”
-kształtowanie postawy szanowania wszystkich ludzi;
-kształtowanie postawy odpowiedzialności za swoje postępowanie;
-wdrażanie do przestrzegania wspólnie ustalonych umów i zasad;
-kształcenie umiejętności współdziałania w grupie podczas zabaw i gier zespołowych, rozwiązywania problemów;
-doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem;
-stosowanie umiejętności matematycznych w praktyce;
I. Zabawa dydaktyczna „Jestem niepowtarzalny”;
-zabawa ruchowa „Plątanina”, rozmowa na temat współpracy w zespole podczas wykonywania wspólnego zadania;
II. Prezentacja wiersza M. Brykczyńskiego „Prawa dziecka” -omówienie opisanych w wierszu praw przysługujących dzieciom, rozmowa na temat szanowania praw nie tylko swoich, ale również innych ludzi;
-„Jak się czujesz?” – zabawa dramowa;
-wspólne ustalanie praw i obowiązków dziecka;
-zabawy dydaktyczne: „Matematyczne łamanie głowy” –wykonywanie zadań na dodawanie i odejmowanie, układanie działań arytmetycznych;
-zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym: „Przerzucanie piłki przez sznurek”, „Celowniczy”, „Parzyste, nieparzyste” – wspólne ustalanie i przestrzeganie reguł gry;
-nauka piosenki „Podróż do Wielkiej Brytanii”
matematyczna
-zna prawa i obowiązki każdego dziecka;
-szanuje prawa innych;
-zgodnie współdziała w zespole;
-wspólnie z innymi dziećmi ustala reguły gier;
-przestrzega wspólnie ustalonych zasad;
-umie wygrywać, ale także pogodzić się z porażką;
-rozwiązuje zadania matematyczne na dodawanie i odejmowanie;
-układa i odczytuje działania matematyczne;
-śpiewa piosenkę na Dni Bukowna;
-ilustruje piosenkę ruchem i dźwiękiem;
3.„Święto wszystkich dzieci”
-kształtowanie postawy szacunku dla wszystkich ludzi;
-wzbogacanie wiadomości na temat życia ludzi w różnych miejscach na świecie;
-doskonalenie umiejętności uważnego słuchania innych;
-rozwijanie wrażliwości i wyobraźni muzycznej;
-budowanie atmosfery przyjaźni i postawy wzajemnej pomocy;
-rozwijanie sprawności fizycznej;
I. Rozmowa przy ilustracjach na temat ludzi żyjących w różnych stronach świata;
-„Co nas dzieli, co nas łączy?’ – rozmowa na temat potrzeb, pragnień, podobnych zabaw i zajęć dzieci na całym świecie;
-zabawa metodą pedagogiki zabawy „ Indiańskie znaki”;
II. „Dzień Dziecka w przedszkolu” – zabawy taneczne przy piosenkach dziecięcych wspólnie z dziećmi z innych grup;
-zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym metodą pedagogiki zabawy;
-wspólny słodki poczęstunek w sali przedszkolnej;
-wykonywanie tańców według pomysłów dzieci do muzyki wybranych regionów świata;
-nauka tańca do piosenki „Podróż do Wielkiej Brytanii”
-wypowiada się na podany temat;
-uważnie słucha innych i potrafi wziąć udział w rozmowie;
-z szacunkiem wyraża się o ludziach różnych narodowości;
-wspólnie bawi się przy nagraniach piosenek dziecięcych;
-bierze aktywny udział w zabawach ruchowych na świeżym powietrzu;
-tworzy własny taniec do muzyki z różnych regionów świata;
-zna podstawowy krok tańca do piosenki o Wielkiej Brytanii;
4.„ Koleżanki i koledzy z Afryki”
-zapoznanie dzieci z muzyką innego kontynentu;
-doskonalenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej;
-doskonalenie umiejętności liczenia;
-klasyfikowanie wg określonego kryterium;
-układanie zadań do ilustracji;
-rozwijanie spostrzegawczości;
-doskonalenie sprawności manualnej i ruchowej;
