Tygodniowy plan pracy dydaktyczno – wychowawczej
opracowany w oparciu o program edukacji przedszkolnej
„Nasze przedszkole” MAC Edukacja
Termin realizacji: 31.01.2011 – 04.02.2011
Oddział IV – dzieci 5-,6- letnie
Temat kompleksowy: Życie nasze się zmienia przez techniczne urządzenia.
Opracowała:
L. D. – S.
Cele ogólne według programu
Rodzaj aktywności
Nr obszaru z podstawy programowej
Planowane sytuacje edukacyjne
Przewidywane osiągnięcia dzieci
Pobyt na świeżym powietrzu, zabawy
i ćwiczenia ruchowe, spacery, wycieczki
Ø Aktywność społeczna
Obszar nr 1.
• prezentowanie własnych wyrobów
• przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie
• dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich
• uczestniczenie we wspólnych zabawach ruchowych prowadzonych metodą W. Sherborne.
Obszar nr 2.
•wiązanie obuwia
• porządkowanie po sobie miejsca pracy i zabaw
• zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków
•pełnienie dyżurów
Ø Aktywność językowa
Obszar nr 3.
•ćwiczenia oddechowe połączone z wypowiadaniem głosek
• ćwiczenia narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem krótkich tekstów
• wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami
• stosowanie zdrobnień
•formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy
•słuchanie wierszy, opowiadań
Obszar nr 14.
• wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności, dzielenie słów na sylaby, liczenie sylab w słowach
•wyodrębnianie w słowach głosek w nagłosie i wygłosie
•liczenie głosek w słowach
•wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną
• wykonywanie prac plastyczno – konstrukcyjnych różnymi technikami
•rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych, ćwiczeń gimnastycznych
•wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni
•rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej
•wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym
•składanie pociętych obrazków w całość bez wzoru.
•rozumienie wybranych znaków umownych
•rozwijanie wyobraźni przestrzennej
Ø Aktywność poznawcza
Obszar nr 4.
•dbanie o higienę zmysłów
• uczestniczenie w zabawach organizowanych przez n-la, dających dziecku satysfakcję i radość
• uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych sprzyjających koncentracji uwagi
• rozwijanie twórczego myślenia poprzez stosowanie różnych metod i technik, np. burzy mózgów
•rozwijanie logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie zagadek
•wykorzystywanie w zabawach różnych znaków i symboli
Obszar nr 13.
• poruszanie się pod dyktando n-la
•wykonywanie ćwiczeń w parach
Ø Aktywność artystyczna
Obszar nr 8.
• słuchanie nagrań piosenek z płyt kompaktowych
•uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce
• estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce
• improwizowanie piosenek ruchem
Obszar nr 9.
• odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego
•rysowanie, wycinanie, wydzieranie, lepienie
•wykorzystanie w pracach plastycznych materiałów odpadowych
Obszar nr 10
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno – technicznych wykorzystujących doświadczenia zebrane podczas poznawania środowiska technicznego np. budowanie różnych konstrukcji z klocków
•bezpieczne korzystanie z wybranych urządzeń technicznych
•poznawanie różnych form zastosowania techniki w życiu ludzi
•poznawanie współczesnych środków łączności
•poznawanie urządzeń gospodarstwa domowego
•poznawanie zasad działania wybranych urządzeń, zasad bezpiecznego korzystania z nich
Ø Aktywność ruchowa i zdrowotna
Obszar nr 5.
• uczestniczenie w zabawach ruchowych
• uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie
• przebywanie na świeżym powietrzu, uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych
• dbanie o higienę poprzez zachowanie porządku w miejscu zabawy, pracy, nauki
Obszar nr 6.
• wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy
1. poniedziałek: Urządzenia domowe.
•Sprzęty domowe – zabawa dydaktyczna. podział ilustracji na dwie grupy przedmiotów: te, które do pracy potrzebują prądu i te, którym nie jest on potrzebny. Doskonalenie logicznego myślenia. Wykorzystanie w zabawie własnych doświadczeń i obserwacji dzieci. Wypowiedzi na temat przeznaczenia przedstawionych na obrazkach przedmiotów.
•Domowe odgłosy – zabawy słuchowe połączone z ćwiczeniami artykulacyjnymi. Odgadywanie źródła słyszanego dźwięku. Nazywanie urządzeń domowych, naśladowanie wydawanych przez nie odgłosów. Doskonalenie słuchu fizjologicznego. Usprawnianie pracy narządów mowy.
