PYTANIA EMOCJE.doc

(117 KB) Pobierz
1
  1. Teoria emocji: talamiczna,

v      Teoria Cannona-Barda

Þ Zaliczana do centralnej teorii emocji, która jako podstawę emocji traktuje zmiany w mózgu.

Þ Cannon sformułował koncepcję, zgodnie z którą emocje są procesami zachodzącymi w jądrach wzgórza. Stąd określa się ją jako talamiczną teorię uczuć.

Þ Wg niej siedliskiem emocji są ośrodki podkorowe. Ich pobudzenie nadaje poznawczym czynnościom kory emocjonalny komponent, gdyż we wzgórzu organizują się reakcje emocjonalne.

Þ Punktem wyjścia dla teorii były wyniki badań eksperymentalnych, w których kotom usuwano korę mózgową. Koty te żyły przez długi czas po operacji, ale bardzo często pojawiały się u nich nieskoordynowane ataki.

w        Hipoteza: ośrodkiem emocji jest wzgórze, kora zaś działa jako struktura hamująca emocje powstające we wzgórzu.

w        Uszkodzenie kory mózgowej powoduje uwolnienie się wzgórza spod jej funkcji kontrolnej, stąd też zachowanie sterowane jest w znacznym stopniu przez afekty. Aktywność na obwodzie ma znaczenie drugoplanowe.

w        Pobudzenie emocjonalne ma charakter rozlany i niespecyficzny, dlatego też nie może być źródłem generowania różnorodnych stanów emocjonalnych.

Þ Decyzja o tym, czy dany S zostanie skierowany do wzgórza (by uruchomić cały proces emocjonalny), musi być podejmowane stosunkowo wcześnie. Gdyby tak nie było, każdy S człowieka reagowałby w sposób emocjonalny, co nie byłoby przystosowawcze.

Þ Zmiany cielesne zachodzą zbyt wolno, aby mogły poprzedzać reakcję emocjonalną.

Þ Spowodowanie samych zmian fizjologicznych w organizmie nie skutkuje reakcjami emocjonalnymi.

Þ Homeostaza – równowaga chwiejna, zachowanie równowagi nie jest celem organizmu, ale środkiem do osiągnięcia innych celów.

Þ Przejawy emocji dają się zintegrować i rozumieć, gdy przyjmiemy, że przygotowują organizm na wysiłek – sens adaptacyjny. Stąd teorię nazywa się także teorią mobilizacyjną.

Þ Zmiany fizjologiczne oraz świadome odczuwanie emocji są niezależne i jedynie występują niemal w tym samym czasie.

 

Emocje są wyłącznie poznawczymi zdarzeniami: „Boję się, ponieważ wiem, że wilki są niebezpieczne”

 

WYDARZENIE Þ INFORMACJA DO WZGÓRZA, KORY, CIAŁA ­Þ REAKCJA INSTRUMENTALNA I OCENA WYDARZENIA PRZEZ KORĘ Þ EMOCJA

 

  1. Schachtera-Singera

v      Dwuczynnikowa teoria emocji Schachtera-Singera

Þ Weryfikacja hipotezy Jamesa: Nie każde pobudzenie fizjologiczne traktowane jest jako emocja.

Þ Warunkiem powstania emocji było pobudzenie fizjologiczne, którego pojawienie się można wyjaśnić odwołaniem się do czynników sytuacyjnych.

Þ Emocje były wynikiem interakcji pewnych procesów występujących wewnątrz organizmu z informacjami docierającymi ze środowiska oraz informacjami zarejestrowanymi w doświadczeniu jednostki.

Þ Emocje powstają w wyniku dwóch powiązanych, lecz niezależnych operacji poznawczych – oceny zdarzenia i oceny reakcji fizjologicznych. Intensywność emocji uwarunkowana jest przez indywidualną ocenę reakcji fizjologicznych. Nieinterpretowane reakcje fizjologiczne powodują wzrost intensywności reakcji emocjonalnej.

 

  1. Eksperyment Schachtera-Singera

Þ Eksperyment:

w        Podawanie adrenaliny osobom badanym:

-          I gr. poinformowana o wynikach;

-          II gr. wprowadzona w błąd (pieczenie, swędzenie skóry);

-          III gr. nie poinformowana;

w        Osoby te następnie oczekiwały 20 min. Z pomocnikiem eksperymentatora w dwóch kontekstach sytuacyjnych:

-          Sytuacja rozbawienia – wskaźnik aktywności (im wyższy tym wyższa aktywność, a więc silniejsze zaangażowanie w sytuację);

-          Sytuacja rozłoszczenia – wskaźnik gniewu (ujemny biegun skali odpowiada reakcjom gniewu, dodatni reakcjom pozytywnym);

w        Wyniki: Nieswoiste objawy są interpretowane w zależności od kontekstu sytuacyjnego.

