Patomechanizm zaburzeń rozwoju i zachowania
1. Metody poznania patomechanizmu zaburzeń:
2. Przyczyny zaburzeń:
polietiologia : przyczyny biologiczne + przyczyny społeczne
3. Czynniki patogenne w patomechanizmie zaburzeń
Czynniki patogenne
Ø liczba czynników
Ø rodzaj czynnika patogennego
Ø częstość i długość działania
Ø siła
Ø wiek (etap rozwój_
Ø indywidualne różnice dotyczące odporności organizmu
4. Relacje między czynnikami patogennymi:
Ø stosunki znaczeniowe: istotny - mniej ważny
Ø stosunki ilościowo - czasowe:
prawo tła: jeden - wiele, jednocześnie
prawo torowania drogi: jeden - wiele, sukcesywnie (wcześniej-później)
5. Zaburzenia rozwoiu i zachowania
Ø rodzaj (ICD -10; DSM-IV)
Ø zakres (globalne, parcjalne, fragmentaryczne)
Ø stopień - głębokość (I.I; Wfdr)
Ø pierwotne -wtórne ( przyczyna - skutek)
6. Związki przyczynowo – skutkowe, pomiędzy przyczynami zaburzeń
a ich skutkami
Mechanizmy:
Ø błędnego koła
Ø spirali
7. Interpretacja związków w świetle teorii:
Ø psychoanalizy
Ø psychologii poznawczej
Ø psychologii behawioralnej
spodpowieki