ᴥ Pożyteczne urządzenia – rozmowa w oparciu o wiersz Cz. Janczarskiego i ilustracje. Budowanie wypowiedzi na temat urządzeń ułatwiających ludziom życie. Poznanie zasad bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych. Zwrócenie uwagi na postęp techniczny. Rozumienie znaczenia doskonalenia warunków życia człowieka. Wykorzystanie własnych doświadczeń i obserwacji. Bogacenie i aktywizacja zasobu słownikowego dzieci. Wdrażanie do słuchania w skupieniu utworu literackiego.
ᴥ Domowe dźwięki – zabawy rytmiczne. Słuchanie piosenki Domowe sprzęty elektryczne. Określanie jej charakteru, tematyki i nastroju. Zabawy ruchowe przy muzyce. Doskonalenie umiejętności rozróżniania dźwięków wydawanych przez różne instrumenty i szybkiej reakcji na nie. Kształtowanie umiejętności wykonywania płynnych, swobodnych ruchów w rytm muzyki.
• Zabawy swobodne z niewielkim udziałem n-la. Zwracanie uwagi na zgodną zabawę w grupach, respektowanie potrzeb innych dzieci. Budowanie więzi w grupie.
• Czajnik -czajniczek – ćwiczenia słownikowe. Tworzenie zdrobnień od urządzeń domowych. Rozwijanie mowy, koncentracji uwagi i logicznego myślenia. Doskonalenie kompetencji językowych.
• Kabel telefoniczny – ćwiczenia grafomotoryczne. Rysowanie po śladzie. Doskonalenie sprawności manualnych i koordynacji wzrokowo – ruchowej. Ćwiczenie mięśni dłoni i palców. Zachęcanie do rysowania linii jednym ruchem, bez odrywania dłoni od kartki.
• Prace domowe – zabawa w formie opowieści ruchowej. Inscenizowanie ruchem słów opowiadania n - la. Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej. Doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała. Wskazywanie prawej i lewej strony.
• Dzieci do domu – zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa. Doskonalenie szybkiej reakcji na umowny sygnał dźwiękowy. Rozwijanie orientacji w przestrzeni.
• Na śniegu – zabawy na placu przedszkolnym. Przypomnienie zasad bezpiecznej zabawy na placu i na śniegu. Kształtowanie nawyku zachowania bezpieczeństwa.
2. wtorek: Pstryk i światło.
• W domu – zabawy tematyczne w małych grupach w kącikach zainteresowań. Wchodzenie w różne role społeczne. Kształtowanie kompetencji społecznych i interpersonalnych. Budowanie dłuższych wypowiedzi w oparciu o własne obserwacje i doświadczenia.
• Śnieżynki – ćwiczenia oddechowe. Dmuchanie w białe piórka i skrawki bibułki. Usprawnianie pracy narządów oddechowych. Doskonalenie umiejętności nabierania powietrza nosem i wydychania ustami.
ᴥ Światło - teatrzyk sylwet na podstawie tekstu I. Salach. Zapoznanie ze sposobami oświetlania pomieszczeń dawniej i obecnie. Nazywanie i wskazywanie różnych źródeł światła. Wyjaśnianie zasad ich działania, znaczenia dla człowieka i poprawy jego warunków życia. Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat.
• Zabawy swobodne w sali zgodnie z zainteresowaniami dzieci. Zachęcenie do komunikowania się w sposób werbalny i niewerbalny. Próby przekazywania informacji za pomocą mimiki, gestu. Zgodna zabawa dzieci w grupach.
• Pralka, czy żelazko? – układanie obrazka z części bez wzoru. Doskonalenie spostrzegawczości. Rozwijanie logicznego myślenia, procesów analizy i syntezy. Budowanie wypowiedzi na temat ułożonych obrazków.
•Pstryk - słuchanie wiersza J. Tuwima. Budowanie wypowiedzi na temat treści utworu. Wyjaśnianie, skąd się bierze prąd. Wdrażanie do uważnego słuchania utworów literackich.
• Wkręcanie żarówki – zabawa ruchowa z elem. równowagi. Doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej. ćwiczenia dużych grup mięśniowych.
• Samochody na baterie – zabawa ruchowa bieżna. Rozwijanie spostrzegawczości słuchowej i koncentracji uwagi. Doskonalenie szybkości, sprawnego biegu w różnych kierunkach bez potrąceń...
Joanna-joah71