 

  1. Opisz tradycje intelektualną wywodzącą się od Schachtera-Singera

Þ Emocje były wynikiem interakcji pewnych procesów występujących wewnątrz organizmu z informacjami docierającymi ze środowiska oraz informacjami zarejestrowanymi w doświadczeniu jednostki.

 

  1. Współzależność emocji i poznania

Þ Emocje powstają w wyniku dwóch powiązanych, lecz niezależnych operacji poznawczych – oceny zdarzenia i oceny reakcji fizjologicznych. Intensywność emocji uwarunkowana jest przez indywidualną ocenę reakcji fizjologicznych. Nieinterpretowane reakcje fizjologiczne powodują wzrost intensywności reakcji emocjonalnej.

Þ Emocje były wynikiem interakcji pewnych procesów występujących wewnątrz organizmu z informacjami docierającymi ze środowiska oraz informacjami zarejestrowanymi w doświadczeniu jednostki.

 

  1. Wyjaśnij mechanizm paniki

Þ Napady paniki – podobne do reakcji przy fobiach w wstrząsie pourazowym. Silne pobudzenie emocjonalne, aktywizacja sympatycznej części autonomicznego układu nerwowego.

 

  1. Zróżnicowanie półkul mózgowych

Þ Konsekwencje utajonego afektu:

              - niespójność ocen związana z funkcjonowaniem prawej i lewej półkuli;

              (prawa półkula – emocjonalna – ściśle związana  ze strukturami podkorowymi, a emocje to proces adaptacji do środowiska. Najważniejsze do przetrwania są afekty (-), dlatego PP zawsze „widzi gorszą” stronę medalu.

Lewa półkula – językowa – analityczne przetwarzanie danych – funkcjonowanie językowe – nadzieja, że wszystko będzie dobrze – „widzi dobrą” stronę medalu).

 

  1. Natura ciała migdałowatego; rola – dysfunkcje emocji

v      Dysfunkcjonalność emocji – przyczyny:

Þ Nasilona częstość, natężenie i czas trwania emocji (-) – ważne: lęk, złość; zmniejszona częstość, słabsze natężenie i krótki czas trwania emocji (+).

Þ Wstrząs pourazowy – wyuczony sposób reagowania strachem, lękiem. U podstaw powstawania wstrząsu leżą SS niezwykłe, silne, uraz daleko wykraczający ponad to, czego doświadczamy w życiu codziennym. Takie wydarzenia utrwala pamięć błyskowa. Zapamiętywanie w sposób bardziej trwały na skutek wzrostu poziomu adrenaliny.

Þ Warunkowanie kontekstowe (Le Doux) – wystarczy przywołać fragment kontekstu, aby przywołać pamięć  o przeżytym zdarzeniu i (-), związaną z nim emocją.

Þ Napady paniki – podobne do reakcji przy fobiach w wstrząsie pourazowym. Silne pobudzenie emocjonalne, aktywizacja sympatycznej części autonomicznego układu nerwowego.

 

  1. Teoria Lazarusa: za i przeciw
  2. Dlaczego ludzie wg teorii Lazarusa reagują różnie w tych samych sytuacjach

 

  1. Osobowość „lękowa” – neurotyzm

Þ skłonność do przeżywania afektu negatywnego:

w        Neurotyczność, wrażliwość emocjonalna:

-          Chroniczny lęk,

-          Głęboko (-) obraz świata,

-          Strach przed życiem,

-          Widzi życie w czarnych barwach,

-          Przyszłość jest beznadziejna,

-          Depresja, wrogość, pesymizm,

-          Ciągłe napięcie, zagrożenie, niezadowolenie,

-          Koncentracja na rzeczach (-),

-          Niska samoocena,

-          Wysoki poziom stresu psychologicznego,

-          Drażliwość, niechęć, zazdrość, nieśmiałość,

-          Podatność na emocje (-),

-          Zdrowie somatyczne (spadek odporności, bóle głowy, mięśni, sprzyja alergiom),

-          Aktywność prawej półkuli,

-          Nadmierna aktywność ciała migdałowatego.

Þ Dziedziczność cechy – 60-80% (nawet do 90%); skrajne poziomy cech są bardziej dziedziczne, geny odpowiadają za 40% wskaźników cechy reszta to środowisko.

Þ Geny odpowiedzialne za poziom serotoniny; wysoki wzmaga lęk, niepokój, depresję – tzw. model klasyczny.

Þ Za wzrost poziomu serotoniny odpowiada krótsza wersja odcinka DNA (1/3 ludzi ma krótszą wersje DNA).

 

  1. Nieintencjonalne stany afektywne

v      Nastroje

Þ długotrwałe, nieintencjonalne stany afektywne:

- nieintencjonalne Þ nie są zawsze skierowane na konkretny obiekt; „jestem zły, smutny”;

Nastrój może być odpowiedzą na coś, ale znacznie bardziej może być efektem stanu fizycznego naszego organizmu.