I. „List – obrazek z Afryki” –wprowadzenie w tematykę zajęć.
II. Nauka piosenki afrykańskiej „Simama kaa” - prezentacja nagrania, opracowanie układu choreograficznego;
-słuchanie nagrań muzyki afrykańskiej CD. 42;
- porządkowanie ilustracji wg kryteriów tematycznych – dzieci z różnych zakątków świata;
-rozwiązywanie zadań tekstowych K. s. 132,133 z wykorzystaniem liczmanów;
-ćwiczenia doskonalące umiejętność czytania K. s.132,133, rozpoznawanie zwierząt, nazywanie ich w języku niektórych ludów afrykańskich;
-wykonywanie ćwiczeń doskonalących umiejętność układania i rozwiązywania zadań tekstowych Ćw.s.64;
-praca plastyczno-techniczna „List z Afryki” -wycinanie wg wzoru;
-śpiewa piosenkę afrykańską;
-zgodnie uczestniczy w zabawach ruchowych przy muzyce;
-układa zadania do ilustracji;
-klasyfikuje obrazki według określonego kryterium;
-rozpoznaje wybrane zwierzęta afrykańskie;
-starannie i estetycznie wykonuje pracę plastyczną;
5.„Święto rodziny w naszym przedszkolu”
-uczestniczenie w działaniach związanych z przygotowaniem uroczystości przedszkolnej dla mam, tatusiów i dzieci;
-wyzwalanie ekspresji emocjonalnej i muzycznej przez odgrywanie określonej roli;
I. Przygotowanie do występów – próba generalna w przebraniach;
II. „Święto rodziny w naszym przedszkolu” – uroczyste spotkanie z rodzicami w dniu ich święta;
-przedstawienie programu artystycznego „Rodzinna wycieczka do ZOO” przygotowanego przez dzieci (tańce, wiersze, piosenki);
-wręczenie rodzicom własnoręcznie wykonanych upominków;
-„Piknik rodzinny” – wspólne grillowanie i poczęstunek dla rodziców i dzieci;
- zabawy dzieci w zamku dmuchanym – wesołe podskoki;
-bierze czynny udział w przygotowaniach i w uroczystości dla mamy i taty z okazji święta rodziny;
-prezentuje taniec słoni do muzyki poważnej K. Saint Saensa „Słoń”;
-bierze udział we wspólnym poczęstunku jako organizator i jako gość;
-wręcza własnoręcznie wykonane drobne upominki;
Cykl tematyczny: „Odpoczywamy na łonie przyrody”
1.„W poszukiwaniu lata”
-obserwowanie zmian w przyrodzie – wycieczka do parku;
-rozwijanie umiejętności dzielenia się swoimi spostrzeżeniami;
-kształcenie umiejętności włączania się do rozmowy i uważnego słuchania wypowiedzi innych na temat zmian w przyrodzie latem;
-kształcenie umiejętności układania i rozwiązywania zadań tekstowych;
-kształtowanie pojęcia liczby naturalnej w aspekcie głównym i porządkowym;;
I. „Złączone słoneczka” – zabawa ruchowa wprowadzająca w tematykę dnia;
II. „Kwiaty i motyle” – liczenie elementów, określanie miejsca wskazanego obiektu za pomocą liczb porządkowych;
-wysłuchanie wiersza H. Ożogowskiej „Wyprawa” – ilustrowanie ruchem treści wiersza;
-próby układania i rozwiązywania zadań tekstowych – ilustrowanie treści zadań za pomocą liczmanów, układanie działań do każdego zadania, samodzielne układanie zadań przez dzieci i ich rozwiązywanie;
-słuchanie wiersza J. Brzechwy „Przyjście lata” – odpowiadanie na pytania związane z treścią wiersza;
-spacer do pobliskiego parku – obserwacja przyrody;
-„Lato na obrazku” – wykonanie pracy plastycznej – inspiracją do malowania są wiersze, ilustracje, własne spostrzeżenia ze spaceru;
przyrodnicza
-potrafi dostrzec w świecie przyrody istotne zmiany świadczące o tym, że nadchodzi lato;
-potrafi opowiedzieć o zaobserwowanych zmianach innym;
-uczestniczy w rozmowie respektując jej zasady: uważnego słuchania, kulturalnego zabierania głosu;
-z uwagą i zrozumieniem słucha utworów literackich;
-wskazuje obiekty we właściwej kolejności;
-potrafi ułożyć i rozwiązać proste zadania tekstowe;
-estetycznie i starannie wykonuje pracę plastyczną;
2.„Wycieczka do lasu”
-kształtowanie postawy poszanowania środowiska – rozmowa na temat ochrony lasów;
-kształcenie umiejętności włączania się do rozmowy na temat bogactwa leśnego ekosystemu i korzyści, jakie człowiek czerpie z lasu;
-wzbogacanie wiadomości o świecie zwierząt –zwierzęta prowadzące nocny i dzienny tryb życia;
-doskonalenie umiejętności czytania;
-rozwijanie prawidłowej wymowy;
-kształcenie umiejętności uogólniania i definiowania – tworzenie „Kodeksu lasu”;
iwopaczko