…......................................
(pieczątka szkoły)
INFORMACJA O GOTOWOŚCI DZIECKA
DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE PODSTAWOWEJ
Imię i nazwisko dziecka –
Rok szkolny – 2010/2011
Forma wychowania przedszkolnego – oddział przedszkolny w szkole podstawowej
Informacja o stanie przygotowania dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej
I. Opanowanie wymagań określonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego w obszarze:
1. Umiejętności społecznych i odporności emocjonalnej :
a) mocne strony dziecka – Stosuje się do norm społecznych. Chętnie pomaga rówieśnikom i dzieli się z nimi zabawkami. Jest lubiana przez inne dzieci. Dziecko interesuje się czynnościami szkolnymi. Bierze udział w zabawach grupowych.
b) zauważone trudności – brak
c) podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka – brak
d) wskazówki dla rodziców – brak
2. Umiejętności matematycznych i gotowości do nauki pisania i czytania:
a) mocne strony dziecka –Prawidłowo przelicza liczmany, dodaje i odejmuje w granicach 10 i więcej na konkretach. Rozumie i potrafi wskazać: tyle samo liczmanów, więcej lub mniej. Zna liczebniki porządkowe oraz figury geometryczne. Potrafi dokonywać prostej klasyfikacji elementów. Umie zdanie podzielić na kilka wyrazów. Prawidłowo dzieli wyrazy na sylaby. Potrafi w wyrazach podać pierwszą głoskę. Lubi słuchać opowiadań, czytania książek.
b) zauważone trudności – Dziewczynka posiada dużą wiedzę, ale rzadko zgłasza się do odpowiedzi. Czasami myli litery podobne kształtem do siebie, niektóre litery i cyfry czasami pisze lub odwzorowuje w odbiciu lustrzanym. Trudności sprawia jej synteza głoskowa wyrazów.
c) podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka – Zachęcanie do aktywności. Prowadzono ćwiczenia spostrzegania słuchowego, zwłaszcza w syntezie głoskowej wyrazów. Prowadzono dodatkowe ćwiczenia, zabawy z rozpoznawaniem i odwzorowywaniem liter, cyfr.
d) wskazówki dla rodziców – Zabawy z rozpoznawaniem i rozróżnianiem liter, domino sylabowe. Zabawy w przegłosowywanie wyrazów, przedmiotów znajdujących się w najbliższym otoczeniu dziecka.
3. Umiejętności motorycznej i koordynacji wzrokowo - ruchowej:
a) mocne strony dziecka – Ruchy są płynne, ale powolne. Sprawność ruchowa prawidłowa dla wieku. Prawidłowo posługuje się ołówkiem. Rysowane szlaczki utrzymuje w liniaturze, prawidłowo odwzorowuje figury geometryczne. Dobrze wycina nożyczkami. Prace plastyczne są staranne i bogate w szczegóły. Bardzo ładnie śpiewa, chętnie uczy się wierszyków i tekstów piosenek na pamięć.
b) zauważone trudności – Karty pracy wykonuje w wolnym tempie, ale dokładnie. Nie zawsze pamięta o przyjęciu prawidłowej postawy przy rysowaniu, pisaniu, jedzeniu.
c) podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka – Różnorodność prac rozwijających tempo wykonywania prac. Zwracanie uwagi na prawidłową postawę ciała podczas siedzenia przy stole i wykonywania różnych czynności.
d) wskazówki dla rodziców – Zwracać uwagę na postawę ciała podczas pisania, jedzenia.
4. Samodzielności, w tym umiejętności wykonywania czynności samoobsługowych:
a) mocne strony dziecka – Potrafi zorganizować sobie czas wolny w szkole. Utrzymuje porządek w swoim otoczeniu. Zwykle bez upomnień osoby dorosłej odkłada zabawki na swoje miejsce i uczestniczy w pracach porządkowych. Dziecko jest samodzielne. Sprawnie i bez pomocy osoby dorosłej ubiera się i rozbiera, korzysta z toalety, spożywa posiłki.
b) zauważone trudności – Bardzo długo je śniadanie, często się rozprasza i zapomina, że jest w trakcie spożywania jedzenia.
c) podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka – Wyznaczenie konkretnego czasu na zjedzenie śniadania.
d) wskazówki dla rodziców – Wyznaczenie konkretnego czasu na zjedzenie posiłku.
II. Potrzeby rozwojowe dziecka, w tym zauważone predyspozycje, uzdolnienia i zainteresowania
a) opis – Dziewczynka ma talent plastyczny. Lubi bawić się w sklep.
b) podjęte lub potrzebne działania służące ich rozwijaniu – Zachęcano dziecko do rozwijania zainteresowań w czasie dowolnych zajęć i zabaw.
c) wskazówki dla rodziców – W wolnych chwilach wspólnie rozwiązywać krzyżówki, rebusy, labirynty itd.. Zachęcać do wspólnego czytania literatury dziecięcej.
III. Dodatkowe spostrzeżenia o dziecku:
Dziewczynka spokojna, zamknięta w sobie. Jest nieufna przy zawieraniu nowych znajomości. Wstydzi się wypowiedzi na forum klasy podczas zajęć dydaktycznych.
…....................................... ……………………………………
( data i podpis nauczyciela ) ( pieczęć i podpis dyrektora )
dyrektor-1