- Nastrój może być efektem przynależności do określonej grupy społecznej.

- Nastroje mają rozlany charakter – wykraczają poza ramy jednego kontekstu.

- Są konsekwencją wydarzeń, długotrwałe.

- Zmieniają się, np. pod wpływem pogody (emocje nie).

- Mogą się kumulować.

- czas trwania – emocje trwają krótko, nastrój może trwać nawet wiele dni.

- Nastrój odnosi się do egzystencjalnego tła naszego życia. Jeżeli coś zdarzyło się nagle, reagujemy emocją.

- Nastrój jest przemożny – trudno go pokonać, zmienić.

- Emocje mają wyraźniejszą ekspresję.

- Emocje związane są przede wszystkim z działaniem, nastroje są związane bardziej z procesami poznawczymi (odpowiadają za selekcję informacji).

Lazarus: „Doświadczamy emocji, nastrój jest ich tłem, sprzyja znakom emocji”.

Þ Nastrój pozytywny podwyższa plastyczność, proces twórczego myślenia, zwiększa próg akceptacji, sprzyja pomysłowości.

Þ Nastrój dla osoby jest źródłem informacji.

Þ Nastrój depresyjny – rozlany afekt negatywny, o treści smutku, niepokoju i przygnębienia, któremu towarzyszy zgeneralizowany brak celów i uogólniony brak skłonności do podejmowania działań lub realizowania (nawiązywania) kontaktów z otoczeniem

v      Sentymenty:

Þ intencjonalne zjawiska afektywne, względnie stałe afektywne dyspozycje do emocjonalnego reagowania na poszczególne obiekty lub ich klasy (miłość, nienawiść, fobie itd.).

-       Fobia – silny, nieuzasadniony, nieracjonalny, obsesyjny (bezustannie zaprzątający świadomość) nie dający się opanować standardowymi mechanizmami samokontroli emocjonalnej lęk, odczuwany wobec pewnych przedmiotów lub w pewnych sytuacjach. Najczęściej – przestrzeni, zwierząt lub sytuacji społecznych (fobia szkolna). Wg behawiorystów fobie są zachowaniami nabytymi wskutek niekorzystnych doświadczeń o oddźwięku zwielokrotnionym nieodpowiednimi reakcjami otoczenia lub brakiem poczucia bezpieczeństwa. Konkurencyjne wyjaśnienia przyjmują, że niektóre fobie są gatunkowo ułatwione.

Þ Większość sentymentów to efekt uczenia się i doświadczenia osoby, niektóre mogą mieć podstawy biologiczne i wrodzone, mogą być powszechne wśród ludzi.

Þ Sentyment jest podstawą przeżywania emocji (często o tej samej nazwie) w momencie, gdy wydarzy się coś z wiązanego z obiektem.

Þ Emocje i sentymenty oddziałują na siebie.

Þ Z sentymentami związana jest tendencja do działania.

Þ Sentymenty można opisać jako pragnienia.

Þ Emocje i nastroje traktujemy jako procesy, sentyment jest pewną trwałą własnością osoby.

Þ Sentyment może stanowić rdzeń postawy, gdzie postawa jest też zjawiskiem afektywnym.

Þ Postawa – złożona organizacja procesów regulacyjnych, o charakterze względnie trwałej dyspozycji do spostrzegania, oceniania i reagowania wobec obiektu. Oprócz komponentu afektywnego zawiera komponent poznawczy i behawioralny.

 

  1. Regulacyjna funkcja nastroju

v      Kierowanie nastrojem (element samoregulacji)

Þ Thayer, Newman: „Nastrój to centralny element zachowania i kierowanie nastrojem stanowi podstawę wielu codziennych czynności”.

Þ Model dwuskładnikowy nastroju:

- Centralnie sterowany stan uogólnionego pobudzenia cielesnego, któremu towarzyszy jako świadoma komponenta uczucie energii / zmęczenia oraz uczucie napięcia / spokoju i rozluźnienia.

              Stan układu krążenia i napięcia mięśni szkieletowych.

- Komponenta aktywna (+/-)

Þ Regulacja nastroju – modulowanie poziomem energii / napięcia, i utrzymanie ich na optymalnym poziomie.

- dobry nastrój – zmniejsza się napięcie, wzrasta poczucie energii.

- zły nastrój – zwiększony poziom napięcia, niska energia.

 

  1. Koncepcja nazw emocji

Zależność kulturowa

 

  1. Pięciofazowa ocena bodźca wg Sherera; teoria

Þ Ocena S – złożony proces; podlegają jej różne aspekty S.

Þ Pięciofazowa sekwencja oceny S:

    - identyfikacja (nowość S);

    - (+) lub (-) ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin